Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:36

Eigenlijk best weinig paarden die worden goedgekeurd als er zoveel wordt gefokt.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:40

Niemand verplicht je om er mee te fokken. Wat ik steeds meer een probleem bij de dressuurichting vind is de stressbestendigheid. Er zitten weer 2 luchtzuigers bij maar daar hoor je niemand kver terwijl het volgens mij wel een indicator voor de stressbestendigheid is.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:42

Bizzybijtje schreef:
Ineke2 schreef:
Op Ijsland gaan paarden die zulke fratsen vertonen gewoon de worst in en terecht :=

Prima dat jonge paarden een keer wegspringen, een jolige bok geven of een keer gaan rennen. Maar zo vies steigeren? Dat is ontoelaatbaar gedrag, altijd!


Mijn mening... Er is een verschil tussen normaal schrikgedrag en loodrecht omhoog komen. Heb Charmeur ook mogen aanschouwen in de losrijbaan en daar word je niet vrolijk van. Lijkt mij dat het KWPN zich teveel richt op de paarden die erg hoog in het bloed staan tot het punt dat enkel professionals ze nog kunnen rijden. Prima op zich, maar zo wordt het natuurlijk wel een erg elite clubje..

Daar zijn ze al jaren mee bezig.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:43

Ergens denk ik dat het heel verstandig van verantwoorde fokkers is om eerst te kijken hoe jong spul van nieuwe hengsten zich qua karakter ontwikkeld. En dan pas gaan gebruiken. Er zijn er genoeg die meteen de nieuwe hengsten gebruiken dus kansen genoeg.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:49

Juliomarinier, dat ze ervoor kiezen om hem goed te keuren en de beslissing bij de fokker te laten prima, maar ik snap echt niet waarom het niet in de het cijfer voor gedrag en het rapport terugkomt. De winningmood had een 8 en deze een 9. Ben heel benieuwd waar dat nou in zit.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:23

Elisa2 schreef:
Ja dat is belangrijk inderdaad..die rapporten dienen met een korreltje zout gelezen te worden. Wel jammer want ik had oude hengstenboeken waarin er gewoon ronduit stond dat een hengst een brutaal karakter had of niet zo mee werkend was. Aan eerlijke informatie heb je veel meer..{maar de belangenverstrengelingen en eurotekentjes zullen belangrijker zijn}


Belangenverstrengeling, eurotekentjes.. Deze hengst is duur verkocht in de KSS, zou dat er mee te maken hebben?
Maar dan nog snap ik niet waarom ze hier een 9 voor geven en idd een stabiele hengst als de Winningmood een 8, maar ze zullen heel wat anders onder rijdbaarheid verstaan dan wij hier op bokt.

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:36

Die 9 snap ik dan niet, vind dit ook echt niet kunnen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:45

Welke zijn de luchtzuigers?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:55

Brutaal en niet meewerkend karakter verkoopt voor geen meter :D
Het kan een moment opname zijn van deze hengst maar is zeker geen reclame!

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:45

dresjoepie schreef:
Welke zijn de luchtzuigers?

Indian Rock
En
Inverniss

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:21

cobiie schreef:
dresjoepie schreef:
Welke zijn de luchtzuigers?

Indian Rock
En
Inverniss


Ohh jeetje dat is zonde dat ze dat doen! staan hun vaders er ook om bekend zuigers te geven?

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:50

Ik vraag me af of het luchtzuigen niet gewoon ook met stalmanagement te maken heeft..die hengsten worden niet bepaald natuurlijk gehouden. En de een is er gevoeliger voor dan de ander, maar 9 vd 10 luchtzuigers heeft maagzweren!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:59

van totilas zijn het er wel heel veel, zit ook wel een stukje "omgaan met stress" bij denk ik

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:12

Ik denk dat het dan een zwakke plek is, bij iedereen uit stress zich anders en bij deze paarden zal stress op de maag slaan waardoor er stereotiep gedrag ontstaat. De een gaat weven, de ander rondjes draaien in de stal..weer een ander word strak van spanning/ stress. Maar voor alle paarden en gedragingen geld wel dat de manier van opfok/ management/ stalling bepalend is of ze ook werkelijk dat gedrag gaan vertonen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:20

ow dat zeker

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:09

En daarom kijken ze nu vanaf het buitenland dus niet meer zo positief naar Nederland, te ver doorgefokt mooie beesten maar het gros vd amateurs kan er niet op :=

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:03

Waikiki schreef:
En daarom kijken ze nu vanaf het buitenland dus niet meer zo positief naar Nederland, te ver doorgefokt mooie beesten maar het gros vd amateurs kan er niet op :=

En terecht, en als driejarige hengsten goedgekeurd worden die steigeren, stressen, luchtzuigen, dan zit er nog veel meer mis.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:15

bigone schreef:
Waikiki schreef:
En daarom kijken ze nu vanaf het buitenland dus niet meer zo positief naar Nederland, te ver doorgefokt mooie beesten maar het gros vd amateurs kan er niet op :=

En terecht, en als driejarige hengsten goedgekeurd worden die steigeren, stressen, luchtzuigen, dan zit er nog veel meer mis.


Maar mooi en " extra" bewegen is kassa! En dat is wat telt!
Zelf ook een paard waar de gemiddelde amateur niet op wil. Paard staat zo hoog in het bloed dat dit de rijdbaarheid negatief beïnvloedt.. Heel jammer! In de loop der jaren heb ik met haar om leren gaan maar kan er zelden een ander op zetten! Dit paard verkopen is een No go..is zo sensibel daar durf ik de gemiddelde ruiter niet mee weg te sturen! Er lopen vast veel meer zulke paarden rond! Kwpn zou daar echt eens beter over moeten nadenken! In feite zijn het onbruikbare dieren! Ik heb er enigszins mn weg mee gevonden maar kan me voorstellen dat vele een toekomst tegemoet gaan die veel minder rooskleurig is!

