kaptoom mini shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 16:13

hallo allemaal,
sinds augustus heb ik een super leuke mini erbij als maatje voor mijn tinker. echter alleen als weide maatje was ook zo sneu, dus gaat hij tegenwoordig wekelijks soms vaker mee als handpony. aangezien hij 75 cm is en ik hoger zit draait zijn halster. ik had bedacht dat een kaptoom wellicht fijn zou zijn. ook spookt er iets door me hoofd dat ik hem voor een sulky wil, bitloos. Dus daar zou ik de kaptoom ook prima voor kunnen gebruiken. echter waar vind je een kaptoom in maatje minishet? graag hoor ik waar jij hem vandaan hebt of hoe je shet mee neemt als hand pony of naast de fiets

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:17

Bitloos mennen vind ik altijd zo risky. Met mennen heb je al weinig invloed als ze aan de kletter gaan en bitloos nog minder..

Ik heb die van FRA liggen, is erg fijn.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:23


_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 16:28

thanx voor de tips.
hij gaat nu ook al mee als handpony langs een 60km weg, weliswaar op het fietspad. hij is echt super braaf, anders had ik het niet gedurfd. vanwege zijn enorme kiezen die ieder halfjaar op de kliniek elektrisch geveild moeten worden ga ik hem niet pesten met een bitje, vandaar mijn voorkeur voor een kaptoom.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:52

Bitloos mennen is iets heel anders dan bitloos aan de hand.
Een kaptoom is absoluut ongeschikt om bitloos te mennen.
Wel heb je speciale bitloze menhoofdstellen.

Wel kan ik me voorstellen dat een kaptoom in het geval van meenemen als handpaardje handig kan zijn.

Als ik mijn pony's aan de fiets mee neem (shetten van 95 en 100 cm. en welsh a van 1.18 m) gebruik ik daar of een hoofdstel met teugels voor, of een (touw)halster met halstertouw.
Ik zit natuurlijk niet veel hoger, en heb eigenlijk nooit last van draaiende halsters.

Als je halster draait vraag ik me af of je hem niet te los hebt zitten. Mijn halsters sluiten altijd mooi aan.

Bij Mini Horse Shop heb je wel minikaptomen van het merk F.R.A.
Betaal je echter wel bijna € 100,00 voor....
https://www.minihorseshop.nl/training/f ... -mini.html

TS:
gaat het misschien om een mini met dwerggroei?

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:01

Bokker lovelance heeft er vorig jaar één voor mij op maat gemaakt, ik liep toen tegen hetzelfde probleem aan. Wie weet kan ze ook iets voor jou betekenen?

Voor het mennen gebruik ik de bitloze neusriem van Ideal, maar ik heb ook een heel Ideal tuig, heel praktisch. Ik kan alle onderdelen los kopen, kan mijn hoofdstel dus ook zo weer ombouwen tot bithoofdstel zonder weer een heel nieuw hoofdstel te hoeven kopen. Ideaal :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:02

Ik zit wel een stukje hoger dan jij op je fiets. Hij blijft soms wat achter lopen en dan komt er wat spanning op te staan en daardoor draait het. Halstertje zit gewoon netje maar vanwege hoogte verschil is een ring op de neusriem denk ik fijner dan onderaan het halster.

Waarom zou hij dwerggroei hebben? Hij is geheel in verhouding en heb een echt dwergje gezien en daar lijkt hij absoluut niet op.


Thanx voor de tip pacific!

Bitloos mennen kan toch met een sidepull? Dat kan ook met een kaptoom, dus begrijp niet waarom het niet zou kunnen

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:09

_ENGEL_ schreef:
Ik zit wel een stukje hoger dan jij op je fiets. Hij blijft soms wat achter lopen en dan komt er wat spanning op te staan en daardoor draait het. Halstertje zit gewoon netje maar vanwege hoogte verschil is een ring op de neusriem denk ik fijner dan onderaan het halster.

Waarom zou hij dwerggroei hebben? Hij is geheel in verhouding en heb een echt dwergje gezien en daar lijkt hij absoluut niet op.


Thanx voor de tip pacific!

Bitloos mennen kan toch met een sidepull? Dat kan ook met een kaptoom, dus begrijp niet waarom het niet zou kunnen

Sidepull is juist niet veel gebruikt voor het mennen omdat ze geen zijwaartse inwerking hebt met de leidsels. De officiële bitloze menhoofdstellen werken met een kin of kaakgekruist systeem voor zover ik weet.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:17

Kijk dat is begrijpelijk! Maar in principe zijn er best weinig mensen die bitloos mennen.
Toch erg benieuwd naar degene die bitloos mennen op welke manier.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:42

Ik men bitloos met een kaakgekruisde. Heb het ook heel even met een kaptoom gedaan, maar ben toen vlug overgestapt vanwege de bevestiging voor op (zijkant van de neus en met kaakgekruisd achter). Ik merkte trouwens niet perse aan mijn pony dat de 'besturing' nu veel anders ging, maar het zal vast zo zijn :j

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:38

Ik men bitloos met een glucksrad/wiel. Dit werkt prima, ondanks dat ponylief nogal wild is. Ik vind een glucksrad wel erg fijn werken, omdat ik de leidsels onderaan het wiel kan klikken voor een kleine hefboomwerking, als hij echt heel druk is. Ik heb deze uit Duitsland bij reitsport groskorth weg.

Ontopic: het kaptoom van ponywebwinkel heb is het enige kaptoom wat mijne zou passen, voor zover ik weet. Hij is 85cm.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:50

Voor advies over bitloos mennen kun je beter op AR zijn.

Vwb dwerggroei; het was enkel een vraagje he, geen constatering. Omdat je t ook over zn gebit had; dat gaat vaak samen.

Je stelling over een sidepull klopt niet;
Juist het zijwaartse aan een sidepull heeft bij mennen geen zin; gezien je de leidsels niet zijwaarts vd hals af kan bewegen.
Daarom dus ook dat een sidepull of kaptoom niet geschikt zijn voor bitloos mennen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 13:54

thanx voor de tips weer.
lauraxnick wat is Nick een leuker!

heeft hij een erg klein hoofd?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: kaptoom mini shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:21

Haha, dankje! Hij heeft inderdaad een heel klein hoofd, maar ook breed, waardoor maat shet te groot is en bij maat mini kloppen de verhoudingen niet. Veulen halsters zijn ook te groot, shetland veulen is weer te klein, etc.. hij zit dus precies overal tussen in. Ik heb van mijn hoofdstel alle onderdelen los gekocht en heel veel gaatjes geprikt.
Bij het kaptoom van ponywebwinkel staan alle maten en hoever hij te verstellen is, dus dat is een kwestie van hoofd opmeten en kijken of het past. :)