Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:23

Als eerste wil ik met dit topic een groot aantal bokkers bedanken om mij tot inzicht te brengen. Zonder hen had ik nu wéér een paard waar ik niks mee kan aanvangen.aantal
te veel namen op te benoemen maar desbetreffende bokkers weten heus wel dat het om hen gaat

Het begon in januari 2015, toen kocht ik harley. Een zielig hoopje pony die vol luis en bloedworm bleek te zitten. Hij was klein en toen anderhalf jaar oud, maar er werd mij gezegd door de handelaar dat hij 1m45 zou worden. In oktober 2016 werd de realiteit echter anders. Harley was gegroeid maar bleek toch te klein voor mijn doelen, hij was inmiddels bijna 3 en half maar niet groter dan 1m38. Na lang nadenken toch mijn maatje verkocht.

De zoektocht naar een nieuw en groter paard kon beginnen. Zo viel mijn oog op een advertentie van een 13 jarige vosruin 1m70 en liep in manegelessen mee maar zou dit niet graag doen.
Ik ben twee keer gaan proefrijden en kon niks verkeerds voelen. Buiten het feit dat hij er zielig uit zag en duidelijk conditie en spieren mistte. Dus heb ik hem in een topic laten zien en daar werd hij meteen afgekeurd. Ook kende iemand zijn verleden en dat heeft me uiteindelijk tegen gehouden om hem te kopen.

Nu lease ik een merrie. Ene van de manege waar ik stond en waar ik mijn hart ook al aan verloren had toen ik harley nog had.
Het was ook zo een zielig hoopje draver. Én een enorm zure merrie. Door haar karakter/gedrag bij opzadelen en rijden durfde niemand meer met haar te rijden in de lessen. Zodoende bleef ik de enige die haar wel aandurfde en begon het leasen.
Ik voerde haar bij en zag haar gedrag veranderen. Van bokken naar meewerkend. Van zuur naar knuffelen en vrolijk meewandelen in de wei.

Van dat mager hoopje knook zie je echt al wel vordering. ze krijgt vetjes en meer spieren.
Máár... met haar zal ik mijn doelen ook niet kunnen bereiken.

En door tijdgebrek ivm vast werk (ja vadt contract gekregen) besef ik dat een eigen paard geen optie meer is, ik heb immers mijn lease paard een dikke week niet kunnen verzorgen door 5 dagen te werken van 8u tot 19u en gewoon doodop te zijn 's avonds na thuiskomt (30min rijden tot thuis). En door ziek te zijn van een kater.
Ik ben ook zo bang om toch weer een paard te kopen dat niet bij mij past.

Conclusie, ik heb een aantrekkingskracht tot de verkeerde paarden??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:26

Waarom moet je een paard kopen? Ik denk dat je veel beter af bent met een verzorgpaard.
Je hebt niet per sé een aantrekkingskracht tot de verkeerde paarden, maar ik denk dat je je eigen situatie en ervaring nogal eens verkeerd inschat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:33

Cayenne schreef:
Waarom moet je een paard kopen? Ik denk dat je veel beter af bent met een verzorgpaard.
Je hebt niet per sé een aantrekkingskracht tot de verkeerde paarden, maar ik denk dat je je eigen situatie en ervaring nogal eens verkeerd inschat.

Het gaat er helemaal niet om dat ik een.eigen paard moet kopen.
Heb ik ook de tijd niet meer voor wat ik ook duider vermeld. (?)

Mijn ervaring ken ik wel. En ik kan lastige paarden ook goed aan (zie mijn lease paard). Voor een bokpartij heb ik ook helemaal geen bang. en ja die heb ik al veel gehad met die merrie.

Het ging er gewoon om dat ik me niet aangetrokken voel tot advertenties van paarden die door beginners gereden kunnen worden. Of waarbij staat zeer braaf ofzoiets. Ik voel vreemd genoeg alleen iets waar dus staat mist conditie, moet aan gewerkt worden of niet voor beginners. Zelfs de advertenties van paarden die eigenlijk toch te klein zijn doe ik open. Terwijl ik weet dat die te klein is.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-02-17 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:34

Ik snap het probleem hier niet? Wil je die merrie kopen of wat bedoel je?

Goof

Berichten: 28898
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:36

Art_Ificious schreef:
Conclusie, ik heb een aantrekkingskracht tot de verkeerde paarden??


Nee hoor, je moet alleen nog veel leren ;)
En dat geeft niet. Je hebt nu kennelijk een fijn paard om mee te werken, geniet daar lekker van.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:38

Ben blij dat je iig wel inziet dat een eigen paard niet voor jou is weggelegd zo. Ik zou dat idee dan ook echt maar laten varen en precies van cayenne zegt, zoek een verzorgpaard voor enkele dagen. Waarom stel je jezelf die doelen?

