[FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

[FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 21:16

Hoi bokkers,

Sinds afgelopen zondag is mijn petenkindje op de wereld. En als fotograaf neem je dan natuurlijk je kans. Ze is 5 dagen oud, en ik heb haar mogen gebruiken voor een ''New Born shoot'' Maar het was dan wel ook mijn aller eerste shoot.
De kraamhulp was erbij aanwezig om mij te helpen met de baby in de houding leggen die ze hebben kon. Ze heeft me hier ook dingen over uitgelegd.

Maar omdat het dan natuurlijk mijn aller eerste keer was met een zo'n kleintje,
en ik voor mijn gevoel het niet slecht heb gedaan, ben ik toch opzoek naar tips.

Wat kan ik volgens jullie bokkers de volgende keer beter doen?

Wat ik zelf al als tip voor mezelf had was de volgende keer, meer vanaf de voorkant belichten ipv, de boven kant.

Maar wat vinden jullie?


Foto 1, we hadden haar in de buik van gips gelegd, zodat ze voor de foto voor even terug in de buik lag.

Afbeelding

Foto 2, Bij ome beer op schoot.

Afbeelding

Foto 3, Knuffelen met ome Beer

Afbeelding


Een reactie zou onwijs lief zijn, opbouwende kritiek is natuurlijk ook welkom, als het maar lief blijft!

Edit: Foto's geupload via de bokt upload.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: [Foto] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:24

Leuk om te doen hè, zo'n newbornshoot! Zo lief en klein. Fijn ook dat je kon oefenen met de kraamhulp erbij.

Ik vind de foto's wel erg donker, had je alleen de beschikking over kunstlicht? Persoonlijk geef ik bij newbornshoots de voorkeur aan een plekje waar daglicht uit een raam op de baby valt, dan krijg je gelijk een meer frisse en zachte sfeer. In bijna ieder huis is dit wel te realiseren als je wat schuift met een tafel bijv.

Succes! Je krijgt dit meisje vast nog wel vaker voor de lens :)

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 22:29

Jettie schreef:
Leuk om te doen hè, zo'n newbornshoot! Zo lief en klein. Fijn ook dat je kon oefenen met de kraamhulp erbij.

Ik vind de foto's wel erg donker, had je alleen de beschikking over kunstlicht? Persoonlijk geef ik bij newbornshoots de voorkeur aan een plekje waar daglicht uit een raam op de baby valt, dan krijg je gelijk een meer frisse en zachte sfeer. In bijna ieder huis is dit wel te realiseren als je wat schuift met een tafel bijv.

Succes! Je krijgt dit meisje vast nog wel vaker voor de lens :)



Het is inderdaad heel gaaf om te doen, het was me eerste keer, en ik ben meteen echt verliefd op deze kant van fotografie! en deze meid komt inderdaad vaker voor mn lens! Nu ga ik er gebruik van maken ook!

Je tip ben ik het zeker mee eens, ik ga de volgende keer zeker een ander plekje zoeken in hun huis, Dit maal had ik gekozen voor de bank, puur omdat ik dacht dat het voor de kleine het ''fijnste'' zou zijn. Maar ik ga de volgende keer dan maar is proberen in de serre die is zo goed als helemaal van glas! Dus meer natuurlijk licht kan ik dan niet hebben denk ik? :P

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Foto] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:13

Wat een mooie foto's zijn het geworden, ik heb niet echt tips sorry. Maar ze zijn gewoon erg schattig.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:48

Hele mooie foto's. :j
Het is een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik een zwarte achtergrond bijna altijd lelijk en ik weet dat het merendeel dit bijna altijd mooi vind.
Toch, als grage kijker naar foto's, hoop ik dat je je kunt voorstellen dat ik zwart een harde kleur vind. Bij kleine kinderen vind ik een zachte achtergrond mooi (pastel of ecru), bij eten een smakelijke achtergrond (primaire kleur)bij vrolijke foto's weer een andere achtergrond kleur, dan bij serieuze (dan is zwart wel mooi)De achtergrond kan de sfeer benadrukken wat het onderwerp uitbeeld. Maar als de foto een zwarte achtergrond heeft, die minder bij het onderwerp past, denk ik altijd dat het bij het interieur moet passen. Ook belangrijk, maar voor mij ontbreekt dan de eenheid.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 13:36

geerte schreef:
Wat een mooie foto's zijn het geworden, ik heb niet echt tips sorry. Maar ze zijn gewoon erg schattig.



