Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 12:04

Hallo bokkers,


De vraag is in principe al gesteld; wanneer is het tijd om afscheid te nemen van je huidige paard, een goede plek te zoeken en een nieuwe uitdaging te vinden?

Ik heb eerst altijd het gevoel gehad dat ik een paard heb, en daar verantwoordelijkheid voor draag voor de rest van zijn leven.
Maar is dat zo? Wat zijn tekenen bij jullie geweest dat jullie wisten dat het de beste keuze was om een nieuw paard te zoeken?

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:10

Ja altijd lastig..

Mijn vorige pony werd te klein voor mijn dochter (ik ben kleiner dan zij is), dus toen moesten we wel.

Mijn huidige paard heb ik al vanaf jaarling (ze is nu 11) en ik denk dat ik haar wel wil verkopen voordat ze te oud wordt om te verkopen. Denk dat ze tot een jaar of 14 wel te verkopen is.
Ik heb niet zoveel zin in een paard waar ik niet alles meer mee kan en toch veel tijd en geld in moet steken. Misschien hard, maar zo zie ik het. Je weet van te voren natuurlijk niet of ze op is met 18 of met 26.
Moeilijk moeilijk

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:30

Moeilijke vraag, ligt aan de situatie.
Ik heb 3 paarden. Mijn 28 jarige welsh heb ik overgenomen om haar een laatste thuis te bieden. Zij is niet te koop, voor geen goud, zij blijft tot haar laatste hartslag.
De andere 2 is moeilijk, mijn 7 jarige welsh, tja voor iemand die er echt een doel voor heeft misschien te koop. Maar daar zal zich niet snel iemand spontaan voor melden.
Mijn rijpaard twijfel ik over, hij is niet echt wat ik ervan verwacht had. Ik zou er prima nog wat jaren mee vooruit kunnen, maar het is een eigenaardig dier.
Vermoedelijk zou hij het beter doen bij een fanatieke spring of eventing ruiter. Dat ben ik niet.... maar ja ik voel me idd te verantwoordelijk voor hem dat hij eigenlijk maar gewoon blijft.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat als een paard niet bij de ambities past of het karakter niet past dat men afscheid neemt.
Ik roep dat altijd wel heel hard, maar zelf lukt me dat nog niet zo best ;)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:41

Ik denk niet aan mijn paarden in de termen van "uitdaging". Het zijn mijn huisdieren met elk een unieke persoonlijkheid dat hen de moeite waard maakt.

Een nieuw paard zoek 'k dus nooit, een paard érbij daarentegen O:)

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:53

Wij hebben ze aan huis, dus mogelijkheden om meer dan 1 (2) paarden te houden. Maar.... als een paard niet voldoet aan de wensen, is het soms beter om een ander huisje te zoeken.

Ook aan huis moet je realistisch blijven wat betreft mogelijkheden en kosten. Als je het kan betalen om een extra paard (hond of ander huisdier) aan te houden, of de komende 10 jaar je wensen aanpast. Voor iedereen ligt die grens anders.

Een hond of kat (en zelfs de gezelschapsshet) is voor mij anders, aangezien we daarmee niet fokken of in de sport zitten. Met of zonder beperkingen, die blijven lekker tot ze overlijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:55

De enige die thuis weggegaan is, is gratis weggegaan omdat ze in mijn bijrijdster duidelijk haar nieuwe baasje gevonden had. :) Ik had die merrie ook zo "gekregen" en toen ik zag hoe ze naar mijn bijrijdster toe trok (en hoe mijn bijrijdster aan haar hechtte) is ze naar daar gegaan. :)
Wat hier momenteel staat gaat alleen maar dood het erf af. :)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:57

Ik heb de mogelijkheid tot het houden van 2 paarden voor mezelf en 2 voor mijn partner aan huis.

