Ervaring karakter heilige birmaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:06

Woensdagavond gaan kennis maken met een heilige birmaan kitten van op het moment 8 weken.

Opgegroeid in huiselijke sfeer, tussen andere katten en een hond. Ook kinderen is ze gewoon. Wat voor ons wel een pluspunt is want we hebben zelf al een kat en hond en een zoontje.

Nu ben ik wel benieuwd naar ervaringen met dit ras, vooral dan het karakter.

Dus brand los!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:11

Mijn ouders hebben al meer dan 30 jaar Heilige Birmanen in huis. Ik ben er dus mee opgegroeid.
Het zijn over het algemeen hele rustige katten. Iedere kat heeft natuurlijk zijn eigen karakter, maar meestal is de Birmaan erg gemoedelijk, bij tijd en wijlen (wanneer ze er zelf zin in hebben :P ) speels en wanneer ze wat ouder worden liggen ze vooral het grootste gedeelte van de dag heerlijk te pitten :P
Ik ken ze als een heel makkelijk en fijn ras.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:15

Mijn vriend heeft er vijf. Ik vind ze vooral erg rustig, veel slapen. Maar alle vijf hebben ze hun trekjes, moet zeggen dat het gigantische bijters zijn, maar dat zegt niks over het ras. Voor de rest houden ze van dingen verdrinken, spullen van kasten gooien en net doen alsof er niemand thuis is :')

Wat ik wel jammer vind, is dat ze best veel last kunnen hebben van die vacht. Soms moet je echt de klitten er uit knippen, vinden ze niet zo leuk. Maar dat is denk ik wel op te lossen door goede vachtverzorging.

xoranlover

Berichten: 6589
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:18

Dit wil je vast niet horen maar mijn schoonzusje heeft een heilige birmaan. Jemig ik kan niet met die kat door 1 deur. Ze is een diva die haar zij door drijft. En daarbij bijt ze en gebruikt ze haar nagels. (Wij passen daar regelmatig op) Laatst waren we ook daar en ik zat op mevrouws plek op de bank. Zo ze heeft me de hele avond geen blik waardig gekeurd. Zelfs niet toen ze haar plek terug had.
Daarin tegen kan mijn schoonzus en de konderen van haar vriend wel alles met haar (haar vriend moet ze ook niet echt).

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:20

xoranlover schreef:
Dit wil je vast niet horen maar mijn schoonzusje heeft een heilige birmaan. Jemig ik kan niet met die kat door 1 deur. Ze is een diva die haar zij door drijft. En daarbij bijt ze en gebruikt ze haar nagels. (Wij passen daar regelmatig op) Laatst waren we ook daar en ik zat op mevrouws plek op de bank. Zo ze heeft me de hele avond geen blik waardig gekeurd. Zelfs niet toen ze haar plek terug had.
Daarin tegen kan mijn schoonzus en de konderen van haar vriend wel alles met haar (haar vriend moet ze ook niet echt).


Ik moet zeggen, één van de katten van mijn vriend zit echt alleen maar bij hem. Toen ik er bij kwam, moest ze echt niks van mij weten. Ze bijt me nog steeds vaak. Lijkt wel alsof ze denkt dat ik haar plaats kom inpikken.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:23

Mijn schoonouders, schoonzus, tante, en wijzelf hebben al minstens 15 jaar birmanen en ik vind het heerlijke katten.
Kunnen goed met kinderen en andere dieren, zijn rustig, maar even spelen of dollen is ook dagelijkse kost!

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:24

Limoen hier op Bokt heeft er een paar en heeft/had ook een cattery.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:35

Wij hebben jaren terug met Heilige Birmanen gefokt (cattery). Hadden er op een gegeven moment nog 4 in huis, maar één is naar mijn oma gegaan en de oudste is helaas overleden. Dus we hebben er nog 2 in huis, twee gecastreerde katers.

Wat wij ervaren hebben met onze Heilige Birmanen: Ze zijn ontzettend lief, rustig, nuchter en houden van aandacht. Ze kiezen wel vaak hun 'vaste persoon' uit die dan hun favoriet is, maar ze kunnen met iedereen door één deur. Spelen deden ze bij ons vaak 's avonds laat eventjes rond hetzelfde tijdstip. En dat dan in de vorm van achter elkaar aan racen, naar zolder en weer terug naar beneden en weer opnieuw. Maar dat doen ze al jaren niet meer nu, aangezien ze al een beste leeftijd hebben bereikt.
Ze kunnen heel makkelijk met kinderen en andere dieren. Zijn wel wat teruggetrokken soms (als er bijvoorbeeld veel visite is liggen die van ons op zolder).
Bij ons weten ze echt niet wat bijten en krabben is. Nog nooit gedaan, ook de katten die wij gefokt hebben toen waren allemaal heel zachtaardig en deden geen vlieg kwaad.

