De tijd van het jaar en goede voornemens..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:54

Vanmorgen stond ik voor m’n kledingkast en besloot de leuke blouse die ik net voor de kerstdagen ‘op het oog’ gekocht had ( dus niet gepast) en in het geloof ‘maat 44 moet kunnen’, aan te trekken. Wat een deceptie – ik kreeg het geval niet eens aan, het klemde zich stevig vast om m’n armen, m’n schouders bleken te groot en moest manlief vragen er even een goede ruk aan te geven om het knellende kledingstuk weer uit te krijgen. En in de winkel leek het écht een ruim, flodderig niemendalletje waar ik wel in moet passen. No problem. Tja, hoe luider kon mijn lijf schreeuwen “je bent te dik” ?!!! Hoe is het toch zo ver gekomen? Ergens in mijn hoofd ben ik nog altijd die vrouw van vroeger, dat is wat ik ben, met die mooie Esprit jeans maatje 36.

Oh natuurlijk, als ik voor de spiegel sta – iets wat ik met de nodige zelfontkenning, het liefst zo weinig mogelijk doe – zie ik het wel: ergens tussen schouders en knieën, heeft zich een extra laag genesteld, er is méér van mij bijgegroeid. Tja.. ik ben geen jonge meid meer en leef een zittend leven. Want een eigen bedrijf vraagt véél bureau- en computertijd en de dagen zijn lang. Zou ik wel 200 stappen per dag zetten? Maar daar waar andere mensen altijd over klagen, daar heb ik geen last van. Ik héb geen vreetbuien, ik eet nauwelijks wat. Het overslaan van een ontbijt omdat er geen tijd te verliezen is op m’n werkplek is inmiddels een ingesleten gewoonte geworden. Een lunch bestaat in theorie, maar voor mij betekent het even honger stillen met twee, hooguit drie bruine boterhammen. En m’n avondmaaltijd is ook maar klein: groente is lekker, een stukje vlees. Nauwelijks een hele aardappel of een schepje rijst of pasta , die vanwege de gezondheid ook altijd volkoren zijn. En van dat karige maal laat ik soms meer dan een kwart staan omdat ik wel genoeg heb. Nee, daarna en/of tussendoor snoep en snack ik niet. Geen zin in, ik ben niet dol op zoet en een zak chips kan bij mij weken onaangetast in de kast liggen. Als ik het al gekocht zou hebben.

Ben ik gezond? Ja hoor, vindt mijn huisdokter. Ik ben geen diabeet, m’n schildklier doet het prima volgens de cijfers. Hart en bloeddruk zijn okay al heb ik wel ‘aderverkalking’.. ook zoiets, vet aan de binnenvoering van je aderen. Neem daar een pil voor, een kinderaspirientje zegt mijn brave dokter. Ik ben oud, de hormonen leggen het af tegen de tand des tijds: wen er maar aan dat je dan dikker wordt. Grr.. En nu sleep ik in mijn beleving bijna 30kg te veel mee. Dat extra gewicht belemmert mij zodanig dat ik al moe wordt van de gedachte méér te bewegen. Want ik raak buiten adem, mijn hart gaat dreigend kloppen in m’n borst. De plaatselijke sportscholen heb ik van binnen gezien – bij het inschrijven van een abonnement dat me vervolgens ongebruikt maandelijks handen vol geld kost. Want zo slim zijn die jongens wel: je zit er minstens een jaar aan vast en zo worden zijn met hun eigen afgetrainde body slapend rijk en ik blijf dik, verlies per dag tenminste 2 ons aan spieren en het beeld van super sexy jonge meiden in hun glimmende aerobic pakjes heb ik vér weggestopt in de donkerste hoek van mijn herinnering. Toch maar even zitten, niet te veel in ééns. Maar, roept dat dunne mens dat in mij verstopt zit, je moét. Want als je niks doet, wordt het alleen maar erger. Dat zou ik met m’n veelgeprezen intelligentie toch zelf kunnen verzinnen. Ik speur het internet af: dat staat bol van diëten, afslankmethodes, wijze raad. Eet gezond! Weg met je buikvet! Beweeg! Ga rennen! Geen suikers! Ik ben inmiddels in mijn hoofd al een complete voedingsdeskundige die iedere arts op kennis, wetenschap, versla op punten. Ik weet meer van hormonen dan de gemiddelde mens, van insuline, leptine, you name it.