Toen mijn merrie ouderdoms gebreken begon te vertonen (stijf lopen) heb ik besloten er een paard bij te kopen.
Mijn merrie heb ik al 11 jaar en mag gewoon blijven totdat ze niet meer plezierig op de wei kan lopen. Dan maak ik de keuze voor haar. (stiekem hoop ik dat ik haar gewoon een keer vind in de wei, vredig gaan slapen)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:58

Zoals Solleke Noah het zegt is voor mij ook wel van toepassing. Ik zoek dus pas een nieuw paard als de huidige er niet meer is. Een soort huisdier is het dus meer voor mij, hoewel ik er ook mee rij en train naar een redelijk niveau. Af en toe doe ik mee aan wat wedstrijden. In 2015 kwamen er onverwacht twee bij, en die mogen ook blijven voor onbepaalde tijd. Ik ben ze geduldig aan het beleren, voor zover mogelijk (ze waren twintig en vijftien toen ze kwamen). Doel(tje) is ze mee naar buiten te nemen zonder er altijd naast te hoeven wandelen. Staprondje in de buurt, en dat gaat best aardig. Een keer mee naar de stamboek dag, met workshops en clinics aan de hand. Dat was erg leuk en leerzaam.

Santos noemt ook een mooi lijstje op van overwegingen bij het kijken naar een nieuw (ander) paard. Het kost altijd aardig wat geld, en de mogelijkheden moeten er ook zijn.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:02

Bij mij is het toch echt wat komt dat blijft. Ik heb er nu zelf eentje die pas 16 is en al redelijk kwakkelt met zijn momenten. Maar ik zou hem echt niet kunnen wegdoen . Gekocht toen die 1.5j was. Ik zou hem na een tijdje voor al het geld van de wereld terug kopen vrees ik. Dus op dat vlak moet ik geen domme dingen doen.
Ik heb mij vroeger altijd voor gehouden als mijn 16 jarige 20 word koop ik er eentje bij dan zal mij dat financieel wel lukken. Tis alleen 4 jaar eerder gepland gekomen. Maar inderdaad financieel kan ik het af.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:07

Ik vind dat je een dier voor het leven koopt tenzij je zelf zo aan de grond zit dat hem houden niet haalbaar is.
Die van mij zal dus ook nooit ingeruild worden.

Zie in mijn omgeving paarden soms zo makkelijk ingeruild worden of het een brood is daar ben ik niet van.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:09

Ik heb er een van 29 die echt een lid van het gezin is. Dis is ook al 25 jaar in mijn leven nu, eerst als manegepony, later mijn eigen.
Omdat hij wat ouderdomsverschijnselen begint te vertonen en hij mij niet meer genoeg rij-uren kon bieden, is er geen haar op mijn hoofd geweest die eraan dacht hem weg te doen.
Wel is er een andere pony bijgekomen, die is hier nu 1,5 jaar en is 6,5 jaar.
En die is ook in principe voor zijn leven mijn nieuwe maatje, nieuw lid van het gezin.
Ik heb alleen geen glazen bol, dus ik heb geen idee hoe mijn toekomst er met hem uit zal zien.
Inruilen voor iets anders geloof ik niet dat ik snel zal doen, juist omdat ik hem als gezinslid zie.

En ik hoop maar dat ik niet in een situatie kwa financiën of gezondheid terecht zal komen, dat dat redenen zijn om voor hem een ander huisje te moeten zoeken.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:00

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:03

Ik zou liefst mijn paarden houden tot ze sterven. Eentje is nu 8 en de andere 21... Ik zie niet waarom ik ze zou verkopen. Het zijn niet alleen mijn hobby-dieren maar gewoon mijn huisdiertjes.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:09

ik koop in princiepe mijn ponys voor het leven en gaan dood het erf af. ik kan niet in de toekomst kijken qua financien etc. maar mijn eerste pony ( recent is er een 2 e bij gekomen...) gaat nooit weg al zou ik er de laatste cent in moeten stoppen en moet hij in de achtertuin. inruilen omdat hij te oud word of zo iets vind ik niet de manier van paarden houden, ik denk dat ik mentaal gezien ook geen afstand zou kunnen nemen van een dier

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:11

bij mij was de situatie nogal complex, mijn stalkende ex vond mij terug aan de hand van mijn paard.
ook al was ik verhuisd ,diverse provincies etc het paarden wereldje is klein.
Het moment van besluit was toen ik zijn weidemaatje vond die dus van taxus had gegeten....haflingers lijken op elkaar en deze 2 buiten gewoon, alleen was de mijne een ruin.
Toen besefte ik hoe belangrijk het was onnodige ballast uit je leven te bannen, een goed maar pijnlijk besluit.Nu 10 jaar later heeft mijn paardje nog steeds zijn zelfde gouden huisje en ik een hele andere pony!
Maar ook daar komt jou vraag weer wanneer.... Als haar zoon ingereden is gaat moeder weg.
Ik moet er nog niet aan denken zo erg vind ik het....maar van de 4 gezinsleden vind iedereen haar zoon leuker ..... en gezien mijn tijd en gezondheid moet er een weg daarbij sluit haar zoon beter aan bij de interesse van de kinderen.Wat zal het tegen vallen als het moment daar is! :x

