Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:31

Dag allen!

Voor het begrip aanleuning zijn vele beschrijvingen, zoveel dat je soms denkt; maar hoe zit het nu eigenlijk echt?

Daarom heb ik een vraag aan jullie:

Wie kan voor mij het GEVOEL beschrijven wat je als ruiter VOELT bij een goede aanleuning met je paard?
(hoe voelt het in je hand? hoe weet je of je niet teveel of te weinig druk hebt? Hoe weet je of het paard het bit echt heeft geaccepteerd? Hoe weet je of er wel of geen spanning er weerstand is, hoe zou je dit aan een leek/beginneling uitleggen?)

Uitgangspunt bij mijn vraag is een punt uit artikel 401 van het FEI reglement Dressage:

The acceptance of the bit, with submissiveness/throughness (Durchlässigkeit) without
any tension or resistance.



Nog even voor alle duidelijkheid: mijn vraag gaat over WAT je als ruiter voelt bij een goede aanleuning.
Dit topic gaat NIET over hoe een goede aanleuning er uit ziet. Het is niet de bedoeling om allemaal foto's te gaan spammen van neuzen voor of achter de LL etc.
Uitgangspunt is de aanleuning volgens de boekjes: neus op/iets voor de LL, nek het hoogste punt i.c.m. goed lichaams/ruggebruik van het paard.

Ik ben benieuwd!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:46

Poeh, da's een moeilijke.....
Ik vind zelf: wanneer het vanzelf gaat. Wanneer het voelt alsof je paard voelt wat je denkt en daar ook positief op in gaat. Je hoeft bijna niet meer te ''werken'' en alles voor te zeggen, en alles gaat bijna vanzelf, het voelt echt aan als een team wat samen werkt. (met werken bedoel ik ontzettend veel hulpen moeten geven om het paard aan het lopen te krijgen)

Wat betreft de druk in je handen: De druk voelt niet zo licht aan alsof je helemaal zelf moet zitten en ontzettend je best moet doen om een goede houding aan te nemen. Ook niet zo zwaar dat het stug aan voelt en je hard moet werken (als in veel hulpen geven) om beweging in je paard te krijgen/af te draaien/rechtrichten en zijgangen rijden.

Het voelt aan alsof je paard zo gaat lopen zodat je als een prins kunt gaan zitten in het zadel en je een prettige elastische druk ervaart die mee beweegt met hetgene wat jij op dat moment wil.

Echt een hele moeilijke vraag, maar ik denk dat ik zo uit zou leggen hoe het voelt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:40

het voelt voor mij alsof je je eigen lichaam vraagt iets te doen. Dan zit er ook geen verzet, aarzeling of spanning in (even uitgaand van een gezond lichaam), maar als ik de letter T wil typen dan gebeurt dat, zonder erover na te denken of te aarzelen. Zo voelt het ook als je je paard vraagt iets te doen en hij is volkomen durchlassig.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:47

als ik goede aanleuning heb, voel ik dat door het hele paard. Dan is zijn hele lichaam 1 stuk aan elkaar, vloeiend aan elkaar, je voelt van achter de energie onder je door naar voren stromen naar je hand toe in een vloeiende continue stroom. in je hand voel je die energie op een zachte manier, dat je de teugels alleen hoeft vast te houden stil op een plek en dat je het bit in de mond voelt, dus niet te los en ook niet zo vast dat je eraan hangt (even grof gezegd). je hand voelt naar de mond toe, dus als je hand naar voren steekt, dat je het gevoel hebt dat je paard je hand volgt naar beneden en niet meteen zn hoofd omhoog doet. Het voelt alsof die vloeiende stroom energie onder je door van achter naar voren naar het hoofd gaat, waardoor het hoofd vanzelf in de positie komt (nek hoogste punt, neus op LL in nageeflijkheid) waar hij hoort en dat je dat gevoel alleen maar hoeft te begeleiden met je hand en de teugels. al je hulpen kun je heel klein geven, omdat ze direct effect hebben op het paard (hij is dan mooi durchlassig). en die hulpen hebben geen effect op de continue vloeiende stroom energie, die blijft altijd hetzelfde. continue drang naar voren van je paard, alsof je de energie en je paard meer voor je hebt, dan achter je. Kan het moeilijk omschrijven maar zo voelt het ongeveer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:18

Ik rij boomloos en voel echt de rug mij een beetje optillen.