Ben ik nog te helpen?
Het moet. Hoe komisch en belachelijk ik het ook vind dat ik me ten lange leste moet aansluiten bij het bataljon dikkerds dat ieder jaar met die datum 1 januari voor ogen, besluit dat het nu echt genoeg is geweest. Hou ik het vol? Dat gevoel van die knellende bloes die, in mijn verbeelding, zwierig om m'n schouders had moeten vallen, maar daarentegen in het echt me de adem benam, moet ik vasthouden.
Verdorie-nog-aan-toe.. het zal me lukken! Ik wil m'n lijf terug.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-12-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:58

Heel mooi geschreven en ik denk herkenbaar voor elke vrouw! :D

Succes met je strijdt! +:)+

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:50

Je bent een vrouw met een zittend beroep: wat betreft op de lijn letten, heb je dus levenslang. ;)
Ik ben altijd aan de lijn om zo de boel in het gareel te houden. Ik weeg me een keer per maand. Is er een kilo bij, dan ben ik een paar dagen extra streng.
Ionica Smeets heeft laatst uitgelegd dat sporten niet zoveel helpt bij afvallen. Het zit 'm meer in het eetpatroon. (Al beweeg jij echt wel bizar weinig.... Daar moet iets te halen zijn, denk ik?)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:50

Levenslang.. hmm, in mijn geval is dat dan nog wel te overzien. Als je snapt wat ik bedoel.
En wat onze Bekende-Nederlander-Talkshow-Wiskundige betreft: ik heb een gezond wantrouwen ten opzichte van mensen die uitspraken doen die ver buiten hun vakgebied liggen: het voelt als de bewering dat de Stelling van Pythagoras ook bij de Hubo te krijgen is. Met dank aan Harrie Jekkers :D :D

Ach, helemaal ongelijk heeft ze natuurlijk niet. Veel deskundigen hebben al lang vastgesteld dat beweging die zich vooral richt op het verbeteren van de cardio toestand, geen bijdrage levert aan vetverbranding. In plaats van 5 kilometer (of meer) hardlopen, kun je dat beter gewoon stevig wandelend doen. Natuurlijk helpt 'fitnessen' wel bij het voorkomen van ademnood en traint het je voornaamste spier ( je hart) maar echt bijdragen aan de vermindering van spekrollen.. nee. Zo is er gemeten dat een stevige fitness-sessie de verbranding in het lijf maar een krap half uurtje doorgaat, terwijl krachttraining je spieren nog uren daarna van energie moet voorzien en de brandstof die daarvoor nodig is wordt, jawel, uit de vetlaagjes weggehaald. *\o/*

Ik heb de afspraak met de sportschool-instructeur maar weer even afgezegd. Ik heb al een home-trainer, misschien moest ik daar maar 's op gaan zitten. Dat zou alvast een eerste stap kunnen zijn. Niet teveel ineens veranderen. 8-) Ik ga een cracker eten.

(wordt vervolgd)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:58

Na overleg verplaats ik dit topic van Mensenwelzijn en Sport naar Leven Zonder Paarden.

Anoniem

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:04

Wat onwijs leuk geschreven en net zoals Marlinde zegt denk ik heel herkenbaar. Ik ben pas 21 maar ik keek laatst in de spiegel en dacht ook ineens oliebol. Hoe is het zover gekomen? Ik ben onwijs lang en toen ik op mezelf ging wonen is er langzaam maar zeker steeds een paar kilo bij gekomen. Altijd tussendoor wel realisatiemomentjes gehad maar nooit echt de motivatie gehad om ermee aan het werk te gaan. Nu ben ik een beetje op het punt dat ik denk.. Als het er dit jaar niet af gaat, wanneer dan wel? Het gaat alleen maar erger worden..

