Blauwe tenen na gips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:34

Hallo mensen,
Ik heb 2 dagen geleden mijn voet gebroken en zit sinds gister in het gips. Mijn tenen beginnen echter een beetje blauw te verkleuren en ik vroeg me af of dat erg is. Ik heb zelf niet het idee dat mijn gips te strak zit en ik kan mijn tenen ook nog wel buigen. Ze voelen ook niet koud ofzo. Iemand een idee?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:37

Heb je je been wel hoog liggen?

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:41

Ja ik heb de hele dag mijn voet op 2 kussentjes laten liggen. Probeer het met slapen ook te doen maar vannacht waren de kussens uit bed gevallen omdat ik in mn slaap op mn zij was gerold.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:42

wat precies heb je gebroken dan, door bepaalde breuken kunnen je tenen blauw worden, als je twijfeld gewoon even de huisarts bellen, dan leggen ze het helemaal voor je uit..

werkt ook veel beter dan een topic online openen ;)

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:47

Ik bel morgen sowieso even met het ziekenhuis maar het is nu nogal laat en ik lig al op bed. Daarom dacht ik ik vraag het even hier. Ik heb een middenvoetsbeentje gebroken.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:50


xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:53

Ik kan op je vraag geen antwoord geven maar ik zou in bed de kussentjes onder je matras doen ipv direct onder je voet :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:55

Het kan ook blauw van blauwe plekken zijn misschien? Er is onderhuids toch van alles kapot gegaan.
Ik vond dit: https://reinierdegraaf.nl/patienten/spe ... -komt-dat/

Smeren met arnica (schijnt ook in traumeel te zitten) helpt bij mij om blauwe plekken sneller te laten verdwijnen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:00

Direct bellen met het ziekenhuis, het kan zijn dat het gips te strak zit! Ook al voelt dat niet zo..

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:24

Blauwe tenen dat is echt niet goed. Heb je geen foldertje/papier meegekregen over gips? Ik heb meerdere keren in het gips gezeten en kreeg ook 1x blauwe vingers. Toen heb ik toch maar gebeld en moest ik meteen komen, ik heb toen nieuw gips gekregen. Als je vingers blauw kleuren kan het namelijk zijn dat het gips te strak zit en het bloed niet terug stroomt je been in maar in je voet geklemd blijft. De doorbloeding is dan dus erg slecht. Daar kun je echt problemen mee krijgen. Natuurlijk kan het ook gewoon door je val/ongeluk komen. Ik zou er niet mee door blijven lopen maar toch echt even de gipskamer bellen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:27

Is het net ook een beetje de kou die er nu in zit?
voeten raken net als je handen al snel koud, vooral nu met dit weer. En als je ook nog eens in het gips zit...
Misschien slim om er een sok overheen te doen en goed warm houden met bijvoorbeeld een kersenpit kussentje ofzo. En inderdaad hoog houden!

Anoniem

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:30

Zeker even bellen! Liever een keer te veel dan te weinig. Misschien komt het door het 'ongeluk', maar misschien ook wel doordat het gips te strak zat. Een familielid van mij heeft het ook eens meegemaakt dat het gips veel te strak zat, hele vingers verkleurden. Daar waren ze gelukkig op tijd bij, maar het kan echt nare schade veroorzaken als het zo blijft zitten.

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 12:56

Ik heb gister gebeld want ik maakte me zorgen. Het bleek dat ik mijn voet toch niet hoog genoeg had gelegd want toen ik er nog een kussen bij deed werden m'n tenen weer normaal. De arts die ik sprak zei dat het geen kwaad kon omdat het gips bij mij niet rondom zit maar er een strook is vrijgehouden op m'n scheenbeen om zwelling op te vangen. Zolang ik nog gevoel in mijn tenen heb en ze niet kouder aan gaan voelen dan de andere voet is het okee. En dus nóg rustiger aan doen.. Heb het een beetje onderschat geloof ik.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:03

