Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 23:28

Na jaren dokteren eindelijk een diagnose: ontstekingsreactie in het hele hoefbeen en -gewricht van de voorbenen.

Voorgeschiedenis: Tinker Fjord van 9 jaar oud. Flink overbouwd de eerste jaren. Sinds 2 jaar pas in proportie. Altijd al last gehad van struikelen, sloffen, bij tijd en wijle slecht lopen (onwillig, stijf, korte passen, ook al meerdere malen omgevallen). Kreeg vervolgens allerlei problemen door compensatie: zoals moeite met galopperen en problemen met si-gewricht. Veel dierenartsen naar laten kijken (7 stuks), ook de Uithof. Foto's niks te zien. Inmiddels speciaal beslag met zooltjes en siliconen. Uiteindelijk laten inspuiten met hyaluronzuur en corticosteroide. Liep 4 weken echt geweldig, nog nooit zo goed gelopen. Echter, na 4 weken van de één op andere dag liep hij weer slecht. Diagnose bevestigd, behandeling slaat onvoldoende aan.

Advies da1: in laten slapen. Second opinion: Eens met de diagnose maar hij kan nog wel even mee. Omdat hij ook een maagzweer had was het advies om dat eerst te behandelen en dan kijken hoe het verder gaat. Verder: op zoek naar andere stal. De bak was te ongelijk, te hard: te belastend voor zijn benen.

Inmiddels verhuisd naar andere stal, vlakbij bos. In het bos loopt hij goed, dus zolang ik hem nog heb, mag hij lekker in het bos lopen. Verder wat licht werk in de bak.

Maagzweer is verholpen. Sinds de nieuwe stal gaat het goed met hem, hij ziet er geweldig uit. Op deze stal hebben ze een reiningbodem. Spiegelglad met zéér mulle bodem. Ik heb 'm heel langzaam laten wennen aan de bodem. Hij loopt eigenlijk heel goed. Hij tilt zijn benen op, heeft eindelijk iets van knie-actie en galoppeert eindelijk normaal.

Maar toch merk ik zo nu en dan dat ik nog steeds moet oppassen. Ik had 'm laatst in de buitenbak los laten rondrennen (harde ongelijke bodem): direct 3 dagen slecht lopen. Hij loopt de ene dag prima, de andere dag beduidend minder. Zodra ik merk dat hij moeite heeft, krijgt hij een paar dagen rust. En daarna weer langzaam wat werk oppakken. Ik merk dat het een wankel evenwicht is. Zoals het er nu uitziet is 3 (soms 4) x per week werken het maximaal haalbare.

Ik hoor graag van jullie nog tips of mogelijkheden wat ik nog kan doen om hem nog een tijdje te laten werken.

Het is een werkwillig paard. Dol op trail (western). Loopt in de zomer ook voor de kar (met wisselend resultaat, loopt voor de kar soms ook moeilijk).

Please be gentle met de reacties. De situatie is al moeilijk genoeg.

Anoniem

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:42

Heel eerlijk, je pony heeft pijn, en hoe lang wil je het nog rekken? Dat bedoel ik niet banketstaaf, ik snap je siutatie, maar even cru gezegd, ik zou hier niet mee doorgaan. Ik lees dat ie ook wel eens valt, dat zou voor mij al de grens zijn. Wat als je samen neer gaat en jij gewond raakt?
Wat je nog kunt doen voor jezelf, is hem een paar weken op pijnstillers zetten, kijken in hoeverre hij verandert. Dan kun je de beslissing wellicht beter overwegen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:45

Ik snap dat het moeilijk is, maar als ik dit zo lees is het misschien tijd om je paard te laten gaan. Hij heeft pijn en dat wordt niet beter. :(:)

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 23:51

O nu valt hij niet meer hoor!

Het lastige is dat ik er klaar voor was, nog een half jaar rondhobbelen in het bos en dan is het over.
Maar nu lijkt hij op te knappen van deze nieuwe bak. Niet meer sloffen, struikelen enzo.

Maar ja ook een wankel evenwicht, één keer gek doen in een ongelijke bak en het is bingo.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 00:06



Filmpje van mn paardje. De kleine is m'n mini appaloosa. Filmpje maakte ik omdat zo blij ben dat die kleine dit jaar hoefbevangenheid en een operatie heeft overleefd. Maar het gaat om de Tinker Fjord.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:29

Dat op het filmpje: niet meer doen. Juist die pieken in de belasting zijn erg slecht. Doe dat waar hij zo goed mogelijk bij blijft. Maar laten crossen in de bak, das een no-go.

Eigenlijk is het de gulden middenweg vinden tussen te veel en te weinig doen...

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 00:40

Dank je. Inderdaad, het lijkt zo leuk dat ie lekker rent, maar het is inderdaad een piek belasting.
Heb t ook moeten bekopen met 3 dagen slecht lopen. :-(

Vind t ook eng om met dit weer naar dat bos te gaan, bang dat hij fris wordt en er vandoor gaat (wat hij eigenlijk nooit doet...). Dus maar wachten tot het beter weer wordt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:10


Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:16

Hij lijkt zich enorm vast te houden in de rug, al eens een osteopaat naar hem laten kijken?

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Artritis HKO Welke opties zijn er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 20:23

Danke je Esther voor je opmerking, ik zie het nu zelf inderdaad ook. De osteopaat is afgelopen jaar al 5x geweest :-), hij zit wel eens vast in z'n si-gewricht en schoft. Ik zal de osteopaat nog een keer laten komen de komende weken. Onder het zadel heeft hij gelukkig een mooi gebruik van zijn rug, mooi nageeflijk en over de rug lopen.

En bedankt voor de website Arabesk. Ik kende deze website wel, maar nu mijn paard is verhuisd en hier en daar vorderingen maakt, is het wel prettig om de site nog een keer te lezen.

Het lastige is dat ik me erbij had neergelegd dat ik het laatste half jaar met hem zou ingaan. Maar sinds de verhuizing loopt hij eigenlijk erg goed. Dus krijg weer sprankje hoop.
In ieder geval piekbelasting vermijden zoals Rindin aangeeft. Voorlopig blijf ik om de dag rijden.

Uit de informatie op de site blijkt wel dat een zachte bodem goed voor hem is, en die bodem heb ik nu.

De osteopaat laat ik binnenkort nog eens langskomen.

En waar ik nog eens goed over na moet denken is of ik hem nog op ijzers met zooltjes laat staan. Daar zijn de meningen over verdeeld.

En ik zal me erbij neer moeten leggen dat het met ups en downs zal gaan de komende tijd.

Dank jullie allemaal!