Hond valt 1 persoon aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:12

DreamUp schreef:
Hypercium: Vaak is de hond gewoon normaal bezig, aan het slapen, rond snuffelen in de omgeving, achter de baas aan lopen, achter een vogel aan jagen, gewoon echt normale dingen voor de hond. Hij focust dan plots op S en begint dan de signalen te geven die ik beschreef maar soms kijkt hij alleen op en gaat dan over op springen, bijten enz binnen een seconde of 2.


Hond is aan het slapen; en dan? wordt hij ineens wakker, springt op en gaat snappen? aan het rond snuffelen, en dan? achter een vogel aan jagen, en dan?
Ik weet het, super flauw.
Maar wat ik probeer te zeggen is dat er nog zo veel communicatie aan vooraf gaat, wat waarschijnlijk niet gezien wordt. En dat is absoluut geen verwijt!

Een voorbeeld kan zijn (waarmee ik dus niet zeg dat het zo gaat hè); hond jaagt achter vogel aan, zit dus in spel/semi spel (probeert prooi te vangen) S. komt er bij, hond denkt 'joh, mijn prooi...optoeteren!' of hond denkt 'hé gezellig, ik was net met die vogel aan het spelen, doet je mee?'
Allemaal gechargeerd natuurlijk, maar om maar mogelijke aanleidingen weer te kunnen geven.

De tip van een goede gedragstherapeut is al gegeven dus laat ze dat ook vooral doen. Monique Bladder heeft een fijne site.

En verder, laat S. vooral aan de hond duidelijk maken wat hij/zij wél wil. De hond zoekt ook duidelijkheid. Je kan de hond wel vertellen wat hij niet mag, maar wat mag hij dan wel?
Niet springen bijv. maar wat wel mag is 4 pootjes op de grond -> brave hond, voertje/belonen.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 14:24

Amandavd: klopt helemaal, daarom gaat een eventuele aanpak ook in overleg met de GT.
Ayasha: Ik vind het zelf ook lastig te beoordelen maar heb ook geen ervaring (gelukkig) met een hond die een mens aanvalt. In mijn ogen is het wel meer bijten, omdat de hond ook echt niet zomaar wil stoppen, er zit ook best wat kracht achter, waardoor het een paar dagen wel een beurze plek blijft. Naar mijn idee is happen meer vastpakken? Maar dat kan ik ook mis hebben. Uit reflex trekt S ook wel eens terug waardoor er dan wel duidelijke schrammen te zien zijn en soms ook een "tand gaatje".
Er is nog geen GT geweest helaas, maar de hond ging wel altijd naar een "honden school" en die honden trainer heeft in het begin het advies gegeven om de hond geen voer meer te geven als hij zich misdragen heeft. In mijn ogen echt een raar advies want ik denk niet dat de hond het daaraan koppelt, gelukkig dacht M hier net zo over en heeft het niet uitgevoerd.
In het begin was het ook lastig omdat de "aanvallen" zomaar weken uit konden blijven en niet echt uit te dagen waren, alleen nu wordt het zo veel dat de GT misschien wel wat te zien krijgt.
Ik kan dus in de loop van volgende week antwoorden of die denkt aan angst of dominantie.
En ik snap dat het ook een soort brainstormen is hier, alleen ik vind het wel fijn om meerdere meningen en ideeën te horen, wilt niet zeggen dat we direct van alles uit gaan voeren. In deze situatie is het denk ik sowieso heel slecht om het niet juist aan te pakken.

Verder is M inderdaad een man maar S ook.

Hypericum: Ik snap je vragen, het is alleen wel vaak zoals jij het zegt, ze zien het soms ook beide gebeuren en zitten constant na te denken wat ze kunnen missen en waar het mis gaat, alleen hier komen ze echt niet uit. Hond is dus bijvoorbeeld aan het slapen S loopt een paar meter verder langs, hond kijkt op en springt op S af tanden bloot en begint te happen/bijten. Soms is S ook ergens bezig, hond is niet in de buurt, komt langslopen en terwijl S nog steeds hetzelfde doet en de hond bijvoorbeeld niet eens opmerkt begint hij te happen/bijten en grommen.
Op advies van M voert S ook wel eens commando's uit bij de hond, simpele trucjes bijvoorbeeld zitten en poot geven enz, dit doet de hond zonder moeite en is dan ook blij met zijn beloning. Als de hond voortekenen geeft voor een aanval probeert S de hond verbaal en met lichaamstaal weg te sturen.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:31

Niet voeren bij ongewenst gedrag? Slaat kant noch wal natuurlijk,

Klinkt mij meer alsof de hond zijn driften aan het ontdekken is en de "mechelaarskant" omhoog komt. Ik zou ze eerder naar een ipo of een knpv club sturen.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:35

Pardon, de hond geen voer meer geven als hij zich misdragen heeft? Wat een kolder. Want uiteraard legt de hond die link. Mijn hemel, dat is een 'trainer' met ver achterhaalde 'kennis'.