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:14

Mijn pony's gaan ook nooit meer weg. Mijn oudste wordt nu 25 en ik loop wel tegen het punt aan dat ik verlang naar een nieuwe uitdaging. Dus heb ik er een jong paard bijgekocht. Als ik niet in die financiële positie was geweest had ik gewoon pech gehad, een paard koop ik voor het leven en ik heb zo'n grote band met de oudste, die kan ik echt niet missen.

Maar ik rijd dan ook niet in de sport en knuffel meer dan ik rijd.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:18

In principe de sleutel insteek om een blijvend thuis te bieden. Maar het is een te kostbare en tijdrovende hobby om er geen of weinig lol aan te hebben. Dus blijkt toch echt dat er geen klik is of het paard om andere redenen toch niet bij mij of mijn doelen te passen, dam zou ik niet aan.blijven modderen, kostte wat het kost. Het is natuurlijk onzin om te denken dat jij de enige baas bent die goed genoeg is. Soms is een dier zelfs beter bij een ander af alis die er beter mee matcht.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:22

Ik heb mijn paard sinds dat hij 5 was.. hij wordt dit jaar alweer 16.. hoop dat ik nog zeker 10 a 15 jaar plezier van hem mag hebben.. hij gaat echt nooit meer weg.. en mocht ik hem niet meer kunnen rijden ofzo dan komt er misschien nog een paard bij als dat financieel kan, maar daarvoor hoeft hij nooit plaats te maken..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:24

Niet, mijn paard is mijn maatje, ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik hem zou verkopen zolang ik hem nog een goed leven kan bieden. Dus in principe blijft hij tot z'n dood.

De tekenen dat je aan een nieuw paard toe bent ken ik wel. Niet meer de trainingen kunnen doen die ik zou willen, geen wedstrijden meer rijden en geen vooruitgang meer boeken. Maar een tweede paard zit er niet in, dus blijf ik voorlopig nog genieten van m'n opaatje.

Ik zou me wel kunnen voorstellen als je er nog maar weinig plezier aan beleeft, en meer een 'moeten' wordt dan genieten, dat je toch besluit tot verkoop. Wel zou ik dat enige maanden afwachten, een dipje af en toe kan gebeuren.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:26

Ligt ook aan de band die je met je paard hebt denk ik.. niet met alle paarden wordt de band even sterk..
maar mijn huidige paard is mijn soulmate, mijn once in a lifetime paard.. daar heb ik alles voor over

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:31

Ik heb mijn eerste paard als veulen gekocht van mijn verzorg/lievelingspaard. Het voelde als een soort eerste kind van mij en mijn vriend. Ondanks dat de merrie niet de makkelijkste was en vaak mensen zeiden dat ik haar weg moest doen voor een makkelijker exemplaar is ze gebleven. Voor mij is een paard ook een gezinslid en persoonlijkheid. Ik doe mijn kinderen ook niet weg als ze niet zo zijn als ik precies wil, ik zal daar mee moeten leren omgaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat mijn kinderen en paard op gelijke hoogte staan. Mijn kinderen toch net wel wat hoger :D Misschien is het anders als je net een nieuw paard hebt gekocht en er is geen klik, dan kan ik me voorstellen dat je het wel verkoopt. Mijn tweede paard heb ik zelf gefokt uit mijn merrie, dus dat is nóg meer mijn eigen en ondanks dat het met dit paard niet altijd klikt doe ik er alles aan om een goede weg met hem te bewandelen.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:33

Solleke_Noah schreef:
Ik denk niet aan mijn paarden in de termen van "uitdaging". Het zijn mijn huisdieren met elk een unieke persoonlijkheid dat hen de moeite waard maakt.

Een nieuw paard zoek 'k dus nooit, een paard érbij daarentegen O:)

Precies dit..
Ik koop mijn paarden in principe voor het leven. Niet om ze op te gebruiken en weer weg te doen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:35

Ik heb anderhalf jaar geleden een pony verkocht aan iemand in de rijvereniging. De pony bleef helaas wat te klein, maar was verder wel een gouden dier.

