Studenten dupe van fout school, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:21

Hallo hallo,

Eerst en vooral; ik ga de naam van de school niet expliciet in dit topic zetten. Mag eventueel per pb maar hier erom vragen heeft geen zin.

Mijn school heeft verzaakt om bij een groot deel van de leerlingen hun inschrijving te verlengen bij DUO waardoor ik (en velen met mij) vorige maand geen studiefinanciering hebben ontvangen. Nu is dat al ontzettend naar, ik ben grotendeels afhankelijk van de financiering dus loop al een hele maand op eieren.
Nu hebben ze wel het lef om alsnog rekeningen te blijven sturen, maar ik heb nog geen enkel excuus ontvangen. Sterker nog; ze gooien de schuld bij de studenten. Ze zouden onze BSN-nummers niet gehad hebben waardoor ze de inschrijving niet konden verlengen. :7 Vind ik erg knap aangezien ze van iedereen alle gegevens hebben en ik hem zelfs begin dit jaar nog telefonisch heb doorgegeven. DUO kon niets doen tot de school actie zou ondernemen, en dat is vorige week pas gebeurd. Gevolg; ik krijg deze maand pas weer stufi, gelukkig wel met terugwerkende kracht. Mij steekt vooral dat ze geen enkele verantwoordelijkheid nemen en nog niet eens excuses aan kunnen bieden blijkbaar. Fouten maken is menselijk maar dit is wel een hele, hele, hele grote fout die mijn inziens voortkomt uit gebrek aan professionaliteit. Het is dat ik inmiddels bijna ga afstuderen, anders zou het voor mij aanleiding zijn geweest om van school te switchen. Ik was al niet erg tevreden maar dit was echt de druppel.

Inmiddels heb ik een officiële klacht ingediend bij de school zelf, maar die organisatie kennende loopt dat waarschijnlijk op niets uit. Ik ben gewoon erg bang dat dit nog een keer gebeurt. Het schijnt bij sommige leerlingen al enkele keren (!) gebeurd te zijn.

Mijn vraag is vooral, wat zouden jullie doen in deze situatie en zijn er instanties waar ik een melding kan maken mocht blijken dat dit inderdaad een terugkerende gang van zaken is?

Alvast bedankt :)

EDIT: ik heb de afgelopen weken overigens werkelijk alles gedaan wat ik kon om het in orde te laten maken, weet niet hoeveel telefoontjes ik heb gepleegd.

EDIT EDIT: Het gaat bij deze instelling niet via studielink, sorry, even vergeten te vermelden :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:25

Je moet jezelf élk schooljaar opnieuw inschrijven. Dit doe je niet bij DUO maar bij studielink en die geven dit door aan DUO.

Ik weet ook niet beter dan dat je dit elk jaar zelf doen moet. Ik heb op 3 scholen gezeten en dit was overal zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:25

Yvank_ schreef:
Je moet jezelf élk schooljaar opnieuw inschrijven. Dit doe je niet bij DUO maar bij studielink en die geven dit door aan DUO.

Ik weet ook niet beter dan dat je dit elk jaar zelf doen moet. Ik heb op 3 scholen gezeten en dit was overal zo?


Hier helaas niet. Het is geen reguliere opleiding. :)

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:32

Ik heb mezelf toch echt niet ieder jaar opnieuw in moeten schrijven hoor..
Ik zit wel een beetje met hetzelfde probleem, maar dat school bij mij de einddatum 2 maanden te vroeg had gezet en ik dus gewoon geld misloop..

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:33

Wat wil je precies? Excuses?
Je kan je heel druk maken omdat je geen excuses hebt ontvangen maar dat is zonde van je energie.
Het is nu geregeld. Studeer af, ga weg en kom nooit meer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:44

Goof schreef:
Wat wil je precies? Excuses?
Je kan je heel druk maken omdat je geen excuses hebt ontvangen maar dat is zonde van je energie.
Het is nu geregeld. Studeer af, ga weg en kom nooit meer terug.


Dat is ook precies mijn instelling normaal gesproken, maar moest gewoon even het verhaal kwijt :n

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:47

Bizzybijtje schreef:
Goof schreef:
Wat wil je precies? Excuses?
Je kan je heel druk maken omdat je geen excuses hebt ontvangen maar dat is zonde van je energie.
Het is nu geregeld. Studeer af, ga weg en kom nooit meer terug.


Dat is ook precies mijn instelling normaal gesproken, maar moest gewoon even het verhaal kwijt :n


Media opzoeken? Omdat jouw school kennelijk geen reguliere opleiding is die via Studielink werkt vraag ik me namelijk af wat voor soort school het is.
Meestal staan zij onder minder strenge controles.

Anoniem

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:48

Stuur een berichtje naar Tim Hoffman van Boos! :D

Anoniem

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:50

:)) Ik heb niet zo'n zin om met mijn bakkes op tv te verschijnen :')

Anoniem

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:51

T is ook niet op tv, op youtube! 3! En kan ook anoniem!

