Rondleiding geven, wat vertellen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Rondleiding geven, wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 13:51

Hoi!
Binnenkort is er open huis op de school waar ik zelf ook al 2 jaar heen ga, en ik geef dan rondleidingen.
Ik geef dan rondleidingen aan kinderen uit groep 8 die hier straks -misschien/waarschijnlijk- op school komen, en hun ouders :)
Ik denk dat het allemaal wel gaat lukken en ik heb er zin in :D
Maar wat is nou leuk om te gaan vertellen en laten zien? :o :)

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:56

Ik zou een aantal verschillende lokalen (muzieklokaal, scheikundelokaal, gymlokaal, ...) laten zien, de kantine, enz. en verder vooral afgaan op wat de kinderen/ouders graag willen zien en horen. Een paar jaar geleden werd ik gevraagd om de open dag te draaien voor het vak scheikunde en scheikunde en ik zijn nou niet bepaald een goede match. Uiteindelijk viel het ontzettend mee en heb ik gewoon vragen beantwoord, wat proefjes laten zien en doen en vooral de kinderen hun "open avond" samen laten stellen. Voor een kind is het niet interessant om twintig dezelfde lokalen te zien, zij willen hun vragen kunnen stellen en een kijkje kunnen nemen op de plekken waar zij zich moeilijk een voorstelling van kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 28-01-17 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26659
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:56

Dat is totaal afhankelijk van welke school het is.

Wat vind jij leuk om te laten zien? Wat vind jij leuk om te vertellen?

Goof

Berichten: 28853
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Rondleiding geven, wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:21

Ik denk dat je dat precies te horen krijgt van je school. Er wordt van leerlingen verwacht dat zij geeoon een vast rondje lopen langs alle opengestelde lokalen en andere infopunten. Daar vertel je wat er te zien is of verteld wordt.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:42

Goof schreef:
Ik denk dat je dat precies te horen krijgt van je school. Er wordt van leerlingen verwacht dat zij geeoon een vast rondje lopen langs alle opengestelde lokalen en andere infopunten. Daar vertel je wat er te zien is of verteld wordt.

Dat van een vast rondje lopen is niet op elke school zo.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:02

verplaats je in je Publiek,

Stel je voor dat je naar een nieuwe school moet en je daar een rondleiding krijgt: wat zou jij dan willen weten en wat zou je interessant vinden

Stel je voor dat je ouder bent en je zoon/dochter naar jou school komt: wat zou je als ouders belangrijk vinden om te horen?

Leuk dat je rondleidingen gaat geven tijdens de opendag van je school!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Rondleiding geven, wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:06

Toen ik ging helpen op de open dag, waren er drie soorten vaste rondleidingen door de vaklokalen van dat thema (bv talen, natuur, kunst). In die vaklokalen werden leuke dingen tentoongesteld zoals bij de tekenlokalen de mooste schilderijen, bij de talen de zelfgemaakte gedichten etc. Ik merkte dat als ik wat algemene dingen vertelde over de school en lessen, af en toe wat uitleg gaf bij een van die tentoongestelde dingen en de vragen van ouders beantwoordde de rondleiding zo weer voorbij was.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Rondleiding geven, wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:17

Wat leuk dat je dit gaat doen!
Ik vraag mijn 'publiek' in dit soort gevallen altijd wat ze graag willen weten. Dan hou ik daar rekening mee met mijn verhaal en wordt het meer een gesprek met input van mijn publiek.

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 15:58

Wow haha, bedankt voor alle antwoorden! :o
Er zijn inderdaad lokalen waar dingen te doen zijn voor de kinderen, maar er is geen vaste route waar we ons aan moeten houden.