Zwanger en paard, hoe nu verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:23

Ik heb een klein dillemaatje waar ik op het moment erg mee zit. Ik hoop dat jullie mij met jullie inzichten kunnen helpen.

Ik heb echt het meest brave paard wat je je maar kan wensen. Ik ken hem door en door en kan me overal alleen met hem redden. Hij is inmiddels 15 jaar. Samen zijn we Z2 dressuur (wat wel echt onze max is) en rijden we ook regelmatig een B springparcours en ben ik dit jaar gestart met crossles. Het is echt een paard waar je niet elke dag op hoeft te gaan zitten. Je kunt hem gerust een poosje stil zetten, daarna is het nog net zo braaf.
Ik zeg altijd mijn paard, maar hij is eigenlijk helemaal niet van mij, maar van mijn opa. Paard is wel speciaal voor mij aangekocht. Hij staat nu ook gestald bij mijn opa en oma, samen met het paard van mijn oom en tante. Tot verkort verzorgde mijn opa de paarden (ja ik ben verwend), maar helaas kan hij dit nu niet meer wegens ziekte. Mijn oom en tante nemen de verzorging van de paarden over (zij wonen naast ernaast) en als ik er ben steek ik uiteraard ook even mijn handen uit de mouwen.
Tot voorkort ging ik zo’n 4 keer per week richting mijn paard. Ik woon helaas zo’n 30 minuten met de auto van hem vandaan, dus ben per keer dat ik die kant op ga een uur aan reistijd kwijt. Natuurlijk geen probleem, ik heb het er graag voor over.

Maar dan nu mijn dilemma.

Ik ben zwanger, nu zo’n 17 weken en ik weet niet zo goed wat ik met mijn paard aan moet.

Mijn opties zijn verkopen, op zijn plekje laten staan en iemand hem laten bijrijden of hem mee naar huis nemen.

Hoewel dat laatste echt mijn voorkeur heeft is het eigenlijk geen doen. Wij zijn nog druk aan het verbouwen in ons huis en er is voor nu eigenlijk nog niet genoeg ruimte om hem mee te nemen en financieel zal het ook niet mee vallen.

Verkopen vind ik ook zo rigoureus en ik heb hem eigenlijk ook beloofd dat hij bij mij oud mag worden. Hij is zo ongelofelijk braaf. Ik weet niet hoe mijn leven er straks uit gaat zien met de kleine, maar ik kan me zo voorstellen dat ik wat minder tijd over houd voor het paard. Ik kan met dit paard lezen en schrijven. Mocht ik een week wat minder tijd hebben is dat prima. Het is dan wellicht niet eerlijk meer om hem weer in het Z2 dressuur uit te brengen, maar een B parcoursje of een crossje of lekker recreatief rijden moet nog wel lukken. Kortom er blijven genoeg leuke dingen over.

Maar ik vind het ook nogal wat om mijn paard zomaar stil te zetten of er iemand anders op te zetten voor de tijd dat ik niet kan rijden. Stil zetten op zijn leeftijd lijkt me sowieso niet zo heel goed plan.
Een bijrijder lijk ik al gevonden te hebben, dus dat is het probleem niet. Wat ik vervelend vind aan deze optie is dat ik mijn oom en tante opzadel met de verzorging. Ik mest nu de stallen uit wanneer ik ga rijden (5 minuten werk) en ik ga straks echt nog wel eens die kant op gaan, maar niet meer zo vaak. Hooguit 2x in de week op mijn vrije dagen. Aan de andere kant heeft mijn opa ook altijd de paarden mijn ooms en tantes verzorgt toen zij zwanger waren ( en de paarden een paar maanden stil stonden). Maar als ik dan een berichtje krijg dat mijn tante een hele dag moet werken en waarschijnlijk niet toekomt aan de stallen voel ik me weer zo schuldig. De paarden hebben het er niet slecht om hoor. Die staan op een mooi laag strooisel en staan ook nog de gehele dag lekker buiten, maar toch voelt dit niet goed.

Kortom ik weet het niet. Zien jullie nog meer opties? Wat zouden jullie doen?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:28

Hoe vaak zou de bijrijder komen en vraag je daar iets voor? Wellicht kun je een beroep op haar doen, dat zij op haar dagen de verzorging van de stallen op zich neemt?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:30

Waarom zou je met een kind, niks meer met je paard kunnen doen en niet kunnen uitmesten en rijden?
Waarom rij je nu niet?

