Paard blokkeert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_Nikita
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-01-17

Paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:34

Hallo!
Ik loop tijdens het rijden tegen het probleem aan dat mijn paard blokkeerd.
Meneer is snel afgeleid en zodra hij zijn aandacht op iets anders heeft gericht dan op mij blokkeert hij en kan ik niks meer. Hij reageert dan niet meer op mijn teugel & been hulpen, en ik kan dan helemaal niks meer. Ik loop nu steeds vaker tegen dit probleem aan en niemand bij ons op stal weet een oplossing, ik hoop dat een van jullie mij kan helpen?!

xx

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Re: Paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:35

Heb je les? Zoja wat zegt je instructie zo nee neem les.

M_Nikita
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:40

kimberlyve schreef:
Heb je les? Zoja wat zegt je instructie zo nee neem les.


Jaa ik heb al les met hem maar mn instructie weet het ook niet..

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:42

Volhouden. Ik heb ook zo'n nieuwsgierig aagje. Zodra hij iets hoort wil hij zo graag weten wat wie en waar het is. De kunst is voordat hij het hoort of ziet hem iets anders te doen geven waarbij hij wel moet opletten. Ik ga meestal schouderbinnenwaarts rijden of een paar passen galop en dan terug in verzameling komen. Dan moet hij wel opletten

In ieder geval werkt bij die van mij stug voorwaarts door blijven rijden en doen alsof je neus bloed en nadenk oefening vragen. En echt.... het gaat steeds beter zolang ik maar niet elke keer hetzelfde doe. 2x hoefslag rond is vragen om eigen initiatief bij mn paard. Aan het werk zetten

M_Nikita
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:50

Esther_r20 schreef:
Volhouden. Ik heb ook zo'n nieuwsgierig aagje. Zodra hij iets hoort wil hij zo graag weten wat wie en waar het is. De kunst is voordat hij het hoort of ziet hem iets anders te doen geven waarbij hij wel moet opletten. Ik ga meestal schouderbinnenwaarts rijden of een paar passen galop en dan terug in verzameling komen. Dan moet hij wel opletten

In ieder geval werkt bij die van mij stug voorwaarts door blijven rijden en doen alsof je neus bloed en nadenk oefening vragen. En echt.... het gaat steeds beter zolang ik maar niet elke keer hetzelfde doe. 2x hoefslag rond is vragen om eigen initiatief bij mn paard. Aan het werk zetten


Daar lopen we vast, hij springt op de rem en hij reageert niet op been/sporen & zweep

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:52

Als ik je eerst post lees, vraag ik me vooral af hoe actief je rijdt. Probeer hem continu bezig te houden, dus om de zoveel passen een overgang of tempowisseling. Veel figuren rijden.

Voorbeeld:
Bij A een overgang naar stap, dan extra stelling vragen door de hoek heen, iets voor F aandraven, gebroken lijn in middendraf, op X volte 10 meter iets verzamelen, bij M een rechtsomkeert...
Dat is op de ruimte van een halve bak.

Veel ruiters denken dat ze actief rijden, maar doen dit niet.

Is je paard gewoonlijk scherp aan de hulpen? Anders zou ik eerst daaraan gaan werken.


Wat je hierboven schrijft: wat is op de rem springen? Stilstaan?

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:55

Kan je iets meer over je paard vertellen? Misschien waar hij vandaan komt, wat hij voor jou moest doen etc. Misschien heeft dit wel vrij weinig met je rijtechnische te maken en veel met het karakter van je paard. Het meest logische is bezighouden en op jou laten letten maar het hangt ook een betje van je paard af.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:44

Je zegt een probleem met je paard te hebben, maar je zegt er bijna niets over, belangrijk is toch hoe jouw paard is, en welke reacties hij vaak laat zien. Wat is jouw kennis en rijkunst, wat vraag je allemaal en wat kan je paard al, ...... Je zegt dat je de vraag al stelde aan jouw instructie maar dat die geen oplossing weet ????? (waarvoor dient een instructie denk jij zelf ???? toch niet alleen om te zeggen draaf nu eens en daar weer in stap, nee die is er om problemen mee te leren oplossen, dus dit is duidelijk niet de goede instructie die jij nodig hebt). Een paard die stopt en niet meer voorwaarts te krijgen is , dat kan toch niet, breng het paard uit evenwicht en het zal zich zeer zeker ook verplaatsen, buig het paard zijn hals en nek met zijn neus tot bij jouw voet, en geef dan met je binnenbeen een tikje en met je stem activeer je je paard als dat nog niet voldoende is dan nog een tikje op het binnenachterbeen net bij de sprong , ieder paard zal dan zich verplaatsen, als dat gebeurt de druk dadelijk loslaten en belonen, daarna weer rechtdoor vragen op vriendelijke wijze, en zo steeds weer opnieuw. Een instructie die zoiets niet kan bedenken is echt geen instructie.

M_Nikita
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:53

xChanelx schreef:
Als ik je eerst post lees, vraag ik me vooral af hoe actief je rijdt. Probeer hem continu bezig te houden, dus om de zoveel passen een overgang of tempowisseling. Veel figuren rijden.

Voorbeeld:
Bij A een overgang naar stap, dan extra stelling vragen door de hoek heen, iets voor F aandraven, gebroken lijn in middendraf, op X volte 10 meter iets verzamelen, bij M een rechtsomkeert...
Dat is op de ruimte van een halve bak.

Veel ruiters denken dat ze actief rijden, maar doen dit niet.

Is je paard gewoonlijk scherp aan de hulpen? Anders zou ik eerst daaraan gaan werken.


Wat je hierboven schrijft: wat is op de rem springen? Stilstaan?


Als hij een goede dag heeft reageert hij overal heel goed op, maar dankjewel voor je tips! Misschien moet ik hem inderdaad wat actiever gaan rijden

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:57

Toen ik net begon met rijden van mijn bijrijpaard liep ik ook vaak tegen dit probleem aan. Als eerst kleine tip, vaak kreeg ik haar met gek doen, zoals naar voor hangen en haar neus aanraken, wel weer bij de les. Maar wat ik toen ben gaan doen is veel tegen m'n paard praten, en zodra ze d'r oor niet meer naar me toe draaide als ik iets zei, wist ik dat ze afgeleid begon te raken en ik iets moest doen, zoals een volte draaien of een overgang maken. Hierdoor kan ik inmiddels (na 1.5 jaar) bijna wel ruiken wanneer zij haar aandacht verliest. En nog steeds moet ik dan altijd iets van haar vragen. Paard lijkt zich snel te vervelen, een rondje stappen aan een lange teugel zit er meestal niet in, maar als ik haar voldoende bezig houd gedraagt ze zich voorbeeldig.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:59

Het klinkt alsof het paard idd niet genoeg bezig gehouden wordt, hoe ziet jouw training eruit?
Zo'n paard moet je bij iedere letter weer wat anders vragen zodat hij geen tijd krijgt om zich af te vragen wat er om hem heen gebeurd.
Tevens zou ik nadenken of de instructie op dit ogenblik wel bij jullie past. :o

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:08