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:52

Bizzybijtje schreef:
:)) Ik heb niet zo'n zin om met mijn bakkes op tv te verschijnen :')


Daarnaast bestaan er ook andere media dan tv. :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:06

Betaal je de school per maand? Dan zou ik uitstel van betaling vragen(/eisen) tot de studiefinanciering er is. Fouten maken is menselijk, maar neem dan wel ook de verantwoordelijkheid ervoor.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:15

Danique schreef:
Stuur een berichtje naar Tim Hoffman van Boos! :D


Jaaa, boos is echt zooo grappig! :+

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:41

Frustrerend :\
Voor nu is de situatie opgelost lijkt het, dat houdt in dat je op dit moment helaas weinig kunt doen, behalve wellicht je telefoonkosten terugvorderen, maar of het dat waard is... Inzicht in hun organisatorische chaos lijkt wat veelgevraagd. Ik zou er niet teveel op rekenen.

Voor volgend jaar kun je wel een actieplan klaarleggen. Ten eerste: zet nu alvast in je telefoon dat je bij het begin van het nieuwe collegejaar of wanneer je inschrijving ook maar bevestigd moet worden, je contact opneemt met de school. Ruim voor de sluitingsdatum, dus eind augustus zo'n beetje? Ik zou uitgaan van de week voor je les weer start.

"Ik wil graag even controleren of jullie alle gegevens hebben om mijn inschrijving te bevestigen, of dat er nog gegevens ontbreken? Wanneer kan ik een bevestiging verwachten van mijn inschrijving?" Datum + tijd + evt naam medewerker noteren, en de inhoud van hun toezegging. Als ze zeggen dat ze dat niet na kunnen zoeken, dan hetzelfde schriftelijk verzoeken. Je wilt alvast op tijd aandacht vragen, en ze met een beetje mazzel iets ongemakkelijk laten voelen. Je hoeft niet te wachten tot ze te laat zijn, dit is juist ter preventie.

Als je dan tegen het eind van september nog geen bevestiging hebt, dan schriftelijk hetzelfde verzoek doen, en nadrukkelijk vragen om een schriftelijke bevestiging, en aangeven dat je nadrukkelijk verwacht dat ze de inschrijving dit jaar op tijd afhandelen. Als het erop lijkt dat het weer niks wordt, zou ik zeker dan ook contact zoeken met de Lsvb of JOB (afhankelijk van wat voor soort studie het is.) En roep medestudenten op om ook contact op te nemen met de school, en met DUO trouwens, want hoe meer aandacht hoe beter. Maak een mooie voorbeeldbrief en verspreid die. Dat hoeft allemaal nog niet openbaar, maar hoe duidelijker het is dat er veel studenten zijn die het in de gaten houden, hoe groter de kans dat ze hun best gaan doen.

Dan, als de deadline verlopen is en het is niet in orde: twitter, facebook, oproepen tot acties op prikborden, berichten naar Kassa of Kanniewaarzijn, aansprakelijk stellen voor de kosten. Bedenk een goed actieplan en doe het met zoveel mogelijk studiegenoten samen :j Verzamel een groep studenten en maak een afspraak bij de decaan / rector / iemand anders belangrijks, en neem de lokale omroep mee. :j (Tim Hoffman ja, dat is ook wel eentje ervoor!)
Hier hoef je wat mij betreft geen redelijke kansen meer te geven om het zonder publiciteit op te lossen: die zijn er dan al meer dan genoeg geweest. Dan is het meer dan terecht dat de chaos naar buiten komt, zodat toekomstige studenten ook op de hoogte zijn en dat mee kunnen nemen in hun keuze voor een goede opleiding.

Anoniem

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:56

Heel erg bedankt voor je reactie Shadow. Ik zat er zelf ook aan te denken om inderdaad een groep studenten samen te stellen om ze toch in ieder geval het idee te geven dat ze op hun vingers gekeken worden, en indien er weer zo'n grote fout gemaakt wordt een melding te maken bij bijv. Lsvb. Het betreft een instelling voor thuisstudies, zeker niet onbekend. Des te meer vind ik het een vreemde gang van zaken.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:17

Bizzybijtje schreef:
Mijn vraag is vooral, wat zouden jullie doen in deze situatie doen


Zorgen dat je situatie financieel gezonder wordt. Er worden wel vaker fouten gemaakt. Nu is het je school die iets fout doet, volgende keer is het DUO, dan de belastingdienst en daarna je werkgever. Zorg ervoor dat je niet spaak loopt als je één maand inkomen mist, dan hoef je je ook niet meer zo druk te maken om een dergelijk incident.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:22

Doubtless schreef:
Bizzybijtje schreef:
Mijn vraag is vooral, wat zouden jullie doen in deze situatie doen


Zorgen dat je situatie financieel gezonder wordt. Er worden wel vaker fouten gemaakt. Nu is het je school die iets fout doet, volgende keer is het DUO, dan de belastingdienst en daarna je werkgever. Zorg ervoor dat je niet spaak loopt als je één maand inkomen mist, dan hoef je je ook niet meer zo druk te maken om een dergelijk incident.