Dus ik volg mee :)

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:14

Bij mij is een aantal weken geleden de knop om gegaan. Ik was altijd moe, futloos en dat weet ik aan mijn levensstijl (studeren, stage, werk, fitness en twee paarden). Twee weken geleden ben ik gestart bij een voedingscoach waarbij ik 8 (!!) eetmomenten per dag heb. Iedere dag voel ik me beter en ik val ook echt af ondanks kerst. Mij lukt het zonder haar hulp niet maar sinds ik ben begonnen loopt mijn energielevel steeds meer op.

Wendy_N
Berichten: 252
Geregistreerd: 07-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:17

Hier nog 1! Gisteren trok ik een jasje aan die ik driekwart jaar geleden nog prima paste en nu ging het knoopje niet meer dicht en zat hij ietwat strak bij de armen :') toen kwam de realisatie dat het nu wel echt tijd wordt om dat extra stukje van mezelf kwijt te gaan raken :o

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:25

Leuk geschreven!!

Hier hetzelfde verhaal, al ben ik er wel weer mee aan de gang...

Ik heb ook een crosstrainer thuis, maar merk dat het toch prettiger is om naar de sportschool te gaan, andere mensen, meer motivatie, echt even tijd voor jezelf maken...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:50

Erg leuk geschreven. :) Ik herken me er niet in overigens. Geheel niet. Mijn lijf heeft veel te veel werk waardoor ik juist te mager blijf (ook geen zegen trouwens al neigt men dat wel te denken.). :)

Wat soms helpt is wanneer je er met twee aan begint. Dat de ene de andere "mee sleept" als die geen zin heeft. Zeker als je geneigd bent je aan je afspraak met anderen te houden. Dan leg je jezelf een beetje "sociale druk" op.
Op een gegeven moment kom je op een punt dat je dusdanig veel voordelen gaat zien van de extra beweging dat je die niet meer nodig zal hebben. Want, beweging maakt endorfines vrij. Beweging maakt gelukkig(er). :)

Ik vrees dat jouw onregelmatige eetpatroon juist een boosdoener is... Je lichaam heeft regelmaat en eten nódig, als het dat niet krijgt gaat je stofwisseling ook minder goed werken en dan gaat het "mis".
Te weinig eten is zo mogelijk nog slechter dan te veel. :-)

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:57

Hometrainer is een goed idee. Een goede vriendin is puur door dagelijks 3 kwartier op de hometrainer te fietsen 15 kilo kwijt geraakt. Net als jij had ze geen heel ongezond eetpatroon. Ben benieuwd hoeveel winst je hiermee behaald!

Time2Tri

Berichten: 6129
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:27

Jannepauli schreef:
Verdorie-nog-aan-toe.. het zal me lukken! Ik wil m'n lijf terug.


Wat leuk geschreven :j ...en vind me er wel wat in terug ...
Heb mezelf vroeger voor de gek gehouden met...oh .."deze broek valt
wat klein uit "... :n ..eeehh nee ..je bent wat groter geworden .
M.a.w ...ergens was er een moment in mijn leven (2013) dat ik van de weegschaal stapte en tot de conclusie kwam ...zo gaat het niet verder .
Er moet iets veranderen ..anders groei je dicht ..
Uiteindelijk gaat het erom een eetpatroon te vinden die bij je leefstijl/bewegingspatroon past .En waarin je ook nog gecontroleerd van wat
lekkers kunt genieten ..
Zelf dacht ik vroeger dat je boven de 40 jaar niet meer zo makkelijk
afvalt ...
Niets is minder waar ...ben van 103 kg(maat 44-46 )naar 66 kg (maat 38-36)gegaan ..waarvan 30 kg probleemloos in het eerste jaar ...
Geen schommelingen in gewicht ..blijf mooi stabiel .

