Paard maakt korter stapje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:29

Hallo Bokt :D

Ik wou wat raad vragen aan bokt, omdat er misschien nog mensen zijn die dit herkennen.

Ik heb een 1,5 jaar geleden mijn paard gekocht. buigproef enzo gedaan en is hij goed doorgekomen, toch had ik toen onder het zadel gevoeld dat hij rechtsvoor anders liep, niet kreupel maar anders. Alsof hij rechtsvoor een kleinere pas maakt, naar mijn gevoel komt dit uit de schouder/schoft. Ze dachten toen aan scheefheid aangezien hij altijd voor de koets had gelopen aan maar 1 kant (2span). Dit klonk toen logisch en ik heb hem gekocht. (jaja ik weet niet heel slim)

Ik heb toen direct rechtricht lessen genomen van een goede instructrice, hier voelde ik verschil mee en ging beter maar helaas niet volledig weg.

Nu een maand terug vond ik hem kreupel in de wei. Aan zijn rechter been natuurlijk. Maar nu had hij vooral pijn bij het neerzetten van de hoef. Ik heb hem een week rust gegeven en daarna was het nog niet beter en zijn we naar de kliniek geweest.
Hier zijn foto's gemaakt van zijn hoef en is hij uitverdoofd geweest.
Ze dachten dat het in zijn hoef zat omdat hij duidelijk beter liep na het verdoven maar nog niet goed.
Ik heb hem een maand boxrust moeten geven, medicatie en speciale ijzers.
In die maand is de kreupelheid volledig weggegaan en dat stapje was minder geworden.
Maar sinds gister is dat stapje is weer volledig terug..

Ik heb geen idee wat ik hiermee moet doen.
Vrijdag komt de osteopaat nog eens, zijn tanden zijn laatst nog gecontroleerd, zadel (wow) is helemaal op maat gemaakt laatst nog..
Als hij volgende week nog niet beter loopt na de osteopaat gaan we waarschijnlijk terug kliniek (tips om hem op te laten testen/controleren?)

Wat wil ik bereiken met dit topic..
Eventjes mijn hart luchten en misschien iemand die dit herkent?

ps. hij heeft geen pijn bij het lopen. Hij doet dit alleen in stap. Draf en galop zijn goed.
Tijdens zijn maand rust liep hij beter maar dat stapje was nog aanwezig.

Gelieve de reacties lief te houden :o

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:34

Hoe is de stand van zijn hoeven? 1 kleinere steilere voet toevallig?

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:38

zijn linker is iets steiler en rechts dus meer platter inderdaad :j Maar dit is deels gecorrigeerd en verschil is niet groot. Ik heb ook aan hoefsmid al gevraagd of dit de oorzaak kon zijn maar volgens hem kon dat niet.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:59

Zo'n kleinere stap maken met 1 van de benen heeft die van mij ook gehad, maar dan rechtsachter. Ik had ook het idee dat het van ergens bovenin kwam. Ik heb toe de fisio er bij gehad. Hij hem zat zijn bekken wat vast wat met een paar behandelingen verholpen was.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:09

barbar schreef:
Zo'n kleinere stap maken met 1 van de benen heeft die van mij ook gehad, maar dan rechtsachter. Ik had ook het idee dat het van ergens bovenin kwam. Ik heb toe de fisio er bij gehad. Hij hem zat zijn bekken wat vast wat met een paar behandelingen verholpen was.


Ik hoop dat bij hem het ook zoiets gaat zijn. vrijdag komt de osteopaat weer en de 30ste komt een sportmasseur (win-actie gewonnen). Maar hij is al eens behandeld geweest door de osteopaat en toen vond ze niets.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 16:17

voor de geintresseerde een video. In het begin zie je het minimaal en daarna duidelijker.
Hier was hij wel in de helft van de maand waar hij boxrust had dus hij was stijf en nog niet volledig genezen.



Hier nog een video


Ik krijg vaak de reactie dat mensen niets zien, maar vooral tijdens het rijden voel ik wel iets.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:26

ik vind dit paard kreupel lopen. volgens mijn geen druk problem maar een strek problem vanuit de schouder of rug. laat hem eens op foto zetten. ik zou hem zo niet rijden.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:29

DarkoFoitzik schreef:
ik vind dit paard kreupel lopen. volgens mijn geen druk problem maar een strek problem vanuit de schouder of rug. laat hem eens op foto zetten. ik zou hem zo niet rijden.

ja dat is ook mijn idee, vooral op de onderste video beweegt hij ook mee met zijn hoofd

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:35

Ik vind hem eerlijk gezecht op de een of andere manier helemaal niet lekker lopen, maar ik ben ook absoluut geen expert maar vind hem voor ook enorm kort lijken ><
Hopelijk kom je er snel achter wat hem/haar dwars zit en komt er verbetering in, ik zou idd ook een Osteo er naar laten kijken.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 16:41

Hij loopt inderdaad kreupel op dat moment. was ook tijdens zijn maand boxrust. Een recenter filmpje heb ik helaas niet. Zal als ik op stal kom nog eens proberen een filmpje te maken. Maar ik hoopte dat het duidelijk was dat hij op dat filmpje een kortere pas maakte. Want hij maakt in mijn ogen een korte pas (de voorwaartse fase is kort) en bij het neerzetten van zijn hoef zie je hem kreupelen (dit is weg gelukkig)

Wel bedankt voor de reacties!