Heeft de hond een eigen veilige plek om te slapen? Zoals bijv. een bench? En krijgt de hond ook genoeg rust? Het is immers nog een jonge hond en die hebben ook echt hun rust nodig.
Als hij die zelf niet pakt, moet de rust aangegeven worden aan de hond, anders is er weer kans op overprikkeling (met ook dit gedrag tot gevolg).
En ik snap heel goed dat het gedrag van de hond gezien wordt als aanvallen, is ook logisch. Maar gezien de schade valt dat gelukkig nog mee. Hiermee wil ik de impact van het gedrag niet bagatelliseren, want ik kan me heel goed voorstellen dat het beangstigend is.

Anoniem

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:40

Ik ga mee met Goof. Wat als het de volgende keer een kind is wat aangevallen wordt? Komt de eigenaar dan ook aan met: "oh sorry, hij probeert normaal maar één persoon aan te vallen dus we hadden niet verwacht dat hij dat opeens bij een ander zou doen."


Lees dat eens goed. Beetje krom dit.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 14:54

De hond heeft zijn eigen plek inderdaad, waar het ook rustig is. In het begin lieten ze de hond zelf bepalen wanneer te rusten maar tegenwoordig niet meer en wordt dit inderdaad aan de hond aangegeven. Dit omdat M ook dacht dat het te druk werd voor de hond.

Resistance: Logische gedachte maar de hond wordt uit voorzorg niet los gelaten met kinderen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:25

Wat mij in dit topic nog het meest verbaasd is dat er excuses voor dit gedrag worden gegeven( niet door de ts trouwens).Of een hond nu bang is ,dominant is,of last van zijn puberhormonen heeft.Dit is gewoon niet toelaatbaar gedrag wat zich echt niet op lost met een aai over het bolletje.

Ik heb momenteel een puber reu liggen van een niet makkelijk bekend staand ras maar die haalt zulke dingen echt niet in zijn hersens.Zolang S in de buurt is en M de hond niet onder controlle heeft zou ik er voor de zekerheid een muilkorf aan doen.Met een goede kan hij gewoon drinken en een snoepje aan pakken.Hij kan in ieder geval niemand serieus verwonden.

En gedragstherapeut is leuk,alleen mag helaas iedereen zich zo noemen en zit er zoveel kaf tussen het koren.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:37

beatje schreef:
En gedragstherapeut is leuk,alleen mag helaas iedereen zich zo noemen en zit er zoveel kaf tussen het koren.


Dit ook inderdaad. Ik heb bij mijn herder toendertijd 3 gedragstherapeuten gehad en allemaal verschillende aanpak die niet werkte. De mijne viel ook mensen aan uit angst. Bleek later. De ene wilde het met stukjes frikandel oplossen, de volgende had een hondenschool en vond dat ik hem flink aan moest pakken. Prikband om, schop onder zn hol als dat nodig was. Hond raakte daar in gevecht met andere hond. Ze vond dat ik hem zelf uit het gevecht moest trekken. (Rotweiler en duitse herder met ieder gedragspeoblemen). Niet gedaan. Ben me gek. Trainer heeft hem van achteren een trap gegeven en mijn hond draaide uit reaktie om en beet hem in zn kuit. Natuurlijk gedrag... maar kon mooi vertrekkeb met het advies hem in te laten slapen want een hond moest je ten alle tijden uit een gevecht kunnen halen zonder gebeten te worden.
Hond is toen een paar weken intern gegaan bij de martin gaus academie. Hier is hij helemaal binnenste buiten gekeerd en op van alles getest. Dier was helemaal niet gestoord maar onzeker en bang. Ik kreeg een totaal andere hond terug. 1 waarmee ik zo de markt op kon tussen menigte van mensen.

anjali
Berichten: 15117
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:00

Ik vind dit een gevaarlijke hond.Inderdaad naar de Martin Gaus academie of zoiets ermee,want anders gaat dit nog eens goed mis.Zelf zou ik zo'n hond niet willen hebben,het is een tijdbom.Ik houd wel van pittige dieren(of mensen!) maar ze moeten wel goudeerlijk zijn.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:22