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:02

dejavu schreef:
Je bent een vrouw met een zittend beroep: wat betreft op de lijn letten, heb je dus levenslang. ;)
Ik ben altijd aan de lijn om zo de boel in het gareel te houden. Ik weeg me een keer per maand. Is er een kilo bij, dan ben ik een paar dagen extra streng.
Ionica Smeets heeft laatst uitgelegd dat sporten niet zoveel helpt bij afvallen. Het zit 'm meer in het eetpatroon. (Al beweeg jij echt wel bizar weinig.... Daar moet iets te halen zijn, denk ik?)


Omdat 1 persoon iets zegt betekend het natuurlijk niet dat het waar is.

Mijn ervaring is juist dat bewegen echt het sleutelwoord is in gezond leven en afvallen. Als je hebt gesport krijg je ook automatisch gezondere eetlust.

Ik vind 3 boterhammen voor iemand met een zittend beroep trouwens echt schreeuwend veel. Ik loop 3x per week hard, rij 1 tot 2x per week paard, heb een lopend beroep en zet daarmee gemiddeld 18.000 stappen per dag. Ik eet ook 3 boterhammen voor de lunch. Ben een Hollandse maat 38 dus niet extreem mager of slank en 30jr.

Dus aan TS: koop een fitbit of een hond en streef naar minimaal 10.000 stappen per dag. Je hele metabolisme is volgens mij gewoon giga ingekakt door het zitten. Daarnaast 2x per week sporten en dan komt die voeding vanzelf wel en zul je zien dat de kilootjes er langzaam af smelten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:24

Jannepauli schreef:
Ach, helemaal ongelijk heeft ze natuurlijk niet. Veel deskundigen hebben al lang vastgesteld dat beweging die zich vooral richt op het verbeteren van de cardio toestand, geen bijdrage levert aan vetverbranding. In plaats van 5 kilometer (of meer) hardlopen, kun je dat beter gewoon stevig wandelend doen. Natuurlijk helpt 'fitnessen' wel bij het voorkomen van ademnood en traint het je voornaamste spier ( je hart) maar echt bijdragen aan de vermindering van spekrollen.. nee. Zo is er gemeten dat een stevige fitness-sessie de verbranding in het lijf maar een krap half uurtje doorgaat, terwijl krachttraining je spieren nog uren daarna van energie moet voorzien en de brandstof die daarvoor nodig is wordt, jawel, uit de vetlaagjes weggehaald. *\o/*


Kijk uiteindelijk is het heel simpel: als je meer eet dan je verbrand wordt je dik en als je meer verbrand dan je eet dan val je af. Daar kunnen we met z'n allen heel ingewikkeld over doen maar dat is het niet. Ja, het verschilt uiteraard per persoon hoeveel je verbrand en dat heeft weer allemaal te maken met schildklier, stofwisseling, metabolisme, lichaamsbouw etc etc. maar uiteindelijk blijft het heel simpel.

De conclusie van bovenstaande is vaak dat je beter kan wandelen dan kan hardlopen. Dat klopt niet. Met hardlopen verbrand je wel degelijk meer dan met wandelen, wandelen is gewoon efficiënter om afstand af te leggen dan hardlopen. Met hardlopen maak je een sprongbeweging en dit kost je lichaam meer energie dan een rollende beweging met wandelen. Bovendien is een lange afstand afleggen toegankelijker al hardlopend dan al wandelend, wandelend duurt een 5km al snel een uur terwijl je dit hardlopend in een half uur kan. 3x in de week een half uurtje sporten is haalbaarder dan 3x per week een uur.

Dit is natuurlijk van toepassing op alle duursporten. Hoe intensiever, hoe meer je verbrand per minuut.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:26

Ik herken mezelf helemaal in je verhaal. Ik start 2 januari met afvallen en gezond leven. Bij mij is de maat vol letterlijk

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:38

_Nelleke_ schreef:
dejavu schreef:
Je bent een vrouw met een zittend beroep: wat betreft op de lijn letten, heb je dus levenslang. ;)
Ik ben altijd aan de lijn om zo de boel in het gareel te houden. Ik weeg me een keer per maand. Is er een kilo bij, dan ben ik een paar dagen extra streng.
Ionica Smeets heeft laatst uitgelegd dat sporten niet zoveel helpt bij afvallen. Het zit 'm meer in het eetpatroon. (Al beweeg jij echt wel bizar weinig.... Daar moet iets te halen zijn, denk ik?)


