Rotstraal? Straalkanker? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:47

Zoals de titel al zegt, ik ben dringend op zoek naar hulp.

Vorig jaar had mijn paard rotstraal in de herfst, net als het jaar daarvoor, meteen behandeld, hoefsmid er regelmatig bij, dierenarts ook geconstateerd dat het inderdaad om rotstraal ging en zo de winter doorgekomen.

Uiteraard zat ik er al weer op te wachten tot de rotstraal weer zich liet zien en jahoor bingo!
Maar nu vraag ik mij wel af of dit wel rotstraal is, het stinkt niet, maar ik kan delen vd straal er zo af trekken, het is heel zacht en ziet er gewoon niet uit.
Ook delen vd zool laten los, wat ik heel apart vind aangezien ze dat eerder niet had.

Uiteraard is de hoefsmid al op de hoogte en komt hoop ik morgen even langs en behandel ik haar sinds gisteren voor rotstraal.
De hoefsmid is nog niet zo lang geleden geweest, dit is in ene heel erg hard gegaan, niet dat jullie denken dat ze dringend toe is aan een bekapbeurt.

Wat denken jullie hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:01

Ik vermoed dat de oude zool er af gaat en dat de straal aan het vervellen is.
Bij mij gaan geen alarmbellen af :o

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:04

Zie idd niks engs. Ik heb Hoof and sole hardener bij mijn paard gebruikt als het erg nat was maar die had echt een behoorlijke groef echt wel diep en dat zie ik niet hier

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:04

Ik heb 19 jaar lang eigen paarden gehad en ik heb het alleen bij mijn vorige paard gezien. De vellen op de straal, de brokkels op de hoefbodem en stukken die er af braken als het ware. Het stonk idd niet.

De eerste keer dat ik het zag schrok ik me een ongeluk. Dat paard had overigens super goede hoeven verder en daarom schrok ik ook zo (mijn paard die ik voor haar had heeft zn hele leven af en aan rotstraal gehad dus ik keek veel naar de hoeven.. haha).

Het bleek bij die van mij gewoon het vernieuwen van de straal/voet te zijn. Dat opperde bokt én later ook mijn hoefsmid.

Ik heb de stukken die loshingen voorzichtig weggesneden/losgemaakt met een aardappelschilmesje zodat daar geen broeikastje kon ontstaan en na een tijdje kwam de hoefsmid, sneed de straal bij en dan was het weer mooi.

Bij die van mij gebeurde het een paar keer per jaar dat ik dit fenomeen zag :)

Anoniem

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:14

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Hoof and sool hardener gebruik ik ook al inderdaad, dit al voordat ze rotstraal krijgt, maar geeft dus blijkbaar niet voldoende aangezien haar hoeven met name de straal super zacht zijn.
Ze heeft ook geen diepe groef in haar straal maar dat heeft ze nog nooit tijdens de rotstraal gehad.
Wel hele diepe groeven naast de straal, maar dat heeft ze het hele jaar door wel.

Jullie reacties stellen me wel al wat gerust, het is ook in ene dat haar hoef zo gaat dus ik schrok behoorlijk want het lijkt alsof er niks meer van haar straal overblijft.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:36

Ik vind de hoeven wel zorgelijk eruit zien. Ook de niet beslagen hoef. Als je het vergelijkt met een gezonde hoef is hier nog wel werk aan de winkel.
Hoe is je paard gehuisvest?

ter vergelijk een gezonde hoef

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:36

Die diepe groeven naast haar straal komt door de hoge hielen en steunsels.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:00

Dit is geen straalkanker Mijn pony heeft het nu aan 4 hoeven dus kan het je bijna zeker zeggen als 'ervaringsdeskundige'. Wel verdienen de hoeven even wat extra verzorging. Producten voor rotstraal om de hoef wat harder te krijgen kunnen geen kwaad. Zelf heb ik goede ervaring met Kevin Bacons hoofsolution bij rotstraal

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:03

Ik zou wel de ondergeschoven hielen aanpakken zodat je een betere straal krijgt. Verder lijkt het gewoon een vervelling en een oude zool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:32

Floortz schreef:
Ik vind de hoeven wel zorgelijk eruit zien. Ook de niet beslagen hoef. Als je het vergelijkt met een gezonde hoef is hier nog wel werk aan de winkel.
Hoe is je paard gehuisvest?

ter vergelijk een gezonde hoef


Ik ben het compleet met je eens dat de hoeven er zorgelijk uitzien, vandaar ook mijn topic, de niet beslagen hoeven zijn minder erg als de voorhoeven, en ik vind ze op de foto's er nog beter uitzien als in het echie.
2 jaar geleden heeft ze voor het eerst rotstraal gekregen en stond ze niet goed gehuisvestigd, vorig jaar zomer ben ik van stal verhuisd waar alles wel goed geregeld is.
Paard is 23 jaar, zit goed in haar vacht.
Overdag de hele dag weidegang (geen zeiknatte wei maar na deze regenval wel iets drassig maar dat is het overal natuurlijk wel), savonds op stal (stro, elke dag uitgemest, ze houd haar stal altijd heel erg netjes).