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:41

Wow, ik vind hem echt niet goed bewegen. Hij komt met zijn voorbenen net voor zijn borst uit, in draf en galop is hij wel goed zeg je? Ik zou toch wel graag willen weten waar deze bewegingsbeperking vandaan komt..... Ik volg ;-)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:43

je ziet hem echt compenseren in zijn lijf. vooral in filmpje twee zie je dat duidelijk. ik zou hem echt opladen en naar de kliniek. eventueel nu al een veearts eraan over nogeens alles door te spreken en lichten. success in ieder geval.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:45

Hij beweegt inderdaad niet goed en als reactie zet hij zijn complete lijf vast. Je schrijft dat hij geen pijn heeft, maar een paard loopt juist kreupel omdat het pijn heeft. Dit paard moet een gedegen kreupelheidsonderzoek ondergaan bij een kliniek. Eventueel ook nog de rug meenemen. Succes.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 16:45

somokkele schreef:
Wow, ik vind hem echt niet goed bewegen. Hij komt met zijn voorbenen net voor zijn borst uit, in draf en galop is hij wel goed zeg je? Ik zou toch wel graag willen weten waar deze bewegingsbeperking vandaan komt..... Ik volg ;-)


Ik ben blij dat ik hier toch bevestigende reacties krijg. Mij werd verteld dat ik dingen zag die er niet waren. en dat hij gewoon een beetje scheef was en les nodig had (dat heb ik natuurlijk ook genomen).
In draf en galop is hij inderdaad wel goed. Geen idee of ik daar een filmpje van hem (moet eens zoeken).
Leuk dat je volgt, vrijdag zal ik een update geven na de osteopaat

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:47

Ik vind 'm eerlijk in deze filmpjes in z'n geheel erg kort lopen en niet soepel, wat Darko en Cayenne ook aangeven. Lijkt wel vanuit beide schouders te komen. Bij een vervolgonderzoek bij een kliniek zou ik de hele bovenlijn op de foto zetten...

Het zou natuurlijk kunnen dat het minder duidelijk zichtbaar was toen je 'm kocht, maar ik vind dit wel heel duidelijk. Als mensen op basis van dit filmpje zeggen dat er niks aan de hand is, moeten ze toch even bij de opticien een brilletje laten aanmeten :o

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:49

Oei, die zit echt niet lekker in z'n lijf. Ik denk dat hier veel meer aan de hand is dan alleen de iets kortere pas. Ik vind al z'n passen veel te kort en hij lijkt met heel veel moeite vooruit te komen. Z'n lichaamstaal in het algemeen vind ik heel veel ongemak uitstralen.

Ik zou hier ook heel snel helemaal naar laten kijken...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:53

Niet goed, dit. Paard stapt veel te kort, stijf en houdt hele lichaam stijf.
Als het mijn paard was zou ik me zorgen maken en het dier zsm gedegen laten onderzoeken.
Ik zou er zéker niet meer op gaan rijden voordat je een duidelijke diagnose hebt.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-11-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:01

Hij wikkeld rechtsvoor zijn voet niet af.(tenminste,...zo lijkt het voor mij) Daarom lijkt de pas korter.

Je zegt dat er foto's zijn gemaakt. Wat was daarop te zien?
Niet afwikkelen van de voet(niet over de toon rollen) dan moet ik aan problemen in de ondervoet denken.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:06

NatasjavE schreef:
Hij wikkeld rechtsvoor zijn voet niet af.(tenminste,...zo lijkt het voor mij) Daarom lijkt de pas korter.

Je zegt dat er foto's zijn gemaakt. Wat was daarop te zien?
Niet afwikkelen van de voet(niet over de toon rollen) dan moet ik aan problemen in de ondervoet denken.


Er zijn inderdaad al foto's gemaakt van zijn onderbenen. De da dacht ook dat het daarvan kwam. Maar op die foto's is niets te zien.

Op alle andere reacties. Ik ga dit zeker meenemen als ik weer naar kliniek ga, bedankt!

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:24

Zijn de onderbenen/bandjes ook op de scan geweest? Wellicht is dat anders een goede om te doen, zeker omdat ie na het uitverdoven dus beter liep. Heel veel succes met uitvogelen!

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:30

Nicksel schreef:
Zijn de onderbenen/bandjes ook op de scan geweest? Wellicht is dat anders een goede om te doen, zeker omdat ie na het uitverdoven dus beter liep. Heel veel succes met uitvogelen!


normaal wel, helaas heb ik zelf de foto's niet.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:15

Ik zie een paard wat over het algeheel niet lekker loopt, hij lijkt vast te zitten in zijn rug en schouder.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:23

het kan best dat de grondoorzaak in de hoef ligt. hierdoor zal hij zijn gana compenseren en zit hij nu niet lekker door zijn hele lijf.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Paard maakt korter stapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:47

Hoe is het nu TS?

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:40

Ik en ook benieuwd hoe het nu met je paard gaat TS