Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:57

Hoi allemaal!

Ik kan haast niet geloven dat ik dit topic maak. Emily is alweer een jaar bij mij! En wat hebben we een boel meegemaakt!

Afgelopen herfst was ik op zoek naar mijn eerste eigen paard. Nu ik, na een tijd in Noorwegen te hebben gewoond, wist dat ik definitief in Nederland zou blijven, had ik ook de zekerheid om op zoek te gaan naar mijn eigen paardje. Ik ging op zoek naar een wat sportief, braaf paard waar ik vooral lekker mee buiten zou kunnen rijden, ook langere afstanden.

En waar werd ik verliefd op? Precies, een obese, wat gespannen tinkerkruising... Maar wat voelde het goed met Emily!

Hier zien jullie de eerste keer proefrijden:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een keer gaan kijken, de volgende dag kon de dierenarts al keuren, en binnen anderhalve week nadat ik de advertentie zag stond ze bij mij!

Afbeelding

Helaas had ik haar "issues" iets onderschat, en nadat we al een tijdje wat aan het rommelen waren met veel stressvolle ritjes ging het echt mis. Emily vloog er in het bos vandoor, was na een paar kilometer nog niet te stoppen en toen begon mijn zadel ook nog te schuiven...
Resultaat: ik werd wakker op de bosgrond, kon niet overeind komen, en Emily was nergens te bekennen...

Afbeelding

Gelukkig viel het achteraf allemaal mee. Een aardige man zag Emily rennen en belde de hulpdiensten. De politie heeft toen Emily snel kunnen vangen terwijl ik mee werd genomen naar het ziekenhuis. Emily heeft er gelukkig geen verwondingen aan overgehouden, behalve een kapot zadel, maar ik zat daarna thuis met een gebroken sleutelbeen, gekneusde rug en hersenschudding.

Afbeelding

Maargoed, dat mocht me natuurlijk niet tegenhouden, dus al snel waren Emily en ik weer volop aan het wandelen en knuffelen. We namen echt de tijd om weer vriendjes te worden en gewoon veel tijd samen door te brengen.

Afbeelding

En toen mocht ik er weer op!

Afbeelding

Helaas was dat van korte duur, Emily's trauma's en onzekerheden waren door het ongeluk nog meer naar voren gekomen. Dus na een paar gespannen ritjes en rodeo-uitbarstingen lag ik er al snel weer naast. Ik heb toen besloten het rijden voorlopig opzij te zetten en weer helemaal vanaf nul te beginnen met haar.
We zijn met geweldige begeleiding begonnen met grondwerken volgens Parelli. Iets nieuws voor ons allebei.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verandering zag ik in mijn paard! Het ging met muizenstapjes, maar stukje bij beetje kroop ze uit haar schulp en werd ze steeds zelfverzekerder. Fantastisch om mee te maken!

Dus, na een paar maand werk was het zo ver: ik kon er weer voorzichtig op stappen. (Eerst om alleen te zitten en er dan weer af te stappen, kleine stapjes)

Afbeelding

Ondertussen zijn we ook verhuisd naar een andere stal, waar Emily veel meer op haar plek is en ze veel meer ontspannen en happy is.

Afbeelding

De laatste weken gaan we ineens met sprongen vooruit met rijden. Het lijkt alsof er plotseling een knopje om is gegaan bij Emily, ineens kan er zoveel meer. Uiteraard moet het allemaal nog rustig opgebouwd en let ik nog steeds op niet meer te vragen dan ze mentaal aan kan. Maar dat ik nu zomaar aan een los teugeltje de bak door kan draven, dat had ik twee maand geleden niet durven dromen!

Afbeelding

En het beste van alles? Vanochtend zijn we weer voor ons eerste "buitenritje" geweest! Het was alleen tot de hoek van de straat en weer terug, maar wat een geweldig gevoel! Ik kan niet wachten op de prachtige dingen die Emily en ik het volgende jaar mee gaan maken!