Lisaapee schreef:
Dit is geen straalkanker Mijn pony heeft het nu aan 4 hoeven dus kan het je bijna zeker zeggen als 'ervaringsdeskundige'. Wel verdienen de hoeven even wat extra verzorging. Producten voor rotstraal om de hoef wat harder te krijgen kunnen geen kwaad. Zelf heb ik goede ervaring met Kevin Bacons hoofsolution bij rotstraal


Dank je wel, blij om te horen dat je niet aan straalkanker denkt.
Extra verzorging hebben ze absoluut nodig, ga eens kijken naar Kevin bacons hoofsolution of dat wat is, heb nu een aantal keer de hoof and sole hardener gebruikt, volgende dag voelen de hoeven inderdaad wat harder om vervolgens de dag erna weer aan te voelen als daarvoor.


2a54z6e45r6r schreef:
Ik zou wel de ondergeschoven hielen aanpakken zodat je een betere straal krijgt. Verder lijkt het gewoon een vervelling en een oude zool.


Met de hielen houd de hoefsmid inderdaad elke keer rekening, maar deze groeien bij haar heel snel weer op deze manier, denk dat dit vooral komt door de ijzers aangezien ze dit achter eerder ook altijd had maar sinds ze zonder ijzers achter staat dus niet meer.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:42

Rotstraal zorgt voor afbraak vd straal terwijl hoefkanker juist groeiend weefsel geeft.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:13

Je laatste stukje bevestigd dus al wat er mis gaat.

Ijzer er af, goed bekappen, straal laten dragen zodra deze dat toelaat voor een goede bloedcirculatie en steunsels ook weg zodat de straal meer ruimte krijgt want die wordt nu weggedrukt door de steunsels. Je smid is dus al op de goede weg maar kan nog wat beter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:50

No_No schreef:
Je laatste stukje bevestigd dus al wat er mis gaat.

Ijzer er af, goed bekappen, straal laten dragen zodra deze dat toelaat voor een goede bloedcirculatie en steunsels ook weg zodat de straal meer ruimte krijgt want die wordt nu weggedrukt door de steunsels. Je smid is dus al op de goede weg maar kan nog wat beter ;)


En dat is dus helaas het grootste probleem, heb het al zovaak geprobeerd maar zonder voorijzers wil echt niet.
Achter ging wel goed maar voor loopt ze op ijzers met zooltjes, als ik die zooltjes er tussen uit laat loopt ze al kreupel, als ik haar helemaal geen ijzers onder laat slaan loopt ze stokkreupel, zelfs na een half jaar, dat ga ik dat beestje niet meer aandoen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:59

En voor dat de ijzers er onder gaan echt goed laten bekappen? En waarschijnlijk ook vaker? Ik weet niet hoe vaak je de ijzers laat verlegen?

Waarom loopt je paard gevoelig zonder ijzers? Heeft ze een dunne zool?

Anoniem

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:35

Ik heb verschillende hoefsmeden gehad in 15 jaar tijd dat ik haar heb maar ben zeer tevreden over mijn huidige smid, probeert altijd mee te denken etc.
Heb het idee dat ze goed bekapt word voordat de ijzers er weer onder gaan, ze krijgt ook regelmatig nieuwe ijzers, ik wacht niet tot ze echt op zijn zeg maar.

Waarom ze gevoelig loopt? Ik denk zelf gevoelige zool, dat ik haar kocht stond ze rondom op ijzers met voor al zooltjes er tussen, nu dus een aantal jaar achter zonder ijzers wat goed gaat.
Voor geprobeerd zinder zooltjes, kreupel. Zonder ijzers, nog erger kreupel, al zet ik haar alleen maar op het land/zachte ondergrond, het maakt niks uit, ze blijft gewoon ontzettend gevoelig en kreupel lopen en ik zie alleen maar een dood ongelukkig paard dat pijn heeft zonder ijzers.
Anders had ik haar allang al zonder ijzers gehad, maar helaas.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:44

Dan gewoon op ijzers laten.
Ik vermoed dat je vaker de ijzers moet laten verleggen. Zeker om de 6 weken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rotstraal? Straalkanker? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:49

Oh ja, en echt de steunsels beter laten bekappen :o deze zijn over de zool heen geklapt wat problemen geeft.
Waarom dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt snap ik niets van.. Vroegah werd dat gewoon gedaan. Ook mijn kliniek snapt niet waarom hoefsmid dat niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:51

Ik denk dat ze nu ongeveer 1x in de 7 weken nieuwe ijzers krijgt, en dus ook gelijk bekapt.
Maar heeft nog vaker wel nut dan?
De hoefsmid kan er nu al amper wat afhalen aangezien haar hoeven niet snel groeien, hij werkt dan vooral de straal/zool/steunsels bij.

Wat voor effect geeft het als ik dit nog vaker laat doen?
De steunsels en straal groeien eigenlijk wel heel snel zoals op de foto te zien is, maar de rest vd hoef dus totaal niet.

Maar ga zeker even met de hoefsmid overleggen wat je zegt over de steunsels.