Ook ga ik gewoon met waslijnen warmrijden en zoekt paard daarbij vanzelf een bepaald contact waarbij ze heel lekker soepel is in haar nek/kaak/hals.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:25

Bij mijn paard voelt het vanvoor heel vederlicht, alsof ik bijna niets in men handen heb. Het is dan ook een heel lichte druk die ik heb vast heb. Ik kan het dan eigenlijk gewoon op een vinger rondrijden. Ook voel ik dan gewoon de achterhand krachtiger gaan. Tegenover als ik teveel druk neem, dan zet hij zich vast op mijn bit en dan blokkeert hij ook, waardoor ik ineens ook niet meer aangenaam kan zitten. Het is nogal moeilijk om een gevoel uit te leggen :p

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:28

Rijden is denken.
Als ik denk aan aan galoperen zit ik al in galop.
Die galop springt ook onder me aan, niet achter me.
Je voelt je in het paard zitten, niet er onder.
Denk ik op dat moment aan een volte en kijk ik al in die richten draaien we al af.
En zo gaat die gang terug ook, je voelt je paard onder je terug komen, niet in twee stukken,nee het blijft een geheel.
Er komt geen extra druk op je hand, nee ook dat blijft soepel.
Het contact met de mond is soepel, er is geen druk, er is geen waslijn, maar alleen verbinding. Geen druk. ook niet in overgangen.
Of je nu naar voren rijd of terug, de zit is voldoende met het verleggen van je been of je nu richting dat appuyement stuurt of die gallopswissel vraagt, je been verleggen is genoeg.
De aanleuning in de hand blijft soepel zonder weerstand. Licht.

Ik verbaas me de laatste jaren dan ook als ik al die druk zie bij de ruiters. Dat kan niet fijn rijden.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:56

als lerende ruiter ga ik het eens proberen in woorden te vertellen wat ik voel!

eerst wist ik niet wat ik moest voelen, wanneer ik het moest voelen en hoe ik het moest voelen. nu met de juiste paarden weet ik het wel!

ontspanning, dat is wat je moet voelen. zowel lichamelijk als mentaal. zowel voor het paard als voor jezelf. je paard is zo een spiegel en goede feedback voor jezelf!

eerst had ik altijd te veel druk. ik snapte het nog niet zo goed en ik gaf maar kneepjes, ophoudingen vanuit m'n arm ipv hand, etc... en ik keek altijd of ze met dr hoofd goed liep of niet en trok het paard meer naar beneden, geen flauw benul over ruggebruik enzovoort.

nú, met de juiste paarden en lessen, kan ik het wel voelen! ik voel, wanneer ze fijn loopt, een elastische connectie tussen hand en mond. ik voel mezelf zowel uit het zadel gooien als in het zadel gedrukt worden, door de actieve achterhand. dit heeft mij de energie om aan de voorkant op te vangen en de lichte aanleuning op te zoeken. ik voel de druk opkomen in mijn handen, ik knijp als het ware de spons uit tot ze mij toelaat de spons weer te laten vullen. het 'vullend' proces van de spons is de fijne aanleuning die ik dan voel in m'n handen. de elastische connectie en de ontspanning. zodra die druk weg is kan ik zelf ook beter ontspannen en wordt het plaatje 'compleet'. dan voel ik meteen aan m'n zit dat de druk opkomt met als gevolg meer druk in mn handen en mijn balans weg, ofwel gewoon hangen, en dan beginnen we weer vanvoorafaan :+

het is gewoon écht voelen met je hele lichaam... en op deze manier voel ik het en gaat het goed als combinatie

beter als dit kan ik het naar mijn gevoel niet uitleggen :+ hopelijk klinkt dit niet echt als een how to want dat is ook niet mijn intentie :')

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:00

Ik ken het gevoel nog niet heel lang, en ben nog lerende. Bij mijn bijrijdpaard ervaar ik het steeds vaker. Het voelt heel prettig. Alsof alles klopt en op zijn plaats valt. Je voelt nog wel iets in je hand, maar niet te veel. Het is alsof het paard echt een verlengstuk is van jezelf. De rug bolt en je komt voor je gevoel wat omhoog.

