Koliek, here we go again..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:28

Koliek, here we go again..

Een lange tijd was mijn paard weer koliekvrij. Ik was zo blij, dat ik voorzichtig kon zeggen 'Dit jaar heeft ze nog geen koliek gehad'. Tot gisteren dus..

Om even een lang verhaal kort te maken.. In 2011 kocht ik mijn lieve Tinkermerrie, Tinky (helaas) helemaal leeggezogen door dat ze een veulen aan de voet had. Ze stond in een grote, ruime stal samen met een dominante merrie en haar veulen bij de vorige eigenaars. Die joeg haar constant weg van haar drinkwater, waardoor Tinky stress had en tegelijkertijd vermoedelijk ook massaal stro is gaan eten. Gevolg is dus dat ze uiteindelijk hele erge verstoppingskoliek heeft gehad. Ze heeft een week in de kliniek gestaan en was normaal gezien geopereerd, maar die operatie is uiteindelijk uitgesteld en ze is er zelf bovenop gekomen.

Sindsdien is en blijft ze echter zooo gevoelig voor koliek. Zoals ik al eerder schreef, gaat er geen jaar voorbij zonder dat ze koliek heeft gehad.

Ze heeft één jaar erg gekwakkeld met haar spijsvertering. Ze was mager, haar mest was meer een koeienvlaai, lusteloos, ... Eerst dacht DA een darmontsteking, vervolgens maagproblemen want ze begon te geeuwen door de AB, enzovoort. Nooit vonden we de échte oorzaak.
Dit jaar stond ze weer aan de schrale kant qua bespiering. Er was iéts, maar ik kon het niet plaatsen en besloot een bloedonderzoek te doen. Mijn DA dacht gelijk aan een wormenbesmetting want ze had bloedarmoede. Ik vond dit maar raar, aangezien we volgens een vast ontwormingsschema ontwormen en ze bovendien net Equest Pramox had gekregen. Via mijn FB-vrienden heb ik dan een andere DA gecontacteerd om de resultaten van het bloedonderzoek te analyseren. Opvallend was dat ze verhoogde spierwaarden had, terwijl ze al lang geen zware arbeid had verricht. Na een gerichter bloedonderzoek bleek ze dus een zwaar Vit E en selenium te kort te hebben.

Hiervoor is ze nu behandeld. En ze ziet er echt stukken beter uit en zit weer lekker in haar vel. Ik besloot dus om het rijden weer op te pakken gisteren. Ze was lekker alert en brààf. Helemaal niets geks aan te zien.

Ik zet haar terug in de paddock en ga naar binnen.. Gelijk komt mijn moeder me vertellen dat ze lang uit neerligt in de paddock. Dàt is niet mijn paard. Ik ben gaan kijken en ze stond meteen op toen ik kwam, dus ik dacht dat ze misschien gewoon moe was. Toen ik even bleef ging ze al snel weer voor mijn ogen liggen. Toen ging het belletje rinkelen.
Het ding is dat het weer zo'n vage, sluipende koliekklachten waren. Het begon met liggen en lichtjes flehmen. Ietsje later begon ze regelmatig met haar hoofd naar haar buik te wijzen. Op een gegeven moment lag ze te verkrampen als ze plat neerlag en toen wist ik dat het flink fout was.. Paard omhoog, touwhalster aan en stappen maar.. DA gebeld en die kwam er al snel. Bleek gaskoliek te zijn. Buscopannetje erin en na een half uur was ze weer helemaal oké.

Vorige zomer had ze iets heel gelijkaardigs. Ook na inspanning. Ik las nu een zeer gelijkaardig verhaal over een Ijslander met littekens op de darmwand van een erge wormenbesmetting en die dus telkens koliekklachten kreeg na de arbeid, door de doorbloeding. Zou mijn paard ook schade gekregen kunnen hebben, na die ene hele erge verstoppingskoliek in 2011? Zou dit zichtbaar zijn op een echo?

