Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 23:09

In principe wil ik nog een jaar wachten maar ik wil toch alvast een beetje oriënteren welke hengst een goede match zou zijn voor mijn merrie.

De merrie is een nu 13 jarige afstammeling van de hengst Oliver (v. Voltaire) uit een Wolfgang moeder. Ze is een stamboekmerrie (kwpn). In 2015 heeft ze een veulen gehad van de Groninger hengst Macho Polo en dat veulen zal bij mij blijven als toekomstige opvolgster. Het lijkt een heel fijne allrounder te worden.

Het veulen dat ik zou willen fokken zal voor de verkoop zijn. Het doel is ook nu een allrounder met wat meer maat dan de merrie (is slechts 1.61) met een fijn karakter. Merrie zelf is behoorlijk gecompliceerd maar haar nakomeling is koel in het hoofd en een allemansvriend.

Qua type denk ik dat ik in de Gelderse hoek mogelijk kan vinden wat ik zoek, maar andere opties sluit ik niet uit wanneer het een goede optie is. Qua dekgeld denk ik aan een maximum van zo'n 800-900 euro.

Horsetelex link: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/29176

Standfoto:
Afbeelding


Nog 2 Random foto's
Afbeelding

Afbeelding

Haar veulen van 2015:
Afbeelding

Afbeelding

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:24

Misschien is Spielberg iets?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:27

Heel eerlijk? Nadat ook uit voorgaande topics is gebleken dat ze haar lijf met rijden echt niet mee heeft, snap ik eigenlijk niet dat je met haar voor de verkoop wilt fokken.. wat denk je dat zij kan toevoegen? :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:32

essie_blue schreef:
Heel eerlijk? Nadat ook uit voorgaande topics is gebleken dat ze haar lijf met rijden echt niet mee heeft, snap ik eigenlijk niet dat je met haar voor de verkoop wilt fokken.. wat denk je dat zij kan toevoegen? :)


Eens en dezelfde vraag :)

De markt is al zo overvol, waarom een veulen fokken voor de verkoop met deze merrie? Ik vind het een beetje vallen onder de noemer 'vermeerderen'.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 23:32

Essie-blue, met haar lijf is niet zoveel mis, maar mijn gebruiksdoel past niet perfect bij haar bouw en daar loop ik met haar soms wat tegenaan. Dat ligt aan mij en niet aan haar. Daarbij kan ze in combinatie met de juiste hengst wel een fijne nakomeling geven die meer allround is.

Spielberg had ik al eens opgezocht, lijkt me een fijne hengst maar ik weet niet of hij een goede match voor mijn merrie zou zijn?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:06

Ik ga mee met de andere haar bouw is niet voordelig verder heeft ze ook geen predikaten of iets gepresteerd in de sport Dus voor verkoop niet interessant! Dat je er voor jezelf een leuke opvolger uit hebt gefokt is hartstikke leuk natuurlijk

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 00:13

Ik vraag volgens mij niet of ik met haar moet fokken of niet? Ze heeft m dressuur gelopen maar heeft meer aanleg voor springen. Dat is echter niet mijn ding. Haar moeder heeft het sportpredikaat dressuur. Haar bouw is niet voordelig als dressuurpaard, maar ik wil ook geen dressuurpaard fokken, maar een allround gebruikspaard. Ik verwacht er geen veilingtopper uit maar een fijn paard waar de basisruiter goed mee uit de voeten kan en ik ken ook de kwaliteiten van mijn merrie, dus hoe ze hier even door een paar mensen wordt weggecijferd is absoluut onterecht.

Graag weer ontopic mbt mijn vraag.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:37

Als je voor de verkoop wil fokken zou ik t niet doen. De kans is groot dat je met een veulen blijft zitten. Voor verkoop zou een hengst enorm moeten compenseren op deze merrie en dan nog is de keuze voor veulens uit goede merrie stammen reuze.
Je zult dan echt op een liefhebber moeten wachten die toevallig op je veulen valt en vaak zit je dan aan een prijsklasse waarbij je t dekgeld er nog niet uit krijgt. Hou er in je achterhoofd rekening mee dat je m ook niet kwijt raakt.
Bij de handelaar waar ik werkte kregen we ze eind van t seizoen massaal binnen.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 08:51

Tuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat je altijd met een veulen "kan blijven zitten". Dat zou geen probleem zijn, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het gebeurt. Voor haar nu jaarling veulen heb ik ook een paar geïnteresseerden gehad terwijl ze niet eens te koop heeft gestaan. Ik vind het oprecht jammer dat de merrie hier zo wordt neergehaald terwijl dit in mijn ogen niet heel eerlijk is. Ze steekt, afgezien van haar wat neerwaartse bouw wat haar wat minder geschikt maakt voor zwaardere dressuuroefeningen, netjes in elkaar en is gezond. Haar moeder viert over een maand haar 30ste verjaardag, wat ook wel iets over de hardheid en gezondheid van haar merrielijn zegt. De merrie zelf loopt met gemak alle zijgangen en oefeningen die ik van haar vraag en zou uiteindelijk best in het Z kunnen belanden, ware het niet dat ik daar zelf niet voor kies en voor een andere rijmethode kies. Had ik met haar een springcarriére geambieerd dan hadden we deze hele discussie nu niet eens gehad.

Ik heb een aantal jaren geleden ook een topic hier gehad en heb toen een aantal fijne adviezen gekregen met Gelderse hengsten, maar aangezien we nu een aantal jaren verder zijn en er misschien nieuwe jonge dieren zijn die interessant kunnen zijn wil ik graag kijken of daar een geschikte bij zou kunnen zitten.

Dit was het topic toen: [EHK] [H] hengst voor Oliver (Voltaire) x Wolfgang
Daarin werden Vitens, Tango en Alexandro P aangeraden.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:11

Je merrie wordt nergens neergehaald. Maar als je wil fokken met doel voor de verkoop dan wil je toch iets fokken wat als een warm broodje over de toonbank vliegt? Waar je minimaal je kosten uit haalt en het liefst nog een klein zakcentje aan overhoud? En waarbij de kans is dat je er mee blijft zitten zo klein mogelijk is lijkt mij?
Als je huidig jaarling zo in trek is en mensen daarvoor wel geld neerwillen leggen dan zou ik in die hoek terug dekken

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:37

Ik zou voor een goede allround springhengst gaan, eentje die de bovenlijn en de rug kan verbeteren en het liefst ook wat souplesse toe kan voegen want ik vermoed dat dat bij jouw merrie ook een aandachtspuntje is gezien haar strakke wat bolle rug.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 09:40

Daar heb ik wel over nagedacht Nimber, maar zoals je denk ik weet is Macho Polo verkocht naar Amerika recentelijk. Papiertechnisch denk ik dat het aantrekkelijker zou zijn om een kwpn hengst te gebruiken voor verkoop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:41

Ze is dus in 2010 in Groningen op de stamboekkeuring geweest, waar ze 55 punten op exterieur en houding scoorde en 60 op beweging, stap en draf.
Haar beste gang was de galop (65 punten).

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 09:44

Ja Cayenne dat klopt. Ik heb haar toen zelf voorgebracht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:46

Wat gaven ze toen voor commentaar ivm oa de lage exterieurcijfers?

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 09:47

Weet ik zo niet meer heel eerlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:51

Dat lijkt me juist wel heel belangrijk als je met haar wilt fokken :)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:52

Ik snap heel goed dat je een veulen wilt bij je merrie maar neem ook de risico's van het fokken mee.
Je hecht veel waarde aan je merrie. Als het veulen voor de verkoop is, dan moet het met die huidige markt echt een topper zijn. Anders raak je het niet kwijt.
Dat is immers niet je doel.
Ik zou haar lekker laten want het zou zonde zijn als je merrie iets overkomt.

Als je echt wil fokken zou ik een lichtvoetige hengst zoeken die smal is en het overbouwde erg tegenwerkt.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 10:37

Cayenne schreef:
Dat lijkt me juist wel heel belangrijk als je met haar wilt fokken :)


Yep, ik moet even de papieren weer induiken daarvoor, zal ik van het weekend eens doen.

Liespower ik weet dat er risico's aan verbonden zijn (we hebben thuis vroeger vaker gefokt, zelfs eens een nationaal kampioensveulen), maar ik haal veel plezier uit het fokken en vind het ook heel interessant en voldoening gevend als je met een nakomeling weer een stap vooruit zet ten opzichte van de moeder. Daarmee zet je een lijn uit uiteindelijk. Deze merrie komt uit een goede klassieke stam en zij is zelf het resultaat van een uitstap naar een modernere hengst. Ik denk zonde, daarom heb ik haar teruggefokt met een Groninger en daarom denk ik ook dat een fijne Gelderse hengst haar goed kan verbeteren. Ook daarom is het ook pas voor volgend jaar. Dan is haar opvolger zover dat ik daar wat meer tijd aan ga besteden en is er ruimte om deze merrie onder de hengst te zetten.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:03

Nou, ik snap de denkwijze van TS wel. Ik denk namelijk dat er over niet al te lange tijd best veel behoefte gaat zijn aan 'normale' paarden voor de 'normale' ruiter. Dat je om die reden aan Gelders denkt, snap ik dus ook. En gezien haar bouw, denk ik dat je best een geslaagde keuze kunt maken.