Als je tenen weer blauw worden, zou ik als ik jou was toch even vragen of ze kunnen onderzoeken of er geen postraumatische dystrofie aan het ontstaan is. Ik heb dat namelijk aan mijn voet gekregen toen ik ook in het gips moest. Daar kunnen ze het beste vroeg mee zijn, anders wordt het steeds moeilijker om het weer te genezen. Bij mij waren ze er namelijk maar net op tijd bij, anders had ik voor altijd in een rolstoel gezeten. Het komt niet bij veel mensen voor, maar het is toch wel handig om het te weten, want in het ziekenhuis waar ik eerst was zat de pijn tussen mijn oren. Wij zijn toen naar een ander ziekenhuis geweest en die zagen gelijk dat het dystrofie bij mij was. Toen ben ik een lang traject van herstel in gegaan, maar uiteindelijk is het weer goedgekomen. Beterschap met je teen! :)

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:09

Toen ik blauwe tenen kreeg terwijl ik gips had, moest ik direct nieuw gips.

Verder, als je je kussens onder je matras legt in plaats van erop, ligt je voet hoog en kan het kussen niet wegrollen als je van positie verandert.

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:36

Inderdaad net wat quintenvo zegt, goed naar laten kijken. Ik kon helaas niet uit het gips en na meerdere keren ander gips en gips open geknipt te hebben heb ik nu toch dystrofie opgelopen na een operatie aan mijn linkervoet. Ben er nu al bijna 7 maanden zoet mee, dus pas goed op hoor!
Gelijk aangeven en er goed naar laten kijken, ik heb er waarschijnlijk helaas blijvende schade door opgelopen.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:26

WouOele schreef:
Inderdaad net wat quintenvo zegt, goed naar laten kijken. Ik kon helaas niet uit het gips en na meerdere keren ander gips en gips open geknipt te hebben heb ik nu toch dystrofie opgelopen na een operatie aan mijn linkervoet. Ben er nu al bijna 7 maanden zoet mee, dus pas goed op hoor!
Gelijk aangeven en er goed naar laten kijken, ik heb er waarschijnlijk helaas blijvende schade door opgelopen.


Je moet het inderdaad goed aangegeven, want anders zullen sommige artsen er niet eens over nadenken dat het dystrofie kan zijn. En als je het hebt ben je er inderdaad lang mee zoet, bij mij heeft het ong. een jaar geduurd, en dan een jaar van ziekenhuis hier, fysio daar.
Sterkte Wou0ele! Slik je al extra vitamine C? En in het vervolg als je weer geopereerd moet worden of iets kneust of breekt, gelijk vitamine C slikken, dan is de kans kleiner dat je het weer krijgt :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:48

Ik heb nu bijna 10 jaar dystrofie met dystonishe stand van de hand (dwang stand) Ik ben 1 van de mensen waar het niet beter ging ondanks bakken therapie ed. ;)

Maar als je gips niet sluitend is hoef je niet snel bang te zijn dat het te strak zit. Straks als je een gewoon gips krijgt dan moet je er wel even goed opletten en goed je tenen bewegen terwijl het gips droogt ;)

Vitamine c in hoge dosering is zeker een aanrader. Ik weet niet meer precies hoeveel maar ik meen 4/5 roter pilletjes per dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:26

1000 mg per dag. Bij zeurende dystrofiepijn ga ik daar braaf weer meeaan de slag

Eventueel slijmoplossings in de vorm van fluimucil erbij. Die moest ik drie keer per dag hebben. Alleen allergisch op gaan reageren die mag ik niet meer. Klachten zijn een stuk beter maar gaan nooit meer weg,

Maar blauwe tenen is niet goed. Ik heb jaren geleden 4 middenvoetsbeentjes en een dieper bot gebroken door het aantrekken van mijn rechterschoen. Ging wat mis met als gevolg dus een voet in de kreukels. Ben best vaak terug geweest met gipsproblemen. Te koude tenen en voet, blauwe tenen. Iedere keer moest ik gipskamer bellen en is gips verwisseld.

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Blauwe tenen na gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:27

Mensen het was allemaal okee, mijn tenen werden blauw omdat bloed nou eenmaal gaat stromen als je benen eerst continu hoog liggen en je ze daarna naar beneden doet. Ben gister op de gipskamer geweest en heb nu ook geen gips meer maar een afneembare brace en ik kan er -heeeeel voorzichtig- op staan en een paar stapjes zetten. Maar doet wel veel meer pijn nu, sodeju :x