Een kind er bij betekent echt niet dat je niks meer kan, gewoon een kwestie van organiseren.
Als ze nog heel jong zijn slapen ze nog veel dus is het juist reuze makkelijk allemaal en gaan ze kruipen, blijven ze wakker is er misschien wel opa en oma die een uurtje willen oppassen.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:32

Ik zou ook de bijrijder vragen om ook de klusjes op zich te nemen. Hoort er toch wel een beetje bij. Het is ook niet zo dat ze dan 50 stallen moet doen, en als ze niks hoeft te betalen dan is dat toch een prima 'ruil'. Zo helpt iedereen elkaar uit de brand!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70548
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:35

Ik heb mijn beide kinderen gewoon meegenomen naar stal en dat doe ik nog steeds. Mijn oudste bleef rustig kijken terwijl ik aan het rijden of longeren was.

Ik zou allereerst goed overleggen met je oom en tante of ze de zorg op zich willen nemen wanneer jij het aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling niet kan. Aan de hand daarvan kun je kijken of dit een probleem zal geven of juist niet.

Daarnaast zou je paard prima stil kunnen staan met 15 jaar tenzij het een paard is dat erg graag werkt. Zolang ze maar veel buiten komt, andere paarden heeft om bij te zijn en de natje en droogje krijgt zal dat geen probleem geven.
Mocht je liever wel willen dat ze bereden wordt dan zou een bijrijdster een goed idee zijn. Je schrijft dat je er al 1 hebt gevonden. Als diegene het geen probleem vindt om tijdens je zwangerschap te gaan verzorgen en rijden dan is dat alleen maar fijn, je kan dan nog afspreken dat ze op die dagen gelijk even de stal mee pakt, scheelt voor je oom en tante weer een beetje.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:39

Ik zou de bijrijdster vragen of ze bereid is om de stallen (beide paarden) te doen op de dagen dat ze komt. Andere dagen verdeel je dan tussen jou en je tante.
De tijd dat jij dit niet kan (vlak voor/na de bevalling) zal je moeten vragen of bv jouw tante er een dag bij kan nemen en je bijrijdster een dag.

Wij verdelen ook 2 stallen met 3 mensen qua werk. Dit gaat prima. Zo hoeft je maar 2 a 3x per week 2 stallen te doen ipv dagelijks 1 stal. En een bijrijdster mag in mijn ogen naast de lusten ook wel een deel van de (praktische) lasten dragen als stallen uitmesten/wei uitmesten enz.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:48

spatter schreef:
Waarom zou je met een kind, niks meer met je paard kunnen doen en niet kunnen uitmesten en rijden?
Waarom rij je nu niet?

Een kind er bij betekent echt niet dat je niks meer kan, gewoon een kwestie van organiseren.
Als ze nog heel jong zijn slapen ze nog veel dus is het juist reuze makkelijk allemaal en gaan ze kruipen, blijven ze wakker is er misschien wel opa en oma die een uurtje willen oppassen.


Ik rij nu nog zeker wel (wel minder gezien ik behoorlijk gauw moe ben) en ik ben ook van plan om dat na de bevalling te doen. Maar ik weet niet of ik dan alles nog kan combineren op het niveau waar ik nu op rij.

Bijrijden te vragen om de stallen te doen is eigenlijk niet echt in me opgekomen :+ . Goed idee, en inderdaad met mijn oom en tante zal ik zeker even om tafel moeten.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:07

Indd gewoon je bijrijder vragen uit te mesten.

Verkopen kan altijd nog

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:12

Je voelt je nu waarschijnlijk anders door zwangerschapshormonen.Doe je paard niet weg ,anders krijg je er later spijt van.Inderdaad bijrijdster vragen om de klusjes te doen,dat is heel normaal.En straks gezellig met je kindje naar het paard!

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Zwanger en paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:14

Ik ga mee met de bovenstaande reacties!
Kijken of je iemand kan vinden of je paard een poosje bijvoorbeeld bij iemand kan onderbrengen die er lekker mee aan de slag gaat. Zodat Jij je lekker op je zwangerschap en nieuwe kindje kan focussen en je paard ook niks te kort komt. NAtuurlijk als dat vertrouwd voor je voelt. Als de tijd dan rijp is kan je er zelf ook altijd weer mee aan de slag :)