Bang voor springen maar het toch willen!?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanneWibier
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Lichtenvoorde

Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 17:15

Hallo! Ik ben Sanne 13 jaar oud en rijd sinds ik 4 jaar ben.
Toen ik 10 was kreeg ik mijn 2e bijrijdpony echt een schat van een dier zolang je er maar niet op ging rijden dan was hij echt een hel hij (probeerde) je er steeds af te gooien en ging dan met z'n hoofd tussen z'n benen en met z'n rug bol (net een skippybal) bokken dat heb ik er op een gegeven moment uit gekregen alleen was het zo dat hij met springen tijd direct voor de sprong (hij was heel beleefd--> hij liet mij voor gaan :j) met z'n hoofd tussen z'n benen bokken of direct na de sprong hij ging dan knetterhard en stopte net voor of net na de sprong ik heb in totaal 2 jaar op hem gereden toen was ik er echt klaar mee elke les weer zandhapppen vreselijk! Ik heb er zelfs een keer een hersenschudding aan over gehouden! Maar nu wil ik sinds ik kan praten al een eigen paard en springruiter worden een eigen paard willen m'n ouders niet wegens tijd en geld enzo (snap ik) maar ik heb nu een verzorgpony waar ik 4 keer per week heen ga die heel graag springt dan ook knetterhard gaat maar geen vlieg kwaad doet (letterlijk :D) alleen ik ben doodsbang (gelukkig slaat dat niet over op de pony) maar nu heb ik de kans om een springruiter te worden maar ik durf niet goed ja ik heb goede instructie maar die kan me niet echt overtuigen ik sla op slot als de pown naar een hindernis gaat (terwijl ik hem er zelf opaf stuur)

Iemand tips?

Alvast bedankt!

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:19

Wat heb je het grappig omschreven hihi.

Zoek een goede spring instructeur? En leg aan hem uit wat je er eng aan vind.

Ik vond het vroeger ook eng en heb een goede spring instructeur gevonden en nu cross ik ;) komt goed met jou! ;)

RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:57

Draaf je of galoppeer je naar de sprong toe (als je draaft, valt 'ie dan in galop)?

Probeer hem voor de sprong bezig te houden met veel figuren en overgangen of tempoverschillen. Als je dan naar de sprong richt, ga dan er rustig naar toe en laat hem stil staan. Doe dit ong 10 sec of hoelang jij wilt, en laat hem dan echt stil staan. Dat doe je dan ong. 3-4 keer totdat hij eindelijk rustig naar de sprong draaft/galoppeert en neem dan de sprong. Zet hem dan meteen weer stil, zodat hij ook weet dat hij tussen de sprongen in rustig aan moet doen. Dat doe je ook weer zo vaak als het nodig is. Het handigste is om dan zo snel mogelijk te laten stoppen.

Ik hoop dat dat helpt, bij mijn pony hielp het dus ja. :Y)

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:59

Eerst beginnen met balkjes? En dan opbouwen naar steeds wat hoger met een goede instuctie

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:16

...misschien even aan de mods vragen om te verplaatsen?

Het lijkt mij, dat je kernvraag is "ik sla op slot (vanwege gedoe met de vorige pony, ondanks goede begeleiding nu)" - en daar is veel tegen te doen maar dat is meer een vraag voor 'mensen welzijn' dan een rijkunstige vraag (je hebt een goede instructeur, begrijp ik, en dat is net niet genoeg).

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:18

Springen is dressuur met een hupje ertussen ;)

Dat klinkt erg simpel, maar dat is het eigenlijk ook. Een sprong hoor je netjes voor te bereiden, dus de controle heb jij. Jij bepaalt het tempo, de richting.

Begin bij balkjes, totdat dat goed voelt. Dan eens een heel laag kruisje, waar hij waarschijnlijk overheen draaft.
Misschien helpt het om te zien hoe hij springt zonder dat jij er op zit? Dus met een andere ruiter.

