Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 04:11

Komend voorjaar willen we mijn D-pony merrie laten dekken, dus rustig aan op zoek naar een geschikte hengst voor haar.

Ze is een nu 2 jarige nrps merrie. Haar vader is de Welsh (en nrps) goedgekeurde pony hengst Kraneveld's Kadans en haar moeder is de ster merrie Lizzy van de nrps hengst Irakion.

De belangrijkste punten die ik in de hengst zoek is een mooi model (niet te smal (de hengst mag best wat body en massa hebben) en voldoende maat, maar wel een D-pony) met uitstraling, zeer goede beweging, maar bovenal een top karakter.
Het doel is een aansprekende dressuur pony te fokken met veel uitstraling en goede beweging, die door kinderen gereden moet kunnen worden (dus een goed karakter met goede instelling).

Dit is mijn pony:
Afbeelding
Ze lijkt hier erg onderstandig te zijn, maar dat is vooral een ongelukkig moment. Alleen zo geen betere recente stand foto van haar.

Afbeelding

Ik zit nu met Cassanova Du Bois in mijn hoofd voor haar, in ieder geval dat model een beetje. Kleur maakt overigens niet uit, beweging en uitstraling vind ik belangrijker dan kleur. Zit zelf nog niet zo in de pony's (komt verandering in, haha), dus ook nog niet veel inzicht in goede lijntjes, etc. :)

Ruby_KR

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-09-08

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:27

Welsh NWR hengst Nia Domo's Bolero? Ik heb er 2 nakomelingen van, beide enorm goed karakter. Kinderen kunnen er bij wijze van spreken onderdoor kruipen, zo braaf. Terwijl ze pas 2 en 3 jaar oud zijn. :)
Daarnaast heeft hij veel uitstraling en goede beweging.

Cassanova du bois is denk ik ook een goeie optie, mooi gebouwd en volgens mij ook een goed karakter.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 20:43

Fijne hengst, heb je misschien foto's van jouw nakomelingen van hem?

Welk papier kan je trouwens het beste aanvragen? Merrie heeft nrps, met een Welsh hengst kan je Welsh papier krijgen of alleen nrps?

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:53

Knock out?
Super karakter en ook een echte werker
Afbeelding
Afbeelding

Ruby_KR

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-09-08

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:39

Dit is de 3-jarige merrie
Afbeelding
En de 2-jarige merrie
Afbeelding

Volle zusjes van elkaar, de liefste pony's die ik ken! De 3-jarige is afgelopen voorjaar zadelmak gemaakt en gaan we ergens deze winter weer oppakken. Haar zusje mag uiteraard nog een jaartje spelen :)

Qua papier kun je volgens mij voor beide stamboeken kiezen. Zelf heb ik meer met het Welsh, maar dat is persoonlijk.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:25

Flint Fortuna ZH vond ik op de nrps showdag positief opvallen. Een fijne hengst met wat body en fijn bewegen. Ik denk dat hij wel bij Liberty zou kunnen passen.

Ook Schierensees Mithril vond ik een fijne hengst, maar geloof dat die inmiddels gecastreerd is.

Je zou evt ook voor diepvries van Don Ducky C-Two kunnen informeren, deze is helaas ook gecastreerd, maar een pony met een zeer goede beoordeling en potentie voor de dressuursport.

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:37

Afbeelding

cassanova past super op je merrie !
Hele fijne hengst die ondanks zijn jonge leeftijd al heel veel grote titels gewonnen heeft.
Hij is ook nog eens heel gunstig kwa bloedvoering omdat hij genoeg arabisch bloed heeft zodat het veulen ook bij het NRPS ingeschreven kan worden (en het veulen ook gewoon naar de keuring kan etc.)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:32

Quir schreef:
Welk papier kan je trouwens het beste aanvragen? Merrie heeft nrps, met een Welsh hengst kan je Welsh papier krijgen of alleen nrps?


Welk papier je het beste kunt aanvragen, moet je geheel zelf weten.

