Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:07

Bokt.nl


Naar aanleiding van de koop van shetlandveulen Binky door een aantal dronken vrienden op de Zuidlaardermarkt dit jaar, stelde Esther Ouwehand van de Partij van de Dieren een aantal Kamervragen aan de Staatssecretaris van Dam van Economische Zaken. Een van de vragen is of de Staatssecretaris de leeftijd van 3,5 maand een geschikte leeftijd voor een veulen vindt om van zijn moeder gescheiden te worden. Staatssecretaris Van Dam vindt 3,5 maand te jong om een veulen af te spenen: "Op grond van artikel 1.6 Besluit houders van dieren dient een dier voldoende ruimte te worden gelaten voor zijn fysiologische en ethologische behoeften. De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden. Een veulen van 3,5 maand drinkt dus nog moedermelk en heeft om die reden nog de behoefte om bij zijn moeder te kunnen drinken en bescherming te zoeken."
Of er consequenties aan deze uitspraak over te vroeg gespeende veulens verbonden zijn is voorlopig niet duidelijk.

Naast het te vroeg afspenen vraagt de PvdD ook of de Staatssecretaris vindt dat paardenmarkten het dierenwelzijn dienen en of de Sectorraad Paarden het welzijn van paarden en pony's in Nederland veilig weet te stellen. Van Dam antwoordt hierop: "Het houden van dieren kan niet los gezien worden van de koop en verkoop ervan. Een koop en verkoop van dieren kan gepaard gaan met een zekere mate van stress. Wel dient er zorg voor gedragen te worden dat dit proportioneel is en zoveel mogelijk beperkt blijft. De bepalingen in de Wet dieren en het Besluit houders van dieren dienen dan ook nageleefd te worden. Het is de verantwoordelijkheid van de houder zelf en niet van de Sectorraad Paarden om zorg te dragen dat het welzijn van de door hem gehouden dieren gewaarborgd wordt. De Sectorraad Paarden heeft wel als taak om welzijnsproblemen aan te kaarten en zonodig verbeterpunten aan te dragen."

Gerelateerd bericht:
[VN] Vrienden kopen in dronken bui veulen Binky in Zuidlaren

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:12

3,5 maand of 9 maanden.
Het zal wat wezen als ze 9 maanden gaan invoeren als leeftijd voor afspenen :D
Knappe jongen die daar op toe mag zien :D

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:15

*never mind*, had een vraag over hoe het zit met (kist)klafjes, kistkalfjes bestaan dus niet meer. Maar blijkbaar gaat het puur om het blijven krijgen van melk. Weet ik dat ook weer.
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 15-11-16 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:20

Kistkalfjes bestaan al sinds 2004 niet meer.
Ik weet wel wat je bedoeld, maar gebruik dan de juiste benaming.

Ik heb hier 2 "veulens" staan die met 3,5 maand gespeend zijn.
Wat was ik kwaad.
Dat was geheel tegen afspraak in die ik met de fokker had gemaakt.
Ik kwam elke week kijken en ineens stonden alle veulens apart.
Ik heb ze toen maar snel naar huis gehaald, ook veel eerder dan gepland dus, om ze zo maar goed bij te voeren want daar moesten ze het maar ineens met alleen gras doen.

Een van die veulens deed het direct wel goed, de ander had er zichtbaar moeite mee.
Ze heeft nu ook erge voernijd en ik denk altijd dat het daardoor komt, maar bewijzen kan ik het helaas niet.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:22

horsiegek schreef:
Gewoon even benieuwd... Hoe zit het dan met kistkalfjes?

Je hebt duidelijk geen kennis en is dit gewoon een opmerking om een eindeloze discussie te starten.
Kistkalven bestaan niet
Het gaat erom dat ze melk krijgen niet op welk moment ze gespeend worden maar op welk moment ze verplicht worden iets anders te eten dan melk.Wat een veulen dat op de markt staat wel wordt verplicht want die krijgen echt geen fles melk meer

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:39

Jeetje rustig maar hoor, het was maar een vraag. Bedankt voor de "uitleg".

Anoniem

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:43

Ik vind 3,5 maanden in normale omstandigheden ook veel te vroeg. :o
Dan toch minimaal wel 6 maanden als de merrie dit aan kan.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:16

Citaat:
De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.


Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.

Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:24

Ibbel schreef:
Citaat:
De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.


Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.

Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.

Waarschijnlijk bedoelt hij de gemiddelde natuurlijke afspeenleeftijd. Mij lijkt het helemaal niet zo vreemd als een merrie op die leeftijd het veulen zou afspenen, want dat is toch wel een beetje de tijd waarop ze het schraler wordende gras nodig zal hebben voor het inmiddels groeiende volgende veulen en waarop ze niet daarnaast ook nog structureel melk bij kan leveren.

