Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:21

Vanaf februari gaan wij een stukje grond huren voor onze pony's. Nu heb ik bijzonder weinig kaas gegeten van weide onderhoud en hoop dat jullie goede tips voor mij hebben. Ik heb Google al geraadpleegd maar er is zoveel mogelijk dat ik daar ook niet echt wijs uit wordt.

Land is de afgelopen 10 jaar enkel bemest met de mest van de pony's die erop stonden.
Alle mest (zonder bodembedekking) werd direct op de achterste weide (ongeveer 1500m2) uitgespreid. Die pony's zijn er afgelopen december afgehaald.
Grond is behoorlijk schaal en er heeft nooit veel gras op gestaan. Gras is altijd kort en gestrest geweest.

Wij zitten ook nog te kijken wat we met onze toekomstige mest moeten doen. Maar direct op het land uitspreiden is niet zo goed volgensmij? Beter om het eerst op een mest hoop te laten composteren en dan later over het land te scheppen? Kost wel dubbel zoveel tijd natuurlijk, dus is het echt veel beter of maakt het niet veel uit?

Verder weet ik niet hoe goed de pony's die er stonden ontwormd werden. Als ik mijn pony's er een tijd niet op laat, verdwijnen die wormen dan weer uit dat weitje of niet? Hoe lang zou dat duren?

En er zijn nooit nieuwe mineralen en grondstoffen in gebracht natuurlijk omdat het enkel bemest werd met de mest van hun eigen pony's. Het is te klein om drijfmest te laten komen. Zou het verstandig zijn om eind maart ofzo kunstmest te strooien?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:34

Je zou ook kunnen kijken naar de waardes in de grond, de waardes wat je gras nodig heeft, en op basis daarvan mest zoeken wat er bij past?

Kost een beetje, maar mest je wel gericht, voor de juiste groei.

Ook niet zo-maar kalk strooien. Als de grond al niet zuur is, heeft dat geen zin.

Meten is weten.
Op basis daar van kun je aan de slag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:38

Meten is inderdaad weten, dus grondmonsters nemen en laten analyseren. De kans is groot dat je wel moet bekalken. Mest is zuur, dus grond wordt steeds zuurder. Sommige planten vinden dat geweldig (brandnetels, zuring), dus daaraan kun je al zien hoe het ongeveer met de bodem gesteld is.

Wat ook goed mogelijk is, is dat de bodem erg dichtgelopen is. Verdichting zorgt voor minder lucht in de bodem, minder bodemleven en daardoor minder grasgroei.

Wat ik in jouw geval zou doen is:
- grondmonsters laten analyseren en advies laten opstellen; afhankelijk van wat je wilt kun je dan gaan bemesten / bekalken. Ik ben absoluut niet van kunstmest of gebruiken van eigen paardenmest (tenzij die heel goed gecomposteerd is en minimaal een jaar heeft gelegen en ook nog regelmatig is omgeschept)
- iemand zoeken die een paar schaapjes heeft en die minimaal een jaar je gras laten opeten. Heel banketstaaf voor je eigen paarden, maar wormen zijn ook niet leuk. Hou bij schapen wel besmetting met leverbot in de gaten; dat heb je vooral op natte percelen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:42

De grond lucht geven is idd ook niet gek!
Even een vaste tand er door, of een cultivator.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:58

Als er 10 jaar lang mest van meerdere pony's op 1500m2 gegooid is, dan is de kans groot dat de boel overbemest is. Beste optie is vermoed ik om er een lading (schelpen)kalk op te gooien, je mest te composteren en eventueel deel laten ophalen door de loonwerker. Hoe groot is het hele stuk en hoeveel pony's gaan er nu op?

Composteren maakt voeding die makkelijk toegankelijk is voor het gras om van te groeien. Het vernietigd ook de wormeneieren die anders je pony's herbesmetten. Test je ph (6-7 wil je hebben afhankelijk van de grondsoort) en begin met kalken. Daarnaast is het probleem met te kort gras ook dat de groeikern er uit gegeten is en dan groeit je gras slecht. Let dus goed op dat jouw pony's de boel niet zo overbegrazen. Altijd hooi op voorraad hebben dus, en een slecht weer/etc. plek waar je pony's altijd kunnen komen.

Weidebeheer is werk en zeker op kleine stukken waar machines geen optie zijn. Echter het hoeft niet in 1 dag af, je kan er veilig een week of zelfs 2 over doen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mest.. Bemesting.. weide onderhoud.. ingewikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:32