Probeer het gedrag te filmen van tevoren. Hoe meer 'beeld' de gedragstherapeut heeft, hoe beter het is.

speurneusc

Berichten: 5385
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:34

Zoolgangster schreef:
speurneusc schreef:
honden hebben heel goed door wanneer iemand zich fake gedraagt en daar reageren ze instinctief heel sterk op, dus verder gaan zoeken in de achtergrond van deze persoon zou miss een trigger te vinden zijn


Dus... de schuld ligt bij degene die aangevallen wordt... Eh... jij hebt vroeger veel naar "Lassie" gekeken?



nee alleen maar 30 jaar met honden mijn salaris mee verdiend. En zelf meegemaakt met een (hoe kan het ook anders na deze lassie sneer.. ) een schotse herder van mij tot zeker 3 x toe zelfs. 1 maal aangesproken door een wat oudere man, zag er beetje apart uit, was een beetje met mij aan flirten en wilde mijn hond aaien, ze gromde en probeerde uit te halen, mijn onderbuurman was agent en daar vertelde ik dat aan en nadat ik deze persoon had beschreven kon hij mij vertellen dat deze persoon gezocht werd wegens aanranding van een paar kleine meisjes en ws dacht ie dat ie bij mij ook wel wat kon proberen.

Deze agent kwam bij ons regelmatig binnen en wij ook met de hond bij hem, tijdens stoeien onderling sloeg hij mij zogenaamd op de schouder en armen en ik gierend van de lag gillend auw auw auw, er gebeurde weinig ze vond het wel een leuk spelletje en blafte er vrolijk op los en wilde met haar speeltjes meespelen met ons spelletje. Buurman zegt nog wat zou ze doen als het echt gebeurde en mee geeft ie mij een wat hardere klap die wel zeer deed en nu zei ik echt au van de pijn, mee daarop zonder waarschuwing hing ze in zijn arm, overhemd kapot en de gaten stonden erin. Toen het nog nep was mocht ie wel slaan maar niet voor het echt.

Ander verhaal, zelfde hond, sta boodschappen in te laden en zij is mee, komt een man naar me toe en vraagt de weg naar apotheek ik sta dat uit te leggen en hij komt steeds dichterbij, mijn hond sprong uit de auto tussen ons in en begint te grommen die man doet nog een stap en toen deed ze toch echt een poging tot bijten, maar ik had haar bij de halsband vastgepakt dus dat was niet raak, de man ging weg en uiteraard niet richting de apotheek die ik gewezen had, of te wel, was een mooie smoes de weg vragen...

zo heb ik nog meer dingen meegemaakt met ook andere honden rassen als duitse herder en labrador en zelfs een tjechische herder x wolf, die aanvoelde wanneer iemand zich niet voordeed als dat ie was.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:50

M heeft deze hond duidelijk niet onder controle. Als het medische uitgesloten is dan schiet de baas dus gewoon tekort in de opvoeding. Zeer schadelijk dat deze hond telkens weer de kans krijgt om dit gedrag uit te voeren en hier zelfs in te groeien.

Wat heeft M met deze hond gedaan op het gebied van les?

In welke regio wonen ze? Dan kunnen we wat beter meedenken over wat goede namen qua gedragstherapie/goede les.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 17:01

beatje: Het is inderdaad onacceptabel gedrag, maar het is er helaas wel. En ik denk wel dat het handig is om te weten waar het gedrag vandaan komt voor je het aanpakt, dus daarom ben ik wel blij met alles wat geopperd wordt. Of zie jij dat anders?
Met gedragstherapeuten is het inderdaad jammer dat iedereen zich zo kan noemen maar ik hoop dat ze nu een geschikte gevonden hebben.

Martin Gaus heb ik zelf niet echt vertrouwen in helaas. Het gedrag filmen is helaas nog niet gelukt maar zal ik nog een keer als tip meegeven inderdaad!

GDG: De hond is met M op puppycursus gegaan en daarna op vervolg cursus maar dit is gestopt na het verhaal over geen voer meer geven als de hond zich misdragen heeft.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:02

ik vraag me vooral ook af hoe de relatie tussen de eigenaar en de hond is.
kent die voldoende van hondengedrag,rangorde,....
heeft die zijn eigen hond onder controle?

zo'n hond(zo'n kuising) heeft idd mee nodig dat iemand die graag honden ziet,er dagelijks wat opuit trekt en daar stopt het ongeveer.

als de relatie baas-hond al initieel verkeerd zou zitten,is het ook niet vreemd dat de hond zo'n gedrag stelt.

maar dat is enkel een vraag,geen feit.

hoe wordt er gereageerd op het zo'n gedrag stellen van de hond?