En persoonlijk stoor ik me wel een beetje aan de opmerking: ziek door een kater...dat je daardoor niet naar je lease paard gaat. Dat zijn omstandigheden die je zelf in de hand hebt? Het zou voor jou echt een indicatie moeten zijn dat je die zorg voor een paard niet aankan. Krijgt je leasepaard wel verzorging als jij niet komt? Hoop van wel....en meen uit het andere topic te herinneren dat je ambities niet zodanig zijn dat een gezonde draver die niet aan zou kunnen?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:39

Aantrekkingskracht voor het verkeerde paard is het niet meer dat je graag een paard wil opknappen. Zoals ik het lees zijn alle paarden waar je voor gevallen bent "zielige" beestjes. Op zich begrijpelijk omdat het aandoenlijk is en de meeste mensen daar gevoelig voor zijn maar er zijn er ook genoeg die inzien dat het niet is wat hun kunnen of uiteindelijk willen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-02-17 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:40

Even ter verduidelijking.
Mijn doel was om in dressuur ten minste L niveau te bereiken.
Maar de paarden waarbij ik tot nu toe gekeken heb of de merrie die ik lease is dat doel niet mogelijk.

Echter lijk ik ook niet aangetrokken te worden tot paarden waarbij dat doel wél mogelijk is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:42

Pallatin schreef:
Ben blij dat je iig wel inziet dat een eigen paard niet voor jou is weggelegd zo. Ik zou dat idee dan ook echt maar laten varen en precies van cayenne zegt, zoek een verzorgpaard voor enkele dagen. Waarom stel je jezelf die doelen?

En persoonlijk stoor ik me wel een beetje aan de opmerking: ziek door een kater...dat je daardoor niet naar je lease paard gaat. Dat zijn omstandigheden die je zelf in de hand hebt? Het zou voor jou echt een indicatie moeten zijn dat je die zorg voor een paard niet aankan. Krijgt je leasepaard wel verzorging als jij niet komt? Hoop van wel....en meen uit het andere topic te herinneren dat je ambities niet zodanig zijn dat een gezonde draver die niet aan zou kunnen?
verzorging krijgt ze wel. Ze is immers eigendom van de manege, krijgt hooi, voer, water, weidegang... alles wat ze nodig heeft. Maar geen training dus die spieren zullen zonder mijn inzet ook echt niet komen.

Of de draver een L proef aankan weet ik ook niet. Misschien na jaren trainen. Maar rekening houdend dat ze vanachter wel week gekoot is en haar kogels daardoor ook snel gallen hebben. Die trekken wel weg na een paar dagen rust.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-02-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:44

Maar elk paard kan toch wel een L proefje lopen? :')

Goof

Berichten: 28898
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:45

Art_Ificious schreef:
Even ter verduidelijking.
Mijn doel was om in dressuur ten minste L niveau te bereiken.
Maar de paarden waarbij ik tot nu toe gekeken heb of de merrie die ik lease is dat doel niet mogelijk.

Echter lijk ik ook niet aangetrokken te worden tot paarden waarbij dat doel wél mogelijk is.


Waarom zou deze merrie geen L kunnen lopen?
L is nog heel erg basis, dat kan ieder paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:46

xRaisin schreef:
Maar elk paard kan toch wel een L proefje lopen? :')

Mits de juiste training en instructeur.
Maar daar zit het probleem ook al een.beetje. door mijn wisselende uren en uurrooster die op laatste moment gewijzigd kan worden, is lessen inplannen bij een goede instructeur onmogelijk.

Goof

Berichten: 28898
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:48

Art_Ificious schreef:
xRaisin schreef:
Maar elk paard kan toch wel een L proefje lopen? :')

Mits de juiste training en instructeur.
Maar daar zit het probleem ook al een.beetje. door mijn wisselende uren en uurrooster die op laatste moment gewijzigd kan worden, is lessen inplannen bij een goede instructeur onmogelijk.


In dat geval ligt het dus niet aan de paarden waar je je toe aangetrokken voelt, maar aan jouw tijd/ indeling/ planning/ afspraken.
Dan maakt het totaal niet uit met wat voor soort paard je aan de slag gaat, met een ander paard zul je dus ook geen tijd voor les hebben.

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:48

Maar dat ligt aan de omstandigheden en niet aan het paard! Volgens mij heb je een leuke leasepaardje zo waar je een mooie band mee hebt! Hopelijk laten de omstandigheden binnenkort toe dat jij er lekker mee op wedstrijd kan!

