Welk kattenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 23:44

Hoi hoi!

Mijn vriend en ik willen graag een raskat adopteren en aangezien er veel kattenliefhebbers op Bokt zitten ben ik benieuwd naar jullie advies.

Wij zijn ons ervan bewust dat de poes geen exacte kopie van de rasbeschrijving kan zijn maar wij willen onze kans zo groot mogelijk maken om met het juiste ras thuis te komen.
Binnenkort zullen we nog een kattenshow bezoeken om ons verder te oriënteren en contact opnemen met verschillende fokkers maar hoe meer meningen hoe beter, ze zijn toch heel wat jaartjes bij je.

Wij zoeken in de eerste plaats een heel aanhankelijk, mensgericht ras. Één die actief en speels is maar niet hyper. Enige vorm van intelligentie vinden we leuk ivm leuke spelletjes die je dan kan doen. In eerste instantie krijgt de poes een hondenmaatje mocht dat niet voldoende zijn dan zal er een tweede bijkomen. Wij willen de poes als dit goed gaat meenemen naar kantoor, verder ben ik ook veel thuis. Ooh en geen langhaar :).

Rassen waaraan wij denken zijn: thai, cornish rex, een sphinx of?

Wat denken jullie? Eventueel met verwijzing naar een goede fokker :).

Wij zijn niet echt geïnteresseerd in een volwassen herplaatser.

ikkedus
Berichten: 3276
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:47

Uhm, een hond denk ik.
Lijkt me geen goed idee om een kat mee naar je werk te nemen. Waarom zou je dat willen?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:50

Ik heb op zich wel een ras in gedachten, maar ben er 100% van overtuigd dat fokkers het niet eens zullen zijn met het feit dat er met de kat gesleept zal worden (van en naar kantoor) en dat er alleen een hondenmaatje zal zijn. Daar zou ik eerst nog even heel goed over nadenken voor je verdere stappen onderneemt. Een kat is een dier wat erg hecht aan zijn omgeving en die elke keer naar een andere plek meenemen zal veel onnodige stress met zich meebrengen. Als je dat wilt kan je beter nog een hond nemen.

De rassen die je zelf al noemt ben ik zelf net niet bekend mee, maar de Abessijn voldoet denk ik perfect aan wat jullie zoeken in een kat.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:52

Siamezen zijn ook super mensgericht. Maar ook heel erg sociaal naar andere katten, daarom willen veel fokkers dat je er twee hebt.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:56

Moet het echt een raskat zijn?
Met jouw eisen zou ik naar een asiel gaan dat met het meet your match programma werkt. Jij vult een lijst in met eisen. Elk antwoordt heeft een bepaalde score. Door die score kom je op een bepaald type kat uit (ik vermoed bij jullie een kameraad of een uitslover). De katten worden door mensen die een opleiding gehad hebben getest op bepaalde punten en komen zo ook in een categorie terecht.

Zo heb je een kat die mooi binnen jullie wensenlijstje past.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:22

zonnebloem18 schreef:
De rassen die je zelf al noemt ben ik zelf net niet bekend mee, maar de Abessijn voldoet denk ik perfect aan wat jullie zoeken in een kat.


Eens! En hoewel ik geen voorstander ben van slepen met katten, is de Abessijn wellicht zo ongeveer het enige ras dat dit ook daadwerkelijk zou kunnen waarderen. := Die zijn er prettig gestoord genoeg voor om dat leuk te vinden. :') Er zijn echter niet veel fokkers van dit ras in NL en dus ook niet heel veel herplaatsers, zoals al gezegd zal het lastig worden om een fokker te vinden die akkoord gaat met jullie voorwaarden.

Thai zijn sociaal naar hun eigenaren maar kunnen behoorlijk autistisch/neurotisch zijn, die doe je geen plezier met ze op sleeptouw nemen.

Ik heb zelf een Abessijn en een Thai. :)
Laatst bijgewerkt door rider op 13-01-17 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:23

Britse korthaar

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 00:24

Bedankt voor de reacties.

