Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 21:19

Hallo bokkers!

Jullie advies gevraagd voor een dressuurhengst voor de volgende merrie:
Vera (14)
Houston x pretedent x watteau xx
Stamboek
In de lijn komen veel predikaten voor, hier een link naar horsetelex. Ze staat daar als 160, maar is rond de 165 inmiddels. http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/61278
Vera heeft zelf in de sport niks noemenswaardigs gepresteerd. Ik heb haar sinds een maand of 5 en we gaan heel hard in de B.
Filmpjes onder het zadel heb ik, maar nergens openbaar. Voor interesse graag PB

Pluspunten:
Goede basisgangen met veel swung
Veel go en wil graag werken
Sensibel maar niet ril of kijkerig (in mijn beleving een fijn karakter)

Verbeterpunten:
Meer front en body
Iets opwaartser gebouwd
Grootte
Stalgedrag, is soms een echt nukkige merrie

Zelf zitten wij heel sterk te denken aan henkie, maar ik ben nieuwsgierig met wat voor hengsten jullie komen.

Sorry voor de beschermers, foto is vlak voor we op wedstrijd gingen.

Afbeelding

Afbeelding


Niet op mij letten 8-) ik was nat, koud en vind mijn paard heel knap
Afbeelding


Afbeelding

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:56

Ik heb een Kroonjuweel (belisar) Z Pretendent. Ongeveer zelfde type als deze merrie.
Uit diens moeder hebben we tevens een Valdez gefokt die heel mooi gelukt was en ook Oscar bloed paarde mooi aan.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:05

Ik denk niet dat Henkie het front gaat verbeteren, maar meer front en body kan hij wel toevoegen of hij vergrotend fokt dat zal de tijd moeten uitwijzen.

De moeder heeft met Welt Hit een GP dressuurpaard gefokt, wat betekent dat duits bloed waarschijnlijk heel mooi aansluit op de moederlijn qua front, langgelijndheid en karakter.

Een hengst waar ik aan moest denken bij jouw wensen is Glamourdale, front, maat, formaat en drie goede gangen. Ook de net ggk Everdale zoon Inclusive zou ik interessant vinden voor jouw merrie.

Je kunt in ieder geval heel veel kanten op, want je merrie heeft mooi vrij bloed.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:22

Ze is een beetje een vlakke Houston, zo op deze foto's. Horizontaal in het front en vlak in de gangen.
Heeft zij al eens eerder een veulentje gebracht? Want voor een eerste veulentje is bevallen op 15 jarige leeftijd wel iets om even bij stil te staan...
Ik denk dat Riekus Veninga je goed kan helpen aan een geschikte hengst. Zou dit mijn merrie zijn, zou ik een hengst als Decor Cachet L overwegen. Een hengst met heel veel veer in zijn beweging, die goed van de grond af kan komen en in een mooi type staat. Het is niet de populairste hengst van het stamboek en genetisch fok je jezelf meteen 'vast' met het bloed van Cachet. Maar het kon wel eens een heel geschikte combi zijn.

Andere hengst die kan wellicht kan brengen waar je in combinatie met deze merrie wat aan hebt is de jonge hengst Hitmaker. Ik zie de hengst zelf eigenlijk helemaal niet zo graag in beweging, maar wat hij teveel heeft, kan jouw merrie goed gebruiken. Plus, je gaat via Cabochon weer mooi terug naar Van Norel-bloed, iets wat zeker kwa karakter en werkwillendheid een dikke pre kan zijn.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:11

Allemaal bedankt voor de opties! Oscar durf ik niet aan, heb nog een merrie van oscar en die heeft absoluut geen makkelijk karakter en wat ik van meerder kanten hoor veel nakomelingen van hem niet.
Elisa2. Wel grappig dat galmourdale genoend word want daar heb ik nu een veulen van lopen en die die vind ik zelf goed gelukt, al lijkt ze wat klein te blijven terwijl haar moeder ruim 170 is.
Duits bloed spreekt mij zeer aan dus zal ook eens in die richting kijken!

Dees ze heeft juist veel veer in haar beweging, maar op de foto komt het er niet zo goed uit. Ze kan idd wel iets meer van de grond komen, maar ze is heel los in haar beweging. Eerlijk gezegd wet ik niet of ze al eerder een veulen heeft gehad, uiteraad laat ik haar nakijken door een DA en als die het afraad zie ik er ook vanaf. De hengsten die je voorsteld zeggen mij zo even niks maar ga ik naar kijken!

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 07:57

Jammer dat het een stamboek merrie is uit verder een mooi lijntje. Wat was er mis met haar op de keuring?
Ik zou persoonlijk niet gaan dekken met een 15 jarige stamboek merrie. Maar goed dat is iets anders.
Wil je het toekomstige veulen houden of verkopen. Dat moet je ook meenemen in je afweging

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:23

Ik weet niet wat er op de keuring gezegd is. Ik kan niks over haar verleden vinden.
Het is nog lang niet zeker óf we met haar gaan fokken (eigenlijk hebben we al teveel paarden), ik ben alleen nieuwsgierig wat voor hengst haar mooi zal aanvullen. Als we het wel gaan doen zal het veulen voor mezelf zijn als dressuur paard maar zal terzijnde tijd wel verkocht worden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:20

Ze had echt heel weinig exterieurpunten op de keuring, vierkantsmodel, erg hol voorbeen en korte hals

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 16:43

fokfanaat schreef:
Ze had echt heel weinig exterieurpunten op de keuring, vierkantsmodel, erg hol voorbeen en korte hals


Aah oke. Wel even nieuwsgierig waar je dit hebt gevonden?

We hebben trouwens besloten om idd niet te gaan fokken met vera ondat ze natuurlijk al wat ouder is, 'maar' een stamboek merrie en ze ook nooit gepresteerd heeft in de sport plus volgend jaar heb ik dan al 2 veulens van een andere merrie.
We gaan ons gewoon verder richten op de sport.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:53

Kwpn.nl

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:15

Dunkeedoo schreef:
Allemaal bedankt voor de opties! Oscar durf ik niet aan, heb nog een merrie van oscar en die heeft absoluut geen makkelijk karakter en wat ik van meerder kanten hoor veel nakomelingen van hem niet.
Elisa2. Wel grappig dat galmourdale genoend word want daar heb ik nu een veulen van lopen en die die vind ik zelf goed gelukt, al lijkt ze wat klein te blijven terwijl haar moeder ruim 170 is.
Duits bloed spreekt mij zeer aan dus zal ook eens in die richting kijken!

Dees ze heeft juist veel veer in haar beweging, maar op de foto komt het er niet zo goed uit. Ze kan idd wel iets meer van de grond komen, maar ze is heel los in haar beweging. Eerlijk gezegd wet ik niet of ze al eerder een veulen heeft gehad, uiteraad laat ik haar nakijken door een DA en als die het afraad zie ik er ook vanaf. De hengsten die je voorsteld zeggen mij zo even niks maar ga ik naar kijken!

Wel grappig hoe deze ervaringen kunnen verschillen. Ik ken(de) juist veel lieve en brave Oscars.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Dressuurhengst voor Houston x Pretedent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:28

Hengsten zoals Danone en Belissimo M