Met jouw merrie ga je nooit een zuivere Welsh fokken. Het echte Welsh-stamboek is voor 100% Welsh-gefokte dieren, daar mag geen 'vreemd' bloed in zitten. Wel heeft ook het Welsh-stamboek een kruisingen-boek. Weet niet precies hoe dat heet. Het veulen van een NRPS-merrie en een Welsh-vader zou daar ingeschreven kunnen worden.
Bij NRPS is je merrie ingeschreven en haar veulen zal daar ook zonder probleem kunnen worden ingeschreven, ook van een zuivere Welsh-hengst. Het is even de vraag of je veulen dan aan de bloedeis van NRPS voldoet. Ingeschreven worden kan het sowieso, het percentage bloed zal moeten aanwijzen in welk register.

Mooie hengst, Cassanova du Bois! Prachtige foto ook!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:16

Ik denk dat ik van de du bois hengsten don Cremello het beste bij jou merrie vind passen, die geeft ook zeker weten goede karakters, fijne bewegers en een mooi exterieur.

Verder misschien mijn jonge hengst mits hij ggk wordt?
Don Cremello du bois X Chewano van de Langenieuw X boyd enorm lief dier, misschien wel te lief.
Afbeelding

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:47

Lailapri bij welk stamboek ga je je hengst aanbieden?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:28

NRPS denk ik maar hij zou ook bij het NAS kunnen. Daar vallen ze alleen op een ander type. En hun type is absoluut niet mijn fokdoel hihi. Het oog wil ook wat, maar ik fok ze uiteindelijk voor het gebruik. Sport met kinderen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:10

Wat leuk, Lailapri - ga je komende februari met hem op voor de keuring of komt dat nog te vroeg?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:49

Ja ik ga het proberen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 13:34

Wat veel reacties! Bedankt!

Ik ga jouw hengst in de gaten houden Lailapri, zou je me een beetje op de hoogte willen houden? Ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen.

Denk dat Don Cremello Du Bois inderdaad ook goed past bij Liberty, vind het lastig. Wat zou jij adviseren Marjolein? Welke denk jij dat het beste past bij mijn pony en mijn fokdoel?

In ieder geval wel besloten om bij het nrps te blijven en wil daar dus ook het veulen in kunnen schrijven (en er ook mee naar de keuring kunnen).
Wil met Liberty ook nog naar de keuring in Nederland, maar dat zal niet komend jaar gaan worden. Wil sowieso eerst een veulen fokken en haar onder het zadel.

Is er voor pony's ook een röntgen predikaat? Wordt dat (vaak) gedaan? Wil haar namelijk wel een keer op de foto zetten voor ze de sport in gaat, als er dan mogelijkheden zijn voor een predikaat wil ik dat meteen ook doen.

Nogmaals bedankt!

Andere hengsten een visies zijn natuurlijk ook nog welkom. :)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:46

NRPS kent het Röntgenpredikaat voor pony's :j

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:24

Ik zocht ongeveer hetzelfde in een dekhengst: D sportpony, een met een braaf karakter, stoer gebouwd en ik zocht ook een mooi front. Ik ben heel erg op zoek gegaan naar de ideale match tussen een braaf karakter (geschikt voor kinderen), en toch veel sportaanleg. Toen ben ik op Flint Fortuna ZH uitgekomen, hele stoere hengst, zeer correct gebouwd en een heel braaf meewerkend karakter, super vriendelijk dier. En dat zit ook in zijn stamboom. Ramzi, zijn vader springt ZZ, die heeft veel te kort gedekt in Nederland, want kon echt iets betekenen voor de ponyfokkerij.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:29

Dees schreef:
NRPS kent het Röntgenpredikaat voor pony's :j


Wordt daar nou veel gebruik van gemaakt?
Bij de paarden komt er veel OCD en andere rontg. problemen voor, en daaris is het rontgenen ontstaan.
Bij pony's hoor ik echter helemaal niet vaak over dat soort afwijkingen, pony's zijn volgens mij veel harder, als ze uitvallen is het meer op hoefbevangenheid etc, heb ik het idee.
Maw, is een pony die bewezen goed is op de foto's wel een meerwaarde voor de kopers van sportpony's, of is de kans dat een pony uitvalt door dat soort problemen zo klein dat het eigenlijk niet interessant is?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:58

Flint Fortuna is niet het type waar ik eigenlijk naar op zoek ben, Don Cremello en Cassanova zijn dat veel meer. Ik zoek wat meer body en front.
Maar dat is niet t enige, ik wil geen inteelt/lijnenteelt. Zowel Flint Fortuna als mijn pony hebben Jacobspeel Rocky (Bokkesprong czardas) op het papier staan. Dus valt hij sowieso af.