Mocht je meer vragen hebben mag je mij altijd een PB sturen :)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:51

Hier 2 birmanen. Beide katers van ongeveer 5,5

Het zijn echt de meest heerlijke beesten die ik ken. Beide met een totaal verschillend karakter. De 1 echt arrogant, hooghartig en hij bepaalt wanneer hij aandacht wil en dan zal ie dat krijgen ook haha wij zijn echt zijn personeel.

De ander is gewoon lekker simpel, komt altijd als we hem roepen, kan alles met hem doen. Echt een lobbes.

Beide hebben nog nooit hun nagels uitgedaan of wat dan ook. De oudste vd 2 heeft wat katerbijterigheid, maar niet extreem.

Ze willen wel altijd en overal bij mij/ons in de buurt zijn. Ik word begroet door ze als ik thuiskom uit mn werk. Ze liggen hele dagen bij me op schoot, naast me op de bank, bij ons in bed. De 1 tussen onze kussens in de ander bij mijn voeten. Ga ik naar de wc, gaan ze mee. Ga ik naar boven, gaan ze mee.

Zijn we aan het klussen, dan is de ene er als de kippen bij, of het nou boren, zagen, hameren of wat dan ook met herrie is, maakt hem niet uit. Service monteur wordt ook gewoon geholpen door hem haha. Ze luisteren best goed zolang we in de buurt zijn. Als we er niet zijn dan doen ze volgens mij alles wat niet mag hahaha

Ze sporen geen van beide op de meest heerlijke manier. Gaan vol gas achter elkaar aan en eentje 'in het kader van een schizofreen is nooit alleen' ook in zn eentje door het hele huis.

Bij verjaardagen liggen ze gewoon tussen de visite, al vanaf dag 1. Man of 30 maakt ze niet uit. Alleen... Sta nou niet op, want je bent a la minute je plekje kwijt, want een lekker voorverwarmd plaatsje is toch het lekkerst.

Voor mij/ons geen andere katten dan birmanen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:59

Bedankt voor al de ervaringen. Ik had zelf ook opgezocht dat meestal heel zachtaardig zijn maar soms wel eenkennig.

Kitten waar ik naar ga kijken is een kattineke, een seal point.

Is er veel verschil in karakter tussen kattinetje en kater?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:10

Hier 2 birmaan dames van inmiddels ruim 12 jaar oud, het zijn zusjes van elkaar.
Maar vind het een heel fijn ras, en qua karakter heel rustig maar trouw aan de baasjes.

Hier waren ze geen kinderen gewen, heb ze vanaf dat ze 12 week waren bij een erkende fokker vandaan. Maar wij hebben inmiddels 2 kinderen, en daar gaan ze super mee om ondanks ze wat ouder zijn.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:15

Mijn 2 meiden, ze slapen ook altijd bij mij op bed, en avonds altijd bij ons op de bank.

Afbeelding

Afbeelding

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:32

Eenkennig kunnen alle katten, ongeacht ras zijn.
Bij ons is dat totaal niet zo. Hebben we visite? Ze gaan juist daarbij liggen. Op schoot of er tegenaan.

Katers schijnen wel wat relaxter, rustiger/zachtaardiger te zijn dan poezen. Maar dat kan ik niet vergelijken.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:54

Mijn oma had een heilige birmaan. Ze staan bekend om meestal 1 persoon te kiezen als favoriet, maar vaak zijn ze naar anderen ook lief. Ik kwam daar zelf echt elke dag in het begin en was ook de eerste die hem vasthield (ging mee met mijn opa kijken, had hem ook voor mijn oma gevonden op internet).

Voor mij was het de meest geweldige kat. Als hij mn fietsbel hoorde stond hij voor het raam, ik kon echt alles met hem :P Mn ouders geloofden dat niet dus ik pakte hem op op z'n rug en vouwde hem een paar keer als een accordeon en hij vond het helemaal prima :') Ook spelen kon ik goed met hem, hij was wat ruw met nageltjes en tandjes als hij echt fel werd, maar als ik zei "nu is het genoeg" kon ik hem daarna gelijk rustig aaien :o

Ik denk alleen wel dat je vanaf begin best consequent moet zijn, mijn oma was te lief voor hem en kon dus helemaal niks. Hij luisterde totaal niet naar haar en viel regelmatig haar benen aan. In het huis was mijn opa het lievelingetje en die kon dus ook heel veel met Donnie. Als mijn ouders ofzo kwamen was hij meestal gewoon lief, maar met spelen werd hij naar hun veel feller en luisterde dan totaal niet meer.

