(dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

(dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:36

ik ben opzoek naar een zadel voor mijn 3,5 jarige fjord. Van het voorjaar/zomer (licht eraan hoe hij in zen bespiering zit) ga ik hem inrijden. Ik heb me al verdiept in barefoot zadels en heb er ook al een paar gepast.
Nou wil ik me ook wat meer verdiepen in boom zadels om de juiste keuze te maken. Dit is mijn lijstje:
-liefst dressuur, anders vzh
-17 inch
-verwisselbaar kopijzer
-niet te duur (onder de 800 euro)

wintec is wat de meeste zullen aanraden, maar ik ben niet zo'n fan van wintec. Ik vind ze niet echt lekker zitten en daarnaast vind ik ze ook niet mooi.
zadel mag wrong hebben, maar is niet het belangrijkste.

weten jullie misschien bepaalde merken of zadels?

tuurlijk komt er een zadelpasser bij kijken

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: (dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:37

Ik had eerst een KN zadel en 2 jaar later een op maat gemaakt custom zadel aangeschaft

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: (dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 05:26

Tekna

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: (dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 07:22

Ik ben echt helemaal geen fan van Wintec :n

Ik ben uiteindelijk geslaagd met een Prestige Venus, geen verwisselbaar kopijzer maar door de wollen kussens kan er qua aanpassen wel veel gedaan worden. De meeste zadels met verwisselbaar kopijzer hebben foam in de kussens, en kregen we onmogelijk passend op mijn paard :)

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: (dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:21

Dat van dat foam is in Nederland niet altijd waar Eline. En het is inderdaad wel even kijken wat voor type fjord het is. Het kan een heel barok breed paardje zijn of een heel smalle. Dat maakt verschil in pasvorm en dus ook in welk zadel je kan kiezen.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: (dressuur) zadel voor jong paard gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:15

Het zadel waarmee je je jonge paard gaat rijden, zal veel bepalen voor de pasvorm van latere zadels. Het is dus van belang niet als eerste zadel een dom merk van inferieure kwaliteit te gebruiken, maar juist een mooi symmetrisch zadel van een degelijk merk waardoor het goed vormvast is.

Wisselbare kopijzers klinkt handig, maar je kunt je afvragen hoe probleemloos dat zal zijn. Want verander je de breedte van de voorkant van het zadel, dan verander je ook de rest van de pasvorm.