GJ9 schreef:
Dees schreef:
NRPS kent het Röntgenpredikaat voor pony's :j


Wordt daar nou veel gebruik van gemaakt?
Bij de paarden komt er veel OCD en andere rontg. problemen voor, en daaris is het rontgenen ontstaan.
Bij pony's hoor ik echter helemaal niet vaak over dat soort afwijkingen, pony's zijn volgens mij veel harder, als ze uitvallen is het meer op hoefbevangenheid etc, heb ik het idee.
Maw, is een pony die bewezen goed is op de foto's wel een meerwaarde voor de kopers van sportpony's, of is de kans dat een pony uitvalt door dat soort problemen zo klein dat het eigenlijk niet interessant is?


Ik bemiddel internationaal in pony's en paarden, waaronder ook zeer regelmatig D-pony's. Zeker in de hogere prijsklasse is röntgen echt een must en wordt daar ook veel waarde aangehecht (en komen toch ook vaak genoeg pony's tegen die röntgen niet oké zijn, maar lijken hier wel beter en langer mee te kunnen lopen dan veel paarden met dezelfde bemerking). Denk dus dat het ook bij pony's wel toegevoegde waarde heeft, maar wel duidelijk minder dan bij de paarden en ik denk ook een stuk minder in en voor de fokkerij.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:07


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 18:40


GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:04

Quir schreef:
Flint Fortuna is niet het type waar ik eigenlijk naar op zoek ben, Don Cremello en Cassanova zijn dat veel meer. Ik zoek wat meer body en front.
Maar dat is niet t enige, ik wil geen inteelt/lijnenteelt. Zowel Flint Fortuna als mijn pony hebben Jacobspeel Rocky (Bokkesprong czardas) op het papier staan. Dus valt hij sowieso af.


Hij heeft heel veel front en genoeg body hoor. Maar snap wel dat je niet voor inteelt gaat.
Afbeelding

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:18

Dees schreef:
Quir schreef:
Welk papier kan je trouwens het beste aanvragen? Merrie heeft nrps, met een Welsh hengst kan je Welsh papier krijgen of alleen nrps?


Welk papier je het beste kunt aanvragen, moet je geheel zelf weten.

Met jouw merrie ga je nooit een zuivere Welsh fokken. Het echte Welsh-stamboek is voor 100% Welsh-gefokte dieren, daar mag geen 'vreemd' bloed in zitten. Wel heeft ook het Welsh-stamboek een kruisingen-boek. Weet niet precies hoe dat heet. Het veulen van een NRPS-merrie en een Welsh-vader zou daar ingeschreven kunnen worden.
Bij NRPS is je merrie ingeschreven en haar veulen zal daar ook zonder probleem kunnen worden ingeschreven, ook van een zuivere Welsh-hengst. Het is even de vraag of je veulen dan aan de bloedeis van NRPS voldoet. Ingeschreven worden kan het sowieso, het percentage bloed zal moeten aanwijzen in welk register.

Mooie hengst, Cassanova du Bois! Prachtige foto ook!


Dit klopt niet. Ik heb 3 part bred Welsh pony's (50%) ingeschreven bij het NWPCS en het WPCV. Dat kan altijd zodra de pony minimaal 25% Welsh' bloed heeft.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 17-11-16 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:32

Wat klopt er niet precies?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:33

Ik zag ook weer mooie Duitse rijpony hengsten voorbij komen bij Westfalen stamboek. Ben benieuwd welke erdoor komen en ook daadwerkelijk ter dekking gaan staan.

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Pony hengst voor mijn nrps D-pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:56

Dat in het Welsh stamboek alleen pony's met 100% Welsh bloed ingeschreven mogen worden.

Het NWPCS is het moederstamboek en daar is mijn merrie met 50% Welsh bloed ingeschreven.

Of begrijp ik het niet helemaal? :o