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:19

pol1 schreef:
bigone schreef:

En terecht, en als driejarige hengsten goedgekeurd worden die steigeren, stressen, luchtzuigen, dan zit er nog veel meer mis.


Maar mooi en " extra" bewegen is kassa! En dat is wat telt!
Zelf ook een paard waar de gemiddelde amateur niet op wil. Paard staat zo hoog in het bloed dat dit de rijdbaarheid negatief beïnvloedt.. Heel jammer! In de loop der jaren heb ik met haar om leren gaan maar kan er zelden een ander op zetten! Dit paard verkopen is een No go..is zo sensibel daar durf ik de gemiddelde ruiter niet mee weg te sturen! Er lopen vast veel meer zulke paarden rond! Kwpn zou daar echt eens beter over moeten nadenken! In feite zijn het onbruikbare dieren! Ik heb er enigszins mn weg mee gevonden maar kan me voorstellen dat vele een toekomst tegemoet gaan die veel minder rooskleurig is!


En is dat niet gelijk het probleem... Dat een stamboek, dat in principe maar 1 taak heeft: de beste paarden selecteren voor de fokkerij van zijn leden (best in de breedste zin van het woord, dus ook karakter!), ook de kassa wil laten rammelen (KSS, premie vangen voor kampioenshengsten). Die taken kunnen met elkaar in strijd zijn, en misschien is de Charmeur daar wel een heel mooi voorbeeld van.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 28-11-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:20

Mee eens..fokken op een nuchter karakter is belangrijk! dat sensibele is voor veel mensen niet mee om te gaan en wat rest er dan voor die paarden.
Nu zijn dit hengsten en het "hengst" zijn zal ze ook parten spelen..maar een nuchter karakter..braaf maar heet te maken in het werk en niet te sensibel zou een grotere prioriteit moeten hebben.

Overigens doet het kwpn niet alles verkeerd vind ik want de kwpn'ers zijn toch echt wel gezonder dan de meeste duitse hengsten wbt oc/ocd/ hko etc.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:30

Ik vraag me af of dat dier nog zo vuil omhoog zou gaan als er minder druk op zou liggen en alles wat rustiger aan gedaan werd maar goed, dat zijn vijgen na pasen.
Dat hele gedoe van die hengsten dat ze hun karakter zo sterk zouden doorgeven heb ik sowieso mijn twijfels bij. IMO valt of staat alles met de wijze waarop je er mee om gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:34

Ayasha schreef:
IMO valt of staat alles met de wijze waarop je er mee om gaat.

Als je een opleiding bij de EOD hebt gehad kun je met bommen en granaten omgaan. Ieder ander moet er met zijn/haar tengels vanaf blijven.

Bloedhete paarden fokken is één ding, het ander is de omschrijving. Stel je voor dat de gemeente zegt dat de handgranaat die je op dat bouwterrein hebt gevonden gewoon in kunt leveren want makkelijk handelbaar ....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:55

Ik volg je vergelijking niet want mijn eerste reactie daarop zal niet degene zijn waarop je hoopt vrees ik. :') Zolang het pinnetje er nog braaf in zit lever ik dat ding gewoon in. :=
Ik heb nooit het gevoel gekregen van het KWPN dat zij pretenderen leuke bospaarden te willen fokken in hun stamboek. Eigenlijk... Juist dat ze gewoon goede paarden willen fokken die te rijden zijn in de topsport (dus door de betere ruiter). En dan heeft rijdbaarheid gewoon een andere definitie.

Gezien er nog best een hoop WPN'ers ook prima gereden worden door amateurs valt het al bij al in praktijk ook nog wel mee blijkbaar, hoe slecht ze fokken voor de amateur.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:12

Maar is de doorsnee ruiter in staat de pin te laten zitten? Niets tegen toppaarden maar de definitie van rijbaarheid die de keuringscommissie hanteert mag er dan wel even bijgezet worden. Want zoals uit de voorgaande reacties blijkt heeft menigeen daar een heel andere definitie van in gedachten.

Dat veel KWPN'ers prima te rijden zijn door de doorsnee ruiter moet imho gekoesterd worden. Door een op de praktijk gerichte omschrijving van het karakter van de hengsten en door niet alleen op mega bewegers te focussen. Want als elke generatie hengsten net een fractie minder geschikt is voor de amateur wordt de hoop die door amateurs te rijden is steeds wat kleiner.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:21

Rijdbaarheid en karakter zijn sowieso niet objectief natuurlijk.. Ik vind dat mijn 3-jarige een top karakter heeft, een vriendin van mij met veel ervaring is er bang van. Voor mij, verre van topruiter, heeft hij een top karakter, voor een ander is het een rot bok. Het zou ook een hoop schelen als mensen een paard kopen met een karakter wat bij hen past, want als je ziet wat voor mensen wat voor paarden kopen kun je gelijk al bedenken dat dat niet goed gaat. Dat doet verder niks af aan het paard.

Neemt niet weg dat het prettig zou zijn als de rapporten gewoon eerlijk zouden zijn. Ik zou bijvoorbeeld best fokken met een paard waarvan ik weet dat het karakter misschien wat te wensen over laat, maar als ik lees dat hij doodbraaf en schaapmak is, maar ik zie in de praktijk iets heel anders ga ik me toch afvragen wat er nog meer niet klopt.