[VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

[VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 12:33

...ook te rijden! :')

Leuk dat jullie een kijkje nemen.
Ik begin bij het begin.

Ik was op zoek naar een nieuwe leuke uitdaging. Na een aantal advertenties op bokt, marktplaats en facebook had ik al een aantal leuke contacten gelegd met eigenaren van een aantal interessante paardjes. Paarden waar je echt wel voor moet kunnen/durven rijden en waar ik mee mocht starten!
Maar een afspraak plannen lukte niet zo goed. Tot ik een berichtje kreeg van de eigenaresse van Rhea. Zij had een merrie staan, 5.5 jaar oud en in de omgang onwijs lief. Ze had haar zelf gefokt uit haar overleden KWPN merrie, en een NRPS hengst. Na wat heen en weer berichten via de facebook chat, even mijn telefoon nummer gegeven en vervolgens een half uur aan de telefoon gezeten! :=
Pfoe, ze kon behoorlijk kletsen, maar ik kreeg alle mogelijke informatie. We bleken behoorlijk hetzelfde over bepaalde dingen te denken, en waren beiden erg enthousiast.

Zij beschreef Rhea als "onwijs lief", "onwijs aanhankelijk", "lekker mensgericht", maar onder het zadel "erg pittig", "een draak". Nu is dat voor mij niet zo'n probleem. Mijn paard moet gewoon leuk zijn in de omgang en mag onder het zadel best wel haar streken hebben. Ik kan zitten en ik kan rijden. De eerste afspraak was zo gemaakt en dat weekeind stapte ik in de auto op weg naar Rhea. De klik was er zeker, kan het goed vinden met de eigenaresse. Ik vond het een interessant 'project´en was erg benieuwd hoever ik met haar kon komen.
De eigenaresse had al eerder bijrijders gehad, die zeiden: dat doe ik wel even, maar door haar ´pittige´ karakter onder het zadel zijn zij bijna allemaal weer vertrokken.

Ik besloot het gewoon aan te kijken. Eerst paard maar leren kennen. Ik wil er gelijk even bij vermelden: Rhea is volledig, van top tot teen, en van oren tot staart helemaal na gekeken en volledig goed gekeurd! :)
Ik kwam meer over haar te weten, haar karakter, haar streken, ik leerde haar beter kennen. Het is een onwijs lief paard en erg mens gericht. Onder begeleiding van de eigenaresse longeerde ik haar met dubbele lijnen. Rhea heeft nogal een handleiding en wanneer je ergens iets te veel of te weinig contact hebt met haar, maakt ze hier direct gebruik van.

Rhea heeft een tijd 'stil gestaan'. Het gedrag dat ze onder het zadel begon te vertonen was behoorlijk extreem. Ze had eindelijk een passend zadel, maar na de eerste keer opvullen was het gedaan met de pret. Ze begon heftig te worden met het rijden (dit was overigens voor mijn tijd), en daar bleek ze een behoorlijke bult op haar schouder te hebben ontwikkeld door het zadel dat verkeerd was opgevuld. Toen eenmaal het zadel weer goed was, is ze echter het gekke gedrag blijven vertonen. Voorheen kon ze zo maanden goed lopen, en vervolgens maanden gek doen onder het zadel. Nu dus weer.

Toch besloten rustig op te gaan bouwen. We moesten toch ergens beginnen met weer te gaan rijden.
Met een lading instructies stapte ik voor de eerste keer in het zadel. Oke, ik zit, de eerste 3 passen gingen goed. Daarna was het raak. Ze kwam omhoog, stijgerde, gaf een lelijke bok, en vervolgens zat ik zonder beugels, voor het zadel, halverwegen haar nek. Nadat de eigenaresse haar vast had gepakt ben ik weer terug geschoven. Na een paar rondjes stappen ging ze weer. (lees: stappen terwijl de eigenaresse de teugels vast hield :+ Ze nam steeds wat meer afstand zodat ik haar zelf rond zou stappen) Maar al met al: Ik ben er niet afgelazerd, ik ben blijven zitten, en we hebben goed afgesloten door te stoppen op het moment dat we rustig konden stappen.

Afbeelding

Er kwamen mensen op het pad van de eigenaresse die haar daar doorheen konden rijden. Die niet onder de indruk zijn van haar gekke sprongen. Dus zo'n 1.5 week geleden is de eigenaresse met Rhea afgereisd naar deze mensen om te kijken of het wat was.
Rhea is ook hier behoorlijk heftig geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar uiteindelijk heeft dit meisje haar normaal kunnen rondrijden.
Een afspraak is gemaakt om haar komende vrijdag weg te brengen en haar een maand bij deze mensen in training te zetten. Wij hopen onwijs dat we hierna een heel ander paard terug krijgen!
Het is verder een onwijs leuk dier, en dit is eigenlijk een beetje de laatste hoop van de eigenaresse.

Ik zelf ben bereid er veel tijd in te steken. Ze kan onwijs leuk lopen, heeft een onwijs leuk karakter, en is onwijs slim. In de omgang is er echt wel een klik.