Is jouw verzorgpaard niet braaf/kalm met springen, probeer het dan eens ergens op een paard die altijd zal springen, in een rustig tempo.

Je instructrice zou je naar mijn mening hiermee prima kunnen helpen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:32

Ik had hetzelfde. Wat bij mij hielp was dat ik een paardje reed dat eigenlijk altijd sprong en het zelf leuk vond. Het ging als vanzelf en zeker op lage sprongen gaat het dan heel snel goed.

Ik zou dus op zoek gaan naar les met een pony die het leuk vind en het goed kan, waarbij je zelf eigenlijk weinig hoeft te doen.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:42

RunningSolo schreef:
Draaf je of galoppeer je naar de sprong toe (als je draaft, valt 'ie dan in galop)?

Probeer hem voor de sprong bezig te houden met veel figuren en overgangen of tempoverschillen. Als je dan naar de sprong richt, ga dan er rustig naar toe en laat hem stil staan. Doe dit ong 10 sec of hoelang jij wilt, en laat hem dan echt stil staan. Dat doe je dan ong. 3-4 keer totdat hij eindelijk rustig naar de sprong draaft/galoppeert en neem dan de sprong. Zet hem dan meteen weer stil, zodat hij ook weet dat hij tussen de sprongen in rustig aan moet doen. Dat doe je ook weer zo vaak als het nodig is. Het handigste is om dan zo snel mogelijk te laten stoppen.

Ik hoop dat dat helpt, bij mijn pony hielp het dus ja. :Y)

Totdat je pony volgende keer als je echt wil springen automatisch stopt omdat dat hem geleerd is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:33

RunningSolo schreef:
Draaf je of galoppeer je naar de sprong toe (als je draaft, valt 'ie dan in galop)?

Probeer hem voor de sprong bezig te houden met veel figuren en overgangen of tempoverschillen. Als je dan naar de sprong richt, ga dan er rustig naar toe en laat hem stil staan. Doe dit ong 10 sec of hoelang jij wilt, en laat hem dan echt stil staan. Dat doe je dan ong. 3-4 keer totdat hij eindelijk rustig naar de sprong draaft/galoppeert en neem dan de sprong. Zet hem dan meteen weer stil, zodat hij ook weet dat hij tussen de sprongen in rustig aan moet doen. Dat doe je ook weer zo vaak als het nodig is. Het handigste is om dan zo snel mogelijk te laten stoppen.

Ik hoop dat dat helpt, bij mijn pony hielp het dus ja. :Y)


Dit zou ik alleen doen als je een beetje handig bent met springen en niet als je nogal beginnend bent, of bang bent.
Ik zou gewoon goed les nemen van iemand die rustig aan met je doet, en op jouw tempo gaat.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:15

Ik zou beginnen op een braaf springend paard wat rustig is en blijft. Misschien op een manege of wellicht heeft een stalgenootje bij je vp op stal wel een rustig paardje waarop je het eens proberen mag.
En dan wel met les van een gediplomeerd instructeur.
Sowieso beginnen bij de basis (ook met een rustig paardje). Dus controle leren houden en balkjes lopen.

Met je vp zelf voorlopig even werken aan de dressuur want dat is ook de basis voor springen. Als balkjes lopen wel gaat met je vp kan je dit ook met hem/haar oefenen.

SanneWibier
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:38

mairead schreef:
Ik zou beginnen op een braaf springend paard wat rustig is en blijft. Misschien op een manege of wellicht heeft een stalgenootje bij je vp op stal wel een rustig paardje waarop je het eens proberen mag.
En dan wel met les van een gediplomeerd instructeur.
Sowieso beginnen bij de basis (ook met een rustig paardje). Dus controle leren houden en balkjes lopen.

Met je vp zelf voorlopig even werken aan de dressuur want dat is ook de basis voor springen. Als balkjes lopen wel gaat met je vp kan je dit ook met hem/haar oefenen.






