Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:00

Dees schreef:
isabel_94 schreef:
Een fijn allround recreatiepaard lijkt me prima te fokken uit deze merrie, en er is zeker ook vraag naar zulke paarden.


Een fijn allround recreatiepaard FOK je niet. Dat is een veulen dat ooit eens is gefokt, waar iemand mee aan de slag is gegaan toen het minstens 3 jaar oud was, daar heeft iemand heel veel tijd ingestoken om het dier van alles en nog wat te laten zien. Dat dier heeft alles tussen de oren kunnen verwerken en heeft daar ook de tijd voor gekregen. Daarnaast is het rijtechnisch makkelijk aan de hulpen gezet, ipv sport-scherp. Een fijn allround recreatiepaard MAAK je.

Een veulen fokken om als veulen te verkopen onder de noemer "recreatie" is daarom echt onzinnig. Er is geen rendabele markt voor recreatie-veulens. En per saldo, als je de uren van training meeneemt voor een fijn recreatiepaard, kan de verkoop van een recreatiepaard ook niet uit. Want kennelijk moeten die altijd spotgoedkoop zijn.

Wil TS wat centjes verdienen aan de verkoop van een veulentje uit deze merrie dan is het wellicht een overweging om juist wel een apart kleurtje te fokken, of er een (tijdelijk) waanzinnig populaire hengst (verrichtingstopper komend voorjaar) op te zetten die nog laag in het dekgeld zit (en dat zal tegenvallen).

Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt ook op karakter fokken, zodat het veulen een koel en betrouwbaar karakter krijgt in plaats van de sensibele hittepetitjes die tegenwoordig voor de sport gefokt worden.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:18

Tja, maar een koele kikker is niet altijd een fijn sportpaard. En een sensibel hittepetit kan door een goede opvoeding wel een heel fijn sportpaard worden

michaz81
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:58

Ik wil me er toch ook even mee bemoeien. Graag wil ik de volgende zaken in de groep gooien:

1. Ik begrijp de beredenering van de TS helemaal. Zij vindt t leuk om een veulen te fokken en wil de stam verder verspreiden via de merrie. Ik wil hier echter t volgende over kwijt: goed dat je er goed over nagedacht hebt en niet zomaar wat begint te fokken. Fijn dat jij heel blij bent met de merrie en anderen dat plezier ook gunt. Ik las echter wel ergens dat ze karaktertechnisch ook niet heel makkelijk was? Kan het niet zo zijn dat ze karaktertechnisch niet zo heel makkelijk is, mede omdat ze simpelweg geen gemakkelijk lichaam heeft??? Is het niet zo dat een lichaam dat richting het ideaalplaatje gaat, t voor t paard veel gemakkelijk (en dus leuker) maakt een ruiter te dragen en t werk te doen? Fijn dat ze zijgangen kent,maar ik ben van mening dat je elk paard dat soort "trucjes"aangeleerd krijgt, als je er voldoende tijd en energie aan spendeert. Ik denk echter dat t aanleren van de zijgangen op zich, in veel gevallen t doel van de oefeningen ver voorbij schiet.

2. Daarbij ben ik t ermee eens dat je tegenwoordig niet veel kans maakt als je je paard zelf voorstelt op een keuring. Das echt iets voor de professionals. Dat neemt echter niet weg, dat wanneer je t scoreformulier gaat bestuderen, ik verwacht dat deze merrie op een aantal onderdelen gewoon echt onvoldoende zal scoren. In mijn ogen essentiële onderdelen die in beweging hoogstwaarschijnlijk heel goed terug te zien zijn. Grote kans dat een professional een dergelijk paard niet eens zou voorstellen. Is dat een probleem? Helemaal niet, zeker niet als jij blij bent met je paard. Een paard dat exterieurmatig beter in elkaar steekt is alleen wel geschikter voor de fok, aangezien dat een grotere kans op een voor de sport correct lijf geeft en dus meer kansen dat t toekomstige veulen veel meer kansen heeft op een voor t werk geschikt lijf(en dus ook plezier in zn werk krijgt)

3. De hengst op de foto is niet neerwaarts gebouwd, ben ik t mee eens. Snap alleen niet wat je daarmee probeert aan te geven? Op de fotos te zien, wil dat waarschijnlijk alleen maar zeggen dat de merrie duidelijk stempelt toch? De bovenlijn van t veulen is immers niet veel beter dan die van moeders.

