Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 21:46

Dit jaar ben ik begonnen met mijn studie Biologie (richting biomedische wetenschappen), met heel veel plezier! Alleen zijn mijn resultaten helaas minder dan ik had gehoopt. Nu sta ik voor de keuze om voor 1 februari te stoppen en in september weer opnieuw te beginnen of doorgaan met als risico dat ik uiteindelijk niet genoeg ects heb en 2 jaar deze studie niet meer mag doen.

Wat achtergrond info:
In 2016 heb ik eigenlijk geheel onverwacht mijn VWO diploma gehaald. Ik heb de laatste paar jaren op de middelbare het nogal 'moeilijk' gehad qua resultaten en emotioneel. Vooral het 6e jaar had ik last van een depressie/burn out, ik mocht zelf mijn lesrooster indelen en probeerde zoveel mogelijk te leren in momenten dat ik rustig was. Ik had ook totaal niet verwacht ik mijn diploma in 1x zou halen, ik leefde zowat op rustgevende medicijnen die weken :')

Van mijn eerste vak die ik niet gehaald heb had ik eigenlijk een 9 verwacht. Het hertentamen ging nog slechter dan het tentamen terwijl ik er weer een erg goed gevoel over had. Het andere vak was vooral een rekenvak en door slechte voorbereiding van mijn kant niet gehaald.

Door mijn dyscalcullie heb ik vooral moeite met rekenvakken en vakken die veel ruimtelijk inzicht eisen.

Tot nu toe heb ik 7 ects van de 20 ( 5 ects haal ik nog wel bij het hertentamen, ik was die dag echt ziek). Ik heb 2 vakken (de eerste 2) definitief niet gehaald, dus ik zal sowieso 8 ects missen. Ik mag nog 1 vak niet halen als ik doorreken, dan zou ik op 47 ects (minimale bsa is 45) hebben. Echter heb ik nog 2 struikelvakken. En er is nog kans dat ik onverwacht weer een vak niet ga halen, net zoals bij mijn 1e tentamen :+

Deze studie is echt geweldig, en ik zie dit helemaal zitten om er verder mee te gaan.

Ook de manier van lesgeven op de uni geeft mij veel rust (zelf plannen wanneer leren, wel of niet naar college).

Voordelen van stoppen: 100% zekerheid dat ik volgend jaar nog deze studie kan doen en ik heb van februari tot september tijd voor andere dingen.
Nadelen van stoppen: Vrienden die ik nu gemaakt heb weer 'kwijtraken', gevoel dat ik een jaar + geld heb weggegooid. Gevoel van falen.
Voordelen van doorgaan: Jaar afmaken, minder studievertraging. 'Compleet'gevoel.
Nadelen van doorgaan: Kans op negatief studieadvies, dan mag ik de komende 2 jaar deze studie (en elke studie die er op lijkt) niet meer doen.

Zo. Heel verhaal := Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar ervaringen van andere studenten die voor hetzelfde probleem hebben gestaan en naar meningen van anderen wat zij zouden doen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:58

Dan zou ik persoonlijk nu stoppen en zorgen dat ik uitgerust en in balans volgend jaar begin.
Voordeel, je studiegenoten zitten maar een jaar weg, niet 2 jaar.

Bij de HBO was het zo, als je stopte, stopte ook de maandelijkse studielast ( 160 euro per maand )
Ik ben in 2012 met een studie gestart in september en gestopt in november, dus dat heeft me 480 euro gekost ipv 1600.
Weet niet hou dat met universiteit zit.