Omdat 1 persoon iets zegt betekend het natuurlijk niet dat het waar is.

Mijn ervaring is juist dat bewegen echt het sleutelwoord is in gezond leven en afvallen. Als je hebt gesport krijg je ook automatisch gezondere eetlust.

Ik vind 3 boterhammen voor iemand met een zittend beroep trouwens echt schreeuwend veel. Ik loop 3x per week hard, rij 1 tot 2x per week paard, heb een lopend beroep en zet daarmee gemiddeld 18.000 stappen per dag. Ik eet ook 3 boterhammen voor de lunch. Ben een Hollandse maat 38 dus niet extreem mager of slank en 30jr.

Dus aan TS: koop een fitbit of een hond en streef naar minimaal 10.000 stappen per dag. Je hele metabolisme is volgens mij gewoon giga ingekakt door het zitten. Daarnaast 2x per week sporten en dan komt die voeding vanzelf wel en zul je zien dat de kilootjes er langzaam af smelten.

?? Het is niet dat zij het alleen zegt, maar dat beweert ze door er allerlei onderzoeken bij te halen. Niet omdat ze maar wat zegt ofzo. Daarbij lees en hoor ik het vaker hoor, dat vooral je eetpatroon van doorslag is bij het afvallen.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:45

Wat ontzettend leuk en herkenbaar geschreven. Ik ben nog vrij jong en denk ook: hoe heeft het zo ver kunnen komen. Ondertussen weet ik dat het niet helemaal aan mijzelf heeft gelegen, omdat ik er achter ben gekomen dat ik niet goed reageer op een aantal voedingsmiddelen.
Sinds oktober 2014 was ik circa 18kg. Helaas is het deze maand totaal de mist in gegaan. Vanaf 1 januari wil ik ook mij eetpatroon weer de gezonde kant op sturen.

Mij is altijd gezegd dat om een gezonde levensstijl te bereiken je voeding voor 80% en rol speelt en voor 20% het bewegen

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 11:04

Ik denk dat het een complot is.
Een oliebollencomplot.
Een samenspanning van personen die aan ’t eind van het jaar nog je laatste centen willen aftroggelen om hun kerk- of activiteitenkas te spekken. Je ziet ze overal: bij mijn voerhandelaar heeft zich een respectabele oudere dame geposteerd, aan de weg al aangekondigd met een handgeschreven bord ’10 oliebollen voor 5 euro’ voor de plaatselijke kerk. Hmm.. bromde mijn man .. oliebollen. Gevolgd door mijn :’Néé, dat zijn vast zuinige ( het moet wat opleveren tenslotte, we zijn niet op aard’ om de mens te verwennen) thuisbakkers, niet doen joh! ‘. In de winkel een campingtafeltje met daarop een stapel vetvrije zakken, en een bordje met proefhapjes. “Géén oogcontact maken” dacht ik bij mezelf, dan kan ik er zo voorbij. En op de terugweg heb ik m’n handen vol met een zak paardenvoer dus dan heb ik geen ruimte voor een te dure zak oliebollen.
Dat werkte. Een dag later echter niet. We waren een baaltje wortels vergeten, het geliefde snoeperijtje van het peerd en ja hoor: de dame liet zich ditmaal niet verslaan. Ze schoot als een pijl op me af, pakte me liefdevol bij de arm, prikte haar vinger in de richting van het campingtafeltje en zei:”heerlijke oliebollen! Het is voor Eben Haezer”..Wijzend naar de proefstukjes: “die zijn gratis! En de zakken maar 5 euro, er zitten er 10 in!” Ze waren droog, en vettig. De bres in mijn weerstand was echter geslagen, uit beleefdheid weliswaar. Mijn man keek glunderend over z’n schouder , zo’n blik van ”yammie”, waarop ik besloot dat hij dan maar zowel de wortels, de slobber én de oliebollen moest afrekenen. (Het is mijn paard, dus voeding, onderhoud en eventuele DA-kosten zijn voor mijn rekening). “Dat zal je leren” dacht ik bij mezelf.