Dankjewel!! <3

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 13:39

Ersina schreef:
Hele mooie foto's. :j
Het is een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik een zwarte achtergrond bijna altijd lelijk en ik weet dat het merendeel dit bijna altijd mooi vind.
Toch, als grage kijker naar foto's, hoop ik dat je je kunt voorstellen dat ik zwart een harde kleur vind. Bij kleine kinderen vind ik een zachte achtergrond mooi (pastel of ecru), bij eten een smakelijke achtergrond (primaire kleur)bij vrolijke foto's weer een andere achtergrond kleur, dan bij serieuze (dan is zwart wel mooi)De achtergrond kan de sfeer benadrukken wat het onderwerp uitbeeld. Maar als de foto een zwarte achtergrond heeft, die minder bij het onderwerp past, denk ik altijd dat het bij het interieur moet passen. Ook belangrijk, maar voor mij ontbreekt dan de eenheid.



Ik begrijp je reactie, daarom heb ik in mijn eigen studio ook voor wit gekozen.
Ik ging er ook heen met de instelling van ik wil op een witte achtergrond foto's maken.. Maar uiteindelijk is het zwart geworden omdat we de witte achtergrond niet voor elkaar kregen. Zelf was ik ook bang toen ik begon dat het een "rouw" sfeer zou worden.
Maar persoonlijk vind ik het nu onwijs meevallen. Maar ik begrijp je reactie echt volkomen! Ik ga de volgende keer een geel/beige achtige achtergond proberen kijken hoe dat uitvallen gaat!

In iedergeval onwijs bedankt voor je reactie!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Foto] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:58

Leuke foto's!
Vooral die eerste is mooi. De zwarte achtergrond zou ik ook liever lichter zien, een baby is puur en onschuldig, daar hoort geen eng zwart bij :D

De tweede foto vind ik erg leuk kwa positie, maar ik stoor me wel aan de navelclip (daar kun je uiteraard niks aan doen, die blijft daaraan, maar het is dan mss handig om een strookje stof erover te draperen, of de poot van de beer wat rechterop te zetten oid, zodat het clipje niet zichbaar is. (of photoshoppen uiteraard)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:25

Een newbornshoot is leuk, maar je moet er vooral geen haast bij hebben. Het is niet iets wat je zo even (erbij) doet!
Een newbornshoot kost wel 2-3uur aan tijd, en soms zelfs wel iets langer.
Maar goed dit is het begin, en je bent redelijk op weg. Er zitten echt nog wel veel punten in voor verbetering. Probeer kritisch te kijken, en zorg voor voldoende daglicht. Lees je in over het werken met zulke kleintjes. Nu had je gelukkig een kraamverzorgende erbij, maar dat is lang niet altijd zo. (Ik werk zelfs het liefste zonder :P )

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:28

Revanches schreef:
Een newbornshoot is leuk, maar je moet er vooral geen haast bij hebben. Het is niet iets wat je zo even (erbij) doet!
Een newbornshoot kost wel 2-3uur aan tijd, en soms zelfs wel iets langer.
Maar goed dit is het begin, en je bent redelijk op weg. Er zitten echt nog wel veel punten in voor verbetering. Probeer kritisch te kijken, en zorg voor voldoende daglicht. Lees je in over het werken met zulke kleintjes. Nu had je gelukkig een kraamverzorgende erbij, maar dat is lang niet altijd zo. (Ik werk zelfs het liefste zonder :P )