Pfoe wat is het lastig om uit te leggen eigenlijk, het klinkt heel zweverig :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:27

Aanleuning voelt als verende verbinding in de hand.Hulpen worden direct opgevolgd en het paard volgt direct de hand zonder de verbinding te verliezen.
Wanneer je drijft krijg je het paard in de hand terug en kun je dit ook weer af laten vloeien.
De hoeveelheid druk is afhankelijk vh paard, niet ieder paard is even licht in de hand.
Aanleuning wordt wel lichter naarmate de verzameling toeneemt maar er moet altijd een bepaald gewicht in de hand zijn om verbinding te houden met het achterbeen.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:39

Een goede aanleuning moet als rust voelen bij de ruiter. Ik voel het doordat ik dan niet meer met mijn benen hoef bij te sturen en mijn handen gerust een keer naar voren kan doen zonder dat hij uit elkaar valt. Dus wanneer je je benen mooi lang kan laten en je handen stil met natuurlijk altijd minimale druk kunt houden

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 18:44

Bedankt voor jullie reacties!


borstnoot schreef:
Wat betreft de druk in je handen: De druk voelt niet zo licht aan alsof je helemaal zelf moet zitten en ontzettend je best moet doen om een goede houding aan te nemen.

Maar hoeveel druk heb je dan precies? In Kg?

Hoe weet je zeker dat je gelijke druk op beide teugels hebt?
Hoe weet je dat je niet per ongeluk toch terug werkt?


bruintje123 schreef:
Het contact met de mond is soepel, er is geen druk, er is geen waslijn, maar alleen verbinding. Geen druk. ook niet in overgangen.

Hoe kun je contact hebben zonder druk?

bruintje123 schreef:
Ik verbaas me de laatste jaren dan ook als ik al die druk zie bij de ruiters. Dat kan niet fijn rijden.

Hoe kun jij dan zien met hoeveel druk iemand rijdt? De excessen kennen we. Maar ik zie mijzelf wel eens op video terug en dan klopt mijn gevoel niet altijd bij wat ik dan terug zie. Dus mijn ervaring is dat het er soms anders uit kan zien dan het voelt...


ambre schreef:
De hoeveelheid druk is afhankelijk vh paard, niet ieder paard is even licht in de hand.

Over wat voor variatie praten we dan?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:49

Ik ben geen weegschaal dus de hoeveelheid druk weet ik niet in grammen uit te drukken.Maar volgens de teugeldruk clinic waar ze drukmetingen doen zou 500 gr per teugel ideaal zijn.
Het hangt af vh type paard maar ook vd mate vwn africhting.
Hoe meer op het achterbeen hoe lichter in aanleuning.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:55

Tja moeilijk. Bij de ene voel ik dan een lichte druk, en gaat hij dansen. Terwijl de ander dan net wat achter de loodlijn loopt en wat te diep. Daar voelt een goeie aanleuning juist nog helemaal niet fijn omdat dat em veel moeite kost

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:13

Als een verliefd koppeltje hand in hand loopt heb je contact in de handen maar geen druk.
Ga je armpje drukken heb je ook contact met de handen, maar ook druk, :)
Goed dan ga je richting dat exces maar ga jij dat voor de lol tegen een kind doen van dat je laat winnen is er een lichte druk, maar je werkt wel een beetje tegen.

Hoe je dat ziet, je ziet of iemands schouder, bovenarm,maar zeker ook onderarmen pols los zijn, of daar daar druk op staat.
Je ziet wat het bit doet.

Eigenlijk ook dat hand in hand lopen met iemand, daar zie je net zo goed of dat ontspannen gaat of geforceerd.
Een verliefd koppeltje dan zie je de ontspanning in de handen.
Of de moeder die de 4 jarige kleuter aan het handje meesleurt die staat te dreinen om een snoepje, dan zie je spanning in de armen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:59

Maar hoeveel druk heb je dan precies? In Kg? : ik denk iets tussen een halve liter/een liter in. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel moeite het paard er voor moet doen. Gemakkelijkere oefeningen een halve liter (dus een halve kilo per hand) en wanneer de oefeningen moeilijker worden maximaal 300 gram erbij. Op het begin is dit niet erg vind ik, een paard moet iets immers leren en als het gemakkelijker gaat met steun van mijn hand vind ik dat geen probleem. Natuurlijk moet het geleidelijk aan wel minder worden.

Hoe weet je zeker dat je gelijke druk op beide teugels hebt? 100% zeker en op de gram weet je het natuurlijk nooit. Ik denk dat je ook een GP ruiter moet zijn om een paard per-fect gelijk op twee teugels te krijgen. (een paard heeft hoe dan ook een holle en een bolle kant)
Hoe ik het zeker weet zodat ik het ''goed genoeg'' vind? Voelen, constant blijven voelen. Hoe reageert je paard op druk van je been? Mijn paard wijkt bijvoorbeeld veel minder goed wanneer de druk niet gelijk is. Voor mij is een oefening dan wijken, en blijven voelen. Vergelijken, en steeds blijven voelen.
Het drukverschil mag ZEKER niet storend zijn in de hand, maar ook niet ''merkbaar'' wanneer ik verschillende oefeningen doe. (Wanneer mijn paard de goede aanleuning heeft. Dat lukt nog lang niet constant natuurlijk)