Dat allemaal gezegd hebbende, wil ik wel nog even vermelden dat ik vind dat je gerust een veulen uit je merrie kunt fokken, als jij daar plezier aan beleeft. De merrie zal allicht ook heel veel goede punten hebben. Ikzelf zou dan wel voor een allround hengst gaan, dat komt dichter bij t doel van je veulen i.c.m. het bloed dat moeders voert. Alexandro vind ik eigenlijk een hele goede optie. Fijn allround paard, veel kans op een fijn bewegend paard dat ook nog een sprongetje kan maken. Stempelt over t algemeen heel duidelijk type door.
Daarnaast zou ik een hengst met Numero Uno bloed wel interessant vinden. Enerzijds aansluiting qua papier en anderzijds ook duidelijk type en beweging veredelaars. Ik weet zo gauw niet welke, aangezien Numero Uno en Van Gogh natuurlijk duur zullen zijn, maar een van de jongere , pas gekeurde zonen wellicht?
Of een hengst uit de C-lijn? De Duitse C lijn geeft immers meestal fijne werkbare paarden met meer dan voldoende massa. (aangezien je de vorige keer voor een Groninger ging, wil je dat wellicht). Bij Team Nijhof hebben ze bv. Floris staan. Kost 700 euro aan dekgeld. Fijn springpaard, super goede stam en lijkt de bovenlijn wellicht te kunnen verbeteren??

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:26

isabel_94 schreef:
Je kunt ook op karakter fokken, zodat het veulen een koel en betrouwbaar karakter krijgt in plaats van de sensibele hittepetitjes die tegenwoordig voor de sport gefokt worden.


Als je dat wilt fokken, moet je afscheid nemen van KWPN fokkerij en je gaan toeleggen op Tinkers.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:29

Binnen het kwpn zijn genoeg hengsten die betrouwbare nakomelingen geven mits de veulens een goede opvoeding krijgen. :+

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:44

Dees schreef:
isabel_94 schreef:
Je kunt ook op karakter fokken, zodat het veulen een koel en betrouwbaar karakter krijgt in plaats van de sensibele hittepetitjes die tegenwoordig voor de sport gefokt worden.


Als je dat wilt fokken, moet je afscheid nemen van KWPN fokkerij en je gaan toeleggen op Tinkers.

Waarom? Er zijn genoeg kwpn'ers met een fijn karakter hoor..

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:07

Yep, maar die zijn gefokt voor de sport en niet voor de recreatie. De braveren daarvan kunnen wel eindigen als recreatiepaard. Maar dat is eerder uitval van de fokkerij, dan gericht daar op gefokt.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:13

Ken genoeg kwpn paarden die Z lopen en daarnaast prima met een manege ruiter rond kunnen lopen.
Zal vast voor een paar hogere klasses ook zo zijn. Worden de wedstrijdpaarden van Carl Hester niet eens in de week (of vaker) door oudere ruiters meegenomen op buitenrit of heb ik dat ooit verkeerd gelezen?

Paarden die je heet kan maken in het werk maar die wanneer ze op buitenrit gaan of een beginner op hun rug hebben, koelbloedig zijn.

Probleem is meer dat veel ruiters erg eenzijdig trainen/opleiden denk ik. Dressuurpaarden die nooit op buitenrit gaan of geen hindernis in hun leven mogen springen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:18

Hier idd een gelderse (van rubus x lancet, moeder was erg lastig) die int z2 en later zzlicht liep, maar qua bouw niks mee had maar wel puur op karakter. Die was doodmak met beginners, me mama die amper 5 lessen had gehad kon er zo een bb proef mee rijden :j

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:55

En zoals ceasar van der linden? Allround, maat, opwaarts en een leuk kleurtje!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 02:10

Dees schreef:
Yep, maar die zijn gefokt voor de sport en niet voor de recreatie. De braveren daarvan kunnen wel eindigen als recreatiepaard. Maar dat is eerder uitval van de fokkerij, dan gericht daar op gefokt.

Jij snapt echt helemaal niets van de KWPN fokkerij.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 09:39

Iris_92 schreef:
Misschien een hele andere denkrichting hoor, maar waarom niet weer een Groninger? Evt. met een scheut Gelders bloed. Idd op letten dat de hengst dan wel meer opwaarts gebouwd is. Groningers is best wel vraag naar.