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:28

Ben heel benieuwd naar onderzoeken.
Ik heb zelf het idee dat vroeg afspenen invloed heeft op de gezondheid. (gewrichten, geestelijke ontwikkeling)Als ik een vergelijking maak met andere zoogdieren is 3 maanden gezien die zoogtijd extreem kort. Wellicht is deze vergelijking totaal niet te trekken omdat het verschillende diersoorten betreft. Ben heel benieuwd

Draagtijd Paard: 11 maanden
Afspenen: 3 maanden

Draagtijd Hond:+/- 2 maanden
Nieuw baasje: 10 weken

Draagtijd mens: 9 maanden
Borstvoeding/ flesvoeding: 6 maanden

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:55

"Een van de vragen is of de Staatssecretaris de leeftijd van 3,5 maand een geschikte leeftijd vindt om van zijn moeder gescheiden te worden."

Arme staatssecretaris. Veel te vroeg bij zijn moeder weggehaald.

fairhoeve
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:59

Met mijn stal hou ik 5 maand aan.
Dan worden ze voldoende bijgevoerd met pavo veulenbrok.
En onbeperkt ruwvoer, met dagelijks weidegang in de winter,
waar nog voldoende gras voor de veulens staat.

Dit bevalt mij erg goed zo.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:02

Zou heel terecht zijn als ze dit aanpakken! Ik vind minimaal 6 mnd en langer is nog mooier! Zullen al die fokkers toch es na moeten gaan denken hoe dat te gaan doen. Ben sowieso geen voorstander van merrie elk Jr een veulen!

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:17

Heb mijn veulen met 10 maand bij haar moeder weggehaald. Dat was zeker te laat en had rustig een maand of 1,5 eerder gemogen.

Maar het gemiddelde is 9 maand? Laat me niet lachen..! Denk eerder 4,5 maand.

Iedereen verklaard mij voor gek met die 10maand.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:17

Ik vind het ook terecht. Minimaal 6 maanden is een mooie richtlijn.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:19

Maeve schreef:
"Een van de vragen is of de Staatssecretaris de leeftijd van 3,5 maand een geschikte leeftijd vindt om van zijn moeder gescheiden te worden."

Arme staatssecretaris. Veel te vroeg bij zijn moeder weggehaald.

Ik heb 'm even aangepast. Het slaat op Binky, maar staat een beetje vreemd nu.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:25

6 maanden is voor veel merries te lang.
Wij doen meestal 5 maanden en vanaf 4 maanden zie je dat de merrie "wordt opgegeten" , ondanks veel bijvoeren. Het veulen wordt in de laatste maand ook veel vaker door de merrie geweigerd om te drinken.
Wij kijken dus vooral naar de combinatie wanneer het goed gaat. Het afspelen gaat ook altijd heel soepel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:38

9 maanden gemiddeld vind ik erg lang. Mormel hier is op 5 maanden gespeend omdat ze haar moeder leegzoog (en zelf moddervet werd gezien ze ook goed gras en hooi at.).
Denk dat een gemiddelde van 5 maanden eerder in de buurt zal komen.
3.5 vind ik echter wel erg vroeg. Toen was zelfs die bulldozer van mij nog best een onschuldig ding dat mama echt nog wel nodig had.
Een maand maakt op die leeftijd een wereld van verschil.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:40

Wat ik mij eigenlijk afvraag, is dat afspenen puur een merrie-veulendingetje, of bemoeit de rest van de groep zich daar bij jullie ook mee?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:42

Het is overigens wel zo dat paarden in de vrije natuurlijk, hun jongen blijven zogen tot een leeftijd van ongeveer 9 maanden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:44

Uiteraard moet je merrie t aankunnen..Maar ik ervaar daar met mijn merrie geen enkel probleem mee! Ik heb ze in de nacht ook al apart staan dat scheelt heel veel voor moeders!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:44

Dees schreef:
Het is overigens wel zo dat paarden in de vrije natuurlijk, hun jongen blijven zogen tot een leeftijd van ongeveer 9 maanden.


Zeker waar!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:44

Ik nam het artikel ook zo op dat 9 maanden bedoeld werd met in de natuur.
Omdat zo het gemiddelde zeker weten lager ligt. Ik vermoed ook rond de 5 maanden.
Zelf zie ik ook wel dat dat over het algemeen ook een nette leeftijd is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:44

De rest van de groep was bang voor die kleine draak. :') Dus die bemoeide zich niet.
Miss B*tch ging nl. jennen en als ze dan terecht op haar doos kreeg van de andere paarden dan greep moeder in (die merrie was echt moeder ten koste van zichzelf en niet eens alleen over haar veulen, zodra die een veulen zag was ze moeder. := ) dus de rest had weinig in te brengen zo lang moeder er bij stond. Eenmaal apart heeft ze wel snel manieren geleerd. ~~}>
En moeder, die heeft geen kik gegeven, eenmaal veulen "uitgevlogen" vond ze het blijkbaar niet meer haar verantwoordelijkheid, die is geen halve seconde onrustig geweest. (veulen ook niet trouwens.)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:09

Bijzonder dat half bokt over het topic valt waarin wordt vermeld dat een jong veulen op de markt staat.
Nu geeft de staatssecretaris aan dat dit niet kan en verklaren sommige haar hier voor gek