Zo dat ik begrijp doe jij het vaker met die kleintjes, wat adviseer jij om de baby warm te houden? Bedoel ze zijn zo kwetsbaar en koelen zo snel af!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:29

Duhelo schreef:
Leuke foto's!
Vooral die eerste is mooi. De zwarte achtergrond zou ik ook liever lichter zien, een baby is puur en onschuldig, daar hoort geen eng zwart bij :D

De tweede foto vind ik erg leuk kwa positie, maar ik stoor me wel aan de navelclip (daar kun je uiteraard niks aan doen, die blijft daaraan, maar het is dan mss handig om een strookje stof erover te draperen, of de poot van de beer wat rechterop te zetten oid, zodat het clipje niet zichbaar is. (of photoshoppen uiteraard)


Dankjewel voor je tips, ik ga er zeker iets mee doen. En proberen hem bij een volgende shoot te verbergen. Ik ga mijn best doen

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:30

Zie mijn FB pagina, 1 per 2 weken toch wel gemiddeld. ;) Soms zelfs wel iedere week 1.

Warmhouden, kruiken, of een warmtekacheltje. Goede voorbereiding naar klant toe sturen met voldoende informatie.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:39

Revanches schreef:
Zie mijn FB pagina, 1 per 2 weken toch wel gemiddeld. ;) Soms zelfs wel iedere week 1.

Warmhouden, kruiken, of een warmtekacheltje. Goede voorbereiding naar klant toe sturen met voldoende informatie.


Wat denk jij van een elektrische kussentje, die heel goed inpakken in dekens, en die onder het babytje leggen? dat ze toch wat warmte van de onderkant mee krijgt?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:50

aMomentLT schreef:
Revanches schreef:
Zie mijn FB pagina, 1 per 2 weken toch wel gemiddeld. ;) Soms zelfs wel iedere week 1.

Warmhouden, kruiken, of een warmtekacheltje. Goede voorbereiding naar klant toe sturen met voldoende informatie.


Wat denk jij van een elektrische kussentje, die heel goed inpakken in dekens, en die onder het babytje leggen? dat ze toch wat warmte van de onderkant mee krijgt?

Een zenzi bedoel je??
Eh nee dankjewel...Ik wrap veel. Door het wrappen van newborns ontwikkelen ze vaak in de wrap ook al behoorlijk veel warmte, dat moet je niet gaan overrulen, want dan overhit je de kleine baby... %)

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: [FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:57

Ik bedoelde vooral bij een blote baby. Als je een baby warm aan kleed is het inderdaad niet nodig. Maar bij een blote baby koelen ze heel snel af. daarbij bedoelde ik het.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:04

aMomentLT schreef:
Ik bedoelde vooral bij een blote baby. Als je een baby warm aan kleed is het inderdaad niet nodig. Maar bij een blote baby koelen ze heel snel af. daarbij bedoelde ik het.

Zorgen voor een warme omgevingsruimte.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:38

Revanches schreef:
aMomentLT schreef:
Ik bedoelde vooral bij een blote baby. Als je een baby warm aan kleed is het inderdaad niet nodig. Maar bij een blote baby koelen ze heel snel af. daarbij bedoelde ik het.

Zorgen voor een warme omgevingsruimte.



Okee, dankjewel voor je advies!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:21

ik wil in mijn nieuwe studio ook echt graag newborn proberen.. maar of ik het durf is een tweede :') vind het we een 'eng' iets.

Dus tof dat je het aan durfde!!! ik vind zelf de belichting niet erg fijn. Niet eens het zwart, geloof zeker dat dat ook wel iets chique kan hebben. wat is je opstelling en shoot je in raw of jpg

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 02:51

Gianti schreef:
ik wil in mijn nieuwe studio ook echt graag newborn proberen.. maar of ik het durf is een tweede :') vind het we een 'eng' iets.

