alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 14:51

hoi allemaal ik heb vorige week vrijdag middag mijn onderbeen gebroken omdat ik was uitgegleden.
Nu kan ik me al aardig redden met mn rolstoel binnen, op krukken vind ik waardeloos :+
Zijn er nog handige tips en tricks?
mijn moeder doet de kindjes naar bed en doucht ze, ook zijn er veel moeders die voor me willen rijden van en naar school.
Ik heb dus niet elke dag hulp voor t huishouden en doe ook zo veel mogelijk zelf.
Ook moet ik elke dag trombose spuiten dit lukt zelf niet omdat ik automatisch terug trek omdat t zeer doet (dit wil ik ook zelf kunnen)
en hoe kan ik het zsm laten genezen? dan de gewoonlijke rust?
alvast bedankt!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:54

Neem je jou huidrol groot genoeg als je spuit? Dan doet het meestal niet zo een zeer en niet zachtjes insteken maar echt gewoon snel doen.

Wat vervelend, alleenstaande mama is al moeilijk en als dit erbij komt! Hopelijk ben je snel genezen!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:49

Het zou best kunnen dat je recht hebt op thuiszorg of hulp in de huishouding.
Beterschap

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:26

Kan je geen thuiszorg krijgen?

Waar spuit je de trombose spuitjes? Buik of bovenbeen? Ik spuit zelf altijd in bovenbeen, veel minder pijnlijk dan buik.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:48

Je kan ook vragen om pil vorm. Ik vins in de buik spuiten minder pijnlijk als je maar genoeg huid pakt.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:04

Ik brak mijn enkel (en enkelbanden) toen ik 35/36 weken zwanger was en een zoontje van 2 jaar oud had. Uiteindelijk kon ik al vrij snel gewoon alles zelf.. Ligt er ook aan of je er op mag staan? Ik heb gelukkig een hoge pijngrens, dus ik liep binnen een week gewoon met gips er om.. Autorijden etc zul je toch om hulp moeten vragen.. Hoe oud zijn je kinderen?

Begin dit jaar brak ik mijn knie en moest ik ook trombose spuiten. Ik vond het ook erg vervelend in het begin, maar ook dit went snel. Bij mij werkte het het beste om maar gewoon niet na te denken maar gewoon te doen. Ik gooide de naald er ook zowat in, hoe sneller hoe beter en dan voel je het ook eigenlijk niet eens. Ik deed het in mijn buik..

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:21

Voor het spuiten van de antistolling kun je thuiszorg inschakelen, maar niet voor het helpen met je kindjes helaas.
De thuiszorgmedewerksters kunnen je ook helpen om het uiteindelijk zelf te gaan doen.
Meer tips heb ik helaas niet voor je, fijn dat je mams je kan helpen. Beterschap!

xPabloBokt

Berichten: 9465
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:47

Ik heb zelf ook fragmininjecties meegekregen toen ik met mijn enkel in het gips zat begin 2016. Inderdaad is de vraag of je de huidrol groot genoeg pakt. Je moet het naaldje er echt in "darten", dus niet langzaam erin steken. Dat doet inderdaad wel zeer. De vloeistof vervolgens heel traag inspuiten. Als je het te snel doet gaat het branden. Ik mocht ze ook niet binnen een cirkel 10cm diameter om mijn navel zetten.

Ik heb ze wel altijd in mijn buik gezet, vond mijn bovenbeen een rottig idee. Desalniettemin herken ik je probleem, ik durfde het eerst zelf ook niet. Maar het is een drempel waar je overheen moet. Als je het eenmaal een keer zelf gedaan hebt is de tweede keer al een stuk minder moeilijk.

Succes :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:08

Wel vreemd eigenlijk, dat ik niet hoefde spuiten met mijn enkel. Of zou dat ivm de zwangerschap zijn geweest? (2014)

xPabloBokt

Berichten: 9465
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:10

Vulina schreef:
Wel vreemd eigenlijk, dat ik niet hoefde spuiten met mijn enkel. Of zou dat ivm de zwangerschap zijn geweest? (2014)


Daar staat me vaag iets van bij, dat de bijsluiter zei dat dat niet mocht. Maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Het zijn toch bloedverdunners dus lijkt me dat dat ook gevolgen heeft voor de bloedsomloop in de foetus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:56

xPabloBokt schreef:
Vulina schreef:
Wel vreemd eigenlijk, dat ik niet hoefde spuiten met mijn enkel. Of zou dat ivm de zwangerschap zijn geweest? (2014)


Daar staat me vaag iets van bij, dat de bijsluiter zei dat dat niet mocht. Maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Het zijn toch bloedverdunners dus lijkt me dat dat ook gevolgen heeft voor de bloedsomloop in de foetus.

Bij zwangerschap mag het vanaf een bepaalt aantal maanden niet meer pf wordt het iig af geraden omdat er een bepaalde ader in het hoofd van de baby mogelijk niet correct sluit oid. Zo is het mij iig uit gelegd. bloedverdunners hielden iig risico in voor de baby.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 04:30

Huur of leen ergens een rollator! Een rolstoel in huis vond ik erg groot en onpraktisch, ik had een rollator met zitplankje en daarop rolde ik super gemakkelijk het huis door. Je kunt dan afzetten met je goede been en als je de goede kant op stuurt is hij heel erg wendbaar. Kon er ook gemakkelijk drempels mee over ( opstaan, iets optillen, hupsel en weer zitten). En super belangrijk: je hebt je handen vrij!l En je zit relatief hoog: handig voor bij het aanrecht en meenemen van drinken ect, echt een aanrader.

Qua spuiten: ik kon het een week zelf, daarna kreeg ik ze er gewoon niet meer in. Zelf vond ik ze geen pijn doen, maar opeens was het idee van een naald in mezelf steken me teveel. Mijn moeder heeft het gedaan en mijn vriend. Niet toevallig buren of iemand die het zou kunnen doen?

Sterkte, hopelijk snel loopgips!

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:12

Tijdens zwangerschap is risico op trombose juist groter en heparine spuiten mag juist wel. Acenocoumarol en dergelijke mag niet.

Als ik zwanger wil worden moet ik tot na de bevalling bloedverdunners spuiten (ivm stollingsstoornis en meerdere keren trombose gehad te hebben). Heparine heeft dan ook geen gevolgen voor het kind. Dus dat kan de reden niet zijn.

Soms vergeten ze t gewoon, of ben je nog jong genoeg, heb je voldoende beweging mogelijkheid ondanks t gips, etc. Ook type breuk telt mee of je wel of niet moet spuiten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:27

mijn tip probeer toch ook aan jezelf te denken, laat het wel goed genezen en begin niet te vlug met belasten. Doe wat je al kan en de rest komt later!

hagelslag
Berichten: 9103
Geregistreerd: 18-09-10

Re: alleenstaande mama en gebroken onderbeen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:53

Vooral rust nemen en je been omhoog neerleggen.
En verder, hopen dat je snel weer wat mag maar het niet direct overdrijven...

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:32

Ik heb al heel wat botbreuken gehad, en heb juist altijd zoveel mogelijk gedaan om maar sterk te blijven :) Zolang je je eigen grenzen maar kent. Tot nu toe was ik binnen een week weer de oude nadat het gips er af was ;)