Er zal niet met de kat "gesleept" gaan worden ;). Er zijn genoeg katten die zich meer aan de mensen hechten dan aan de omgeving en die het dus ook geweldig vinden om meegomen te worden. Als blijkt dat de kat liever thuis is dan blijft hij ook thuis. Ik ben ook veel thuis dus de kat zou sowieso weinig alleen zijn.

Mocht het zo zijn dan bij de fokker naar wens het advies is om echt gelijk een tweede te nemen dan zullen we dat serieus overwegen. Ook dit is niet echt een probleem. We willen sowieso in best interest van de kat handelen.

Zonnebloem: een abbesijn heb ik niet eerder overwogen omdat ik nergens echt lees dat ze erg aanhankelijk/knuffelig zijn? Zijn ze dat wel? Ik hoor er graag meer over.

Simoonzel: een tweede zou zeker direct kunnen als dit sterk geadviseerd wordt. Als we voor een siamees kiezen dan zal ik het ook nog goed met de fokker overleggen.

Zoe_79: bedankt ik ga er eens naar kijken wellicht dat dat wat kan zijn.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 13-01-17 00:27, in het totaal 2 keer bewerkt

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:25

ik heb een cornish rex gehad.. pittig poezebeest ik vond haar behoorlijk eigengereid.. mijn htk was veel aanhankelijker, liep ook altijd mee de hond uitlaten, stond voor je als je thuiskwam. en de pers is hele lieverd..

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:27

Siamees of Oosterse Korthaar. De hond onder de katten. Speels, mensgericht,knuffelig, echte clowns,trouw. Gaat prima met honden. :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:27

lisem94 schreef:
Zonnebloem: een abbesijn heb ik niet eerder overwogen omdat ik nergens echt lees dat ze erg aanhankelijk/knuffelig zijn? Zijn ze dat wel?


Vraag niet aan mij gericht, maar ik ga er toch even op in. Abessijnen zijn erg aanhankelijk maar ze staan niet echt bekend als schootkatten. Ze zijn wel het liefst de hele dag met jou bezig, drentelen achter je aan, klimmen op je, willen graag 'mee doen'. Maar het ligt ook aan het individu, mijn Abessijn wil niks liever dan de hele dag op schoot en die wringt zich in 100 bochten om maar bij je te kunnen liggen.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:30

Wat stukjes uit verschillende omschrijvingen van de Abessijn:
Citaat:
De Abessijn zal een onderdeel gaan vormen van uw gezin en wil zijn leven dan ook met het gezin delen. Hij betrekt het hele gezin in zijn spel en dolt graag in de ruimste zin van het woord zonder vervelend of luidruchtig te zijn. De Abessijn hecht heel erg aan zijn baas, meer nog dan aan zijn woonomgeving.

Citaat:
Het zijn geen echte schootkatten, maar waar je bent is ook je abessijn om zich er tegen aan te bemoeien, er bij te horen of aan mee te doen. Een abessijn is aanwezig. Dat betekent een eigenaar die daar tegen kan en die zo'n band apprecieert en onderhoudt met liefde. Een abessijn ziet zijn eigenaren als "maatjes" waar je samen dingen mee onderneemt.


Ik heb zelf geen Abessijn, maar als er ooit weer een kat bij mag komen wordt het zeker een Abessijn of Somali. Ik ben al bij verschillende fokkers geweest en heb ze op shows gezien, het zijn echt hele leuke katten.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:32

Ik heb er wel van gehoord maar nog nooit 1 gezien

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:37

zonnebloem18 schreef:
Dat betekent een eigenaar die daar tegen kan


Oh ja, dat is een goede opmerking. Abessijnen zijn wel, tsja, opdringerig, en daar moet je tegen kunnen. Als ze besluiten dat ze willen knuffelen dan heb jij daar dus geen keuze meer in. :D Waar een andere kat zich misschien nog met een kluitje in het riet laat sturen, zal de Abessijn geen genoegen nemen met een andere optie dan dat jij stopt met waar je mee bezig was om je Abessijn te knuffelen.

Maar het zijn heerlijke katten. Ik zou echt niet meer zonder kunnen, en als er ooit weer een kat bij komt wordt dat zeker weten weer een Abessijn. <3

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:38

lisem94 schreef:
Bedankt voor de reacties.

