Fokken met zomereczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 15:50

Wat is jullie mening hierover? Vanaf het paard wat schuurt niet meer gebruiken om te fokken?

De erge gevallen ( schuren zich kapot op huid, manen, staart ) uitsluiten voor de fok of de minder erge gevallen ook?

Wat zeggen jullie? :)

Anoniem

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:33

Uitsluiten natuurlijk welke vorm dan ook.
Hoe wil je in het kader van dierenwelzijn fokken met zo'n ernstige en pijnlijke aandoening goedpraten?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:45

[***] schreef:
Uitsluiten natuurlijk welke vorm dan ook.
Hoe wil je in het kader van dierenwelzijn fokken met zo'n ernstige en pijnlijke aandoening goedpraten?

Ga ik in mee :j ik heb een merrie (zelfgefokt) met zomereczeem, ouders hadden het allebei niet, deze merrie heeft het ook niet heel erg maar toch fok ik er niet mee. Jammer want het is wel een prachtig beest.

Edit; met de producten van Equi Protecta kan mijn merrie zelfs de hele zomer zonder deken staan (alleen vliegenmasker). Gebruikte de zalf en lotion en af en toe wassen met de shampoo. Werkt misschien niet voor hele erge gevallen maar bij haar werkt het super!
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 20-01-17 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:53

De één zegt dat het wél genetisch is. De ander zegt niet genetisch bepaald.

In vele gevallen is het een ander probleem dan de mugjes allergie.
Zo kunnen de darmen slecht werken.
Allergie of resistentie van suikers en/of zetmelen.

Eczeem is in ieder geval een huidirritatie met jeuk of pijn als gevolg.

Als het wél genetisch zou zijn zou ik áls je wilt fokken haar stamboom uitpluizen.
Plus nakomelingen.
Kijken naar wie de dragers kunnen zijn en wie de uiter.
Je zou dan een hengst kunnen kiezen waarvan de veulens niet uitten.

De kans is aanwezig (geen staand feit dus) dat je hierdoor mogelijk een drager creëert zonder uitting.

Wél vind ik dat steeds meer (ook warmbloeden) last hebben van dit jeukprobleem.
Waarvan verzuurde maag darmstelsel, overgevoelig darmstelsel door schade, slecht werkende metabolisme vaker worden aangetroffen dan knuttmug allergie.
En dat stress tóch ook een vervelende bij oorzaak heeft.
(Qua voer denk aan gras. Brok. Rijk hooi
Muesli. Granen. Zelfs lucerne.)
Edit.

Twee dragers kúnnen een uiter veroorzaken.
Soms komt t voor dat een drager en uiter samen een drager veroorzaken.
Maar ja... this lastig.
Belgische kansberekening imo.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 20-01-17 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:55

Niet mee fokken, hoe mooi het dier ook is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:57

Nee, en ik zou zelf geen veulen willen waarvan de merrie eczeem heeft. Ik ken een merrie die het heeft en haar veulen heeft het helaas ook gekregen op 1 jarige leeftijd, terwijl de hengst dat niet heeft.

En ik zie helaas ook dat er hengsten aangeboden werden als dekhengst terwijl die geen mannen meer heeft en een kapotgeschuurde dunne staart..........ik vind dit schandalig! Zo vermeerder je de ellende alleen maar.

Tegenwoordig kijkt men er niet meer naar (gezondheid) er worden maar raak gefokt en met als gevolg steeds meer paarden en ponys met eczeem.........dat is wat mij opvalt. Echt steeds meer paarden met deze aandoening zie ik om mij heen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:02

Ja en nee ragdollcat.
Als het een lever of darmprobleem is en te verhelpen is en mensen weten dit niet. Tja...

De papa van mijn paard heeft ook geen zomer eczeem. Mama ook niet.
Mijne wel.
Helaas de knuttmug allerie in combinatie met suiker en stress.

Laatste twee zijn weg. Nagenoeg geen jeuk.

Een veulen wil ik er niet uit halen...

