Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:52

Ik heb laatst mijn paard naf opkikker gegeven omdat hij de winter altijd lastiger vindt. Op dit moment heeft hij 200 grams op. Hij staat 24/7 buiten en is beetje een watje :) maar ik heb hem ook wel deels geschoren.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:19

Wat een leuke oudjes komen er weer voorbij :))
Mijn Haflinger staat nog onder 0 gram, die heeft het eerder te warm dan te koud.
Ik vind het werken met dekens juist ideaal, heb 2 jaar geleden (noodgedwongen) een jaar niet gedaan, maar dat beviel niet.


Afbeelding
Dan ook een fotootje van ons herfstritje deze week haha

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:58

ja maar ik denk dat jij 1 pony hebt? Ik vier, dan wordt je niet goed, tenminste ik dan, alle zomer tussen winterdekens, regendekens in alle soorten grammen enz.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:54

Klopt! Nee dan wordt het wel een heel ander verhaal inderdaad haha

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:05

Lang niet gereageerd ^^ maar zag een heleboel leuke plaatjes voorbij komen en ook wat dingen over scheren en dekens :) mijn paard doe ik geen deken op, omdat ik er niet vaak genoeg kan zijn op een dag om te wisselen. Bovendien heeft hij het ook niet nodig zolang ik hem niet scheer natuurlijk :) ik ga hem ook niet scheren, niet nodig bij ons. Als ik ooit een deken er op zou leggen, zou ik een CoolHeatRug doen - ideaal.

Verder gaat het met mijn oudje ontzettend goed. We zijn het rijden weer gaan oppakken (aantal weken terug is de osteo geweest). En ik ben ook begonnen met het filmen van onze trainingen, mochten mensen dat interessant vinden: https://www.youtube.com/channel/UCcLro8ZirhzYrHRIO9CK7ug

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:38

Ik scheer wel maar alleen de buiken om de warmte kwijt te kunnen tijdens t rijden. Dan hebben ze hun vacht nog gewoon als eigen deken :)

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:26

Ik weet niet zo goed waar ik het moet vragen, maar ik doe het hier maar.

Ik wil mijn "oudje" graag bitloos gaan rijden. Er zijn alleen zo veel optomingen die dan weer veel na- en voordelen hebben dus ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.
Heeft iemand hier ervaring met bitloos rijden en kan die mij wat tips geven? Ikzelf heb namelijk helemaal geen ervaring met bitloos rijden.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:30

Wat toevallig dat ik dit topic net zie! Ik zat er gisteren over te denken om er zelf één te starten. Niet nodig zo te zien.

Als jullie het goed vinden klets ik lekker mee!


Ik zal vanavond op mijn gemak eens alles lezen en (probeer zo kort mogelijk) introductie van mijn paardje en mijzelf :-D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:36

Ik weet niet of ik al had gereageerd op dekens, maar Rimska heeft er geen. :+ Wel hebben we altijd een paar reserve dekens liggen.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:19

M_nouska schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik het moet vragen, maar ik doe het hier maar.

Ik wil mijn "oudje" graag bitloos gaan rijden. Er zijn alleen zo veel optomingen die dan weer veel na- en voordelen hebben dus ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.
Heeft iemand hier ervaring met bitloos rijden en kan die mij wat tips geven? Ikzelf heb namelijk helemaal geen ervaring met bitloos rijden.


Om te beginnen zou ik eens proberen om te rijden met een touwhalster. Zo kun je een beetje kijken hoe het gaat samen, of je paard al goed op jouw zit, stem, energie enzovoort reageert. Als je normaal gewend bent om vooral veel met de teugels en het bit te doen kunnen jullie het zo een beetje samen uitproberen (grondwerk helpt ook veel). Als je echt een hoofdstel wilt proberen kan je kiezen voor een sidepull. Daar reageren veel paarden redelijk goed op. Leuk hoor dat je Bitloos wilt proberen!! :)

Oh en met dekens, ik heb een fleece gevoerde regendeken voor de koude dagen/nachten. Dus als het rond het vriespunt is met veel wind en regen/sneeuw/natte sneeuw. Ik doe haar deken niet 24/7 om, daar heeft ze haar teddyvachtje voor haha :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:20

Ik heb net nog even een 'wellness sessie' gedaan met mijn über oude verzorg-vriendje :)

Wat issie toch een héérlijke vent!

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:41

Nandos: Bedankt voor je tips, ik zal het even uitproberen.
Khirshanta: fijn!

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:06

Ik heb een sidepull bitloos hoofdstel van FRA pardoes en die vind ik heel fijn!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:27

Floorg18 schreef:
Ik heb een sidepull bitloos hoofdstel van FRA pardoes en die vind ik heel fijn!


Ja dat is idd een super fijn hoofdstel!!

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:32

Ik als stille meelezer denk dat een sidepull voor (bijna) alle paarden het makkelijkst is om mee te beginnen. *geniet weer verder onder meeleessteen*

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:58

Ik zelf gebruik een sidepull. Ben er zelf niet helemaal tevreden over. Maar vind het erg moeilijk om er een uit te zoeken die beter past. Bij mijn eigen paard werkt het prima maar de pony reageert er niet zo fijn op. Ik denk dat voor hem het erg lastig is om de verschillende inwerkingen te voelen op de neus. Sidepull schuift vrij makkelijk en dat verstoort teveel de communicatie tussen ons.