Als een toevoeging op de eerder voorgestelde Gelderse hengsten vraag ik me af of Imposant en straks (hopefully) Casaron wellicht interessant zouden kunnen zijn om mee te nemen in je overweging. Beide heel allround. De eerste heeft natuurlijk nog geen nakomelingen, maar lijkt me een erg fijn en werkwillig paard (dat blijkt ook uit zijn beoordeling).

De tweede heeft inmiddels een stuk of 15 nakomelingen (zeg ik uit m'n hoofd). Waaronder een viertal 5-jarigen en de rest veulens van dit jaar. De veulens zijn dit jaar bezichtigd door het KWPN en dat was zeer positief. Mijn 5-jarige is een heel erg fijn dier geworden, ongecompliceerd en ontzettend cool in haar hoofd. Casaron heeft ook maat (1.71 geloof ik). Imposant is wat kleiner (maar niet uitgegroeid).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:03

Ik zou overwegen om met haar nakomelinge dan de lijn voort te gaan zetten, van de cijfers bij stamboekopname word ik niet heel erg enthousiast. Je komt ook in een segment te zitten waarbij je de paarden bij wijze van 'weg geeft'. Of je moet wellicht overwegen om het andere veulen waar je nu geinteresseerden voor hebt, te verkopen.

Eventueel bij de oosterburen kijken voor een geschikte Duitse hengst? Of zit je aan een stamboek vast?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:50

Ik ben benieuwd wat je verwacht van verkoop... Als je dekgeld 800-900 wilt besteden...
Is het om de beleving te doen? Of wil je ook nog 150 euro winst maken bijvoorbeeld?

Lijkt me belangrijk om in je achterhoofd te houden bij het lezen van deze reacties, die zijn namelijk gebaseerd op je OP, waarin je verkoop als doel aangeeft.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:17

Mooi oud bloed, mooi voor de springrichting. De bouw van de merrie is wat op de voorhand, dat is niet gunstig. Stokmaat en kleur zijn niet commercieel en ze heeft geen keurings- of sportprestaties op haar eigen naam staan.
Ik weet niet of het fokken voor verkoop bij deze merrie de moeite zal 'lonen'. Kosten en baten zullen dicht bij elkaar inde buurt liggen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:42

Wat wil je toevoegen met het veulen? Karakter, maat? Dat is ook belangrijk. Ik snap je beredering TS, het lijkt me een lief paard die koel in haar hoofd is, klopt dat?

De paarden van nu zijn veel te bloederig. Kijk maar eens naar nieuwsberichten over Amerigo; straks kan Sinterklaas niet meer op Amerigo omdat de paarden de drukte niet kunnen hendelen. Gek voorbeeld, maar ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel.

Verder zou ik er echt wel even twee keer over nadenken. Ik zie op Facebook echt heel veel paarden die te koop worden aangeboden of naar de slacht moeten vanwege te weinig tijd/ruimte. Dat wil jij toch niet straks voor je veulen? Zodra je veulen verkocht is heb je er geen zicht meer op. En eerlijk is eerlijk, je hebt gewoon een leuk paard, maar geen over de top kwaliteiten, of je moet er een hengst als Totilas of Bordeaux opgooien die sowieso wel verkocht worden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:53

@Lizzy: merrie heeft een gecompliceerd karakter volgens de OP, heeft wel een makkelijke nakomeling gegeven in combi met een braaf verervende hengst.

Ik zit zelf niet in de warmbloed paarden, dus verder kan ik weinig betekenen.
Als ik het in kan schatten is het waarschijnlijk wel een lastig dier om als commercieel moederdier te gebruiken. Niet omdat ze zo slecht is, maar wel omdat ze totaal tegen de huidige trend ingaat. Er is momenteel vraag naar donkere paarden, chique kopje, opwaarts gebouwd, aan de maat, niet te zwaar in de benen. En dat zou allemaal van de hengst moeten komen in dit geval en hij moet ook het karakter verbeteren.
Ik geloof je gelijk als je zegt dat je moeder wel kwalitatief goed is, maar voor de verkoop is het een lastige.