Ik kon er niets online over vinden. Daarom vraag ik het even hier, om ervaringen te horen van andere mensen. Want eerlijk? Ik weet het echt niet meer. Ze krijgt nu standaard probiotica door haar voer heen. Typisch is ook dat tijdens de hengstigheid de mestkwaliteit ook stukken minder goed is en ze dan ook sneller lichte buikpijn lijkt te hebben. Ik ga haar nu eens preventief behandelen tegen zand in de darmen, om ook dat te kunnen uit sluiten.

Verder staat ze 24/7 buiten met weidegenootjes (die helemaal oké zijn trouwens), onbeperkt hooi in slowfeednetten, liksteen en luzerne, mineralenbrokjes + probiotica (yea-sacc).

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:41

Ik weet van een paard van een vroegere stalgenoot dat last had van een verdikte darmwand van de dikke darm. Dat kwam waarschijnlijk door een ooit doorgemaakte hele zware worminfectie. Bij dat paard was het chronisch en zij had vooral in het najaar snel last van koliek. Of het was omdat het gras te lang en te nat was ( soms ook wat geel gras in plaats van groen gras), of het was de overgang van dag en nacht weidegang naar een hele dag op stal ( en dan droog hooi krijgen, voordroog mocht het paard ook al niet meer), of het was van de overgang van dag en nacht op het gras naar overdag paddock en 's nachts op stal. Er was niet echt een vinger op te leggen. Later is het paard gewoond e hele zomer 's nachts binnen gekomen en kreeg dan hooi, toen heeft het geen koliek meer gehad. Maar die darmwand bleef verdikt en geïrriteerd. Ook maakte dat dat de voedingsstoffen minder goed werden opgenomen, dus haar eigenaresse was altijd bezig om uit te pluizen wat het beste krachtvoer voor haar paard was en welke supplementen er dan nog bij nodig waren.
Uiteindelijk ging het paard verder achteruit en is het op 18 of 19-jarige leeftijd ingeslapen. Het is trouwens met een echo in Wolvega geconstateerd en latere controles waren ook met een echo.

Ik zou inderdaad of eens een paar dagen op zand testen ( omdat ze veel in een paddock staat) of preventief SandClear o.i.d. geven. Verder kan je ook lijnzaadolie door haar krachtvoer doen, dat is ook goed voor minder goed werkende darmen en voor het afvoeren van zand uit de dikke darm.

Ze kan inderdaad ook last van haar maag hebben, wat had je gedaan met rijden? Alleen gestapt, of ook gedraafd en gegaloppeerd?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:38

Het rijden zelf stelde niet veels voor. Was gewoon een ontspannen buitenritje, met slechts enkele pasjes draf en een galopje. Het was wel al een tijd geleden dat we gereden hadden..

Ik ben na research aan het twijfelen of de zogezegde koliekaanval geen tying up was.. Ik ben nu met de DA aan het overleggen of het al dan niet PSSM kan zijn. Ik zou sowieso graag een DNA onderzoek laten uitvoeren om dat toch te kunnen uitsluiten..

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:49

Ik heb ook een zeer koliekgevoelig paard.
Vorig jaar zelfs moeten laten opereren.

Ik ben heel voorzichtig geworden met voer! Veel moeten proberen, voor ik uiteindelijk voer had wat hij verdragen kon.

Ik denk persoonlijk dat het van het rijden komt.

Je moet echt heel langzaam rijden opbouwen als ze al een tijd niks heeft gedaan.
Begin met longeren 2 min stap, 1 minuut draf, 2 min stap.

En dit echt langzaam uitbouwen.
Dit heb ik ook moeten doen.
En daar mee bezig blijven en niet weer een tijd stilzetten.


Door het werken/rijden, gaat er van binnen nog veel meer aan het werk.
En dat is niet altijd positief wanneer ze koliekgevoelig zijn!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:22

Ik had uiteraard zelf niet verwacht dat ze zo fel ging reageren. Het was een rustig ritje, stelde echt niet veel voor. Het voelde ook allemaal goed en kon helemaal niets geks aan haar merken.. Moest ik geweten hebben dat ze zo ging reageren, had ik ook gewoon weg niet gereden.