Er zijn mensen die zelfs beweren dat vaccineren óók een oorzaak kan zijn.
En vergeet niet dat er tegenwoordig zuur gevoerd wordt.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:07

Erfelijkheid is nog niet duidelijk en ws niet op één gen, volgens mij. Dus inderdaad in de lijn van ouders/familie kijken. ZE is heel naar. Ik heb een eczemer en haar zoon (11jr) heeft het niet.Aan de andere kant zijn er veel erfelijke problemen waarbij wel gewoon wordt gekozen om te fokken. Mijn merrie heeft haar coole karakter doorgegeven en daar ben ik blij mee. Ze was toen nog niet van mij. Ik weet niet wat ik nu zou doen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:11

RuthenRoos schreef:
Erfelijkheid is nog niet duidelijk en ws niet op één gen, volgens mij. Dus inderdaad in de lijn van ouders/familie kijken. ZE is heel naar. Ik heb een eczemer en haar zoon (11jr) heeft het niet.Aan de andere kant zijn er veel erfelijke problemen waarbij wel gewoon wordt gekozen om te fokken. Mijn merrie heeft haar coole karakter doorgegeven en daar ben ik blij mee. Ze was toen nog niet van mij. Ik weet niet wat ik nu zou doen.


Exact...

Het iets onvoorspelbaars.
Ken velen die binnen eerste drie levensjaren krijgt.
Aantal na hun zevende.
Aantal na de eerste dracht.
Enkele zelfs na 15 jaar eczeem genezen... :0

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:12

Niet mee fokken, exceem, allergie, luchtwegen ed zijn vorm van auto-immuunziekte.
Binnen genetische aanleg heeft niet alles dezelfde trigger, dus als Pietje het wel heeft maar Klaasje of Marietje niet, wil dat niet zeggen dat de auto immuunziekte er niet is, maar het kan zijn, dat ie het wel heeft maar nog niet aangewakkerd is.

Dus ik zeg, niet mee fokken!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:13

Ook een lever en of darmproblemen moet je niet willen of gevoelig dit en gevoelig dat.......daar moet je ook niet mee willen fokken.

Het is alleen fijn dat als jouw paard wat je al in je bezit hebt ineens eczeem heeft en dat het te verhelpen is omdat ie gevoelig voor dit en dat is en na het uitvogelen etc. de oplossing heeft om te kunnen voorkomen en te verhelpen.

Helaas wordt ook wel eens een generatie overgeslagen en of dan ineens heeft ie het wel.......dus als men weet dat hun hengst en of merrie eczeem heeft, is het beter om er niet mee te gaan fokken, een veulen hoeft het niet altijd te krijgen maar kan het wel mogelijk aan de eigen nakomelingen doorgeven........eczeem is echt erg vervelend en erg naar.........

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:24

Niet mee fokken.

Mijn merrie heeft pas op haar 14e eczeem gekregen. Haar 6 jarige en 8 jarige dochters hebben het (nog) niet. De 6 jarige is en blijft dus haar laatste veulen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:26

A3a1 schreef:
Niet mee fokken, exceem, allergie, luchtwegen ed zijn vorm van auto-immuunziekte.
Binnen genetische aanleg heeft niet alles dezelfde trigger, dus als Pietje het wel heeft maar Klaasje of Marietje niet, wil dat niet zeggen dat de auto immuunziekte er niet is, maar het kan zijn, dat ie het wel heeft maar nog niet aangewakkerd is.

Dus ik zeg, niet mee fokken!


Auto imuunziekte is wanneer het lichaam zijn eigen cellen afbreekt.

Ragdollcat

Ben ik met je eens.
Maar dan zouden nog maar weinig paarden gefokt kunnen worden.
Óók als je andere (wel) genetische problemen mee telt.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:45

die van mij heeft het ook. het is wel met tkc te controleren. haar 7 kinderen hebben het niet

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:09

maralyn schreef:
A3a1 schreef:
Niet mee fokken, exceem, allergie, luchtwegen ed zijn vorm van auto-immuunziekte.
Binnen genetische aanleg heeft niet alles dezelfde trigger, dus als Pietje het wel heeft maar Klaasje of Marietje niet, wil dat niet zeggen dat de auto immuunziekte er niet is, maar het kan zijn, dat ie het wel heeft maar nog niet aangewakkerd is.