Alja

Berichten: 25641
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:50

als je iets echt will dan lukt het ook zeker wel
maar ik denk dat jij beter af bent bij 1x in de week een manege lesje :)

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:50

Als je zo weinig uren over hebt en niet naar je leasepaard gaat door een kater is er denk ik geen enkel paard voor je waar je mee tot de L zou komen.

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:53

Art_Ificious schreef:
xRaisin schreef:
Maar elk paard kan toch wel een L proefje lopen? :')

Mits de juiste training en instructeur.
Maar daar zit het probleem ook al een.beetje. door mijn wisselende uren en uurrooster die op laatste moment gewijzigd kan worden, is lessen inplannen bij een goede instructeur onmogelijk.

In dat geval lukt het met een reeds Z lopend paard ook niet. :+

Paarden "opknappen" vinden veel mensen leuk, op zich niets mis mee zolang je goed oplet hoe het exterieur van het paard in elkaar steekt.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:53

ik hoor eigenlijk vooral veel smoesjes... moe, geen tijd, geen les...

ik werk 40 uur, ben regelmatig pas half 8 thuis, stap dan om half 9 gewoon op de fiets om een stal uit te mesten en het paard training te geven (en ik ben ruim een uur onderweg van en naar werk).
ziek door kater? ik snap dat overmatig alcoholgebruik sowieso al niet, laat staan als je daardoor ook nog eens niet naar je paard toe kan.

je valt niet op verkeerde paarden, je geeft te snel op en bent op dit moment gewoon niet klaar voor een eigen paard. als je een eigen paard wilt, en er wat mee wilt bereiken, zul je andere dingen moeten opgeven.

lovelyfiefy

Berichten: 5112
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:55

Wat ik zo lees is dit inderdaad niet iets van aantrekken van verkeerde paarden ofzo.
Ligt puur bij jou en jouw indeling van wat jij belangrijk vind.
Met tijd en geduld kan je namelijk eigenlijk heel veel bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:58

Misschien gewoon een andere hobby nemen? Past dit op dit moment niet in je leven?

Ineke2

Berichten: 33165
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:58

Art_Ificious schreef:
xRaisin schreef:
Maar elk paard kan toch wel een L proefje lopen? :')

Mits de juiste training en instructeur.
Maar daar zit het probleem ook al een.beetje. door mijn wisselende uren en uurrooster die op laatste moment gewijzigd kan worden, is lessen inplannen bij een goede instructeur onmogelijk.

Maar dat ligt dan niet aan het paard maar aan de omstandigheden waarin jij je bevind.
Wel of geen kater hebben, heb je overigens zelf in de hand.
S'avonds na een drukke werkdag niet naar stal kunnen... tja ook dat is eigen keuze en als je dat niet kunt is het inderdaad beter om geen eigen paard te nemen maar het te houden bij een verzorg / lease paard.

Ik hoor nog steeds veel ik kan, wil niet etc...

Het kan wel, als je er andere dingen maar voor wil en kunt laten. Prima als je dat niet wil of kunt maar dan moet je niet de schuld bij het paard leggen.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:00

Elk paard kan een L proef lopen, jij haalt op een paard blijven zitten door elkaar met rijkunst. Blijven zitten is al prima maar heeft niets met goed rijden te maken, blijf mooi op je leasemerrie rijden, zij is er duidelijk van op geknapt en stop met dit,sorry, penny achtige geneuzel. Gewoon genieten wanneer je tijd hebt en dan komen die L proeven ook wel met deze dame.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:02

Ik kan soms ook goed uitgaan, maar smorgens ga ik dan lekker naar mijn paard voeren, paddock en schuilstal mesten. Lekker ontnuchterend en vaak voel ik mij dan zoveel beter dat ik nog ga rijden.

Maar ben dan eerder brak door slaap te kort dan alcoholgebruik.

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:02

L niveau van de LRV of L niveau van de VOR? Zit een groot verschil in namelijk ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 19:03

Tot nu toe gaat het idd goed met Black Beauty en mij. Maar ik hou wel mijn hart vast zodra ze weer hengstig gaat worden. Dan is ze een totaal ander paard. En reageert ze extreem op beenhulpen door te gaan stampen, piepen of bokken en word het gevaarlijk om samen met anderen in de bak te rijden. Dat is nu zelfs al een stressmoment. Andere paarden in de bak? Dan wil ze niet galopperen of rustig draven en is ze moeilijker weer ontspannen te krijgen.
Om die reden wil ik ook niet meer in de manegeles meerijden. Ik leer er tevens ook amper iets bij. Wordt alleen stap draf galop gevraagd met nu en dan eens een s of gebroken lijn of over balkjes draven of een sprongetje. That's it. Ik wil meer leren zoals schouderbinnen, travers, keertwending etc.