Denk maar niet dat dit het enige verleidingsmoment is.
De beste banketbakker van ons dorp schuift één maal per jaar de tompoucen, slagroomsoezen, schuimtaartjes, fruitbakjes-met gelei-en-bakkersroom en zelfgemaakte bonbons ter zijde en stort zich met gepaste trots en al zijn bakkerskwaliteiten op het maken van oliebollen.
Op het terrasje naast zijn winkel, waar op zomerse dagen keurige ouden-van-dagen uit porceleinen theepotje en kopjes hun middagthee met snoeperijtje nuttigen, staat nu een stoere tent van geel, dus opvallend, zeil, een grote frituurbak en bakt zijn onvolprezen, luchtige en rijkgevulde bollen. De lange rij op de stoep voor zijn kraam bewijst al bij voorbaat de kwaliteit van zijn waar!
Daar loop je niet aan voorbij. Je sluit je keurig aan in de rij om de meest begeerde bollen van het jaar ruim in te slaan. Wat is het toch met die oliebollen? Brengt het de lang vervlogen tijden van vroeger weer in herinnering waar mijn lieve mams met gevaar voor af fikken van het huis in een wankel frituurpannetje op ’t fornuis, de allerlekkerste oliebollen ooit maakte? De emaille groene emmer naast de kachel waar het deeg in moet rijzen en geur van Calvé Slaolie door het hele huis, de opwinding van z’n kleffe witte deegklomp die het sissend hete vet in schoof en omtoverde naar zo’n goudbruine, krokante bal. “Jij mag de eerste proeven – pas op! Heet! “... och heerlijke kindertijd.

Het virus heeft zich door het dorp verspreidt; er is geen enkele zelfrespecterende sport- en voetbalclub en kerkgenootschap ( er dat zijn er talloze hier op de Veluwezoom) die niet aan een oliebollenactie begonnen is. En als je die hebt kunnen weerstaan door snel voorbij te lopen ( want je hebt immers al een zak van Heer Meesterbakker), schielijk de supermarkt in vlucht, dan heeft Heer Albert Heijn ook nog wel wat aan je te slijten. Zijn bollen komen uit de bollenfabriek, maar om het wat sjiekere segment van de cliëntèle te behagen, heeft hij ook de eerder genoemde banketbakker aangespoord om ook bij hem in de zaak voor een over-the-top-prijs in een knisperende design zak, schril afstekend bij de vettige plastic zakken met budget-bollen, de hongerige klant over de streep te trekken ter meerdere glorie van zijn rinkelende kassa. Ik zie mijn man opvallend vaak langs de kraam met proefstukjes lopen. Die kraam staat ter hoogte van de wasmiddelen en die hebben we nou net niet nodig. Maar aan zijn malende kaak te zien is het niet bij één stukje gebleven. “Ze zijn lekker hoor! Er zit kaneel in! “ En daar houdt hij van.

Och mensenlief... nu had me nog zo voorgenomen om in de laatste dagen van het jaar alvast wat wilskracht op te bouwen om een goede start te maken met het afvalproject.
Maar het is duidelijk: dat wankel opgebouwde muurtje ligt alweer in duizend brokken. Ik troost mezelf met de gedachte dat als er 30 kilo vanaf moet, dat die één extra kilo dan ook niks uitmaakt. En er komen schaarse tijden tenslotte, waarin ik zal proberen met veel groente, fruit, vers drinkwater en beweging het kiloknallergevecht zal aangaan.
Voor wie in hetzelfde schuitje zal stappen... geniet er nog maar even van. Het leven is te kort!! Ik wens jullie een feestelijke jaarwisseling, blijf veilig, geniet het leven en verheug je op een nieuw jaar!

Proost en tot volgend jaar!

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:06

Proost alvast iedereen op het nieuws jaar!!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:15

Leuk geschreven JP ! :j
Dit wordt jouw uitdaging voor 2017 ! En hoe groter de uitdaging, hoe groter de voldoening achteraf, toch ?
Dat wankele muurtje wat daar nu in duizend stukjes naast die oliebollen ligt, heeft enkel wat betere cement nodig :D
Op naar een succesvol 2017 !