Dus tof dat je het aan durfde!!! ik vind zelf de belichting niet erg fijn. Niet eens het zwart, geloof zeker dat dat ook wel iets chique kan hebben. wat is je opstelling en shoot je in raw of jpg



Moet eerlijk bekennen dat dit gewoon bij m'n broer thuis op de bank was met een zwart dekentje.
Verder schiet ik nog in jpeg, met als rede, ik krijg zo afentoe hulp van een prof die er ook z'n geld mee verdient. En die zegt, "je moet pas naar RAW gaan als je echt 100% weet waar je mee bezig bent, en er goed mee overweg gaan kan". En daar vind ik mezelf nog niet goed genoeg voor. En de belichting ben ik het mee eens. Die had ook heel anders moeten zijn!

En het durven was stiekem ook we een dingetje, maar wel echt tof! Zeker een aanrader! :o

magda_90
Berichten: 32279
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:08

aMomentLT schreef:
En die zegt, "je moet pas naar RAW gaan als je echt 100% weet waar je mee bezig bent, en er goed mee overweg gaan kan".


Onzin, als je al een programma als Lightroom of Photoshop hebt, hup je camera op RAW zetten en gewoon doen. Natuurlijk zul je je het programma eigen moeten maken maar het is echt geen "eng" programma (https://vinkacademy.nl/wp-content/uploa ... ayout1.jpg). Lekker mee gaan experimenten in je eigen werk hoor daar leer je het meeste van. :)

Ontopic: ik sluit mij aan bij bovenstaande tips. Imo zijn ze wat te donker en grauw maar het begin is er. Blijf je wel meer plaatsen? Leuk om te volgen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:27

magda_90 schreef:
aMomentLT schreef:
En die zegt, "je moet pas naar RAW gaan als je echt 100% weet waar je mee bezig bent, en er goed mee overweg gaan kan".


Onzin, als je al een programma als Lightroom of Photoshop hebt, hup je camera op RAW zetten en gewoon doen. Natuurlijk zul je je het programma eigen moeten maken maar het is echt geen "eng" programma (https://vinkacademy.nl/wp-content/uploa ... ayout1.jpg). Lekker mee gaan experimenten in je eigen werk hoor daar leer je het meeste van. :)

Ontopic: ik sluit mij aan bij bovenstaande tips. Imo zijn ze wat te donker en grauw maar het begin is er. Blijf je wel meer plaatsen? Leuk om te volgen.


Dankjewel voor je reactie!

Tuurlijk zal ik meer blijven plaatsen, ik vind de tips die ik krijg onwijs fijn. En alleen maar leerzaam! Hier krijg ik tips waar ik veel mee kan. Dus je zal nog veel van me voorbij zien komen!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:58

Ik ben ook newbornfotograaf en heb ook nog wel wat tips en trics: Let goed op de hoeken waarin je fotografeert, de ene hoek is veel flatteuzer dan de ander.
Verder kan je nog flink wat winst behalen in je belichting. Dit hoeft niet perse daglicht te zijn, ik werk gewoon met studiolampen.

Wat verwarmen betreft kan je het beste de hele ruimte opwarmen tot 25-28 graden, een babytje kan zichzelf slecht warmhouden en deze temperatuur is toch echt wel nodig. Zelf loop je enorm te zweten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik werk niet met warmtekacheltjes, kruikjes oid omdat je een babytje ook weer makkelijk kan oververhitten.

Mocht je meer vragen hebben hoor ik het graag!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [FOTO] Mijn eerste New Born shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:07

Ik vind ze best leuk voor een eerste poging, nog niet goed genoeg denk om professioneel aan te bieden. Ik zou sowieso wachten tot een baby minimaal 10 dagen oud is. Dan is het naveltje mooi zonder storende navelklem en zijn ze nog wel goed in positie neer te leggen. Ook hebben ze dan wat minder last van afkoelen. Zorg in ieder geval dat de baby lekker heeft gegeten, een half uurtje na de voeding komen ze meestal in een mooie diepe slaap en is de kans op poepen en plassen iets kleiner