Afbeelding

Bedankt voor het lezen! :wave:

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Een jaar Emily: van gespannen, te dikke pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:00

Wow wat een mooie ontwikkeling. Jullie zijn een mooie combinatie. Ik vind het dapper en goed dat je zo zoekt naar een manier die wél werkt voor jullie en zelfs je eerste buitenrit!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:02

fijn dat t nu zo goed gaat, maar hoe heb je haar gekocht? als braaf en goed ingereden paard?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:04

Wat een leuk verhaal om te lezen zeg! :)

Die foto dat je op de grond ligt is wel een beetje zielig haha, die vier eromheen kijken echt zo op je neer.. :D

Ik hoop dat jullie in 2017 nog veel meer vooruitgang gaan boeken, maar denk dat wel goed komt!
Jullie zijn een leuk team.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:12

Storm2009 schreef:
Wow wat een mooie ontwikkeling. Jullie zijn een mooie combinatie. Ik vind het dapper en goed dat je zo zoekt naar een manier die wél werkt voor jullie en zelfs je eerste buitenrit!

Dankje! :)

Amalarab schreef:
fijn dat t nu zo goed gaat, maar hoe heb je haar gekocht? als braaf en goed ingereden paard?

Ja, ze komt uit Ierland, heeft toen hier een tijdje gestaan bij een kleinschalige handelaar en daar heb ik haar gekocht als "braaf, makkelijk paard". Voorwaarts was ze wel, maar dat er zo veel onzekerheden onder zaten wist ik niet. Ik weet ook niet of zij dat wisten hoor, ze is erg introvert dus zolang je niks van haar vraagt merk je ook niks.

gekvanfleur schreef:
Wat een leuk verhaal om te lezen zeg! :)

Die foto dat je op de grond ligt is wel een beetje zielig haha, die vier eromheen kijken echt zo op je neer.. :D

Ik hoop dat jullie in 2017 nog veel meer vooruitgang gaan boeken, maar denk dat wel goed komt!
Jullie zijn een leuk team.

Haha, triest he? Het stond zelfs in de plaatselijke krant :') En ik maar zeggen: "ik moet naar mijn paard", en zij me elke keer tegenhouden...
Dankje!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:18

Wat goed zeg! Wat gaat zo een jaar dan snel... Fijn dat alles goed gekomen is en leuke foto's!

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:37

Wat een leuke combi zijn jullie en wat hebben jullie veel vooruitgang geboekt!
Ga vooral zo door volgend jaar zou ik zeggen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:53

Je hebt veel meegemaakt met je paard en in sommige opzichten lijkt het op het verhaal van mijn paard en mij. Ook opnieuw begonnen en ook uitgevonden wat hem, behalve dat hij verkeerd zadelmak was gemaakt, ook ontzettend dwars zat, dat was een bit. Ik zie dat je nu ook op een andere manier rijdt, ook bitloos. Jullie stralen vertrouwen uit! Mooi!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:24

Wat fijn dat je een weg hebt gevonden die voor beiden werkt. Jullie komen er wel! Veel plezier met elkaar!

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 08:32

Bedankt allemaal! :)

Jetta schreef:
Je hebt veel meegemaakt met je paard en in sommige opzichten lijkt het op het verhaal van mijn paard en mij. Ook opnieuw begonnen en ook uitgevonden wat hem, behalve dat hij verkeerd zadelmak was gemaakt, ook ontzettend dwars zat, dat was een bit. Ik zie dat je nu ook op een andere manier rijdt, ook bitloos. Jullie stralen vertrouwen uit! Mooi!

Ik merkte inderdaad dat bij Emily ook het bit een deel van het probleem vormde. Wat goed om te horen dat de verandering bij jou en je paard ook goed is uitgepakt!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Een jaar Emily: van gespannen, onzekere pony naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:29

Wat mooi om te zien dat haar blik ook veel opener en zachter is geworden! Jullie zijn goed bezig samen!