Maar goed. We zullen het sowieso even rustiger aan doen en het bij wat grondwerk houden voorlopig. Is misschien toch een teken dat ze er nog niet klaar voor was. :n

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:41

Over de darmen durf ik niets te zeggen.
Maar de koliek na arbeid hoeft niet perse aan de arbeid te liggen als wel aan de spanning die een buitenritje met zich mee brengt.
Na een stevige dressuurtraining blijft de mest van mijn paard normaal, maar een stapritje buiten kan bij hem nog wel eens een ' koeienvlaai ' tot gevolg hebben.
Dus spanning doet echt wel wat met de darmen.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:51

Ja, dat klopt zeker en vast. Echter is buitenrijden eigenlijk het enige wat we echt doen. Het is een koele merrie die niet al te snel onder de indruk is. Bakwerk is nooit ons ding geweest, in de zin van dat ze altijd er zich probeerde uit te muizen. (Uitbreken etc.)

Nu dacht ik dat dat te wijten was aan dat Vit E te kort en ze dus gewoon (spier)pijn had.. Ook om die reden wil ik PSSM niet uit sluiten.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:49

Weet je toevallig of er ook naar Magnesium is gekeken? Dit is niet standaard in het bloedprikpakket, maar een magnesiumtekort schijnt ook best vaak voor te komen. Dat kan ook voor sneller vermoeide spieren zorgen.
Op PSSM testen kan natuurlijk ook, al is het desnoods om het uit te sluiten. Voor zover ik gelezen heb zijn die kosten niet zo hoog van die test en dan weet je in elk geval of ze dat wel of niet heeft.

De verschijnselen doen mij niet direct aan Tying-up denken. Dan gebeurt dat meestal al tijdens het werk en willen ze geen stap meer verzetten. Kijken niet speciaal naar de buik, liggen niet te verkrampen van de pijn. Wel zweten ze dan ineens gigantisch en dat lees ik ook niet echt terug in je eerste bericht. Ik heb dat één keer meegemaakt ooit met een paard en dat vergeet ik niet meer.
Natuurlijk zou ze gevoelige spieren kunnen hebben, maar dan nog link ik daar de verschijnselen die jij beschrijft niet echt aan.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:31

Mijn Paard heb ik vorig jaar in laten slapen na 14 jaar 5-9 maal per jaar koliek.

Verhaal: op de leeftijd van 8 jaar gezond paard en nooit wat aan de hand. Op een avond wordt ik gebeld vanuit de pensionstal dat hij koliek heft om 23:30 in de avond.
Na uiteindelijk anderhalf uur martelen en twee verschillende dieren artsen, buscopan, pijnstiller etc. was er total geen vooruitgang. In de kliniek bleek een slag in de darm. Hierop volgde een operatie.
Hij had nog 10% kans, bloed was al verdikt. Uiteindelijk na 3 maanden kliniek, ontsteking in de halsslagader en 4 operaties verder kwam hij thuis en leek oke.
Een jaar lang is het goed gegaan, we reden weer dressuur, hij zag er weer prachtig uit. Inmiddels stond hij aan huis samen met nog twee vriendjes.

Toen begon het, elk jaar koliek, elke nacht luisteren of we wat hoorden, er kwam vliegen allergie bij, dus een pak aan, daarna stro eten, dus zaagsel, toen zand eten dus zand weg uit de paddock. Uiteindelijk kon hij niet meer op de weide en elk jaar meerdere keren koliek.

De darm was niet in gesneden, maar hij had liteken weefsel wat maakte dat hij alles deed om van dat vervelende gevoel af te komen. Een van de tekenen was het leunen met de achterhand op drink en voerbak.
Ik heb alles geprobeerd van bijna alle genoemde supplementen, maar niets hielp. Kliniek en DA zijn er van overtuigd dat er inwendig te veel schade was aangericht en dat hij die Jaren alleen door goede verzorging (ten koste van mij en mijn gezin) heeft overleefd.

Uiteindelijk bij de laatste koliek mei 2015 hielp zelfs spuiten niet meer (i.o. met en op advies van de klinieK). Hij kreeg een toxische schock en de blaas werkte ook niet meer. Toen gaf ook de DA aan dat het genoeg was en heb ik hem laten gaan. Tot die tijd is hij altijd een twijfel geval gebleven.

In mijn geval was uiteindelijk bewezen dat koliek schade aanricht.

