Paard gevoeliger door wintervacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
catootje

Berichten: 291
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: ergens in Gelderland

Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:21

Mijn verzorgpaard vindt het de laatste tijd niet fijn om gepoetst te worden, vooral rond haar buik en de achterkant van haar rug. Nu hoorde ik van iemand dat het kan zijn dat paarden in de winter gevoeliger zijn door hun wintervacht, heeft iemand hier ervaring mee?
Ze had dit trouwens vorige winter ook, en in de zomer heeft ze nergens last van.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:44

Mijn paard heeft daar 's winters ook last van.
's Zomers kan ik haar overal poetsen, maar in de winter vindt ze het niet altijd fijn als ik haar buik poets.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:08

Het kan goed komen door de wintervacht. In de winter zet een paard zijn haren breed uit om warmte te bewaren. Met poetsen poetsen wij al die haren weer mooi glad en kan het paard weer opnieuw beginnen met het verzamelen van warmte. Ik heb een pony die in de winter liever niet hebt dat je haar warmtesysteem 'ruïneert'. In de zomer mag je haar prima poetsen, in de winter is een harde borstel al te veel.

Wat ook nog mogelijk zou kunnen zijn, maagzweren. Wat krijgt het paard te eten? Hoeveel hooi/kuil en brokjes?

catootje

Berichten: 291
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: ergens in Gelderland

Re: Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 16:53

Het paard staat dag en nacht buiten, wel de mogelijkheid om naar binnen te gaan. Ze krijgt gewone basisbrok en onbeperkt hooi.
Met een zachte borstel gaat inderdaad wel iets beter maar ook dat vindt ze niet fijn, ook niet als ik met mijn hand over haar vacht ga.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:41

Ik mag van mijn merrie haar hoofd en hals aaien en opzogen ook wel de rest van haar lichaam wel. Zachte borstel opzich ook wel maar de rest loopt ze het liefst weg. Moet zeggen dat ze sowieso een heel gevoelige pony is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:45

Grappig, mijn ervaring is juist anders om. Gevoeliger in de zomer door de korte vacht. Gevoelig in de zin van dat ze harde borstels minder prettig vind.

Wat bedoel je precies met gevoelig? Als je met je hand over de spieren gaan reageert het paard dan ook zo?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard gevoeliger door wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:44

Herkenbaar, mijn merrie had dat ook voorgaande jaren. Begon meestal rond november, kon haar alleen met een hele zachte borstel borstelen. Net alsof ze haarpijn had.
Maar zodra de verharing weer begon in januari dan was het ook over en was de borstel haar grootste vriend.
Bij haar was het altijd wel in combi met water bij de mest.

Laatste 2 jaren gaat het overigens een stuk beter.