[Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

[Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 22:22

*Bokt.nl
Blog, Bokt Community


Afbeelding
Boeren/karrenpaarden wachten geduldig tot de baas klaar is
Toen Hylke Hettema voor haar studie Arabisch in Egypte verzeild raakte, verloor ze haar hart aan het land bij het rijden van Arabische paarden in hun oorspronkelijke omgeving: de woestijn. Haar oude ambitie om Arabieren te fokken kwam naar boven en voor ze het wist had ze een merrie. En nog een. En nog een. Om te rijden kwamen er tevens hengsten op stal. Inmiddels is ze trotse eigenaresse van Al Safy Arabians. In haar blogs stelt ze haar paarden voor -een handvol Straight Arabians en een aantal rescues van de straat- en deelt ze haar avonturen in Egypte met ons. Haar overige blogs kun je lezen op http://grenzeloospaardenmeisje.nl/

Je kent het vast wel, je klaagt ergens over en je krijgt het antwoord; "Tja, er zijn luxepaarden en werkpaarden." Maar als je daar als paardenliefhebber eens goed over nadenkt dan wonen er in Nederland eigenlijk alleen maar luxepaarden. Bijna alle paarden kunnen zich gelukkig prijzen met een liefhebbend baasje. Manegepaarden kunnen we misschien wel als werkpaarden beschouwen maar hun werk staat in geen verhouding met de baantjes die veel paarden in Egypte hebben.

Dat er honderden, duizenden paarden in de toeristenindustrie een verschrikkelijk bestaan hebben wisten jullie al. Ik heb me er zelfs over verbaasd hoeveel Bokkers bepaalde goede doelen volgen. Ik heb me al eerder uitgelaten over hoe toerisme niets goeds bijdraagt aan het leven van die paarden en ik zal daar nu niet meer op ingaan.
Afbeelding
een voorbeeld van wat toerisme met paarden doet

In tegenstelling tot in Nederland zie je hier dagelijks paarden en ezels in het verkeer door de hele stad. Ze trekken karren met van alles en nog wat. De overheid heeft een heleboel mensen in dienst die met ezelkarren in alle wijken het afval ophalen en naar depots brengen. Veel boeren komen 's ochtends met een volle kar fruit, groente of andere eetbare waar van het platteland naar de stad. Daar verkopen ze hun waren en aan het einde van de dag trekt knollemans de kar weer helemaal terug naar huis. Sommige boeren reizen wel 50 km retour. Daarnaast worden paarden en ezels voor heel specifieke dingen gebruikt. Ze werken in de baksteenfabriek, ezels in de groeves en paarden trekken de bakstenen uiteindelijk naar de bouwterreinen. Wapeningsstaal wordt ook altijd door paarden verplaatst en op het platteland zijn waterpompen vrijwel altijd aangedreven door ezels, met een blinddoek, omdat ze te slim zijn om steeds hetzelfde rondje te lopen.

Afbeelding
Boeren/karrenpaarden wachten geduldig tot de baas klaar is
Training van karrenpaarden is eigenlijk afwezig. Ik vroeg eens aan een boer hoe ze dat nou doen. Hij legde mij uit waarom training overbodig is. De meeste baladi's worden geboren uit een werkende moeder. Zodra het veulen kan staan en lopen draait het mee in de dagelijkse routine. Je ziet regelmatig dat kleine veulentjes los naast de kar mee lopen. Als ze te avontuurlijk worden, worden ze of aan hun moeder vast gebonden of achteraan de kar. Dit uiteraard als veiligheidsmaatregel, jullie moeten eens googlen op Egyptisch verkeer, dan snap je meteen waarom. Vanaf dat ze jaarlingen zijn lopen ze voor de kar in een volledig harnas maar zonder er aan te trekken. Als ze geluk hebben leeft moeder nog en blijven ze zo meelopen tot ze 2 jaar oud zijn, af en toe de lege kar naar huis trekkend. Als moeder komt te overlijden moeten ze vaak helaas als jaarling al aan de slag. Hoe dan ook, als de tijd daar is, worden ze er gewoon voorgezet en trekken maar.
Afbeelding
In de winter worden ze vaak tegen kou beschermd en sommige paarden mogen los van hun karretje wachten tot ze weer terug naar huis mogen sjouwen, voordat er vragen komen over de kluisters, Baladi paarden zijn vaak erg slim. Om te voorkomen dat ze niet gestolen worden of als ware houdini's zelf steeds losraken worden ze soms gekluisterd. Deze is vast hoogbegaafd..
Het trekken van wapeningsstaal is de zwaarste baan die een paard maar kan hebben. Er is een aparte fokker die hier baladi's voor fokt. Deze zijn vaak behoorlijk groot en worden heel goed onderhouden, hebben zelden slecht tuig of slecht onderhouden voeten. In tegenstelling tot veel fruitverkopers raggen de eigenaren van zulke paarden nooit rond en stappen alleen maar als ze beladen zijn. Mensen op straat letten nooit op ezels en paarden en snijden ze gerust af of duwen ze aan de kant, maar iedereen heeft respect voor de baladi's die wapeningsstaal trekken, het is immers niet makkelijk om te remmen of weer op gang te komen met meer dan een ton aan staal.
Afbeelding
ik heb even alleen een foto van een lege kar voor wapeningsstaal, vandaar dat hij ook draaft