Dat is dus het probleem met dressuur doet die alles wat ik van hem vraag en ook de tempocontrole us helemaal perfect mar zodra ik hem op een hindernis afstuur is alles "weg"

SanneWibier
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:40

amado7 schreef:
RunningSolo schreef:
Draaf je of galoppeer je naar de sprong toe (als je draaft, valt 'ie dan in galop)?

Probeer hem voor de sprong bezig te houden met veel figuren en overgangen of tempoverschillen. Als je dan naar de sprong richt, ga dan er rustig naar toe en laat hem stil staan. Doe dit ong 10 sec of hoelang jij wilt, en laat hem dan echt stil staan. Dat doe je dan ong. 3-4 keer totdat hij eindelijk rustig naar de sprong draaft/galoppeert en neem dan de sprong. Zet hem dan meteen weer stil, zodat hij ook weet dat hij tussen de sprongen in rustig aan moet doen. Dat doe je ook weer zo vaak als het nodig is. Het handigste is om dan zo snel mogelijk te laten stoppen.

Ik hoop dat dat helpt, bij mijn pony hielp het dus ja. :Y)

Totdat je pony volgende keer als je echt wil springen automatisch stopt omdat dat hem geleerd is. :)



Daarom zou ik ook nooit zo iets doen :n

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Bang voor springen maar het toch willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:08

Vanwege de leeftijd van de topicstarter (13) verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:35

SanneWibier schreef:
mairead schreef:
Ik zou beginnen op een braaf springend paard wat rustig is en blijft. Misschien op een manege of wellicht heeft een stalgenootje bij je vp op stal wel een rustig paardje waarop je het eens proberen mag.
En dan wel met les van een gediplomeerd instructeur.
Sowieso beginnen bij de basis (ook met een rustig paardje). Dus controle leren houden en balkjes lopen.

Met je vp zelf voorlopig even werken aan de dressuur want dat is ook de basis voor springen. Als balkjes lopen wel gaat met je vp kan je dit ook met hem/haar oefenen.






Dat is dus het probleem met dressuur doet die alles wat ik van hem vraag en ook de tempocontrole us helemaal perfect mar zodra ik hem op een hindernis afstuur is alles "weg"


Kreten als 'controle' zijn leuk, maar ook mbt dressuur gaat het om vertrouwen.
En als om een of andere reden het vertrouwen opeens compleet weg is, is dat het probleem.
Als tussenoplossing zou je gewoon dressuur en wat al niet in de bak kunnen doen, terwijl er ergens een balk ligt.(En de eerste week is het verboden om over de balk te stappen! In de 2e week mag het, maar alleen in stap aan de lange teugel.)

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:50

SanneWibier schreef:
mairead schreef:
Ik zou beginnen op een braaf springend paard wat rustig is en blijft. Misschien op een manege of wellicht heeft een stalgenootje bij je vp op stal wel een rustig paardje waarop je het eens proberen mag.
En dan wel met les van een gediplomeerd instructeur.
Sowieso beginnen bij de basis (ook met een rustig paardje). Dus controle leren houden en balkjes lopen.

Met je vp zelf voorlopig even werken aan de dressuur want dat is ook de basis voor springen. Als balkjes lopen wel gaat met je vp kan je dit ook met hem/haar oefenen.






Dat is dus het probleem met dressuur doet die alles wat ik van hem vraag en ook de tempocontrole us helemaal perfect mar zodra ik hem op een hindernis afstuur is alles "weg"


Gebruik je wel eens balkjes tijdens het rijden? Hoe gaat dat?

Dan eens alleen twee hindernispalen neerzetten en er op af. Versnelt hij? Direct een volte en pas als de controle terug is, rijd je opnieuw aan, net zolang totdat je rustig er op af kunt en tussen de hindernispalen doordraven.
Dan een balk tussen de hindernissen en hetzelfde. Uiteindelijk een kruisje van 20 cm. Let op: dan ben je zo weken verder, maar alle energie die je hier in stopt, verdient zich later dubbel en dwars terug.

Wat valt bij jou onder controle bij dressuur? Dat hij rustig loopt of is het meer dan dat?