Ik heb nu een tweede geval, ernstige zandkoliek, die zand at door een maagzweer ten gevolge van insuline resistentie. Ook dit paard heeft gevolgen van de koliek en dit uit zich ook in bijvoorbeeld een heftige vorm van netelroos door 1 verkeerd plantje in het hooi terwijl de rest geen last heeft.

Ook het probleem met passend voer komt me bekend voor.

Ik denk niet dat het van het rijden komt maar van inwendige schade. Mijn paard heeft het een tijd redelijk goed gedaan op slobber, zemelen en lijnolie en gewoon droog hooi (minder gas). Maar uiteindelijk hielp dit ook niet meer.

Op de echo was het niet te zien helaas.

Ik wens TS heel veel sterkte en hoop dat er een oplossing wordt gevonden.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 23:04

Jeetje Jinks, wat een verhaal.. Mag van geluk spreken dat die van mij uiteindelijk geen operatie hoefde. Maar het is in mijn hoofd toch blijven spoken dat je zoiets niet doorkomt zonder énige schade, toch? De plaats waar die verstopping heeft gezeten, kan toch echt niet de darm bevordert hebben lijkt me :n

Het ding is bij mijn merrie is dat ze sporadisch, maar wel regelmatig koliek heeft. Zo was het nu dus iets meer dan een jaar geleden. Er gaat dus maw zoals ik al eerder schreef, geen jaar voorbij zonder dat ze eens geen koliek heeft gehad. Behoorlijk lastig, maar gelukkig niet zo erg als de jouwe.

Doordat er dus zo veel tijd tussen zit, is de oorzaak van de koliek echt gewoon gissen.. De laatste 2x was het gaskoliek. Ze had flinke pijn, maar mestte nog regelmatig kleine beetjes. Na een spuitje met Buscopan is ze echter weer zo oké. Nu las ik dat gaskoliek vooral ontstaat bij het eten van gras. Ik heb haar tussendoor misschien in totaal 5 minuten laten grazen op die buitenrit. Zou het al van dat kleine beetje kunnen komen dan? Gevoelig is ze sowieso, want een gezond paard zou niet zo heftig reageren lijkt me.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:11

Jinks schreef:
Nu las ik dat gaskoliek vooral ontstaat bij het eten van gras. Ik heb haar tussendoor misschien in totaal 5 minuten laten grazen op die buitenrit. Zou het al van dat kleine beetje kunnen komen dan? Gevoelig is ze sowieso, want een gezond paard zou niet zo heftig reageren lijkt me.


Hallo Jackytje, Die van mij kreeg ook gaskoliek van gras, ook een klein beetje. De eigenlijke oorzaak was de beschadiging en verkleving in de darm. Wat wel de eerste Jaren geholpen heeft was de lijnolie door zijn slobber, toen kon hij in ieder geval beperkt op het gras. Maar uiteindelijk heb ik dat ook moeten laten.

Die van jou hoeft niet hetzelfde te zijn, hoop ik ook niet.
Mijn andere heeft insuline resistentie, maar daar zijn we pas na lange tijd achter gekomen. Als ik die aan het rijden was stopte ze op een gegeven moment en kreeg ik haar geen meter meer vooruit en dreigde ze omhoog te gaan.
Het bleek dat dit door deze ziekte komt, ze voelde zich niet goed. Ze heeft ook heel veel last van gas.
Ze krijgt nu geweekt beperkt hooi, selenium en vitamin e supplement, diet voer, een beetje stro en staat op houtvlokken. Ze mag maar max drie uur op de weide en niets met suiker. Nu gaat het redelijk goed.
Ik zou zeggen volhouden en door zoeken en vooral goed observeren, opschrijven wat je ziet, ook zaken die onbelangrijk lijken. Dit plus de testen hebben uiteindelijk de DA op het goede spoor gezet.

Groetjes

Jinks

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 02:39

Hopelijk kom je snel achter een oorzaak! Tzou fijn zijn om terug eens op pad te gaan!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:49

Ik weet dat het een oud topic is. Toch wil ik graag even reageren.