2001345
Berichten: 175
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:03

beter is om de hond gewoon geheel te onderzoeken, mss heeft hij wel gewoon pijn? een hond valt nooit zomaar uit het niets aan. dat geloof ik simpelweg niet. en als M de hond niet aankan.. korf hem. Uiteindelijk zijn het S en de hond die de dupe worden voor het onverantwoorde gedrag van M. iedereen weet dat een staf en een herder pittig kunnen zijn, laat staan een kruising ervan. als ze een korf zo erg vinden, mss eens vragen wat erger is. een korf of een hond die wordt afgemaakt door de fout van het baasje, want dat is het uiteindelijk. -O-

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:17

DreamUp schreef:
GDG: De hond is met M op puppycursus gegaan en daarna op vervolg cursus maar dit is gestopt na het verhaal over geen voer meer geven als de hond zich misdragen heeft.

En toen heeft hij geen andere hondenschool gezocht? Lijkt me hoogste tijd om maar eens een goede hondenschool te zoeken.




tengeltje11 schreef:
ik vraag me vooral ook af hoe de relatie tussen de eigenaar en de hond is.
kent die voldoende van hondengedrag,rangorde,....
heeft die zijn eigen hond onder controle?

Duidelijk een nee toch? Ander kreeg de hond niet kans op kans om dit gedrag in bijzijn van de baas te laten zien.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:51

DreamUp schreef:
.

Martin Gaus heb ik zelf niet echt vertrouwen in helaas.
.


Mag ik vragen waarom niet? Hoor dit namelijk van meer mensen die hebben het dan allemaal over de manier hoe hij vroeger honden trainde. Dit is echt een totaal andere manier en hun hebben al vele honden zo gered.
Trouwens niet Martin gaus himself maar trainers die door hem opgeleid zijn. Er wordt op een positieve manier getraind. Dus niks geen slipkettingen of whatever. Je komt daar met hond op gesprek en ze observeren hem een uur lang. Daarna de hal in om te kijken wat hond doet. Ik kwam met die van mij binnen met muilkorf. Die moest ik ter plekke af doen, ze was niet bang voor hem. Hij viel meteen aan en ze verblikte of verbloosde niet. Mijn hond was niet wat hij moest doen. Hij was helemaal in shock :')
Ze zijn dagelijks met hem gaan trainen en situaties na gebootst. Daarna was hij daar klaar. Kreeg foto's dat hij bij de trainsters op schoot lag, met andere honden in een kennel lag, aan het spelen was enz. Totaal andere hond die door 4 andere niet geholpen kon worden. Zelfs de dierenarts stuurt ze tegenwoordig naar hun door. Zegt genoeg.

BigOne
Berichten: 38307
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:04

M is duidelijk net de goede opvoeder die hij denkt te zijn. Een grote hond, reu en een jaar oud mag dus wel half over hem heen hangen terwijl hij in de stoel of op de bank zit, denk dat die hond ook voor M totaal geen respect heeft en dat het dier moet zorgen voor orde en gezag( in de beleving van het dier) net als met paarden, tot hier en niet verder, helaas loop je bij bijtgrage honden net iets meer gevaar.

2001345
Berichten: 175
Geregistreerd: 10-11-10

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:08

mss arvid van putten eens benaderen. doet veel powerbreeds en gezien dat er hier ook inzit is het mss niet verkeerd te kijken wat hij kan.

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:48

Ayasha schreef:
Daar zeg je zo iets kiwiwitje... Ik heb het ide dat één van de twee "bazen" een man is en de andere en vrouw?

Hier wel :D en de vrouw is hier de baas, en vriendlief "speelgoed" :')

Zoolgangster

Berichten: 9649
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:14

speurneusc schreef:
nee alleen maar 30 jaar met honden mijn salaris mee verdiend. En zelf meegemaakt met een (hoe kan het ook anders na deze lassie sneer.. ) een schotse herder van mij tot zeker 3 x toe zelfs. 1 maal aangesproken door een wat oudere man, zag er beetje apart uit, was een beetje met mij aan flirten en wilde mijn hond aaien, ze gromde en probeerde uit te halen, mijn onderbuurman was agent en daar vertelde ik dat aan en nadat ik deze persoon had beschreven kon hij mij vertellen dat deze persoon gezocht werd wegens aanranding van een paar kleine meisjes en ws dacht ie dat ie bij mij ook wel wat kon proberen.

