Ontplooïng op universiteiten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ontplooïng op universiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:25

Vorig jaar in VWO 5 heb ik een betoog moeten schrijven over het ontbreken van Bildung en zelfontplooïng op universiteiten. Ik ben uiteindelijk zelf ook erg geïnteresseerd in het onderwerp en ben zeer benieuwd hoe jullie hierover denken! Voor het gemak heb ik het betoog even overgetypt. Ik had er overigens een 8,1 voor. *D





Geen wereld zonder denkers

Lange tijd is er op universiteiten in Nederland een gebrek aan stimulatie tot Bildung bij studenten geweest. Minister Jet Bussemaker gaf in haar toespraak op de opening van het academisch jaar aan dat dit moet veranderen; een universiteit moet meer zijn dan een plek waar je een diploma haalt. Er is echter nog weinig veranderd. Studenten moeten zo snel en zo hoog mogelijk worden opgeleid, om zo iets toe te voegen aan onze maatschappij. De overheid moet beseffen dat een universiteit niet alleen een plek is waar je een diploma kan halen, maar ook een plek om jezelf te ontplooïen.

Het plan van de overheid is om alleen studenten die hun bachelor binnen een bepaalde tijd met gemiddeld een zeven of hoger gehaald hebben, een diploma en dus toegang tot een masteropleiding te geven. Zo zouden alleen de studenten die echt potentie hebben overblijven. Tijdens het verwerkelijken van dit plan zijn de geesteswetenschappen die voorheen op universiteiten gegeven werden echter verdwenen. De alumni van de universiteiten waar dit het geval is zijn dus el hoog opgeleid en weten veel van het vaak waarvoor zij geleerd hebben, maar hun ontwikkeling op ethisch gebied is achtergebleven.

Hoe heeft de overheid het voor elkaar gekregen dat geesteswetenschappen op universiteiten zijn verdwenen tijdens het proces om het aantal uitgedeelde diploma's te verhogen? Vanaf 2011 kreeg onder andere de UvA geen subsidie meer voor studenten die "te lang" over hun studie deden. Studenten moesten dus niet alleen hun diploma halen, maar dat ook nog eens binnen een bepaalde tijd doen. Aangezien niet iedere student daarin slaagde werd de subsidie die de universiteiten voor de betreffende studenten stopgezet en was er dus minder geld beschikbaar; te weinig om bepaalde opleidingen in stand te houden. Ter compensatie worden universiteiten voor 50% van hun budget afgerekend op het aantal uitgedeelde diploma's, in plaats van 20% onder eerdere kabinetten. Toch blijft er niet genoeg geld over voor de geesteswetenschappen en meerdere kleine talen. Minder opleidingen betekent echter ook minder studenten en dus nog minder subsidie.

Deze negatieve terugkoppeling is een grote prikkel voor universiteiten om de kwaliteit van het onderwijs te verlagen, en sneller diploma's uit te delen. De PvdA is hier tegen. De partij wil de op het aantal uitgedeelde diploma's afgerekende 50% van universiteiten hun budget weer omlaag halen naar 20%.

Ook moeten er maatregelen worden getroffen om docenten te beoordelen op kwaliteiten, en niet op hoeveelheden publicaties. OP deze manier moet het doel van universiteiten weer het goed opleiden van studenten zijn, en niet het verkrijgen van zoveel mogelijk subsidie.

Geesteswetenschappen zijn juist zo ontzettend belangrijk. Het uitoefenen van een vak stopt niet bij bekwaam zijn, daar is meer voor nodig. Met filosofie leert een student vooruit te denken over wat bepaalde handelingen voor resultaat hebben, en of dat "goed" of "slecht" zal zijn. Daarbij komt dat meerdere vakken niet uitgeoefend kunnen worden zonder filosofie. Neem nou de wetenschap. Als er nooit over bepaalde ideeën gefilosofeerd zou zijn, zou er nu geen onderzoek worden gedaan om de vragen die uit die ideeën voor zijn gekomen te beantwoorden.

Eigenlijk nov veel belangrijker dan filosofie is ethiek, de zijtak van filosofie die onderzoekt wat het goede is om te doen in een bepaalde situatie. Er zijn morele vragen waar tijdens het werk tegenaan kan worden gelopen, die op de universiteit al gesteld moeten zijn geweest. Een fenomeen wat van die vragen afhangt is duurzaamheid. Duurzaamheid houdt in dat de handelingen die wij vandaag de dag verrichten negatief effect hebben op volgende generaties. Dat betekent dat we vragen moeten stellen over alles wat we doen; we leven immers niet alleen op deze aardbol, maar samen met nog 12,5 miljoen soorten. Aan hen en aan onze kinderen moet gedacht worden. Een wetenschapper moet zich afvragen of zijn plan geen negatief effect op hen zal hebben, nadat wij er korte tijd van geprofiteerd hebben. Echter kan hij zich dat niet afvragen als hij dat tijdens zijn studie nooit geleerd heeft. Niet alleen wij hebben last van de slechte kwaliteit van het onderwijs en het ontbreken van geesteswetenschappen, maar volgende generaties dus ook.