Dat vind ik geen gekke gedachte, maar ik ken zo geen Groninger die qua type en maat bij mijn merrie aansluit afgezien van Macho Polo, die nu dus naar het buitenland is. Macho is een mooie rijtypische hengst en de andere hengsten die ik heb gezien op de hengstenkeuringen zijn meest klassieker. Mijn merrie is geen hele zware dus dan is het verschil wel erg groot.


Olympia96 schreef:
Ik zou Rubus zelf niet aanraden. Denk dat er andere Gelderse hengsten zijn die meer 'resultaat' gaan geven. Henkie is wel lekker commercieel hahaha. Best een interessante optie.

Ik zal eens wat meer informatie over Henkie opzoeken


Sizzle schreef:
Vitens (ook al ben ik fan) zou ik niet doen bij dit paard, veel te verschillend en het risico is dat je zijn langelijndheid met de voorhandlastigheid van je merrie combineerd.
Edmundo ook echt niet met zijn bovenlijn.
Eerder Dancer of Alexandro P, ook ivm achterbeen activiteit.

Echter zou ik persoonlijk nog 2 jaar wachten en dan je jaarling dekken ipv de moeder.

Dancer zal ik nazoeken. Alexandro P heb ik opgezocht en komt op het lijstje. De jaarling gaat straks eerst onder het zadel en de wedstrijden in voordat ermee gefokt wordt. En als er mee gefokt wordt dan gaat dat binnen het Groninger stamboek worden (jaarling staat zelf ook in het Groninger stamboek).


GJ9 schreef:
Voor zo'n merrie moet je eigenlijk een hengst hebben die best wel stempelt. Dan zou ik toch in dit geval naar Alexandro neigen.
Imposant kan je ook overwegen, de merrielijn waar hij uit komt stempelt behoorlijk, en Danser ook zeker wel, dus ik hoop dat Imposant zijn eigen type er ook goed door drukt.
Casaron is om zn springbloed en zn fantastisch brave karakter heel interessant. Maar omdat het qua genen wat meer aansluit weet ik niet of je er op deze merrie een opwaartser model uit gaat krijgen, dat komt meestal niet bij de springers vandaan, dus dat zou meer een gok zijn.

Dank je voor je reactie. Ik ga de genoemde hengsten opzoeken!


cobiie schreef:
Als er geintresseerden zijn voor je jaarling, waarom niet aan die personen aanbieden dat zij met je merrie mogen fokken?

Dan heb je een wat zekere afzet van het veulen, kan de betreffende persoon zelf de hengst kiezen (en betalen) en jij kan het veulen geboren zien worden/ zien opgroeien.

Ook ik zou een veulen voor verkoop uit deze merrie fokken persoonlijk niet interessant vinden, maar door eerst een liefhebber te vinden en dan een veulen te fokken is het misschien leuker dan hem maanden op marktplaats te moeten hebben staan voordat mogelijk iemand zich meldt.

Omdat ik geen behoefte heb aan gedoe achteraf. Zolang het mijn merrie en mijn veulen is kan daarover geen verwarring ontstaan en kan het veulen zelf verkocht worden tzt.

isabel_94 schreef:
Waarom niet fokken met deze merrie? Een grand prix dressuurveulen fok je er inderdaad niet uit, maar lang niet alle ruiters hebben die ambitie. Een fijn allround recreatiepaard lijkt me prima te fokken uit deze merrie, en er is zeker ook vraag naar zulke paarden.

Ik wil niet per definitie een recreatiepaard fokken maar een veelzijdig paard voor de (basis)sport.


Dees schreef:
isabel_94 schreef:
Een fijn allround recreatiepaard lijkt me prima te fokken uit deze merrie, en er is zeker ook vraag naar zulke paarden.


Een fijn allround recreatiepaard FOK je niet. Dat is een veulen dat ooit eens is gefokt, waar iemand mee aan de slag is gegaan toen het minstens 3 jaar oud was, daar heeft iemand heel veel tijd ingestoken om het dier van alles en nog wat te laten zien. Dat dier heeft alles tussen de oren kunnen verwerken en heeft daar ook de tijd voor gekregen. Daarnaast is het rijtechnisch makkelijk aan de hulpen gezet, ipv sport-scherp. Een fijn allround recreatiepaard MAAK je.

Een veulen fokken om als veulen te verkopen onder de noemer "recreatie" is daarom echt onzinnig. Er is geen rendabele markt voor recreatie-veulens. En per saldo, als je de uren van training meeneemt voor een fijn recreatiepaard, kan de verkoop van een recreatiepaard ook niet uit. Want kennelijk moeten die altijd spotgoedkoop zijn.