Een andere typisch Egyptische baan is die van een Dancing horse. Je kan op Youtube filmpjes vinden van hoe deze paarden getraind worden. Het idee erachter is dat het paard een piaffe doet. Alleen de trainingsmethode is enorm barbaars. In plaats van de draf steeds langzamer tot een stilstand te brengen wordt het paard vanuit stilstand vanachteren geslagen tot deze een paniekerige draf doet. Om te zorgen dat het paard onderdanig en op de plek blijft gebruiken ze een oud Arabisch cavalerie bit. Dit is een scharenbit met een ring waardoor de tong afgeknipt kan worden (en ook vaak bij toeristenpaarden zo is) en de kaak gescheurd kan raken. Om een knie-actie te creëren slaan ze het paard op de voorbenen met een bamboebalk. Deze training begint met 19 maanden oude paarden en als paarden veel talent hebben (lees: als ze snel eieren voor hun geld kiezen en maar braaf doen zodat ze niet geslagen worden) zijn ze vaak heel veel geld waard. Er zijn vaak wedstrijden waar ze onder begeleiding van keiharde volksmuziek tegen elkaar dansen. Dit zijn mannenfeestjes en vrouwen worden verboden om een paard voor te brengen.
Afbeelding
een dancing horse, in een "ietswat" rommelige piaffe
Vrouwen die enigsinds geld hebben kun je wel vinden in de "moderne" paardencultuur. Ook al zijn ze in de minderheid, dressuur en springen doen ze wel. Dressuurwedstrijden stellen helemaal niks voor en de echte dressuurruiters van Egypte zijn op 2 handen te tellen en voor de helft buitenlanders. Springen is veel populairder en er worden regelmatig officiele FEI en CSI4* en zelfs 5* wedstrijden gehouden. Arabieren mogen niet meedoen en baladi's niet hoger dan 1.40m springen. Bijna alle verwende ruiters kopen volledig opgeleidde paarden uit Nederland en Duitsland en trainen hier alleen maar het vasthouden aan het paard en kijken of je met een slofteugel onder begeleiding van een schreeuwende instructeur ook over de hoge hekken kan springen. Aangezien het vliegticket van een paard ruim 5000 euro kost leven deze paarden in uiterste luxe en wisselen voor veel geld van eigenaar als ze een wedstrijd winnen.
Afbeelding
een luxe warmbloed uit Europa. gereden door haar groom omdat eigenaren/ruiters ze vaak niet zelf trainen

Iets dat niet zo zeer een Egyptische maar wel een Arabische en ook Islamitische traditie is en ook overloopt van Arabieren, is de racebaan. Zeker nu Endurance niet meer gedaan wordt zijn alle snelheidsduivels op de verschillende racebanen te vinden. Waarom geen endurance? Iedereen kent de problemen rondom de endurance scene in het Midden Oosten. Zo ook Egypte, voor de revolutie werd er af en toe nog een internationale en nationale wedstrijd gereden, maar de hoeveelheid doping en andere problemen (dode en gewonde paarden) was enorm. Na de revolutie kan helaas de veiligheid in de woestijn niet meer gegarandeerd worden dus brandt de FEI haar handen liever niet aan Egypte. Zeker nu niet, met alle Daesh militanten die in de verschillende woestijnen zitten. Maar op de racebaan is het eigenlijk niet veel beter. Misschien wel veiliger maar de paarden lijden er enorm. Ze worden vroeg ingereden, met geweld door de baan geslagen en winnaars moeten gewoon weer meedoen bij het volgende evenement.