Dus mijn tip is, wees consequent in wat wel en niet mag (zoals bij alle katten eigenlijk) en dan zijn het heerlijke katten!

Moet er wel bij zeggen dat deze helaas maar 3 geworden was... Had waarschijnlijk een slecht hartje en vonden hem op een dag dus dood voor de tuinpoort, kon waarschijnlijk niet meer klimmen en dus niet de tuin in waardoor hij daar is gestorven....

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:08

Ik heb nooit gehoord dat ze erop bekend staan dat ze 1 persoon kiezen. Juist dat ze ontzettend goedaardig zijn, overal bij willen zijn en altijd bij je willen zijn.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:10

Afbeelding
(kindje is hier 4 maanden en kater 3 jaar)

Hier twee Birmanen (ex) katers :)
Ze zijn lief, eigenwijs, knuffelig, plakkerig, nieuwsgierig, ontdekkend, eigenwijs, lui, speels, aanhankelijk, boevig, lief, zoet en zoooooooooooooooo leuk! Ze zijn echt mijn katten, maar mijn man en kind vinden ze ook prima en al het bezoek en andere kinderen en en en :D Goedzakken
Ook samen met mijn kindje zijn ze geweldig :) af en toe zetten ze hem op zijn plek :) zachtjes en subtiel maar wel duidelijk. Ze zijn dol op elkaar :)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:27

Wat een heerlijke katten!

Zoals jij ze omschrijft herken ik het precies!

Enne, ligt er nou 1 op een Noorse vlag??

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:30

Kussen van de Noorse Vlag inderdaad :)
Liggen ze graag op.

Ze zijn soms echt te nieuwsgierig voor hun eigen goeddoen :+ neus zowat tegen een zaag/boormachine. Hoofd tussen de deur door proppen want dat past best.

Vacht onderhouden ze zo goed als zelf. Laat ze af en toe plukken en dat vinden ze prima.
Qua gezondheid hebben ze weinig problemen. Af en toe wat haarballen :+

Mijn Blue Tabby had wel een genetisch defect, maar dat was de eerste Birmaan die we er mee hebben kunnen vinden (gediagnostiseerd) dus daar zou ik me verder geen zorgen om maken.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:33

Birmanen...de meest geweldige katten die ik ken! Ontzettend aanhankelijk en kroelerig, soms tot het irritante aan toe, af en toe speels maar meestal in de meest hilarische slaapposities, en gewoon ontzettend lief en vriendelijk naar iedereen. Ook goede jagers, de mijne heeft veel muizen uit de stal gehaald. En niet te vergeten, het zijn gewoon prachtige pluizenbollen! Mocht ik ooit nog een kat nemen dan wordt het zeker weer een Birmaan!

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:48

Michelle77 schreef:
Ik heb nooit gehoord dat ze erop bekend staan dat ze 1 persoon kiezen. Juist dat ze ontzettend goedaardig zijn, overal bij willen zijn en altijd bij je willen zijn.


Dit stond vroeger in een kattenencyclopedie van mijn oma. Ik gok dat dit inmiddels al zeker 10 jaar geleden is dat ik mij erin verdiept had en toen stond er vrijwel overal bij dat de meeste birmanen één persoon als favoriet kozen en daar een echt maatje voor het leven voor waren. Voor de rest zijn ze inderdaad vaak vrij rustig en over het algemeen gewoon heel lief. Mijn ervaring is natuurlijk ook maar gebaseerd op één kat, maar deze heeft voor mij nog steeds een heel bijzonder plekje omdat ik echt alles met hem kon en hij echt mijn maatje was. En dat ondanks dat het niet mijn kat was en ik hem dus maar 1 tot 2 keer per week zag.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:37

Ik heb toen ik o het uiterlijk vd birmaan viel met allerlei fokkers gesproken omdat ik echt wilde weten of het bij mij paste.

Heb daar nooit iets gehoord over eenkennigheid.

Tot vervelends aan toe zijn ze er soms bij haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:42

De Birmanen die ik ken zijn ook totaal niet eenkennig.
Of nou ja, er zit er eentje bij die het wel is, maar dat is echt de uitzondering op de ongeveer 20 die ik er in mijn leven tot nu toe heb gekend.

De rest zijn echt allemansvriendjes :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:44

Mijn ouders hebben er een, ik word er knettergek van want ze mauwt onwijs veel. nMijn moeder voert hele gesprekken met haar, ik ben blij als ze eindelijk slaapt (de kat dan)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaring karakter heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:45

Dayanaera, verwar je haar niet met een siamees? :+ :D

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:47

Cayenne schreef:
Dayanaera, verwar je haar niet met een siamees? :+ :D


Neee, hahaha het is echt een heilige Birmaan :j :')
Afbeelding

Afbeelding