Er zal niet met de kat "gesleept" gaan worden ;). Er zijn genoeg katten die zich meer aan de mensen hechten dan aan de omgeving en die het dus ook geweldig vinden om meegomen te worden. Als blijkt dat de kat liever thuis is dan blijft hij ook thuis. Ik ben ook veel thuis dus de kat zou sowieso weinig


Als ik dit lees lijkt het alsof je het over een hond hebt. Katten vinden het niet erg om alleen thuis te zijn, je hoeft echt niet thuis te blijven voor je kat. Er zijn echter maar heel weinig katten die het leuk vinden om meegenomen te worden naar andere plekken. Katten hechten zich aan hun territorium, dat jij daar als personeel van de kat toevallig woont is mooi meegenomen :Y) .

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:42

Heb trouwens net de Abessijn opgezocht, maar ken hem wel. Kennissen van mij hadden er 2. Ik zou er wel tegen kunnen! Het zijn echt lieverds.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:08

rider schreef:
zonnebloem18 schreef:
De rassen die je zelf al noemt ben ik zelf net niet bekend mee, maar de Abessijn voldoet denk ik perfect aan wat jullie zoeken in een kat.


Eens! En hoewel ik geen voorstander ben van slepen met katten, is de Abessijn wellicht zo ongeveer het enige ras dat dit ook daadwerkelijk zou kunnen waarderen. := Die zijn er prettig gestoord genoeg voor om dat leuk te vinden. :') Er zijn echter niet veel fokkers van dit ras in NL en dus ook niet heel veel herplaatsers, zoals al gezegd zal het lastig worden om een fokker te vinden die akkoord gaat met jullie voorwaarden.
:') :')
Thai zijn sociaal naar hun eigenaren maar kunnen behoorlijk autistisch/neurotisch zijn, die doe je geen plezier met ze op sleeptouw nemen.

Ik heb zelf een Abessijn en een Thai. :)



abessijn kan zich inderdaad ernstig vermaken op andere plekken dan thuis.. had zelf een kruising abbessijn

lees bovenop mijn te verdedigen werkstuk bij de docenten op het bureau op mijn HBO opleiding :') :')


die van mij kreeg ik in mijn studententijd en ze reisde ieder weekend mee naar mijn ouders, 3 uur heen, 3 uur terug.. Ze was hevig allergisch voor een gesloten mandje, dus in de trein ging het mandje open, kat sprong op tafeltje en ging in het zonnetje liggen knorren.. mandje tussen de stoelen.. als de zon verschoof, verschoof mijn kat mee (de hele coupe door). alleen bij de grote overstapstations zette ze het even op een brullen of ik niet over of uit moest stappen (goede wekker)..

die ene keer moest ik direct naar de trein of ik zou het niet meer halen.. dus ik had gevraagd: ik kan wel komen verdedigen, maar dan moet ik mijn kat meezeulen.. geen probleem, maar ja dat gesloten mandje dus wel.. Dus madam mocht los rondlopen.. tot groot vermaak van de docenten die meer aandacht hadden voor een ronddrentelende kat dan wat er uit mijn mond kwam (vooral onzin, dus dat scheelt).. uiteindelijk besloot ze dat de laatste zonnestralen precies op het papierwerk scheen dat bij de docenten op het bureau lag, dus daar vleide ze zich uitgebreid neer..


maar goed.. dat gezegd hebbende.. Dit kon eigenlijk alleen maar omdat ze bij mij op een studentenkamer van 14m2 is opgegroeid de eerste jaren.. de band was daardoor enorm sterk, mede daardoor was het meer een hondje in gedrag dan een kat..

ik zou zelf niet aanraden om een kat als hond te behandelen en overal mee heen te nemen tenzij er geen andere optie is (behalve wellicht op jonge leeftijd leren om te logeren, daar heb je wel profijt van).. Een hond aanschaffen als maatje voor een kat, vind ik geen goed idee.. als je zegt we willen een hond en een kat, soit.. maar niet een hondje voor een kat binnenhalen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:09