Wil TS wat centjes verdienen aan de verkoop van een veulentje uit deze merrie dan is het wellicht een overweging om juist wel een apart kleurtje te fokken, of er een (tijdelijk) waanzinnig populaire hengst (verrichtingstopper komend voorjaar) op te zetten die nog laag in het dekgeld zit (en dat zal tegenvallen).

Ik heb ook niet geschreven dat ik een recreatiepaard wil fokken?


Janine1990 schreef:
Murosch schreef:
Wat ik graag wil is een aantal fijne, gezonde nakomelingen fokken uit mijn merrie en deze spreiden zodat:
- ook andere mensen er het plezier aan kunnen beleven dat ik eraan beleef (zowel deze merrie, als haar moeder in het verleden als haar dochter in de toekomst)
- de merrielijn die ik persoonlijk wel waardevol vind weer veilig is gesteld om door te lopen en te verder te verbeteren, ook bij andere eigenaren die wellicht met een nakomeling zouden gaan fokken
- ik haal zelf mijn plezier uit het fokken en mijn merrie heeft zich voor mij nu bewezen als een goede moeder en ik weet dat ze geniet van een veulen aan haar zijde
- quitte spelen in de kosten zou mooi zijn. Een paar centen verdienen is mooi, verlies kan worden ingecalculeerd. Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

janderegelaa dank je voor je reactie. Dat was mijn eigen conclusie namelijk ook wel een beetje na de keuring, maar goed, daar koop je niks voor.

Ik ga eens kijken naar Henkie en Rubus B.


Bedankt voor het verduidelijken! Het laatste puntje vind ik in deze het meest belangrijk, omdat je naar verwachting geen topper zult fokken. Maargoed, what are the odds? Het kán altijd... Al zal dat waarschijnlijk pas op latere leeftijd wetenschap worden.

Je hebt het voor jezelf in ieder geval duidelijk voor ogen, dan kan ik me ook heel goed vinden in het feit dat je geen kleurtje wilt fokken. Zoals Dees ook zegt, wil je er wat aan verdienen dan is het een optie. Maar dat is niet je hoofddoel.

Waarom wil je per se bij het KWPN blijven? Of is iets daarbuiten (KWPN-erkend) ook een optie? Want dan kan je veel breder kijken natuurlijk.

Omdat een KWPNer denk ik toch wat commerciëler zou zijn. Ik heb persoonlijk geen binding met dit stamboek.


michaz81 schreef:
Ik wil me er toch ook even mee bemoeien. Graag wil ik de volgende zaken in de groep gooien:

1. Ik begrijp de beredenering van de TS helemaal. Zij vindt t leuk om een veulen te fokken en wil de stam verder verspreiden via de merrie. Ik wil hier echter t volgende over kwijt: goed dat je er goed over nagedacht hebt en niet zomaar wat begint te fokken. Fijn dat jij heel blij bent met de merrie en anderen dat plezier ook gunt. Ik las echter wel ergens dat ze karaktertechnisch ook niet heel makkelijk was? Kan het niet zo zijn dat ze karaktertechnisch niet zo heel makkelijk is, mede omdat ze simpelweg geen gemakkelijk lichaam heeft??? Is het niet zo dat een lichaam dat richting het ideaalplaatje gaat, t voor t paard veel gemakkelijk (en dus leuker) maakt een ruiter te dragen en t werk te doen? Fijn dat ze zijgangen kent,maar ik ben van mening dat je elk paard dat soort "trucjes"aangeleerd krijgt, als je er voldoende tijd en energie aan spendeert. Ik denk echter dat t aanleren van de zijgangen op zich, in veel gevallen t doel van de oefeningen ver voorbij schiet.