Van de week heb ik haar voor het eerst zelf gelongeerd. Ik koos voor safe en koos voor de longeercirkel en een enkel lijntje. Zo safe was dit blijkbaar niet want ik had een paard recht tegenover me staan die onwijs hoog de lucht in ging. Was alleen dus durfde niet door te pakken. Gister een poging 2. Eigenaresse was mee, en is buiten de longeercirkel blijven staan. Zij heeft mij vanaf daar tips gegeven hoe ik haar moest aanpakken. Zoals ik al eerder zei; Rhea is erg slim, doe je iets niet goed, reageert ze daar ook op. Ik stond te veel naar haar schouder, en niet naar haar kont dus mevrouw kwam omhoog. Na enige tijd heb ik haar normaal kunnen longeren en man wat was ik trots!

Goed, vrijdag gaat ze dus voor een maand op training en ik blijf lekker naar haar toe gaan daar.
Mij lijkt het leuk om hier dus een volg topic te maken met hoe dit gaat ontwikkelen.
Nogmaals: Rhea is volledig nagekeken en mankeert lichamelijk helemaal niets. Hier dan gelieve ook geen reacties over te geven.. :)

Ontmoet Rhea:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:36

Ik volg !! Lekkere kop zit er iig wel op :j

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 12:40

Het is een geweldig dier in de omgang. Echt een schatje en enorme knuffelkont :j
En als ze loopt, kan ze ook heel leuk lopen, maar dan moet ze het wel doen haha.

Vrijdag ga ik zelf ook mee met haar wegbrengen en gelijk de 2e training bijwonen. Voor mij de eerste keer dat ik mee ga. Ben zelf van plan mn camera mee te nemen zodat ik gelijk foto's kan maken van hoe het gaat.
Als ik dit elke keer doe kan je misschien gelijk de voortgang goed zien! :j

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 17:10

Vandaag de eerste officiële trainingsdag!
Heb alvast een foto, thuis komt een uitgebreid verslag :)

Afbeelding

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 23:40

Vandaag dan de eerste officiële training.
Het was een verschil van 1000% vergeleken vorige week.
Rhea heeft een stuk of 3x wat geprobeerd, en is 1x geschrokken van de honden.
Verder was ze ontzettend braaf!
Uiteraard zijn ze er nog lang niet en kan ze zich morgen compleet anders gedragen maar vandaag was een 'goede' dag.
Ik denk dat de foto's genoeg zeggen.
Ook denk ik dat iedereen wel kan zien wat dit paard eventueel in huis kan hebben :j

Er is begonnen met longeren door de eigenaresse. Rhea heeft eerst even los gestaan in de bak om wat stoom en spanning kwijt te raken. Voor het veilige eerst even laten lopen aan de longe.
Afbeelding

En Rhea zou Rhea niet zijn als ze toch even gek moet doen.
Afbeelding

Een kort onder onsje met de eigenaresse en de ruiter.
Afbeelding

Hier zat ze er net op.
Afbeelding

Het eerste rondje stappen zag er zo uit
Afbeelding

Daarna ging het zo
Afbeelding

Maar we konden er natuurlijk op wachten!
Afbeelding

Hier wilde zij dus eigenlijk omhoog, maar de ruiter was haar voor.
Afbeelding

En vervolgens krijg je dit:
Afbeelding

Nog even een kleine poging doen...
Afbeelding

Ook het belonen hoort erbij
Afbeelding

Een pasje verruimen kan ze ook
Afbeelding

Even laten zien hoe ruim dit paard kan lopen :)
Afbeelding

Een galopje
Afbeelding

En als laatste :)
Afbeelding

Het is even aankijken hoe het gaat lopen de komende maand. Hoe vaak ik kan gaan, en wanneer ik er zelf voor het eerst op stap, maar we gaan het mee maken.
Ik heb vandaag wel gezien waar ik mijn tijd in stop en ik ben er van overtuigd dat ze de moeite waard is. :j

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:19

Er is ook hier weer een ostheopaat bij haar geweest waar niks uit kwam.

Morgen wordt er bloed geprikt bij haar om te kijken of ze misschien wat te kort komt.

Rhea heeft het lekker naar haar zin, en is dikke vriendjes met een ruin daar op stal. Ze is zo hengstig als het maar zijn kan haha.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:41

Knap paard, ik ben benieuwd hoe het nu gaat met haar?

Eerste wat bij mij opkomt is vrije beweging. Het is een jong en slim paard en ik kan me goed voorstellen dat ze graag speelt. Dus: hoe veel uur vrije beweging (wei/paddock) krijgt ze samen met andere paarden?

De neusriem voortaan even minder strak doen... afgezien van de afdruk in de huid zit er ook zelfs een "kuiltje" in het neusbot :\

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:46

Tof dier ik volg graag !

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 11:53

Ik had hiervoor al een slotje gevraagd maar denk dat een van de modjes het over het hoofd heeft gezien.

Rhea is inmiddels verkocht. Ik heb dan ook geen idee hoe het nu met haar gaat. Over het hoe en wat ga ik me uit respect voor de oude eigenaresse ook niet over uit laten. :)

Ik hoop vooral dat het goed met haar gaat! :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:54

Prachtige uitdaging en prachtig paard. Ik gun jullie heel veel leuke sportieve jaren voor de toekomst. +:)+


Edit...wat jammer joh dat ze verkocht is. Hoop dat het goed gaat met Rea

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:10

Aangezien het paard inmiddels verkocht is en er dus geen updates meer zullen volgen,plaats ik hier op verzoek van TS een slotje.