Dus ik zeg, niet mee fokken!


Auto imuunziekte is wanneer het lichaam zijn eigen cellen afbreekt.

Ragdollcat

Ben ik met je eens.
Maar dan zouden nog maar weinig paarden gefokt kunnen worden.
Óók als je andere (wel) genetische problemen mee telt.


Verhip, stoute dermatoloog -O-

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:17

Geeft toch niet....
Krijg je als je het verledentijd van liegen er achter hebt ehhh... :') hihi

(Just kidding)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:19

Ik ben er niet zeker van dat het een erfelijk probleem is, maar ik acht te kans groot.
Daarom vind ik het ook belachelijk als mensen met een eczeem paard fokken. Het is een ongelooflijk lastig, slecht te behandelen en naar probleem. Dieronvriendelijk en egoïstisch om dan toch een veulen op de wereld te zetten met een grote kans hierop.

- Ik snap sowieso niet dat er soms met ongezonde dieren met erfelijke afwijkingen gefokt word. Er zijn genoeg gezonde dieren, dus probeer dan ook gezond nageslacht te fokken. Het argument "karakter" vind ik niet opwegen tegen gezondheidsproblemen waar het dier onder moet lijden.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:35

Ik ga het wel doen. Mijn merrie heeft zomereczeem, zij het in zeer lichte mate.
Ik ga voor een hengst die jeukvrij is uiteraard, om de kans op een eczemertje te verkleinen.

Voor mij is het argument karakter juist van mega groot belang aangezien het gaat om een veulentje dat ik zelf ga houden. Het gevoel nog iets van Tirzah te hebben als ze er op een dag (die hopelijk nog heel lang op zich laat wachten) niet meer zal zijn.

Ja, die deken erop in de zomer als het al zo warm is vind ik sneu, maar daardoor heeft ze nagenoeg geen last van de jeuk. Als ik haar dan vrolijk door de wei of paddock zie sjouwen, ga je mij niet wijsmaken dat ze geen kwaliteit van leven heeft.

Fokken voor de verkoop zou ik overigens niet met haar doen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:47

maralyn schreef:
Geeft toch niet....
Krijg je als je het verledentijd van liegen er achter hebt ehhh... :') hihi

(Just kidding)


Haha, dat is het :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:52

Heb ik het mis, als ik denk dat degene die besluiten wel te fokken, zelf geen allergie, exzeem of psoriasis ofzo heeft?
Ik heb zelf psoriasis op late leeftijd gekregen, maar ik ben erg blij dat ik geen kind heb.
De jeuk is gekmakend, de pijn is afschuwelijk.

Dat gun je je ergste vijand, maar niet "iemand" van wie je houd.
Dus ook geen paard of hond of kip.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:59

Junia schreef:
Ik ga het wel doen. Mijn merrie heeft zomereczeem, zij het in zeer lichte mate.
Ik ga voor een hengst die jeukvrij is uiteraard, om de kans op een eczemertje te verkleinen.

Voor mij is het argument karakter juist van mega groot belang aangezien het gaat om een veulentje dat ik zelf ga houden. Het gevoel nog iets van Tirzah te hebben als ze er op een dag (die hopelijk nog heel lang op zich laat wachten) niet meer zal zijn.

Ja, die deken erop in de zomer als het al zo warm is vind ik sneu, maar daardoor heeft ze nagenoeg geen last van de jeuk. Als ik haar dan vrolijk door de wei of paddock zie sjouwen, ga je mij niet wijsmaken dat ze geen kwaliteit van leven heeft.

Fokken voor de verkoop zou ik overigens niet met haar doen.