Zo ook in de showscene van het Arabische paard. Je ziet altijd dezelfde paarden, onder de doping en met gember onder de staart gesmeerd rennen ze door de baan terwijl het publiek met zwepen op de bakranden en spandoeken slaat. Deze paarden hebben het thuis wel goed. Ze zijn meestal niet bereden en doen dienst als fokmerrie of hengst. Het hele jaar door eten en babies maken. Helaas staan ze vaak nooit buiten, zoals ik al noemde in het stuk over voeding. Vetgemeste varkentjes van paarden zijn het.
Afbeelding
mijn verwende fokmerrie Al Maha
Uiteraard zijn er ook echte luxepaarden. De paarden die het geluk hebben bij fokkers te wonen die ze buiten in paddocks bewaren en de paarden die expats als baasje hebben. Zo ook mijn paarden. Verwend met de meest luxe kleren uit Nederland en alles dat ze maar nodig kunnen hebben. En dan nog vinden sommige merries zichzelf heel zielig wanneer ze af en toe make up op moeten voor de foto of een rondje door de bak moeten lopen met een pennymeisje.
Afbeelding
Mijn luxeknol Salmin met zijn beste vriendinnetje Lotte
Misschien zijn er nog andere noemenswaardige baantjes waar ik nu zo één, twee, drie niet op kom. Het leger fokt ook Arabieren en heeft een parade unit van bereden soldaten. Deze doen ook mee aan verschillende speciale wedstrijden. Maar de paarden met de meest speciale baan in Egypte staan bij het Behman psychiatrisch ziekenhuis. Ze zijn de allereerste therapiepaarden in Egypte. Gered door Egypt Equine Aid en na oplappen gedoneerd aan een ervaren professional uit Engeland die hier voor het ziekenhuis werkt en op het idee kwam therapiepaarden ook hier te introduceren.
Afbeelding
Enkele van de therapeuten bij Behman Hospital

Volgende maand nemen we een kijkje in een van de betere paardenklinieken van Egypte. Ik mag ook de artsen interviewen en het lijkt me leuk als jullie Bokkers de vragen bedenken die ik dan aan de artsen stel! Dus als jullie vragen hebben aan de artsen laat het me weten!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:35

Interessant stuk weer! Je schrijft op een leuke manier vind ik.
Dank je wel!


Zijn de klinieken daar op het zelfde niveau als in Nederland?
Gezien de omstandigheden in Egypte, zijn daar opleidingen voor dierenartsen en is dat te vergelijken met de opleiding in Europa?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 01:43

Prettig stuk weer!
Hoe staan artsen tegenover het helpen van "armere" paarden? Dus diegene met een eigenaar die professionele hulp niet kan betalen? Ik bedoel, zij moeten uiteraard ook leven. Maar zijn er artsen die er bijvoorbeeld nog werk naast doen voor de minder bedeelde paarden?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:31

Goed stuk! Wel heftig hoor. Je weet dat die paarden hard moeten werken (je ziet het natuurlijk ook aan ze) maar heel interessant om het verhaal er achter eens te horen.

En bizar eigenlijk dat de paarden in de toeristenindustrie het het moeilijkst hebben..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:55

Inderdaad, je zou denken dat die het juist goed zouden moeten hebben omdat toeristen (naar mijn idee) met een mooie aanspanning op de foto willen en rond toeren?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:10

Heel interesant om te lezen...een erg hard leven hebben de meeste paarden zo te lezen. Jammer dat er zo met ze om word gegaan terwijl met betere voorlichting de paarden misschien veel langer en beter mee kunnen gaan.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:40

Interessant stuk om te lezen! Dankjewel :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:04

mooi stuk heb ook mijn dochtertje voorgelezen, en de plaatjes laten kijken.

vragenvolgende stuk:

Hoe haalt een ziek en zwak paard de kliniek, trailers zijn er immers niet.
Zijn de eigenaren ook wel eens boos als hun paard niet meer ingezet kan worden.
Hoe word je daar dierenarts, scholing etc?
wat gebeurt er met de afgedankte paarden slacht ,fok of een zwervend bestaan?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:11

Interessant, en leuk geschreven!