Mijn pony heeft gisteren gaskoliek gehad. Heel toevallig ook nadat ik haar kort (kwartiertje) had laten grazen. En ook mijn pony is gevoelig voor koliek. Ze heeft PPID en in het verleden heeft ze een vrij zware wormbesmetting gehad. In haar geval witte bloedworm.

Gisteren heeft ze een middel gekregen wat gauw werkte, binnen een kwartier begon ze al op te knappen: wat scharrelen, het gas kon er eindelijk uit en ze begon weer te eten. Het eerste wat ze weer kon/wilde eten was ironisch genoeg gras :Y) Gisteravond wilde ze dan na een tijdje ook weer hooi, maar nog geen krachtvoer. Dat ging vanochtend pas weer.

Mijn pony heeft eerder krampkoliek gehad. Vanwege de wormen, maar wanneer het heel warm is heeft ze er soms ook last van. Ze gaat dan languit op de grond liggen flemen. Het was voor het eerst sinds ze bij mij is dat ze gaskoliek heeft gehad. Sommige symptomen waren de zelfde als bij krampkoliek en sommige waren anders.

Het middel wat ze gisteren heeft gekregen krijgt ze vanavond en de komende dagen weer, en daarna om de dag. Als dat goed gaat dan gaan we op zoek naar de onderhoudsdosis. In de hoop dat ze dan geen koliek meer krijgt. Het is een middel wat vaker zo wordt ingezet bij koliekgevoelige en/of oudere paarden. Mijn merrie is 26.

Ik vroeg me af hoe het met jouw paard nu gaat TS? Koliekmanagement blijkt dus echt een ding te zijn, dat had ik voordat ik deze pony had helemaal niet in de gaten.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koliek, here we go again..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:19

Bedankt voor je reactie Koper!

Met Tinky gaat alles goed op dit moment. Ze is alert en er zit lekker veel leven in. (Tot mijn grootste plezier, want dat maakt de trainingen zo veel leuker!) We hebben wel niet meer buitengereden sinds die laatste keer koliek.

Verder kreeg ze op het moment van de koliek een tijdje geen vitaminebrok meer. Ik durf dit niet als reden voor de koliek te gebruiken, maar het kan wel één van de aanleidingen geweest zijn tot. Misschien waren die vit E waarden daarom terug verlaagd en had ze dus ook weer meer spierpijn? Zeker na die inspanning.

Verder heb ik met mijn DA over PSSM gesproken. Zij raadde me aan om nu gewoon even de vitaminebrokjes te blijven voeren. Want het kon ook gelegen hebben aan het feit dat we dus een tijd gestopt waren. Haar Vit e waarden lagen namelijk zo laag, dat haar lichaam echt de tijd nodig heeft om de boel weer te herstellen. Dus zelf al zouden we haar op dat moment getest hebben, zou de test vaag kunnen zijn hierdoor. Als de problemen echter weer opkomen, is het zeker en vast een optie om eens een uitgebreide spiertest te doen.

Koper, zou je me toch eens kunnen zeggen welk product je gebruikt hebt? Is het toevallig niet Colosan? Dat hebben we een tijd in huis gehad. Bij mijn paard had het gek genoeg geen effect bij een koliekaanval.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:04

Sinds ik haar heb krijgt mijn merrie vitaminebrok dus ik weet niet hoe ze is zonder. Lijkt me alleen een te essentieel iets om te schrappen. Mijn ruin heeft jarenlang niets bijgevoerd gekregen en ik merk bij hem geen verschil in wel/niet koliekgevoelig. Hij is er dan ook niet gevoelig voor.

Ik snap de redenatie dat vitaminebrokjes ook door de maag en darmen moeten en daar invloed hebben maar een normaal paard zou ze gewoon moeten kunnen eten. Lijkt me dan dus logischer om te kijken hoe je de maag en/of darmen van je paard wat sterker kunt krijgen. In de winter hebben paarden eerder een tekort aan vitamine E omdat ze dan minder gras eten. Die van mij krijgen nu vitamine E bij, mijn merrie krijgt dat het hele jaar door ivm PPID. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik niet als eerste aan PPID als oorzaak voor een reactie op de spieren.

Ik stuur je even een PB,