Jou merrie klinkt niet als een zware eczemer, maar jeuk heeft ze dus wel. Je weet niet hoe dit op het veulen gaat uitpakken, ondanks een jeukvrije hengst.
Ik zal niet zeggen dat een paard met jeuk geen kwaliteit van leven heeft, maar een verminderde kwaliteit is het zeker wel. Zoals A3a1 zegt, misschien is het beter te begrijpen als je zelf erge jeuk of een jeuk aanval hebt of gehad hebt.
Karakter en iets van je paard willen hebben als ze er niet meer is, is een keuze die je voor jezelf maakt, niet voor het veulen dat gaat komen.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:12

Deoiridh schreef:
Jou merrie klinkt niet als een zware eczemer, maar jeuk heeft ze dus wel. Je weet niet hoe dit op het veulen gaat uitpakken, ondanks een jeukvrije hengst.
Ik zal niet zeggen dat een paard met jeuk geen kwaliteit van leven heeft, maar een verminderde kwaliteit is het zeker wel. Zoals A3a1 zegt, misschien is het beter te begrijpen als je zelf erge jeuk of een jeuk aanval hebt of gehad hebt.
Karakter en iets van je paard willen hebben als ze er niet meer is, is een keuze die je voor jezelf maakt, niet voor het veulen dat gaat komen.


Het is zeker een keuze die ik voor mezelf maak, het egoisme argument geldt in dit geval absoluut. Daar ben ik me van bewust. Wat ik zelf graag wil is belangrijk voor me.
Neemt niet weg dat ik voor het kleintje alles op alles ga zetten om ervoor te zorgen dat het gelukkig zal zijn (ongeacht of het eczeem heeft of niet). Genoeg kerngezonde paarden die nog steeds 23u per dag in een klein hokje gepropt worden. Niet dat dat relevant is voor deze discussie, maar dat lot blijft mijn veulentje in ieder geval bespaard. Kwaliteit van leven vind ik dus ook belangrijk, maar ik ben van mening dat er een heel groot gebied bestaat tussen volledig vrij van ongemakken en geen gelukkig en paardwaardig bestaan kunnen leiden.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:22

Junia, ik ben er zeker van overtuigt dat je er alles aan zal doen je paard gelukkig te maken en houden. Daar twijfel ik niet aan. Het feit dat je merrie niet zwaar jeukt scheelt ook al. Een paard dat niet jeukt kan ook een veulen met jeuk of andere kwalen krijgen, dat is zeker waar en helaas niet te voorkomen.
Maar wat ik me in het geval vak wel fokken met eczeem afvraag, zou je ook met deze merrie gaan fokken als ze zwaar jeukte? Dus ondanks goede zorgen, smeerseltjes etc. blijft de jeuk erg aanwezig?
(Geen aanval/oordeel. Gewoon interesse. ;))

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:32

Ik denk, en daarmee krijg ik misschien wel een heel ander scala aan mensen op mijn dak, dat als ze zo extreem jeukte dat ze continu last had, ik eerder inslapen zou overwegen dan fokken.
Ik weet 100% zeker dat ze gelukkig is, maar als ik 100% zeker wist dat ze ongelukkig was zou ik compleet andere keuzes maken. Ik ben van mening dat jeuk erger kan zijn dan pijn en ik wil niet dat mijn paard door een hel gaat dag in dag uit.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:46

Ik zou absoluut niet fokken met een paard dat zomereczeem heeft en vind het ook raar wanneer mensen dat wel doen.. Zomereczeem wordt onderschat. Ik zag mijn paard in de winter opbloeien. De afgelopen jaren is zijn eczeem ontzettend verbeterd en is hij ook in de zomer goed te pas. Maar als het altijd zo erg was gebleven zou ik serieus euthanasie overwegen. Dat is niet heel gebruikelijk met eczeem, maar denk dat een paard nog ongelukkiger ermee kan zijn dan bijvoorbeeld artrose, peesblessure etc. Jeuk is vreselijk.