Hoe vragen om loonsverhoging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:14

Hallo

Ik werk sinds oktober 2015 als secretaresse op een leuk kantoor.
Ik verdien hier het minimum loon.

Nu is het zo dat er sinds mei 2016 een medewerker is gestopt waardoor ik ontzettend veel extra werk heb gekregen. Niet alleen secretaresse maar ook veel andere werkzaamheden in de binnendienst.

Ik vind het fijn om het druk te hebben alleen vind ik dat er dan ook wel wat tegenover mag staan. Loonsverhoging. Ik verdien nu niet veel, moet altijd op m'n geld letten. Dus wat extra is zeker welkom.

Maar hoe kaart je dit aan? Het is een klein bedrijf, 4 mensen. Ik ben echt een mietje dus kan er nu al om stressen dat ik het ga vragen....

Tips ?

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:17

Ik stress met je mee, ik krijg al stress als ik lees dat je het wil aankaarten :') .
Aan mijn advies heb je dus niets want ik zou het ook écht niet durven, ben daarom heel benieuwd wat voor een tips hier voorbij komen :D .

Iniedergeval heel veel succes alvast!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:26

Je kan het het beste ter sprake brengen bij een contractverlenging (indien je nog geen vast contract hebt) of bij je beoordelingsgesprek.

Als ze tevreden over je zijn, zullen ze vast bereid zijn na te denken over een salarisverhoging :j

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:29

Contract verloopt pas in oktober. Eigenlijk wil ik het wel graag eerder.

Beoordelingsgesprek heb ik nog nooit echt gehad. Ze zeggen wel continu dat ze zo blij met me zijn enz....

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:31

Als jij voor 2 mensen werk doet vind ik ook zeker dat je erniets bij mag krijgen, wordt er geennvervanging gezocht voor degene die vervangen is?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:33

Zeker bij een kleiner bedrijf kan je dit makkelijker vragen. En ik vind eigenlijk ook dat je hier recht op hebt.

Als je nou eens gewoon een gesprek aanvraagt met je baas. En dan gewoon zegt wat je ons hebt verteld. Je werkt in principe voor 2 man.

Makkelijker gezegd dat gedaan, ik weet het. Maar als je eenmaal dat gesprek aan heb gevraagt, gaat het bijna vanzelf :)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:37

Ik vroeg gisteren idd of er nog iemand bij komt. Zoals ik begreep gebeurt dat wel maar pas over een paar maanden. Er is net iemand aangenomen die een andere tak gaat doen in dit kantoor. Heb dus geen idee van hoe en wat. Van die persoon die is aangenomen krijg ik straks ook weer extra werk....

Ja eigenlijk moet je t ook gewoon doen maar pff ik scheit m nou al haha.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:50

Voor de volgende keer, meteen een gesprek voeren als er iets verandert. Dus toen je collega weg ging, had je kunnen vragen, komt er een vervanging, of gaat mijn loon omhoog omdat ik meer taken erbij krijg?
Toen je schreef dat ze continu vertellen dat ze zo blij met je zijn, moest ik glimlachen. Mijn man grijpt zo'n moment aan, om te vertellen dat hij dat graag terugziet op zijn loonstrook.
Een bedrijf kan niet ruiken dat je eigenlijk vind dat je salaris te laag vind, alhoewel de meesten dit vinden ;-) Je zal het ter sprake moeten brengen. Ik hoop voor je dat ze een compliment binnenkort geven en dat je dan je kans pakt, want wat laetitia zegt lijkt mij ook het beste.

Lees net dat er over een paar maanden iemand bij komt en dat je straks weer extra werk krijgt....dat extra werk komt volgens mij na een overleg met jou en dan kan je de vraag om loonsverhoging neerleggen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:54

Bedankt voor je reactie :)
Dat extra werk gaat niet echt in overleg... de nieuwe werknemer gaf dat zo juist aan. Dan doe ik dit en dit en krijg jij dat en dat van mij....

Ik hoop idd dat er binnenkort een compliment komt zodat ik er over kan beginnen

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:57

Ik zou niet wachten.
Een gesprek aanvragen en zet van te voren al je goede punten op papier.
Dat jij je vraag kan onderbouwen.

Even brutaal zijn.
Je werkt hard en ze zijn tevreden over je.
Kans is dat je het niet krijgt maar als je het niet vraagt geven ze het niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:58

Die baas lacht zich wild :D
Of had je het daarvoor zo rustig dat je er dat allemaal bij kan hebben? ;)

Ik zou eens vragen of je overuren betaald kan krijgen omdat je het binnen de normale werktijd niet redt.
Mooie opening, lijkt me!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:00

Ik zou gewoon een gesprek aanvragen met je baas. En dan rustig uitleggen dat je gemerkt hebt dat je toch wel aardig wat taken erbij hebt gekregen de afgelopen tijd. Die je uiteraard met veel plezier doet maar dat je het fijn zou vinden om samen eens te kijken wat daar tegenover zou kunnen staan. Ik denk dat geen enkele baas dat raar vind hoor. En nee heb je...

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:01

Je moet je baas vragen om een gesprek over loonverhoging.

Vervolgens moet je kijken of je afgelopen oktober ook een schaal hoger bent gegaan want dit moet ieder jaar gebeuren.

Elke werknemer heeft dus ieder jaar sowieso recht op loonsverhoging ook als je 23+ bent.

Ook is het heel normaal om dit soort gesprekken aan te gaan. Werknemers maken het zelf vaak moeilijk en ongemakkelijk.