2. Daarbij ben ik t ermee eens dat je tegenwoordig niet veel kans maakt als je je paard zelf voorstelt op een keuring. Das echt iets voor de professionals. Dat neemt echter niet weg, dat wanneer je t scoreformulier gaat bestuderen, ik verwacht dat deze merrie op een aantal onderdelen gewoon echt onvoldoende zal scoren. In mijn ogen essentiële onderdelen die in beweging hoogstwaarschijnlijk heel goed terug te zien zijn. Grote kans dat een professional een dergelijk paard niet eens zou voorstellen. Is dat een probleem? Helemaal niet, zeker niet als jij blij bent met je paard. Een paard dat exterieurmatig beter in elkaar steekt is alleen wel geschikter voor de fok, aangezien dat een grotere kans op een voor de sport correct lijf geeft en dus meer kansen dat t toekomstige veulen veel meer kansen heeft op een voor t werk geschikt lijf(en dus ook plezier in zn werk krijgt)

3. De hengst op de foto is niet neerwaarts gebouwd, ben ik t mee eens. Snap alleen niet wat je daarmee probeert aan te geven? Op de fotos te zien, wil dat waarschijnlijk alleen maar zeggen dat de merrie duidelijk stempelt toch? De bovenlijn van t veulen is immers niet veel beter dan die van moeders.

Dat allemaal gezegd hebbende, wil ik wel nog even vermelden dat ik vind dat je gerust een veulen uit je merrie kunt fokken, als jij daar plezier aan beleeft. De merrie zal allicht ook heel veel goede punten hebben. Ikzelf zou dan wel voor een allround hengst gaan, dat komt dichter bij t doel van je veulen i.c.m. het bloed dat moeders voert. Alexandro vind ik eigenlijk een hele goede optie. Fijn allround paard, veel kans op een fijn bewegend paard dat ook nog een sprongetje kan maken. Stempelt over t algemeen heel duidelijk type door.
Daarnaast zou ik een hengst met Numero Uno bloed wel interessant vinden. Enerzijds aansluiting qua papier en anderzijds ook duidelijk type en beweging veredelaars. Ik weet zo gauw niet welke, aangezien Numero Uno en Van Gogh natuurlijk duur zullen zijn, maar een van de jongere , pas gekeurde zonen wellicht?
Of een hengst uit de C-lijn? De Duitse C lijn geeft immers meestal fijne werkbare paarden met meer dan voldoende massa. (aangezien je de vorige keer voor een Groninger ging, wil je dat wellicht). Bij Team Nijhof hebben ze bv. Floris staan. Kost 700 euro aan dekgeld. Fijn springpaard, super goede stam en lijkt de bovenlijn wellicht te kunnen verbeteren??

1. Ik leer mijn paard juist geen kunstjes maar probeer middels klassieke rijkunst en een goede basis dit te bereiken. Ik heb mijn vorige paarden wel volgens de moderne methode kunstjes geleerd toen ik nog actief in de wedstrijdsport was maar juist met dit paard die al iets moeilijker is qua bouw is dat erg schadelijk. Deze merrie is ons eigen fokproduct en haar karakter staat los van haar bouw. Het karakter was er bij de geboorte al. Toch is haar karakter voor haar eigenaar niet slecht hoor, het is een geweldig leerpaard wat dat betreft.
2. Ik geloof niet dat mijn merrie zo bagger is dat een professional haar niet zou willen voorstellen hoor ;) Ik heb destijds gedacht dat ik het zelf wel kon. Was niet zo handig.
3. daar kan ik pas uitspraken over doen als het veulen volgroeid is.


Jester_ schreef:
En zoals ceasar van der linden? Allround, maat, opwaarts en een leuk kleurtje!

Ik ga hem eens opzoeken dank je wel


Bedankt voor de reacties en tips. Er zitten een paar leuke hengsten bij. Ik ga komend jaar zelf ook eens goed rondkijken om een passende hengst te vinden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:48

isabel_94 schreef:
Waarom? Er zijn genoeg kwpn'ers met een fijn karakter hoor..


Fokken is niet het krijgen van een gemiddelde van merrie en hengst.
Als de merrie niet het makkelijkste paard is (zo begrijp ik voornamelijk uit de reacties), dan is een brave hengst geen garantie voor een braaf of braver veulen.

Eigenaar van mijn paard (weliswaar Fries) heeft 3 veulens gefokt uit één merrie. Twee volle zussen en mijn ruin (andere vader). Van de twee volle zussen is de ene vrij heet onder het zadel en de ander gewoon NIET te rijden. Die is gewoon gestoord zou je kunnen stellen.
Liever dan mijn ruin vind je maar weinig paarden, hij mist daarbij misschien ook wat bravoure. Vader staat bekend als braaf, vader van de zussen staat niet bekend als verkeerd karakter verervend voor zover ik weet.

Moeder was ook geen slechte qua karakter... Maar het kan ook gewoon de combinatie zijn. Het is dus niet een kwestie van plussen en minnen...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:00

Murosch schreef:
Omdat een KWPNer denk ik toch wat commerciëler zou zijn. Ik heb persoonlijk geen binding met dit stamboek.