Hier wil ik wel even op reageren, ik zou hier ook niet op berekend zijn. Ik leen dan niet veel via het DUO, maar ik verdien toch ook echt niet veel. Ik zou toch ook aardig met m'n handen in het haar raken als ik een maand geen loon/lening krijg. Voor 1 maand zouden mijn vriend/ouders me misschien financieel kunnen helpen, maar snap ook dat dat niet bij iedereen kan.

Ik denk dat je er verder weinig meer aan kunt doen TS, gebeurd is gebeurd. Ik wilde zeggen, misschien volgend jaar er nog meer bovenop zitten, maar je gaat bijna afstuderen, dus dan zal dit niet meer van belang zijn gok ik.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Studenten dupe van fout school, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:24

Ik denk dat de meeste studenten er niet op berekend zijn. Betekent niet dat het een slecht/onmogelijk plan is om centjes opzij te hebben, voor het geval dat.

En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar de gemiddelde student wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:32

Doubtless schreef:
Ik denk dat de meeste studenten er niet op berekend zijn. Betekent niet dat het een slecht/onmogelijk plan is om centjes opzij te hebben, voor het geval dat.

En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar de gemiddelde student wel.


Normaliter werk ik, echter zit ik met een fikse knieblessure waardoor dat de komende maanden is beperkt tot 8 uur per week. Ik spaar wat ik kan maar helaas ben ik niet gezegend met bijvoorbeeld een aanvullende beurs.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:36

Doubtless schreef:
Ik denk dat de meeste studenten er niet op berekend zijn. Betekent niet dat het een slecht/onmogelijk plan is om centjes opzij te hebben, voor het geval dat.

En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar de gemiddelde student wel.

Doe ik toch iets goed fout -O-

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:39

Doubtless schreef:
En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar de gemiddelde student wel.


Volgens mij staat de gemiddelde student gewoon ronduit in de min, waarbij 'sparen' vooral kan vanuit de lening. Het is voor de meesten niet mogelijk om en serieus een voltijds studie aan te gaan, en voldoende te verdienen en ook nog eens zoveel over te houden dat je daarbij reserve voor maanden kunt opbouwen. Dat is namelijk precies waarom we de stufi hebben uitgevonden: juist omdat je dan ergens de financiele ruimte krijgt om te kunnen studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:13

Shadow0 schreef:
Doubtless schreef:
En ik snap dat niet iedereen kan sparen, maar de gemiddelde student wel.


Volgens mij staat de gemiddelde student gewoon ronduit in de min, waarbij 'sparen' vooral kan vanuit de lening. Het is voor de meesten niet mogelijk om en serieus een voltijds studie aan te gaan, en voldoende te verdienen en ook nog eens zoveel over te houden dat je daarbij reserve voor maanden kunt opbouwen. Dat is namelijk precies waarom we de stufi hebben uitgevonden: juist omdat je dan ergens de financiele ruimte krijgt om te kunnen studeren.


Ik voelde me eerlijk gezegd al een beetje aangevallen. Studenten zijn financieel niet vergelijkbaar met mensen die gewoon fulltime werken. Als ik financieel zonder zorgen wil leven en sparen moet ik heel wat gaan werken, wat weer ten koste gaat van mijn studie. Nu klap ik nog in mijn handjes dat ik studiefinanciering krijg, met heel veel medeleven naar studenten die daar geen recht meer op hebben :n

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:27

Denken je dat mensen die "gewoon" fulltime time werken, dit zonder zorgen doen en niet hard moeten werken? Jij hebt je studie, de werkende mens heeft ook zijn huishouden te doen, kinderen, ....

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:30

dromertje2 schreef:
Denken je dat mensen die "gewoon" fulltime time werken, dit zonder zorgen doen en niet hard moeten werken? Iedere werkende mens heeft ook zijn huishouden te doen, kinderen, ....

Zegt ze dat :Y) .
Vermoeiende discussie dit. Ik ga er nog gewoon vanuit dat ik er op vooruit ga zodra ik full time kan werken, want mijn woonsituatie blijft gelijk (ik woon al samen) alleen ik krijg meer inkomen *\o/* . Daarmee zeg ik toch niet dat alle werkenden het enorm gemakkelijk hebben? Het was alleen een inhaker op de opmerking 'Studenten kunnen makkelijk sparen'. Sommige misschien wel, maar met inderdaad een heel huishouden erbij, weinig tijd om te werken valt het toch vies tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:35

dromertje2 schreef:
Denken je dat mensen die "gewoon" fulltime time werken, dit zonder zorgen doen en niet hard moeten werken? Jij hebt je studie, de werkende mens heeft ook zijn huishouden te doen, kinderen, ....


Dat zegt ze toch ook niet? Ze zegt dat het financieel niet vergelijkbaar is en dat is zeker waar.. De gemiddelde fulltime baan levert toch echt veel meer op dan studiefinanciering. Ze zegt niet dat wij het makkelijker hebben en zonder zorgen doen :D