Ik heb vanmiddag trouwens nog een nieuwe fitnessbroek gescoord :+ Ik ga mijn gezondheid proberen wat op te krikken, dus vanaf volgende week gaat het los }>

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:17

Hihi leuk geschreven !! En herkenbaar :')
De laatste maanden toch niet helemaal goed gegeten en bij mij zijn het gelukkig maar 4 kilootjes die eraf moeten maar goed, in januari dus even goed opletten! :Y)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:20

Leuk geschreven. Ik ben al een poos bezig met behulp van diëtiste. Juist vaker en regelmatiger eten was bij mij de gouden tip!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:42

Twee januari alweer. Het jaar is nog vers en fris.
Ik heb me inmiddels bedacht dat als je zelf op dieet wil, of liever gezegd: een poging tot gezond leven wil doen, je eerst op ‘spullen-dieet’ moet.
Nee, ik ben niet op zoek naar uitvluchten maar een blik op de voorraadkasten, keukenkasten en –lades, toont een overstelpend beeld van volstrekt onnodige en vooral ongebruikte zaken. Nu had ik net ná de kerst al drie vuilniszakken vriezer- en koelkastinhoud weggewerkt, variërend van kaashapjes, borrelhapjes, loempia’s, ovenfrites.. en talloze pakken zelfgekweekte bonen, appelmoes en gevriesdroogde pakken half-om-half uit de reclame.
Waarom heb ik toch dat soort spullen als ze uiteindelijk toch in eenzame opsluiting een kille, over-de-datum dood tegemoet gaan?
De voedselbank wil er niks mee dus rest mij geen andere oplossing dan het sluiks wegwerken van voedsel via de Gemeentereiniging. Ik zeg ‘sluiks’ want als ik dat open en bloot zou doen, dan heb ik gegarandeerd een week lang ruzie met mijn betere helft die dit soort verspilling buiten alle perken vindt gaan en niet zal nalaten mij dat met een gezicht op standje ‘zuur’ te melden.
Maar ja, hij is wel zo’n type dat een plantje, dat in mijn ogen de geest gegeven heeft door verwaarlozing en gebrek aan water, weer rustig uit de kliko opvist, in het rotsvaste geloof dat er leven is na de dood en hij op miraculeuze wijze de verdorde stek weer tot leven kan wekken. Jezus van de Kamerplant. Voor mij is het: blad verloren, al verloren.
Gelukkig heeft hij mijn suggestie, de eerder genoemde oliebollen van Eben Haezer, aan de kippen uit te delen, goed bevonden. Dat ruimt alvast lekker op. Nu de rest nog.

(wordt vervolgd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:50

Je schrijft leuk JP :) Ik wens je in elk geval veel succes.

En omdat ik het niet kan laten toch een kleine tip; koop een simpele (of uitgebreide, wat je wil) stappenteller. Ten eerste is het leuk om te zien hoeveel (of weinig) je loopt, ten tweede motiveert het ook echt om meer te lopen. Het is ook makkelijker om haalbare doelen te stellen als je weet waar je vandaan komt.
Ik merk zelfs dat ik tegenwoordig de fiets zo ver mogelijk van de ingang van de supermarkt zet, omdat ik dan weer wat extra stappen heb :D Al die kleine beetjes helpen samen toch mee, en je raakt er niet buiten adem van ;)

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: De tijd van het jaar en goede voornemens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:57

Haha wat schrijf je dit leuk, en wat is het herkenbaar! Ik was ooit 16 kilo afgevallen, inmiddels is er zo'n 6 kilo weer bij.. Ik ga ook weer van start dit jaar! en ik heb ook een stappenteller op mijn telefoon zoals hierboven gezegd wordt. Ik deed er verder niet veel mee, ja ik was blij als ik mijn doel van 6000 haalde. Maar ik door het bericht hier boven ben ik van plan iedere dag net wat meer stappen te gaan maken!