Hoe onbeperkt hooi op een wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Hoe onbeperkt hooi op een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:10

Hallo,

Wij hebben nu 3 paarden 24/7 buiten staan. 1 kwpner een fjord en een pony. Zelfde hoogte als de fjord.

Ze hebben nu een baal voordroog in de wei op mijn verzoek maar volgens de eigenaar blijven ze maar eten en zullen ze te dik worden. Ik denk zelf dat ze het nog niet gewend zijn en wel stoppen als ze genoeg hebben gehad.
De vraag is eigenlijk hoelang ze met een baal voordroog zouden kunnen doen?

Ze hebben het in een kuip staan, moet daar nog een dak boven ivm de regen?

hoor graag hoelang een baal mee zou gaan en hoe jullie het onbeperkt voeren doen in een weide.

Groetjes

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Hoe onbeperkt hooi op een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:29

Hoeveel kg is die baal? Dat schat wat gemakkelijker.

Hier doen we ong twee weken (of anderhalve week afhankelijk van de temperaturen en hoeveel ze eten) met een baal voordroog van 400 kg voor vier paarden (drie warmbloeden en een ijslander)

Ze zijn eigenlijk wel allemaal wat te dik... maar krijgen veel zodat mijn oudje genoeg overhoudt.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:39

Zo'n grote baal is het. Denk ook 400 kilo
Hoe voer je jou paarden? Gewoon baal in de wei of anders?

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Hoe onbeperkt hooi op een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:45

Nee, geef ze elke dag een aantal plakken van de grote baal. Maar wel zodanig dat er de volgende voerbeurt nog wat ligt.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe onbeperkt hooi op een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:52

Ik voer ook altijd porties, hooi of voordroog. Ik voer zoveel dat ze bijna de hele dag wel wat hebben. Sowieso hebben ze altijd toegang tot de stallen met vers stro. Ik wil niet dat ze te dik worden of dat er onnodig veel hooi verkwist wordt.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:58

Hier eten ze op het moment echt heel veel.. ik denk een 40 kilo per dag.. met een draver, haflinger en mini-shet.. nu kan mijn draver het wel gebruiken en de andere 2 stoppen met eten als ze genoeg hebben dus voor mij geen probleem.. het weer maakt overigens wel veel verschil in hoeveel ze eten

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 13:04

Jessix schreef:
Ik voer ook altijd porties, hooi of voordroog. Ik voer zoveel dat ze bijna de hele dag wel wat hebben. Sowieso hebben ze altijd toegang tot de stallen met vers stro. Ik wil niet dat ze te dik worden of dat er onnodig veel hooi verkwist wordt.


Dat zou zonde zijn idd.
geef je 1x per dag en dan hebben ze genoeg?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe onbeperkt hooi op een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:10

Als de baal in een waterdichte kuip staat, dan blijft er water in staan en gaat je voordroog daar rotten. Als ze het uberhaupt al opgegeten krijgen voor het gaat schimmelen.

Onbeperkt voeren is niet hetzelfde als 24/7 erg rijke voeding ter beschikking stellen. Sowieso is ingepakt hooi lang niet altijd geschikt voor paarden. Maar bij ruwvoer kun je naast arm hooi geven middels bijvoorbeeld slowfeeders ook denken aan knabbelen aan wilgentakken en wat stro.

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:28

ik zou voeren d.m.v. een slowfeeder of hooi/voordroog in een kliko met iets eroverheen waardoor de paarden niet in een keer alles naar binnen kunnen schrokken.

Nog beter zou zijn verschillende kleine porties verspreiden over de wei, dan worden ze ook nog eens gestimuleerd om te lopen.