Kortom, de overheid gooit zijn eigen en anderen hun glazen in met het willen produceren van zoveel mogelijk geslaagden. Hoe goed je een student ook zijn vak aanleert: als hij zijn hersenen niet op de juiste manier leert gebruiken, betekent dat diploma helemaal niets.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Ontplooïng op universiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:36

Ik kan je eerlijk gezegd niet erg goed volgen in je betoog. Wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken en de stelling waarover je wilt praten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:39

NadjaNadja schreef:
Ik kan je eerlijk gezegd niet erg goed volgen in je betoog. Wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken en de stelling waarover je wilt praten?



De overheid wil zo snel mogelijk, zoveel mogelijk studenten laten slagen zodat zij een plek in de maatschappij kunnen innemen en zo dus iets toevoegen aan de economie, maar dat moet veranderen omdat daar uiteindelijk niemand baat bij heeft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:41

Resistance schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik kan je eerlijk gezegd niet erg goed volgen in je betoog. Wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken en de stelling waarover je wilt praten?



De overheid wil zo snel mogelijk, zoveel mogelijk studenten laten slagen zodat zij een plek in de maatschappij kunnen innemen en zo dus iets toevoegen aan de economie, maar dat moet veranderen omdat daar uiteindelijk niemand baat bij heeft.


Citaat:
Het plan van de overheid is om alleen studenten die hun bachelor binnen een bepaalde tijd met gemiddeld een zeven of hoger gehaald hebben, een diploma en dus toegang tot een masteropleiding te geven. Zo zouden alleen de studenten die echt potentie hebben overblijven.


Dan is dit al een hele prima verandering in combinatie met de lening die er tegenwoordig is. Er zullen dan maar weinig studenten overblijven die überhaupt de moeite gaan doen om op de universiteit te studeren, als er ook nog zulke hoge eisen aan worden gesteld. Dat is mijn visie in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:44

NadjaNadja schreef:
Resistance schreef:



De overheid wil zo snel mogelijk, zoveel mogelijk studenten laten slagen zodat zij een plek in de maatschappij kunnen innemen en zo dus iets toevoegen aan de economie, maar dat moet veranderen omdat daar uiteindelijk niemand baat bij heeft.


Citaat:
Het plan van de overheid is om alleen studenten die hun bachelor binnen een bepaalde tijd met gemiddeld een zeven of hoger gehaald hebben, een diploma en dus toegang tot een masteropleiding te geven. Zo zouden alleen de studenten die echt potentie hebben overblijven.


Dan is dit al een hele prima verandering in combinatie met de lening die er tegenwoordig is. Er zullen dan maar weinig studenten overblijven die überhaupt de moeite gaan doen om op de universiteit te studeren, als er ook nog zulke hoge eisen aan worden gesteld. Dat is mijn visie in ieder geval.



Ik sluit me geheel bij die visie aan. :j

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:49

NadjaNadja schreef:
Ik kan je eerlijk gezegd niet erg goed volgen in je betoog. Wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken en de stelling waarover je wilt praten?


Hier ben ik het mee eens, ik snap je denken ook niet helemaal. Je lijkt zelfontplooiing en geesteswetenschappen direct met elkaar te linken, alsof dat hetzelfde zou zijn. Dat is naar mijn idee niet helemaal juist.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:50

Maar als het plan van de overheid is dat ze zoveel mogelijk studenten willen laten slagen en tegelijk het plan hebben om die hoge eisen te stellen, dan spreekt dat elkaar toch tegen?

Dat stuk van je betoog snap ik namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:51

Sannens schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik kan je eerlijk gezegd niet erg goed volgen in je betoog. Wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken en de stelling waarover je wilt praten?


Hier ben ik het mee eens, ik snap je denken ook niet helemaal. Je lijkt zelfontplooiing en geesteswetenschappen direct met elkaar te linken, alsof dat hetzelfde zou zijn. Dat is naar mijn idee niet helemaal juist.



Dat is niet wat ik zeg, wel dat je dmv geesteswetenschappen en ethiek vragen leert stellen en je een eigen wereldbeeld leert vormen. Dat heeft veel te maken met zelfontplooïng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:53

NadjaNadja schreef:
Maar als het plan van de overheid is dat ze zoveel mogelijk studenten willen laten slagen en tegelijk het plan hebben om die hoge eisen te stellen, dan spreekt dat elkaar toch tegen?

Dat stuk van je betoog snap ik namelijk niet.



Dat is dan niet het stuk van mijn betoog wat je niet snapt, maar het idee van de overheid. Want dat is zoals zij het zich hebben bedacht. Studenten zo snel mogelijk, zo hoog mogelijke resultaten laten behalen is wat zij willen. Alles wat daarbij komt lijkt ze niets uit te maken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Ontplooïng op universiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:56

Mag ik vragen op welke bronnen je dan die (afwijkende) visie(s) van de overheid hebt gebaseerd?