Heb je al eens gekeken naar de (veulen)veilingtoppers van afgelopen jaar? Eventueel ook in Duitsland?
Ik weet dat ze in Duitsland meer opleveren, pure commercie natuurlijk. Maar het staat leuk in een advertentie ;)

Hoewel ik nu wel weer naar mijn eigen denkwijze ga, qua verkopen.
Allicht zit er toch nog iets bij tussen wat ook gewoon goed op je merrie past.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:24

Even betreffende het karakter. De moeder van deze merrie heeft een heel makkelijk en fijn karakter. Haar dochter ook. Ik heb het wel degelijk als aandachtspunt en ik snap ook prima dat er geen garanties zijn, maar ik denk zeker ook niet dat ik met deze merrie per se een draak fok.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:41

Murosch schreef:
Iris_92 schreef:
Misschien een hele andere denkrichting hoor, maar waarom niet weer een Groninger? Evt. met een scheut Gelders bloed. Idd op letten dat de hengst dan wel meer opwaarts gebouwd is. Groningers is best wel vraag naar.


Dat vind ik geen gekke gedachte, maar ik ken zo geen Groninger die qua type en maat bij mijn merrie aansluit afgezien van Macho Polo, die nu dus naar het buitenland is. Macho is een mooie rijtypische hengst en de andere hengsten die ik heb gezien op de hengstenkeuringen zijn meest klassieker. Mijn merrie is geen hele zware dus dan is het verschil wel erg groot.


Ik denk dat er van Macho Polo nog wel diepvries beschikbaar is, maar als ik naar de bovenlijn kijk van je jaarling zou dit nog wel wat verbeterd kunnen worden.
Misschien Meindert? Meinhold x Parcival. Vind ik persoonlijk ook een mooie rijtypische hengst. En lopen kan ie ;) Foto is onvoordelig genomen, daarop lijkt ie onderstandig maar dat is hij niet.
Voordeel van de groningers is dat je een fijn gebruikspaard kunt fokken (mits een goede match natuurlijk), voor 400-450 euro.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:29

Ik zeg doen! :D

Ik vind: 'er zijn al zoveel veulentjes' zo'n dooddoener.. Ik zou staan springen om zo'n veulentje! Tegenwoordig staat de markt vol met of sporttoppers waar je een klap geld voor neer moet leggen, of het is schroot.

Leuke recreatiepaardjes die een proefje kunnen lopen, kunnen springen en een rondje door het bos kunnen zijn gewoon niet te vinden.. overal zit nu zoveel bloed in. Dat een normale ruiter er niets mee kan, of dat het paard niet de prikkels krijgt die hij nodig heeft door al dat hoge bloed.

Een recreatiepaardje hoeft echt geen bouw van een sportpaard te hebben.

Nouja ik zeg doen TS :) ik heb niet enorm veel verstand van anatomie fokken, maar ik zou hier een opwaarts paard op zetten met een koel karakter. Inderdaad een gelderse. :)

(Als er dan een koffievos uitkomt bel je me he TS? :+ )

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:50

Maargoed wie zegt dat het paard van ts wel een fijne wordt en geen schroot? De kans is immers imo groter daarop dan een fijn sportpaard die ver kan komen ik de sport

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 14:56

Ik zal me nog eens herhalen. Ik wil graag een allround paard fokken die leuk mee kan doen in verschillende takken van de basis sport. Voor wie dat tegenwoordig recreatie is, prima. Voor wie dat een gewoon sportpaard is, prima. Mijn merrie is "gewoon" een stamboek kwpn merrie, geen hoogvlieger, maar ook zeker geen schroot-paard (het is niet zo dat ik een papierloze kruising op kromme benen door harry de hengst wil laten dekken, al doen sommige reacties daar wel toe geloven) en ik heb er geloof in dat ik met de juiste hengstenkeuze (waarvoor ik dit topic had geopend) een leuk veulen moet kunnen fokken die bij een leuke eigenaar terecht gaat komen die daar leuk mee uit de voeten kan :).

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:24

Ik denk nog steeds dat je daar heel verstandig aan doet Murosch. En ik denk dat je in de Gelderse hoek keuze genoeg hebt voor dat gebruiksdoel. In de Grunningers ben ik niet zo thuis helaas.