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:00

Hallo! Ik herken je verhaal. Ik ben begonnen met de opleiding diermanagement aan het van hall. Daar stond ik destijds ook zo voor het blok als jij nu. Ik heb er toen voor gekozen om te stoppen voor februari omdat ik dan het volledige jaar weer kon gebruiken vanafoor september en na februari het een schuld zou zijn en weggegooid geld als het ware. Ik heb een half jaar gewerkt en wastafel begonnen aan een totaal andere opleiding, reizen en frontoffice medewerker aan de noorderpoort. Hier bleek ik ook totaal niet op mijn plek te zitten dus opnieuw gestopt. Na weer fulltime te hebben gewerkt begonnen aan de opleiding sociaal pedagogisch hulpverlening en daar heb ik met veel plezier mijn jaren doorgestudeerd :)

Om een lang verhaal kort te maken, ik denken dat als je zeker weten deze opleiding wilt doen het niet erg is om even een break in te lassen zodat je de kans erop niet verspeelt. Als je toch van jezelf weet dat je het nu ook zou kunnen halen dan kun je dat ook doen natuurlijk. Maar ook volgend jaar verder met goede moed is zeker geen falen of iets in die richting. Het is de manier waarop iemand zich ontplooien kan en daar moet je voor open staan :) succes met de keuze! Komt vast goed

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:02

Ik heb het gedaan :j
En het is me supergoed bevallen, echt de beste keuze die ik had kunnen maken!

Ik kwam van MBO animatie en ging naar illustratie op de kunstacademie en het viel me zo tegen! De opleiding vond ik onwijs leuk, maar ik snapte gewoon niet wat de docenten nou precies wilden... := was zo frustrerend. Slechte cijfers enzo, terwijl kunstacademie altijd mijn droom was!
Ik ben toen voor februari gestopt en in september weer begonnen en heb sindsdien niks meer hoeven herkansen, ik heb me in die maanden persoonlijk gewoon goed kunnen ontwikkelen en dat heeft me onwijs goed gedaan.

Dus ik kan het zeker aanraden!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:06

Tja lastig. Ben je al bij je studieadviseur geweest?

Wellicht krijg je namelijk wel vrijwelling voor dingen (zoals je BSA) omdat je kan aantonen dat je problemen hebt die invloed hebben op je studievoortgang.
Daarnaast moet je even nadenken als je vrijstelling krijgt of het slim is om door te gaan met oog op master, gezien die nu mogen selecteren ook voor de duur van je bachelor.
Ik zou even een goed gesprek aangaan met je studieadviseur en kijken wat die zegt en vindt. Zonder vrijstelling zou ik het niet doen als ik jou was. Aan de andere kant ik heb ook 2 vakken niet gehaald in mijn eerste semester (12EC totaal) en heb uiteindelijk door keihard werken gewoon alles geleerd. Daarnaast als je doorgaat dan moet je echt ook even vragen hoe je het beste tentamens kan aanpakken aan vrienden/studieadviseur.


Succes met je keuze!

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:07

Het klinkt een beetje alsof je door je onverwachte slagen een beetje onvoorbereid en chaotisch je studie bent in gegaan. Het feit dat je de studie wel erg ziet zitten maakt het verhaal een beetje lastig. Ik denk wel gezien je medicijngebruik en alle druk die hierbij komt kijken dat het goed zou zijn om een tijdje uit te rusten en te kijken hoe je het volgend jaar aan moet gaan pakken.

Is het mogelijk om nu deeltijd te gaan studeren? Je hebt dan meer tijd voor jezelf, maar blijft wel met de studie bezig en houd contact met je studiegenoten. Het zou, zeker gezien je dyscalculie, wel mogelijk moeten zijn om voor 50% te gaan studeren. Misschien kan je hiervoor even contact opnemen me decaan of studieadviseur. Je kunt bij problemen ook uitstel/verandering van de BSA regel aanvragen. Daar zou ik ook even achteraan gaan als je niet definitief wilt stoppen dit jaar.

