Nieuw zadel inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:18

Dag iedereen, ik heb net een nieuw op maat gemaakt zadel aangekocht. Past perfect op mijn paardje. Nu gaan we beginnen aan het inrijden ervan (hard aan de kont voor het moment :D ) Nu mijn vraag: Mijn bijrijder heeft een (veel) grotere 'kont' dan ik. Kan dat kwaad voor mijn 'zit' denken jullie of gaat de kwaliteit van het zadel daarvan niet achteruit? Is het beter dat ik dat zadel enkel voor mij houdt en het oude (nog in prima staat hoor) hou om hem mee te laten rijden? Het was geen goedkoop zadel dus ik wil er het maximum uithalen natuurlijk :-) . Dank jullie wel!

Dustyshadow
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:54

Ik denk niet dat dat kwaad kan. Ligt misschien ook aan het soort zadel wat je hebt. Hoe vaak rijdt je bijrijder?

Hier rijden we ook met verschillende mensen op verschillende paarden (we wisselen wel eens). Kan niet zeggen dat mijn zadel daar zo onder lijdt. Mijn JC zadel is nog redelijk nieuw, maar daar zie ik niet echt mijn zitvlak in of dat van een ander. Mij lijkt dat een goed leren zadel niet vlug "uitzakt".

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:57

Volgens mij kan dat geen kwaad, mits je bijrijder wel gewoon in het zadel past. Als het zadel ook op jouw maat is gemaakt, en jouw bijrijdster echt een grotere kont heeft, kan het zijn dat zij er niet in past. Dan is het niet een heel goed idee om haar met het ezadel te laten rijden, maar dat heeft niets met inrijden te maken.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:58

Toen ik mijn nieuwe (op maat gemaakte) zadel kreeg heeft mijn moeder er ook af en toe op gereden. Heeft geen verschil gemaakt. Meest geweldige zadel dat ik ooit gehad heb :D

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:00

50/50 met mij eigenlijk. Mijn zadelmaker gaf me de raad omdat er zo'n verschil zit qua gewicht tussen ons. Ik dacht eerder van *\o/* Dan gaat het sneller zacht worden :o maar het zou ook te maken hebben met de beensteunen, het is een dressuurzadel. Dank je wel alvast!

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:15

Houdt er rekening mee dat de vulling van nieuwe zadels nog inzakt. Hoe groter het gewicht erop hoe sneller en hoe verder het zadel zakt. Het heeft dus wel degelijk invloed op de ligging van je zadel op het paard. Dat zal je goed in de gaten moeten houden.

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Re: Nieuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:47

Dank je! Ik ga er zeker rekening mee houden.