Hoe weet je dat je niet per ongeluk toch terug werkt? Wederom: voelen. Niet gaan duwen, prikken, klikken of wat dan ook. En daar jezelf ook constant op blijven controleren. Je paard moet constant in het tempo lopen wat je hem op het begin verteld hebt. Gaat dit minder goed (en begin je dus ook terug te werken)? Maak dan een aantal overgangen en korte tempowisselingen totdat het weer ''goed'' (eerder uit gelegd) voelt.
Als je het moeilijk vindt om nog te voelen dat je paard netjes in het tempo blijft lopen? Tel mee of zing een liedje in je hoofd op de maat van de passen van je paard. Er mag dan geen merkbaar verschil zijn.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:03

Ik volg ik heb moeite zelf op te voelen wanneer ik de juiste druk/aanleuning heb. Met instructeur legt het heel vaak uit en soms voel ik het ook als me paard ook echt lekker loopt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:35

Wat ik voel?
We worden één.
Ik voel de kracht onder me. Terwijl ik daar in zit. In die kracht.
De ruimte in de pas met de rug die is gaan bollen... voel ik het zachte gedeins onder mijn bips.
Ik kan alle correcte hulpen geven en er wordt direct gereageerd. Alsof mijn paard samen mét mij denkt.
Wanneer ik zwaarder ga zitten komt het paard terug in gang zonder te verzwaren in mijn hand.
Mijn handen en mond van paard voelen als een.
Het paard volgt mijn hand. Waar ook naar toe.
Het paard focust zich op mij. En ik geef leiding over wat we doen. Beiden voelen we een krachtig wederzijds vertrouwen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:44

Borstnoot

Voelen is inderdaad wel het belangrijkste bij paardrijden.
Hoeveel gram/kilo iets is dat durf ik niet te zeggen.
Wel heb ik vaak gemerkt in het verleden als ik op een ander zijn paard stapte dat die bijna altijd zwaarder waren als mijn paard.
En daarbij ga ik niet zeggen dat die fout gereden waren, maar waren wel gereden zoals ik ze zelf nooit zou willen hebben.

Ik rij nu geen sport meer, maar op een kruising tinker. Maar hij is ondanks zijn dikke kaak en nek wel licht in de mond. En dus ook goed aan het been, die twee kunnen naar mijn idee niet zonder elkaar.
Waarom, omdat ik een schijthekel heb aan een paard waarvan het 1 een uur duurt voordat ik reactie krijg, 2 ik geen zin heb om kramp in mijn vingers te krijgen door een zware verbinding.
Recreatie of sport dat maakt me niet uit.
De appuyementen en verzamelde galop en wissels om de 2 ga ik niet meer voelen, maar ook geen gewicht.

Hoe bereik ik dat bij hem is inderdaad voelen.
Stap op en check je hele lichaam.
Voel ik zelf ergens spanning. Ja, laat die los.
Dus voel ik dat ik mijn rechterschouder op til ipv los laat hangen, dan ga ik daar eerst aan werken.
En zo check ik mijn lichaam.
Voel ik dat ik even veel zit op mijn rechter als linker zitbeen knobbel, voel ik even veel gewicht opmijn linker als rechter beugel.

En zo voel je ook je paard. Voel ik meer buik links of rechts tegen mijn been.
Voel ik meer gewicht links of rechts op mijn teugel.
Wat gebeurt er als ik uitadem, komt hij dan terug in tempo?

Nu kost het schrijven me meer tijd dan het eigenlijke checken omdat dit voor mij nu automatische is geworden.
Maar ja paardrijden is voor mij wel gevoel.
Niet zoals een auto en druk het gas maar in en gaan :)

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:50

maralyn schreef:
Wat ik voel?
We worden één.
Ik voel de kracht onder me. Terwijl ik daar in zit. In die kracht.
De ruimte in de pas met de rug die is gaan bollen... voel ik het zachte gedeins onder mijn bips.
Ik kan alle correcte hulpen geven en er wordt direct gereageerd. Alsof mijn paard samen mét mij denkt.
Wanneer ik zwaarder ga zitten komt het paard terug in gang zonder te verzwaren in mijn hand.
Mijn handen en mond van paard voelen als een.
Het paard volgt mijn hand. Waar ook naar toe.
Het paard focust zich op mij. En ik geef leiding over wat we doen. Beiden voelen we een krachtig wederzijds vertrouwen.


