Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 19:38

In ben helemaal verbaasd!!

Ik gebruik regelmatig muziek dat auteursrechtelijk beschermd is op Youtbue. Prima. Niks aan de hand. Mag dat gebruiken, maar in sommige landen wordt de video geblokkeerd of is het niet te zien op mobiele apparaten.

5 december sta ik buiten de paarden te filmen terwijl ons Nederland luchtalarm af gaat. Je weet wel, dat irritante geluid elke eerste maandag van de maand!


Kreeg gelijk een melding dat de 'muziek' geclaimd wordt en dat ik het niet mag gebruiken. Kreeg er zowaar ook nog een naam van een artiest bij vermeld en een titel song. Waarvan ik nog nooit gehoord had.
Ik vond dat raar, dus heb een geschil in gediend. Dat wil zeggen dat ik een ' klacht' ingediend heb en dat het niet terecht is. Dat werd in behandeling genomen.
Nu is mijn geschil afgewezen en krijg ik waarschuwingen aan mijn broek!!! %)
Ik bedoel... ik ken die hele artiest niet en ik heb niks aan die film gedaan. Niets gemonteerd. Het geluid wat je hoort is gewoon live op dat moment opgenomen. Op maandag 5 december om 12 uur...
Nu moest ik mijn naam en alles doorgeven want de artiest gaat in beroep?! Ik snap er niks meer van! %)

Wat moet ik doen? Heb gelijk een waarschuwing op mijn YT account. Terwijl ik me van geen kwaad bewust ben eigenlijk.
Ik gebruik heel vaak bewust muziek van artiesten die bescherm is. Nooit problemen mee gehad, omdat ik nooit in geschil ga, omdat ik weet dat ik muziek van een ander gebruik.
En nu met het luchtalarm, wat notabene door heel Nederland te horen is... krijg ik problemen?
Mag je dat niet opnemen dan ofzo? Ik vind het heel raar. En maak me een beetje zorgen om wat me nu staat te wachten? %)

Snap er niks meer van!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:40

Ik zou eieren voor mn geld kiezen en de video (of het geluid) verwijderen. Wel een raar verhaal :=

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 19:42

Ja maar ik snap niet zo goed wat ik verkeerd doe. Ik ben gewoon een standaard YT gebruiker. Ik krijg amper wat fiews :') Ik ben geen pro op YT die er geld mee verdiend ;) Daar gaat het me namelijk niet om.
Maar vind het zoooo raar.
Heb al gegoogled of het luchtalarm beschermd is :') maar kan daar niks over vinden.

edit. En op wiki staat ook niks vermeld over die artiest die de claim ingediend heeft. :')

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:52

Zou het niet gewoon een nieuwe vorm van phising kunnen zijn?

In ieder geval niet je gegevens zomaar afgeven.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:54

Ik ben wel erg benieuwd nu welke artiest met welk nummer dit dan gebruikt... Heel bizar, ken de meldingen van youtube inderdaad maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:57

Ik heb al 2 waarschuwingen aan mijn broek :P geen consequenties hoor!
Overigens werden mijn filmpjes door yt verwijderd, artiesten huren websherrifs in.

Pas na 3 waarschuwingen wordt je account geblokkeerd ( voor 3 maanden volgens mij )

Wel raar dat het luchtalarm muziek is :+ raar dat je niet in het gelijk bent gesteld.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:01

Even door MovieMaker halen en even het stukje alarm het geluid dempen
En niets van je gegevens geven, zou misschien wel kunnen wat Luxorvalkje zegt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:54

Maar het ging juist om het luchtalarm in dit filmpje.
Spoiler:
Enne ik gebruik Adobe Premiere pro ;)


Ik heb die artiest even opgezocht en het desbetreffende nummer. En.... of die artiest gebruikt het luchtalarm letterlijk. Of Nederland kiest een luchtalarm gebaseerd op muziek van die artiest :') Maar dat klopt dan niet, want de release datum van dat nummer is 15 jan 2015
Oja, ik kan het zelf trouwens geen muziek noemen maar gewoon lawaai. :')

Gaat om. Tropic Hall - Old Manual
Het gaat hier om. https://goldenmistrecords.bandcamp.com/ ... ropic-hall

Echt apart, ik wil niet door het luchtalarm van nederland een claim aan m'n broek krijgen natuurlijk.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:58

Wat een bijzondere bedoeling, sowieso heeft de band/muzikant gewoon een sample gebruikt van een luchtalarm en daarmee lijkt het me niet echt schenden van auteursrechten.