Ik zou nu wel iets met de problemen gaan doen, want anders is de kans groot dat je straks helemaal vast loopt, en dat is niet prettig.. ;) Veel succes in ieder geval, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:24

Ik zou je ook aanraden om met een studieadviseur te gaan praten. Hij of zij kan je dan helpen bij je keuze. En ik gok dat er in jouw geval wel een mogelijkheid is om door te studeren zonder dat je in de knoop hoeft te komen met het bsa als je niet genoeg studiepunten haalt. Dit ivm je dyscalculie en je achtergrond met de burn-out. Als er niet zo'n mogelijkheid is dan zou ik er wel voor kiezen om je studie af te breken en volgend jaar opnieuw te beginnen.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 23:14

Wat een reacties, bedankt allemaal :)

Ik heb vandaag net mijn 3e afspraak met de studieadviseur gehad, en die helpt mij om dingen op te helderen en objectief te overzien.
De propedeuse is sinds dit jaar afgeschaft, en hierdoor is de bsa commissie een stuk kritischer geworden op wie zij doorlaten met een negatief bsa. Omdat dit het eerste jaar is dat zij dit zo doen kon de studieadviseur mij niet zeggen wat voor kansen ik maak als ik het op dyscalcullie/burn out gooi. Ik moet immers die vakken sowieso halen, en wie zegt dat het het de 2e keer wel lukt? Zij had minder hoop dat ik het alleen met 'vorig jaar burn out' als verklaring' door de bsa commissie kom.

Qua burn out heb ik mij overigens al lang niet zo goed gevoeld als nu :) Pillen liggen ergens in een hoekje onder het stof, zelfs met tentamens heb ik ze niet meer nodig :D Ik merk er nog weinig van, alleen ben ik mijn grenzen van hoeveel ik kan leren kwijt. Vorig jaar deed ik amper wat / leerde ik niet maximaal, omdat ik niet de grens over wou gaan. Die grens durf ik ook niet op te zoeken. Echter heb ik wel voor alle tentamen het gevoel gehad dat ik alles had geleerd wat ik moest leren en dat ook goed beheerste (vals gevoel blijkbaar).

Deeltijd studie heb ik nog niet aangedacht! Maar opzich heb ik niet het gevoel dat ik tijd de kort kom om te leren. Vooral de practica zijn wel lange dagen, maar er staan dan ook weer kortere dagen tegenover.
Verder laat ik ook een individueel studeer onderzoek doen, maar weet niet zeker of dat nog voor 1 februari kan.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:39

Ik weet dat je zegt dat jouw instelling nu een andere propedeuse-regeling heeft, en dat dus deze ervaring wellicht minder relevant is (maar misschien ook nog wel): een vriend van mij heeft vorig jaar zijn negatieve BSA succesvol aangevochten met het argument 'persoonlijke problemen'. Zijn depressie en angststoornis samen met zijn motivatie om tóch de studie heel graag te willen halen waren genoeg reden om hem toch naar het tweede jaar te laten gaan, ondanks "te weinig" punten. :j Zoiets zou voor jou ook een optie zijn, maar zou dan wel zeer goede inzet en 'medestanders' proberen te laten zien. Kun je bijvoorbeeld niet naar een studentenpsycholoog of studiebegeleider voor leer- en huiswerk-strategieëen ? En dit soort 'professionals' (een psycholoog, de studiebegeleider) als aanbevelers hebben bij de commissie die uitspraak doet over BSA? Dan probeer je a. effectief iets aan je cijfers te doen en b. laat je zien dat je heel graag wil.

In mijn ervaring zijn hoger onderwijsinstellingen best coulant als je motivatie laat zien, tenslotte willen zij ook graag dat je je diploma bij hen haalt. Ik zou eerst in een gesprek met een decaan en/of studiebegeleider en/of docentenmentor alle opties onderzoeken voordat je nu, eigenlijk tegen je zin, stopt.