Je gesprek goed voorbereiden met feiten waarom jij denk recht te hebben op loonsverhoging. Zoals vergelijkbare functies met vergelijkbare inkomens. Zijn veel sites over zoals bijvoorbeeld deze: http://www.intermediair.nl/salariskompa ... #/ervaring

Je kunt ook zeggen dat als je niet een gepaster salaris krijgt met je nieuwe werkzaamheden dat je deze zult gaan staken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:03

Maar je krijgt nu dus van het nieuwe personeel te horen dat jij werk van haar gaat krijgen? Is dat dan in overleg met je werkgever? Of heeft ze dat zelf bedacht?
Zou dat ook zeker even aankaarten bij je werkgever, zeker als je al (te)veel werk hebt.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:02

Shirley schreef:
Die baas lacht zich wild :D
Of had je het daarvoor zo rustig dat je er dat allemaal bij kan hebben? ;)

Ik zou eens vragen of je overuren betaald kan krijgen omdat je het binnen de normale werktijd niet redt.
Mooie opening, lijkt me!


Het kan ook een groeifunctie zijn. Eerst begonnen met simpel secretaresse-werk en daarin jezelf verder ontwikkelen. Dan kan je steeds meer in dezelfde tijd (taken worden meer eigen en daardoor werk je steeds efficiënter).

Maar dan past een loonsverhoging ook, ookal kan ze alles binnen de werktijden afhandelen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:08

Er is iemand weggegaan, dus van geleidelijke groei is hier geen sprake -O-

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:10

Ik zal later even wat uitgebreider reageren. Op mobiel is dat lastig.

Echt communiceren is lastig hier. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat die nieuwe werknemer deze week begon. Maar ik krijg dus wel extra werk daardoor. Dit wist ik niet , in de zin van dit is nooit medegedeeld.

Voordat die medewerker weg ging had ik het ook druk. Nu 3x zo druk als het niet meer is... we hadden een stagiaire maar die is ook weg. Eigenlijk komt de hele binnendienst op mij terecht.

Ik heb niet echt loonsverhoging gehad toen ik een jaar in dienst was. Hier had ik wel op gehoopt. Het enige wanneer mijn loon ietsje om hoog gaat is in juni/juli. Dan gaat het minimumloon omhoog. Maar dat is echt weinig....

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:58

Kan je het de volgende keer niet aankaarten wanneer je baas zegt dat hij/zij zo blij is met je inzet? Ik heb het ook al één keer zelf gevraagd (of nou ja, ik heb om een benzinekaart gevraagd, wat eigenlijk beter was dan loonsverhoging :)) ). Dat was op het moment waarop mijn baas me vroeg of ik een heel grote nieuwe klant op mij wou nemen. Ik heb toen gewoon gezegd dat ik het met plezier wou doen, maar dat ik ook benieuwd was of daar iets tegenover stond, gezien het ook veel extra werk betekende. Een week later kwam ze me mijn benzinekaart geven :)

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:39

Als je het lastig vindt, dan zet je het toch eerst op papaier. en dan lees je het voor.
je vergeet dan ook niets

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:45

Ik vind het sowieso niet normaal dat je op je 25ste nog het minimumloon krijgt. Gewoon een gesprek aanvragen. En willen ze je zo weinig betalen kun je altijd daarna kijken of je niet verder moet kijken bij een andere werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:05

mikky19 schreef:
Je moet je baas vragen om een gesprek over loonverhoging.

Vervolgens moet je kijken of je afgelopen oktober ook een schaal hoger bent gegaan want dit moet ieder jaar gebeuren.

Elke werknemer heeft dus ieder jaar sowieso recht op loonsverhoging ook als je 23+ bent.

Ook is het heel normaal om dit soort gesprekken aan te gaan. Werknemers maken het zelf vaak moeilijk en ongemakkelijk.


Dit is niet verplicht hoor. Dit is afhankelijk van je contract en eventuele CAO. Aangezien het een klein bedrijf betreft is het ook niet verplicht voor dat bedrijf om zich aan een CAO te houden, als ik het goed heb.

Maar inderdaad, gewoon vragen TS! Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je geen loonsverhoging krijgt? Nou, dat heb je nu ook al niet ;)

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:38

Wieke86 schreef:
mikky19 schreef:
Je moet je baas vragen om een gesprek over loonverhoging.

Vervolgens moet je kijken of je afgelopen oktober ook een schaal hoger bent gegaan want dit moet ieder jaar gebeuren.

Elke werknemer heeft dus ieder jaar sowieso recht op loonsverhoging ook als je 23+ bent.

Ook is het heel normaal om dit soort gesprekken aan te gaan. Werknemers maken het zelf vaak moeilijk en ongemakkelijk.


Dit is niet verplicht hoor. Dit is afhankelijk van je contract en eventuele CAO. Aangezien het een klein bedrijf betreft is het ook niet verplicht voor dat bedrijf om zich aan een CAO te houden, als ik het goed heb.

Maar inderdaad, gewoon vragen TS! Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je geen loonsverhoging krijgt? Nou, dat heb je nu ook al niet ;)



Volgens het arbeidsrecht in Nederland is dit dus wel verplicht.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:42

Nee hoor, een werkgever is zelfs niet verplicht je salaris te verhogen met de inflatiecorrectie.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 13:33

Ik zit nog steeds te stressen haha. Ik weet dat ik t wil en moet doen. Maja dan die stap zetten he.... even een goed moment voor vinden

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoe vragen om loonsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:35

Gewoon een gesprekje aanvragen met je baas, je hoeft niet meteen te zeggen waar het over gaat. Maar dan heb je in ieder geval gewoon een afspraak en kun je rustig praten.