Deze agent kwam bij ons regelmatig binnen en wij ook met de hond bij hem, tijdens stoeien onderling sloeg hij mij zogenaamd op de schouder en armen en ik gierend van de lag gillend auw auw auw, er gebeurde weinig ze vond het wel een leuk spelletje en blafte er vrolijk op los en wilde met haar speeltjes meespelen met ons spelletje. Buurman zegt nog wat zou ze doen als het echt gebeurde en mee geeft ie mij een wat hardere klap die wel zeer deed en nu zei ik echt au van de pijn, mee daarop zonder waarschuwing hing ze in zijn arm, overhemd kapot en de gaten stonden erin. Toen het nog nep was mocht ie wel slaan maar niet voor het echt.

Ander verhaal, zelfde hond, sta boodschappen in te laden en zij is mee, komt een man naar me toe en vraagt de weg naar apotheek ik sta dat uit te leggen en hij komt steeds dichterbij, mijn hond sprong uit de auto tussen ons in en begint te grommen die man doet nog een stap en toen deed ze toch echt een poging tot bijten, maar ik had haar bij de halsband vastgepakt dus dat was niet raak, de man ging weg en uiteraard niet richting de apotheek die ik gewezen had, of te wel, was een mooie smoes de weg vragen...

zo heb ik nog meer dingen meegemaakt met ook andere honden rassen als duitse herder en labrador en zelfs een tjechische herder x wolf, die aanvoelde wanneer iemand zich niet voordeed als dat ie was.


Allemaal leuk en aardig, ik ken ook wel leuke verhalen over achterbakse mannen die "ontmaskerd" werden door een hond, maar ik haal niet uit de openingspost van TS dat zoiets in de door haar omschreven situatie van toepassing is. Trouwens, al zou die persoon een "negatieve reuk" hebben door bijvoorbeeld stress op het werk of een ruzie met zijn vrouw, of zijn kinderen slaan, heb je nog ervoor te zorgen dat je hond hem geen kwaad kan doen.

Je moet honden niet heilig verklaren op hun beoordelingsvermogen wat betreft goede en slechte mensen. Honden hebben een eigen agenda en reacties op hun omgeving... er zijn honden die bijvoorbeeld domweg mensen aanvallen, omdat hun lichaamshouding hen niet bevalt of omdat ze een pet/bromfietshelm dragen. Dan kun je die persoon ook niet verwijten dat hij dan maar anders had moeten staan of een helm draagt.

Oh ja, zit al 52 jaar tussen de honden, denk er toch ook wel iets over te kunnen vertellen. :D

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:57

Geen (bak) voer geven kan ik maar op 1 manier als trainingsmiddel inzetten en dat is werken voor voer. Je weegt s ochtends de brokken voor de gehele dag af en dat gebruik je dan om de hond te belonen. Uiteraard moet je hem dan wel voldoende mogelijkheid geven zijn eten te verdienen maar als hij niet luistert dan krijgt hij het s avonds ook niet in zijn bak. Vaak is twee weken voldoende om de schakeling te maken.

Dit zou je in kunnen zetten om de hond beter onder appel te zetten zodat M hem bij S kan wegroepen, daarnaast kan het gebruikt worden om S de hond op kleine commando's te voeren. Ik zou daar zeker een (baskerville) muilkorf bij gebruiken en hem vastleggen (maar niet kort) zodat de hond wel kan eten maar niet kan aanvallen en dan voer kan scoren. S kan namelijk altijd buiten bereik stappen en is beschermd. En vanaf dat punt langzaam uitbouwen naar door S de muilkorf aan doen terwijl de hond al vast ligt en uiteindelijk ook los, eerst met muilkorf en daarna zonder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:16

Ik vind in dit soort gevallen een enkeltje DA de beste oplossing. Het zal altijd een tijdbommetje blijven. Wat je er ook aan doet.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:51

Twee tips:

Tip 1: Zoek er een gedragsdeskundige bij. En dan heb ik het niet over de hondentrainer om de hoek, maar over een ervaren en zeer gekwalificeerd persoon.

Tip 2: Ga niet te snel mee in het verhaal "oh dan moet je maar castreren". Ik las onlangs nog een artikel van een zeer bekende gedragsdeskundige die zei dat castreren problemen met zich mee kan brengen en bijvoorbeeld agressie/onzekerheid uiteindelijk alleen maar kan aanwakkeren. Dit is dus niet de oplossing voor iedere hond en voor ieder probleem.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:16

janderegelaa schreef:
Ik vind in dit soort gevallen een enkeltje DA de beste oplossing. Het zal altijd een tijdbommetje blijven. Wat je er ook aan doet.

En dit is dus gewoon dikke flauwekul