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:59

Resistance schreef:
Sannens schreef:

Hier ben ik het mee eens, ik snap je denken ook niet helemaal. Je lijkt zelfontplooiing en geesteswetenschappen direct met elkaar te linken, alsof dat hetzelfde zou zijn. Dat is naar mijn idee niet helemaal juist.



Dat is niet wat ik zeg, wel dat je dmv geesteswetenschappen en ethiek vragen leert stellen en je een eigen wereldbeeld leert vormen. Dat heeft veel te maken met zelfontplooïng.


Maar hoe kom je er dan bij dat deze verdwenen zijn? In mijn opleiding Geneeskunde krijg ik er zelfs apart studiepunten voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:00

NadjaNadja schreef:
Mag ik vragen op welke bronnen je dan die (afwijkende) visie(s) van de overheid hebt gebaseerd?



De documentatie komt volledig uit artikelen van het AD, NRC, Trouw en de Volkskrant, andere bronnen mochten wij niet gebruiken (behalve voor het onderzoeken van statistieken en cijfers). De precieze bronnenlijst heb ik helaas niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:01

Sannens schreef:
Resistance schreef:


Dat is niet wat ik zeg, wel dat je dmv geesteswetenschappen en ethiek vragen leert stellen en je een eigen wereldbeeld leert vormen. Dat heeft veel te maken met zelfontplooïng.


Maar hoe kom je er dan bij dat deze verdwenen zijn? In mijn opleiding Geneeskunde krijg ik er zelfs apart studiepunten voor!



Het is gelukkig ook niet op iedere universiteit zo.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:57

NadjaNadja schreef:
Citaat:
Het plan van de overheid is om alleen studenten die hun bachelor binnen een bepaalde tijd met gemiddeld een zeven of hoger gehaald hebben, een diploma en dus toegang tot een masteropleiding te geven. Zo zouden alleen de studenten die echt potentie hebben overblijven.


Dan is dit al een hele prima verandering in combinatie met de lening die er tegenwoordig is. Er zullen dan maar weinig studenten overblijven die überhaupt de moeite gaan doen om op de universiteit te studeren, als er ook nog zulke hoge eisen aan worden gesteld. Dat is mijn visie in ieder geval.

Hier ben ik het niet mee eens. Als je een 7 stelt als eis, klopt er iets niet aan je opleiding ;) Feitelijk gezien zeg je dan dat de student niet het juiste niveau heeft om door te stromen naar een master terwijl de student wel zijn diploma heeft behaald (wat dus een bepaald niveau aangeeft).

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Ontplooïng op universiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:18

Ik vind het een hele domme visie van de overheid hoor, als de informatie in de OP volledig is en klopt. Maar voor wat hun doel is, zou het een prima oplossing zijn. Dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:19

NadjaNadja schreef:
Ik vind het een hele domme visie van de overheid hoor, als de informatie in de OP volledig is en klopt. Maar voor wat hun doel is, zou het een prima oplossing zijn. Dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben.

Nou ja, je zegt zelf dat je het een prima verandering vindt. IMO is dat toch een indicatie dat je het ermee eens bent :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:22

Destination schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vind het een hele domme visie van de overheid hoor, als de informatie in de OP volledig is en klopt. Maar voor wat hun doel is, zou het een prima oplossing zijn. Dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben.

Nou ja, je zegt zelf dat je het een prima verandering vindt. IMO is dat toch een indicatie dat je het ermee eens bent :+

Een prima verandering voor het doel wat zij voor ogen hebben. Niet een prima verandering in mijn ogen. Mijn reactie was eigenlijk een beetje ironisch bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:24

NadjaNadja schreef:
Ik vind het een hele domme visie van de overheid hoor, als de informatie in de OP volledig is en klopt. Maar voor wat hun doel is, zou het een prima oplossing zijn. Dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben.



De informatie klopt allemaal. :j Precieze bronnenlijst heb ik niet meer, maar als de informatie niet uit een betrouwbare bron kwam (om precies te zijn: Trouw, NRC, AD en de Volkskrant) had je gewoon een onvoldoende.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:51

Resistance schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vind het een hele domme visie van de overheid hoor, als de informatie in de OP volledig is en klopt. Maar voor wat hun doel is, zou het een prima oplossing zijn. Dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben.



De informatie klopt allemaal. :j Precieze bronnenlijst heb ik niet meer, maar als de informatie niet uit een betrouwbare bron kwam (om precies te zijn: Trouw, NRC, AD en de Volkskrant) had je gewoon een onvoldoende.


Al is er over de betrouwbaarheid van die bronnen wel nog eventjes te praten. :+ Want de media zijn ook maar individuen die aan alles hun eigen draai geven natuurlijk.