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:04

Erg leuk geschreven weer! Ontzettend interessant om zo met jou mee te mogen kijken naar het paardenleven in Egypte!

Ik weet niet heel veel van het werk van de dierenartsen en de paarden in Egypte, maar ik heb wel een aantal vragen. Ze zijn aan de hand van mijn gedachten over de gang van zaken geschreven, dus het kan best eens zijn dat ik er helemaal naast zit en de vragen niet kloppen.

Ik ben wel heel benieuwd in wat voor toestanden ze de dieren voornamelijk ontvangen op de kliniek. De dierenarts erbij halen kost natuurlijk geld waar niet iedereen even veel van heeft. Worden er vooral hele slechte dieren gebracht vanuit de lagere klasse als laatste optie om de dieren mogelijk nog te redden? Zien ze die eigenlijk nooit en zijn het voornamelijk dieren met een aandoening die nog niet zo lang aanwezig is, zodat er nog tijdig ingegrepen kan worden? Of wachten ook de beter bedeelden vaak te lang met het bezoeken van een dierenarts?

Hier in Nederland staat bij een flinke wond bijvoorbeeld direct de veearts op de stoep om de wond te hechten en wordt er bij een niet te heftige maar wel verdachte of langdurige kreupelheid ook een dierenarts bijgehaald. Hoe snel wordt dat in Egypte gedaan?

En ook, hoe gaan de dierenartsen om met een ziek dier dat op de kliniek verschijnt, blijvende schade heeft en de eigenaar ze weer meenemen waarna ze mogelijk alsnog ingezet gaan worden voor zwaar werk terwijl ze daar eigenlijk te slecht voor zijn? Of wordt er meestal wel geluisterd naar de adviezen van de dierenartsen?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:49

Wederom een goeie blog. +:)+

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:25

Ik zou vooral willen weten welke medicijnen ze hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel voorstelt eigenlijk. Ik neem dat ze wel castraties en operaties uitvoeren? Daar zou je in NL op zijn minst een verdoving en vaak een antibioticum gebruiken, maar als je dat niet hebt..

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 18:54

Dankjulliewel voor de leuke reacties!! Leuke en interessante vragen hebben jullie er al neergezet! Graag hoor ik natuurlijk nog meer vragen voor de lijst :)

No_No schreef:
Inderdaad, je zou denken dat die het juist goed zouden moeten hebben omdat toeristen (naar mijn idee) met een mooie aanspanning op de foto willen en rond toeren?


Helaas, toeristen trappen er iedere keer weer in. "oh kijk eens wat een zielig paard, die mensen hebben niet genoeg geld om ze te eten te geven. Als we daar op gaan/in de kar rijden, kan hij ze weer eten geven" Vervolgens betalen buitenlanders vaak ruim 30 euro (in tegenstelling tot de 15 euro die de gangbare prijs is voor een uur paardrijden op "goede" paarden) waarmee de eigenaar dat paard een luxeleven kan bieden. Helaas laten ze de paarden express ziek en mager zodat ze meer omzet halen.
Mijn advies aan iedereen die naar cairo komt, reserveer bij een gevestigde stal waar ze op de juiste manier met beesten omgaan, of ga niet rijden. En als je tijd en zin hebt, ga tegen al die lui zeggen dat ze hun paard te eten moeten geven. :+ maar dat is tijdverspilling helaas. Ze krijgen namelijk gelijk door de illegale charities die hun paarden gaan eten geven en oplappen bij problemen.


troi schreef:
Ik zou vooral willen weten welke medicijnen ze hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel voorstelt eigenlijk. Ik neem dat ze wel castraties en operaties uitvoeren? Daar zou je in NL op zijn minst een verdoving en vaak een antibioticum gebruiken, maar als je dat niet hebt..


Er zijn in egypte 3 grote klinieken en bij 1 van die faciliteiten werken artsen die gedeeltelijk in het buitenland zijn opgeleid en ook wel eens in het buitenland werken. Dat zijn ook degenen die mijn paarden zien als er iets is, en omdat zij van de situatie in europa weten interview ik hen omdat zij het vergelijk kunnen maken.
Maar er zijn honderden kwakzalvers die allerlei rare geneeswijzen toepassen op arme paarden van mensen die geen geld hebben. In het volgende stuk kan je dus lezen dat er zowel goede als slechte artsen zijn, wat het verschil is, hoe er wordt omgegaan met de afwezigheid van bepaalde medicatie en hoe vaak artsen opereren.