Onze 25 Jarige die met pensioen is:
Afbeelding

En onze 23 Jarige die heeft van het jaar echt een dip. Hoop dat hij de winter goed door gaat komen.
Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:04

Ik rij met een hackamore met korte scharen.

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:59

Hoi allemaal,

Ik meld mij ook met mijn opaatje, nou ja zie hier al flink oudere tussen staan.

Meet Real Magic, kruising Fries x NRPS geboren 25-07-1998 nu dus ruim 18 jaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nog bloed fanatiek, en nu we net verhuisd zijn naar een nieuwe stal ( omdat de bak op de oude stal te zwaar was om te rijden) gaan we weer lekker aan de slag, we hebben nog steeds een startkaart, maar al een jaar niet gestart, dus gaan weer rustig trainen en kijken wat er nog kan en lukt.

TS, jij start nu nog in het Z1, doe je dan 1 proef per keer of nog steeds gewoon 2?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:22

Welkom realmagic!
Mooie frontriem :)

Maar ik denk dat je iemand anders bedoeld, ik start niet meer en de Z1 word hem helemaal niet meer voor mij haha.
Was er wel iemand in dit topic maar ben even haar naam kwijt.

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:51


Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:07

Nog een paar foto's kregen van onze eerste fotomeeting samen!
Afbeelding

Afbeelding


Ik twijfel een beetje over iets, Jazz (24 jaar oud) heeft nu al een redelijke wintervacht vooral op haar hals en benen. Ze heeft nu al een 300 gram op, hier vriest het s'nachts nu ook. Ze staat van ochtend tot ongeveer half 6 s'avonds buiten. En daarna gaat ze de stal op alleen deze stallen staan buiten, ze staat droog maar wel dat ze naar buiten kan kijken.
Ik rijd haar misschien 2x in de week dressuurmatig en voor de rest longeren, vrijspringen en losgooien.

Omdat ik weet van de afgelopen 2 jaar dat ze altijd pas in Juni een beetje uit haar wintervacht is en wanneer ik met haar werk ze snel nat word, en lang duurt voordat ze weer beetje droog is.
Mijn vraag is dus om haar te scheren, en wat is volgens jullie de beste stijl om te scheren?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:44

Ik vind 300 grams nu wel al heel veel hoor, hoezo heb je dat nu al op als ik vragen mag?
Die van mij heeft ook wel wat wintervacht maar staat nu onder een 0 grams.

Als ze snel zweet en moeilijk droog te krijgen is, is scheren wel een goede optie maar dan onder hoeveel grams wil je je paard dan gaan zetten als ze nu al onder 300 grams staat en het straks echt kouder word?
Je kan ook deels scheren hè, dus bijvoorbeeld een racestreep oid.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:44

Gewoon helemaal

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:49

Romy1234 schreef:
Ik vind 300 grams nu wel al heel veel hoor, hoezo heb je dat nu al op als ik vragen mag?
Die van mij heeft ook wel wat wintervacht maar staat nu onder een 0 grams.

Als ze snel zweet en moeilijk droog te krijgen is, is scheren wel een goede optie maar dan onder hoeveel grams wil je je paard dan gaan zetten als ze nu al onder 300 grams staat en het straks echt kouder word?
Je kan ook deels scheren hè, dus bijvoorbeeld een racestreep oid.


Omdat het hier al vriest? Het is hier gewoon echt al koud, en toen ik begon met dekens opleggen had ze in het begin der haren overeind staan, en ze heeft het niet te heet onder de deken, ze is gewoon warm en zweet niet. Dus dan weet ik dat 300 gram voor haar goed is. Ik heb ook nog een 400 gram deken en die leg ik pas op wanneer het zelfs overdag min is in de temperatuur.

sariba

Berichten: 86
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:04

Ik start nog met mijn 24 jarige z1, ik reed voorheen nog gewoon 2 proeven.
Nu even een tijd niet gestart.
Als ik weer ga starten, ga ik eerst 1 proef starten, maar dat ligt dan meer aan mij, doordat ik door lichamelijke klachten geen 2 proeven vol hou zonder zweep.
Dus eerst trainen dat ik het beter vol hou om hem zonder zweep te rijden.
Hij heeft nog energie zat, laatst heeft er een grand prix amazone opgezeten, die eens in de maand bij ons op stal komt om les te geven, toen liep die als een 7 jarige.
Zij was een beetje aan het spelen met de wissels en hij deed ze gewoon. :D
Eerst met een bok, wat bijna een handstand was haha.
Ze was zeer verbaasd dat hij nog zo energiek was.


Ze staan van mij nu onder een 200 grams deken, de shet uiteraard niet, dat is al een teddybeer van zich zelf.
Kwa supplementen, geef ik degene met wie ik nog z1 rij: energie plus en elektrolyten van de pavo als hij gewerkt heeft.