Hij was een enorm werkwillige pony. Ik heb hem uitgebracht op samengestelde wedstrijden, en ook al was hij de allerkleinste pony stond hij wel altijd zijn mannetje. Niet mogen werken was een straf voor hem. Maar naast werkwillig was hij ook gewoon heel erg braaf. De kinderen op de rijvereniging kwamen altijd rond hem staan, poetsen en aan de hand wandelen ging allemaal prima.

Ik zag de pony openbloeien tussen de kinderen, en wist dat ik hem zelf niet langer kon bieden wat hij graag wou en ook verdiende. Dan was de keuze gauw gemaakt :)

Andere dieren, waarvan ik niet heel zeker ben dat ze het ergens anders beter zullen hebben, gaan enkel dood het erf af :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:40

De ene gaat alleen weg als ik er echt niet meer voor kan zorgen. De andere mag weg als ik een baasje tref waarbij ik denk dat die beter bij haar past dan ik. Dus heel kleine kans dat ze weg gaan.
In het verleden 2 paarden verkocht, 1 wegens emigratie naar Australie en een omdat ik geen klik had en daarnaast nog weinig tijd.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:56

Ik riep altijd heel hard dat als ik een dier had, het bleef tot het einde, je hebt zo'n dier voor het leven. En daar ben ik op terug gekomen. Huisdieren ja, die blijven. Maar een paard is (wees eerlijk) ook om te "gebruiken". Rijden, mennen, whatever. En als dat niet past, voor dier of jou niet, is het eerlijker een nieuw thuis voor ze te zoeken.

Voorbeeld 1: ik had een merrie, super lief in de omgang, maar met rijden botsten we enorm. Alleen maar. Ging voor geen meter. Tja, ik heb geen duur paard staan om naar te kijken, dus die heb ik (na 2 jaar twijfelen, het is toch je dier :') ) verkocht. Nieuwe ruiter er op, klikte prima, paard liep ineens heel relaxed en ik kon met een gerust hart mijn paard daar achterlaten.

Voorbeeld 2: ruin, zelf ingereden onder begeleiding, maar zodra meneer in de spieren kwam en door getraind werd, werd het veel teveel paard voor mij. Wat een bonk dynamiet was dat. Niet gemeen, niet idioot, maar veel te sterk, veel teveel power. Reed ik hem een weekje op mijn manier, dan ontplofte hij zowat. Toen kwam er een mannelijke ruiter op stal. Wát een combinatie! Hij haalde veel meer uit dat paard dan wij konden, ik heb hem bijna gratis aan hem meegegeven toen hij weer vertrok.

Voorbeeld 3: Friese merrie, kon je alles mee, ook alleen naar buiten, braaf en lief. Alleen ik had een hele hectische baan, moest veel overuren maken en ik reed misschien 2 keer per week. Ze kwam wel elke dag buiten op het land in de kudde, volpension, dus alles ok zou je denken. Maar dit paard was niet tevreden met deze situatie. Was duidelijk niet happy, zat niet lekker in haar vel. Heeft me zelfs een keer gebeten toen ik wilde aaien (en dat zou dit goedaardige dier met hart van goud normaal echt nooit in haar hoofd halen!). Als ik vakantie had en dus een week, of 2 weken elke dag op stal was en wat met haar deed, was ze weer de lieve merrie als voorheen, gezellig, lief, voor alles in. Toen ik dit verschil merkte, ben ik er over na gaan denken om in het belang van het dier een nieuwe eigenaar te zoeken, die wél meer tijd voor haar had. Die stond per toeval (hangt weer een verhaal achter, die zal ik je besparen) 3 dagen later op de stoep. Heeft zo moeten zijn. Ze staat nu nog steeds bij mensen aan huis, samen met een ander rijpaard en 2 menponies. Moeder en dochter rijden bijna elke dag (bos begint achter hun huis, ze hebben een buitenbak en gaan 1 keer per week naar de vereniging voor les in de binnenbak) en die mensen en mijn (nu hun) paard zijn allemaal happy.

Ik voel me in alle 3 de gevallen niet schuldig. Eigenlijk alle 3 in het belang van het dier verkocht. Bij voorbeeld 3 geheel tegen mijn zin. Soms is het gewoon beter voor mens en dier om een ander plekje voor ze te zoeken.