Wie betaald schade aan materiaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Wie betaald schade aan materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:15

Het is mij nu de 2de keer in een paar jaar overkomen...
Paard schopt scheermachine uit mijn hand (nogal venijnig, niet even waarschuwen maar schopte vol uit).
gevolg: de kop is van mijn machine (en is dus stuk) en mijn messen zijn stuk (ondermes is 5-6 tanden kwijt).
Ik heb de eerste keer de schade niet aangerekend aan de klant en ga dit deze keer ook niet doen.
Ik zie het eerder als 'risico van het vak'.

Hoe doen jullie dat? Als het paard schade toebrengt aan je materiaal.
Nu ik voor de 2de keer een serieuze kost zal hebben om dit te laten repareren, denk ik er misschien aan om een soort overeenkomst op te stellen dat schade vanaf een bepaald bedrag moet vergoed worden door de klant.

Wat denken jullie? Aanrekenen of zelf betalen (risico van het vak)?

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wie betaald schade aan materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:19

Als je betaald krijgt en dus beroepsmatig bezig bent is dat het risico van het vak.

Heb het eens met de HS overlegd; wat als mijn paard je de ziektewet in slaat of je spullen kapot slaat...
Hij zij: voor ziekte ben ik verzekerd en spullen (geen verzekering) neem ik voor eigen risico.

Mijn vorige paard heeft eens de echo van de DA te pakken gehad; nooit een rekening van gezien (werd geeneens gemeld dat het mijn schuld zou zijn).

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:23

In principe is de eigenaar als het goed is WA verzekerd voor schade die het paard aan derde toebrengt.

Maar, ik heb geen idee hoe dat zit als jij op dat moment beroepsmatig bezig bent.
(daarnaast, doe je dit als kleinigheidje erbij of ben je daadwerkelijk beroepsmatig bezig?)

Als je het niet via de verzekering wil of kan doen (of dan zelfs ook nog wel) kan de klant ook nog zeggen dat jij het paard lomp benaderde en het daardoor uithaalde en het dus je eigen schuld is (daarmee wil ik niet suggereren dat dat het geval is hoor :) )

Het lijkt me een heel lastige situatie en ik ben wel benieuwd waar anderen mee komen

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wie betaald schade aan materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:25

Ik denk als je het betaald doet dat het het risico van het vak is.
Kan je het niet onder je eigen verzekering claimen.

Ik was mijn paard aan het scheren en hij heeft op het apparaat gestaan...