Animal schreef:
Erg leuk geschreven weer! Ontzettend interessant om zo met jou mee te mogen kijken naar het paardenleven in Egypte!

Ik weet niet heel veel van het werk van de dierenartsen en de paarden in Egypte, maar ik heb wel een aantal vragen. Ze zijn aan de hand van mijn gedachten over de gang van zaken geschreven, dus het kan best eens zijn dat ik er helemaal naast zit en de vragen niet kloppen.

Ik ben wel heel benieuwd in wat voor toestanden ze de dieren voornamelijk ontvangen op de kliniek. De dierenarts erbij halen kost natuurlijk geld waar niet iedereen even veel van heeft. Worden er vooral hele slechte dieren gebracht vanuit de lagere klasse als laatste optie om de dieren mogelijk nog te redden? Zien ze die eigenlijk nooit en zijn het voornamelijk dieren met een aandoening die nog niet zo lang aanwezig is, zodat er nog tijdig ingegrepen kan worden? Of wachten ook de beter bedeelden vaak te lang met het bezoeken van een dierenarts?

Hier in Nederland staat bij een flinke wond bijvoorbeeld direct de veearts op de stoep om de wond te hechten en wordt er bij een niet te heftige maar wel verdachte of langdurige kreupelheid ook een dierenarts bijgehaald. Hoe snel wordt dat in Egypte gedaan?

En ook, hoe gaan de dierenartsen om met een ziek dier dat op de kliniek verschijnt, blijvende schade heeft en de eigenaar ze weer meenemen waarna ze mogelijk alsnog ingezet gaan worden voor zwaar werk terwijl ze daar eigenlijk te slecht voor zijn? Of wordt er meestal wel geluisterd naar de adviezen van de dierenartsen?


Hele goede vragen! Je zal in het volgende stuk zeker antwoorden vinden, en een troost alvast: de goede artsen werken ook met legale charities en helpen ook mensen die echt geen financiële middelen hebben door gratis behandelingen en soms ook uitdelen van medicatie.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: [Blog Hylke] Egypte: Over werkpaarden en Luxepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:23

Goed om het zo te kunnen verwoorden en dat er ook beeld materiaal is, wel schrikken.
Fijn om te lezen.

Ken hier helaas in Nederland ook nog mensen die veel aanzien hebben in een bepaalde tact van de paardensport (veel in Amerika gezeten en shows gedaan) en deze meneer zet de paarden ook gekluisterd in de wei. Weet ook niet zo goed wat ik hier mee moet, voor hun heeeel normaal.

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:04

Thorn2006 schreef:
Goed om het zo te kunnen verwoorden en dat er ook beeld materiaal is, wel schrikken.
Fijn om te lezen.

Ken hier helaas in Nederland ook nog mensen die veel aanzien hebben in een bepaalde tact van de paardensport (veel in Amerika gezeten en shows gedaan) en deze meneer zet de paarden ook gekluisterd in de wei. Weet ook niet zo goed wat ik hier mee moet, voor hun heeeel normaal.


Wij moeten ons iets meer openstellen voor andermans ideeën. Als we dit niet doen dan is de nederlandse paardencultuur meer een doctrine dan een opsomming van methodes.

Kluisteren is al eeuwenoud. Bedoeïenen deden dat zodat hun paarden niet weg zouden lopen, er waren immers geen hekjes op de steppes. Je wil ook niet dat je oorlogspaard zijn of haar energie verspild met rondrennen in de wei of spelen met vriendjes. Dus kluisteren is een goede optie. Zo kan het paard grazen zonder dat deze wegloopt of zichzelf moe maakt.
Het komt nog best veel voor in landen waar de weilanden zo groot zijn dat het lastig wordt als je daar rijpaarden in gaat houden, iedere dag een uur zoeken naar je paard is ook niet wat, of in landen waar nog steeds geen hekken zijn en mensen hun dieren gewoon overal kunnen laten grazen, dan wil je toch ook dat je hem terug kan vinden?
Tevens is het net als een klem op je autostuur een goede oplossing tegen diefstal ;) er zijn ook goede kluisters op de markt, op bovenstaande foto is het helaas dik touw, maar er zijn prachtige ingelegde en houten kluisters te koop met wollen (kamelenhaar) voering. Als ik er eens een zie op de markt dan zal ik er een foto van maken :)