En ik denk dat de gemiddelde ruiter zichzelf tegenwoordig nogal overschat en dat we straks een enorme behoefte krijgen aan de Groningse/Gelderse types. Time will tell. En aangezien ik vermoed dat het helemaal niet eens zo heel lang meer gaat duren, fok jij misschien een veulen dat op 3/4-jarige leeftijd een schot in de roos blijkt te zijn.

Ach en weet je... Iedereen krijgt meer en meer last van de gekte die in de paardenfokkerij is ontstaan. Hoge poten, korte halzen, kleine hoofden, geen rug, hypermobiliteit, maar wel zwiepen met die voorbenen, zonder dat er een motor aan de achterkant aanwezig is. Dát zijn de paarden die hoge ogen gooien in de ring. En dus wil Trieneke van linksachter en Jan van driehoog om de hoek óók zo'n paard. Want zo'n paard kan lekker shinen in de ring.

Dus wat krijg je als gevolg van de specialisatie en de bizarre beoordelingscriteria? Een paard dat door z'n hoeven zakt van ellende (in het meest gunstige geval, want waarschijnlijker is dat je verongelukt in een volle rengalop na het zien van een opspringend konijntje) als het een keer mee moet het bos in (en het dus een eenmalige actie blijft, omdat de ruiter niet genoeg in z'n mars heeft om hiermee om te gaan). Een dressuurpaard dat z'n benen breekt over een kruisje van niet-noemenswaardige hoogte. Een paard dat absoluut niet allround is. Een product voor uwer vermaak en niet een levend wezen waarmee je beide (ruiter én paard) plezier beleeft.

Zo... Ik ben lekker aan het overdrijven, doordraven en generaliseren, maar ik vind het wel. Ik kan het dus alleen maar toejuichen dat TS een normaal gebruikspaard wil fokken waar iemand heel veel jaren blij mee kan rondrijden. En dan is Gelders waar je zijn moet! Gelders is niet meer suf. Geldersen komen ook hoger dan de klasse L1 dressuur. En pfffff ik kan nog eeuwen doorgaan over waarom het zulke fijne allround paarden zijn, maar ik heb meer te doen.

Ik zeg dus: Go for it TS! En als je Fair blij wil maken, moet je ook even kijken over er nog DV van Parcival is :D

Imaginaerum
Berichten: 3711
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:47

Inderdaad Henkie? Dan heb je je Gelderse wens en hij is commercieel aantrekkelijk.
Ik zou zelf niet fokken met deze merrie, maar dat is en blijft je eigen keuze en een hengst als Henkie zou misschien passend kunnen zijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:36

Elisa2 schreef:
Ik zou voor een goede allround springhengst gaan, eentje die de bovenlijn en de rug kan verbeteren en het liefst ook wat souplesse toe kan voegen want ik vermoed dat dat bij jouw merrie ook een aandachtspuntje is gezien haar strakke wat bolle rug.

Zou ik ook doen. Vind het zo'n dooddoener dat een brave allrounder gelijk Gelders moet zijn. Ik ken meer knettergekke Geldersen dan knettergekke "sport"paarden en als ik naar de eerste bezichtiging dit jaar kijk valt dat allround tegenwoordig ook vies tegen. "Een dressuurpaard dat z'n benen breekt over een kruisje van niet-noemenswaardige hoogte." zoals in een reactie hierboven zat er zeker niet ver vandaan :+

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:43

Nies, je noemt gelijk de reden van het haast breken van zijn benen, namelijk een niet-noemenswaardige hoogte, paarden vragen zich daarbij af of ze er over met draven of springen en laten zeker geen echte goede sprongen op die hoogte zien. :o

Gelderse worden door velen nog gezien als de half dooie manegepaarden, dat zijn ze vaak idd niet zonder de juiste opvoeding/training. Heb zelf 3 Gelderse gefokt voor ons zelf, zijn geen half dode paarden, maar echt wel nuchter en eerlijk in het werk en omgang.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:48

Ik heb zelf een Alexandro P dus heb echt niks tegen Gelders bloed, maar ze worden op bokt wel erg graag opgehemeld en dat vind ik nou ook weer niet helemaal terecht. Zeker springpaarden zijn er ook meer dan genoeg die goed springen, goed lopen en waar je ook nog eens een kind mee naar het bos kan sturen.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 18:03

Heb je ook een idee welke springhengst? Dat idee vind ik ook niet heel gek hoor.