Ik zou het bijna tot een rechtszaak aan willen laten komen om dan te bewijzen dat je geen auteursrechten schend.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:01

Is echt precies hetzelfde he wat hun gebruiken!? Echt bizar! En heel lelijk :')

Ja, maar stel je voor dat ik het verlies! Dan kan ik mijn huis verkopen. En dat om zo'n dom filmpjes van de paardjes en het luchtalarm...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:08

ugh, wat een muziek :') Zelfs het luchtalarm is muzikaler :')

Zo ver komt het vast niet! Dat willen ze zelf ook niet.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:17

:') meen je niet.

Dat die "artiest" dan blij is dat jij "zijn" nummer steelt want dan luistert er nog eens iemand naar :') .

Nee echt wat apart. Het IS niet van hem, dus hoezo hij gaat in beroep? Ik zou bijna denken dat dit helemaal geregeld en geschreven wordt door computerprogramma's die geen enkele vorm van menselijke logica hebben.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:22

Ik zou het doorsturen naar onze overheid :+ dat ze het luchtalarm stelen :=

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:31

eclair98 schreef:
ugh, wat een muziek :') Zelfs het luchtalarm is muzikaler :')


_O- _O- Ja!

Kwanyin schreef:
Dat die "artiest" dan blij is dat jij "zijn" nummer steelt want dan luistert er nog eens iemand naar :') .



_O- _O-


Jans, haha straks krijgt de overheid nog een claim aan de broek :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:17

Bij zulke "muziek" gaan bij mij ook alle alarmbellen af :D

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:20

Ik had toen ook video's met auteursrechtelijke muziek geüpload. Moest ik zo'n online 'mini cursus' doen over de theorie achter auteursrecht en dan mocht ik weer op m'n account.

Wat raar zeg, moeilijk doen hierover. Ik had het filmpje ook verwijderd denk ik.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Auteursrechtelijk beschermd?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:37

Ik vraag me af... Heeft die 'artiest' serieus jouw paarden filmpje zitten bekijken en herkende daar een deel van zijn nr in? Bijzonder. Ik zou het niet echt vertrouwen eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:46

RoyceMack schreef:
Ik vraag me af... Heeft die 'artiest' serieus jouw paarden filmpje zitten bekijken en herkende daar een deel van zijn nr in? Bijzonder. Ik zou het niet echt vertrouwen eerlijk.


Ik denk dat dat automatisch gaat. Lijkt me zeer sterk dat een artiest heel YouTube gaat uitkammen om te kijken of er een filmpje met dat nummer opstaat. Of hij/zij heeft geen leven. :')

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:15

Pichu schreef:
RoyceMack schreef:
Ik vraag me af... Heeft die 'artiest' serieus jouw paarden filmpje zitten bekijken en herkende daar een deel van zijn nr in? Bijzonder. Ik zou het niet echt vertrouwen eerlijk.


Ik denk dat dat automatisch gaat. Lijkt me zeer sterk dat een artiest heel YouTube gaat uitkammen om te kijken of er een filmpje met dat nummer opstaat. Of hij/zij heeft geen leven. :')

Gaat automatisch ja. Redelijk wat artiesten doen er ook niet heel moeilijk over, zeker niet als het wat oudere nummers betreft. Ze hebben diverse dingen die ze kunnen doen, o.a. dus verwijdering aanvragen of blokkeren, maar ook bijvoorbeeld het claimen van advertentie-opbrengsten van die video's of die opbrengsten delen.

Op YouTube kun je dat zien in je videobeheer. Ik heb er bijvoorbeeld diverse video's van concerten op staan, ziet er dan zo uit.

Afbeelding

Klik je op de tekst, dan krijg je te zien wat er precies aan de hand is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die laatste is eerder ook geblokkeerd geweest in Frankrijk weet ik. Afhankelijk van wat er gedaan wordt, kan het je een auteursrechtenclaim opleveren, maar dat hoeft niet. Is afhankelijk van hoe de claimende partij er mee omgaat.

Afbeelding

listiglistje schreef:
Ik heb al 2 waarschuwingen aan mijn broek :P geen consequenties hoor!
Overigens werden mijn filmpjes door yt verwijderd, artiesten huren websherrifs in.

Pas na 3 waarschuwingen wordt je account geblokkeerd ( voor 3 maanden volgens mij )

Nee, bij drie strikes worden je kanaal en al je video's geheel verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:02

Ik heb één keer zo'n waarschuwing gehad, was bij een filmpje van een vrijheidsdressuur demonstratie met muziek. Omdat ik geen geld ermee verdiende gingen ze er niet verder op in.