Abbessijn was ook het eerste wat in mij opkwam. Ik had vroeger een half abbesijn (moeders was ontsnapt) die echt in alle opzichten een abbessijn was. Hij was inderdaad echt overal waar ik was. Zat ik achter de computer: lag hij in m'n nek, tv kijken: meneer lag bij me, hond uitlaten: hij wandelde gezellig mee, stofzuigen: op de stofzuiger kun je ook zitten.....
Daar moet je dus inderdaad echt wel tegen kunnen. Zelfs naar de wc gaan was geen privé activiteit meer als het aan hem lag.
Het was een waanzinnige kat en ik mis hem nog steeds maar bezint eer ge begint met een kat als een abbessijn.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:14

die van mij kroop gewoon op bed tijdens de horizontale tango, kruipt tegen mijn hoofd aan, kijkt mijn vriend recht in de ogen en snort: Ik weet niet wat jullie druk aan het doen zijn, maar als je het niet erg vind ga ik vast slapen..

laat ik het zo zeggen, mevrouw werd van de slaapkamer verbannen als we plannen hadden.. maar dan hadden we wel een achtergrondconcert.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:22

Wel romantisch

chocky84
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:25

Je zou ook nog kunnen kijken naar de bengaal. Ook een bengaal is een actieve kat, tot op hoge leeftijd vaak, en bemoeit zich met alles wat je doet of wat er in huis gebeurd. Ik heb diverse bengalen gezien die aan tuigjes meegaan op vakantie, dus naar kantoor zou ook moeten kunnen. Mijn bengalen aporteren ook, dit deden ze vanuit zichzelf.
Uiteraard zal dit per kat verschillen!

Lukasje
Berichten: 11259
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:57

Ik heb zelf een cornish rex, een gewéldige kat! Ze is superaanhankelijk en best intelligent. Overdag wil ze overal bij zijn waar je mee bezig bent, reist door het huis graag in je nek mee en komt 's avonds bovenop je mee op de bank liggen. Dagje ziek? No problem, mevrouw ligt mee onder de dekens het liefst dicht tegen je aan of boven op je buik of zo. Nu, je moet het wel kunnen verdragen dat ze alom aanwezig is, en vaak luidruchtig ook want ze vertelt je wel duidelijk wat ze wil. Maar ze is zo lief en zachtaardig <3 .

Fokker wilde haar wel enkel verkopen vermits ik al een andere kat had. Een CR zou niet geschikt zijn om alleen te houden en daar kan ik me wat bij voorstellen. Ondanks ze dus gezelschap heeft van een andere binnenkat, verkiest ze wel het gezelschap van mijn windhondje. Die 2 liggen steeds samen te slapen en ravotten ook samen. Wel aandoenlijk om zien.

Bijkomend voordeel van een CR is dat zr nauwelijks haar verliezen en geen vachtonderhoud hebben.

Ervaring die ik heb met andere rassen zijn met de pers en ragdoll. Beide ook leuk maar absoluut minder aandacht opeisend en veel rustiger.

Anoniem

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 02:05

Noorse Boskat! :) Hele relaxte, speelse, meegaande katten. Ik dacht soms dat die van mij een hond in katvorm waren. Noorse Boskat is echt precies jouw lijstje.


Waarom wil je geen langhaar?

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 02:22

Ik denk dat een sphynx of cornish rex toch wel het meeste in de buurt komt alleen zijn die wel erg sociaal dus zou er een extra kat bijnemen dan. De abbesijnen die ik ken zijn ook vreselijk sociaal, dus ook die zou ik niet alleen houden.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 02:46

Ik heb een sphynx. we hadden er 2 een is recentelijk overleden helaas.
Het is echt een geweldig ras, zo mensgericht en lief. Als je even door het kale heen kan kijken dan zijn ze zo knuffelbaar. Die van ons kletsen echt. Voor ons nooit meer een ander ras, en een bijkomend voordeel geen haren op je kleding en in je huis. Ik denk dat de sphynx alles is wat je zoekt!


Edit en die van ons logeren regelmatig ergens bijv vakantie weekend weg. wij hebben een hele grote benches daar past een mandje kattenbak voer en speelmat in als ze dat bij zich hebben voelen ze zich overal thuis. Het is maar net wat je ze aanwend natuurlijk. Ik zou wel voor een kitten gaan ipv een herplaatser die kun je helemaal naar eigen hand zetten