Je beschrijft het precies zoals ik het ook voel.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:54

Ik vind het een heel interessante vraag. Het houdt mij ook bezig namelijk. Ik denk te weten dat ik eigenlijk met te weinig druk rijd. Mijn paard is nog relatief jong in het rijden en als ik het vergelijk met leeftijdsgenoten of zelfs jongere paarden, dan denk ik dat die 'verder' zijn.

Ik vind het zelf prettig om met weinig druk te rijden. Keerzijde is dat mijn paard in galop aangeeft dat de druk die ik heb niet voldoende is (bewegen met hoofd).

Als ik kijk naar de professionele ruiters, dan zie ik over het algemeen (en dat is dus voor het oog al waarneembaar) heel veel meer druk. Kijk naar Adelinde en Henkie bijvoorbeeld.

Op stal laatst een gesprek hierover, omdat 1 van de hengsten ook in de groep met Henkie meeliep in de competitie. Hij is tijdelijk gestart door een handigere dressuurruiter om mee te kunnen komen in de groep. Hij was voor die tijd getraind door een springruiter die heel fijn in de handen is (licht). Toen zij de hengst weer overnam was het paard veel stugger/harder in de mond geworden als gevolg van de dressuurrijstijl met meer druk. De toegenomen druk aan de voorkant had tot doel om de bewegingen te verruimen --> het 'groot' lopen, iets wat de hengst van nature minder heeft.

Dat maakte wel dat ik me afvroeg of dit de juiste manier is om dat te bereiken. Mijn gevoel zegt van niet, omdat het ook met spierkracht opbouwen te maken heeft.

Daarnaast ben ik een 'luie' ruiter en hou ik er niet van om veel druk van voren te hebben. Ik wil de spieren in m'n armen niet voelen zeg maar. Hoe langer ik rijd, hoe minder ik weet lijkt het soms wel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:12

Dat nieuwe rijden van Adelinde en Co is toch helemaal niet wat we willen zien?
Ja sommige wel, maar dat vind ik erg triest. Die neusriem strak trekken zodat we geen verzet kunnen zien. En een insectenbeet veroorzaakt bloed, tuurlijk. En maar trekken ondertussen.
Laat mij maar ouderwets rijden, daar heb ik toch echt geleerd in termen je hebt een ei in je hand en die mag niet kapot, of een kuikentje en die mag niet dood.
Lijkt me ook wel zo eerlijk voor de paardenmond.
Dat spektakel aan de voorkant heeft ook niets meer te maken met nageeflijkheid, want je ziet geen rug gebruik meer. Want dat achterbeen is zelden spectaculair, dat treed zelden fijn onder.
Jammer maar het publiek wil circus zien, geen dressuur.
Maar er lijkt een ommekeer te komen en gaan we weer een beetje naar hoe het het vroeger geleerd werd. Harmonie en fijngevoeligheid. Wat inderdaad maralyn erg mooi weet te beschrijven.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:16

100% eens Bruintje. Dat van die strakke neusriem was hier ook het geval. Al met al zorgde het voor beschadigde huid bij de mondhoeken.

Het is niet mijn manier idd. Maar het ging over verschil in druk en daarom haalde ik het aan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:26

Heel duidelijk dat je het aanhaalt.
Want zo werkt het wel, hetzelfde paard totaal andere druk.
Ik denk als je aan het paard gaat vragen welke ruiter hij prefereert ik het wel weet.

Maar ik kan me dan gewoon ook niet voorstellen dat iemand op die manier af kan stappen en kan zeggen, wat heb ik vandaag lekker gereden.

Zo was ik pas een rondje buiten met mijn hyperbol die de lente al in de kop had of zo.
Ik kon rustig ademen, ik kon ontspannen wat ik wilde, elke seconde van loslaten was een moment van, oooh kan ik nu versnellen. Er was geen land met hem te bezeilen.
Daarna nog maar even in de bak om normaal af te sluiten en dat ging gelukkig prima.

Ik heb dat dus echt de hele dag gevoeld in mijn handen.
Maar zo rijden dus mensen altijd.
Dat is toch niet prettig.
En van beginnende ruiters heb ik dan nog zoiets, je hebt nooit anders ervaren dat is jammer, maar de top moet anders weten.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:29

500 gram druk in je handen? Loopt thuis eens een poosje met in ieder hand een pak zelfrijzend bakmeel rond, in de houding die je ook met rijden hebt, dus ellebogen 90 graden, onderarmen vrijdragend. Daar word je toch doodmoe van in je polsen na een paar minuten?
Volgens mij kom je niet eens in de buurt van 500 gram bij een normale lichte verbinding.