Eventueel kun je ook met de studie-adviseur overleggen of je speciale tentamen-hulpmiddelen mag door je studie-problemen. Als je dyscalculie 'officieel' is vastgesteld mag je bijvoorbeeld misschien met een rekenhulp werken tijdens tentamens, of in een apart lokaal met extra tijd een tentamen maken. Ook daar doet een hoger onderwijsinstelling in mijn ervaring niet moeilijk over, maar je moet wel zelf alle regelingen uitzoeken en aan de bel trekken: ook studiebegeleiders/decanen zullen je niet snel alle regelingen aanreiken, maar die kun je vaak wel vinden ergens verstopt op websites en in onderwijsreglementen, of horen van mede-studenten die eerder dit soort dingen hebben moeten doen.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:44

En kan je niet één of enkele vakken laten vallen en deze volgend jaar opnemen? Dus nu deeltijds gaan studeren? Dan verlies je die ects niet en heb je meer tijd om je te concentreren op de vakken die moeilijk gaan.
Ik weet niet precies of dat in Nederland mogelijk is, in België in elk geval wel. Ik heb het ook zo gedaan. Deeltijds student van in het begin maar op zeker moment ook beslist toch nog vakken te laten vallen. Je doet dan langer over je studie, maar krijgt wel ruimte om je te focussen.

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:47

Die ECTS hou je gewoon hoor.
Ik had uiteindelijk aan het einde van m'n tweede 1e jaar 72 studiepunten :')

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:19

Ik zou stoppen en in september opnieuw beginnen. Ten eerste geeft je dat veel meer rust, ten tweede heb je genoeg tijd om uit te zoeken waar het nu fout gaat en ten derde is het geen schande, maar juist heel sterk als je voor zoiets kiest. Ja, het is jammer van dat half jaar collegegeld (was het niet zo dat als je voor een bepaalde datum stopt je het tweede halfjaar niet hoeft te betalen?), maar het is meer zonde als je nu je compleet over de kop werkt, je eventueel een terugval krijgt (want dat je je nu goed voelt is natuurlijk heel fijn, maar een depressie/burn out is niet zomaar even iets dat ook zomaar weer verdwijnt, daar kun je nog heel erg lang naweeen van hebben) het misschien dan net haalt en dan vervolgens volgend jaar nog met een groter probleem zit, omdat je het dan gewoon niet meer trekt. Of erger nog, dat je een negatief advies krijgt en je voor 2 jaar uitgeschakeld bent.
Het voorbeeld van het aanvechten van een negatief studieadvies vind ik dan in dit geval ook niet zo handig, ik denk namelijk niet dat je dat echt gaat helpen, ook al zou je uiteindelijk door mogen. Is toch weer een hoop meer stress en wat ik al eerder zei, ik denk dat je onnodige stress voorlopig nog het best kan vermijden (indien mogelijk natuurlijk).
Ik wens je heel veel succes met het maken van je keuze!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:15

Als jij studieadviseur er al zo twijfelend instaat zou ik in september opnieuw beginnen. Je hebt alle stof voor het eerst jaar al, dus evt kan je dat herhalen tm september en verder uitrusten (dit klinkt misschien raar) maar een burn-out zit diep en kan je jaren erna nog last van hebben zeg ik als ervaringsdeskundige :+. Ik heb me destijds herpakt in de vakantie van VWO en WO en echt niks gedaan behalve ongeveer 3 maanden lang meer dan 12 uur per dag geslapen. En met jouw motivatie moet je sowieso volgend jaar makkelijk doorkomen ;)

Anoniem

Re: Stoppen met studie en opnieuw beginnen? Ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:21

Ik vind het vooral vreemd dat je zelf denkt dat je een tentamen makkelijk gehaald moet hebben, en je dan toch een slecht cijfer haalt. Ik zou als ik jou was dan ook zeker met je docent(en) om tafel gaan om te kijken waar dat misloopt en wat voor antwoorden ze dan van je verwachten. Als je de stof wel goed beheerst zit het kneep hem waarschijnlijk vooral in hoe je je antwoord formuleert, en daar is natuurlijk vrij simpel wat aan te doen :)
In september opnieuw beginnen lijkt mij dus ook een logische stap. Het is niet dat je het niet kan, of niet gemotiveerd bent, het is vooral leren wat er van je verwacht word en hoe je dat het handigst oppakt. Dat komt met een frisse start vast goed :j