[VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

[VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 00:14

Goedenavond allemaal!

29 augustus opende ik een topic over Cas
Cas doet hard zijn best met beleren

Mijn nieuwe "rijpaard" die alleen nog even moet leren om een rijpaard te worden!
In dat topic en over de pb kreeg ik wel vaker de vraag of ik een volgtopic bij zou kunnen houden over hem, het heeft even geduurt maar hier is hij dan!

Omdat lang niet iedereen zijn vorige topic gelezen zal hebben even kort de informatie:
Carantos
1.65
05-04-2007
Sarantos x Flemming
Dit zijn wij:

Afbeelding

Cas is in Januari 2015 bij mij gekomen alszijnde onbeleerd paard. Niks bleek helaas minder waar.
Na contact met zijn oude eigenaren bleek dat die het geprobeerd hadden maar er rechtsom meer naast lagen dan erop zitten en niemand het meer wilde proberen. Gelukkig waren deze mensen wel heel eerlijk over wat en dat het fout gelopen was. Hun is afhankelijk door de handelaar verteld dat hij geslacht zou zijn. Hij doet het best goed hier voor een dood paard :j.

Daarna bij de handelaar is hij helemaal verknipt, dat is aan zijn karakter terug te lezen (Pakte je je teugels op dan stond hij met zijn kin op zijn borst te shacken.)

Hier zijn we rustig begonnen met vertrouwen winnen en beleren, niet zonder slag of stoot.
Ik heb met mijn handen in het haar gezeten wat ik me op mijn hals gehaald had;
Ik was voor het eerst van mijn leven echt bang van een paard, en dat moest dan ook nog is mijn eigen paard zijn. Geen fijne combi, moesten we maar is iets aan doen.

Samen met mijn trainer heeft het tijd gekost en veel van mij zelf gevraagd, maar stukje bij beetje komen we er!
Niks krijgen we kado, maar iedere stap vooruit is een overwinning opzich.
In het vorige topic zijn de foto's van het beleren te zien. Waarin wij vanuit dameszit naar een pop gewerkt hebben. Toen de pop prettig was voor cas zijn we verder gegaan met een ruiter, ikzelf dus.
Er is bewust voor gekozen om er zelf op te gaan, alleen niet door mij zelf. Mijn trainer wist dat we dit samen wel konden maar het wat langer zou duren. Achteraf ben ik heeel blij met zijn keuze om mijn paard niet bij hem in training te nemen maar ons samen te begeleiden _/-\o_ .

Laatste keer was te lezen dat ik een goede smakker van hem afgemaakt had. Breuk in het vertrouwen maar hoort erbij. We zijn ondertussen weer verder en leren van iedere fout weer bij.
We zijn nu weer enkele weken verder. Hebben er bewust voor gekozen om eerst alleen met mijn trainer te rijden en de draad weer op te pakken. Toen het vertrouwen weer wat terug was ben ik ook weer met hulp van mijn lieve vriendinnen gaan rijden.

Vorige week was Lisa (Lieees @ Bokt) bij mij en die heeft voor mij ook foto's geschoten. Altijd weer goed om van te leren.

Afbeelding

Ondertussen zijn we net weer een lesje verder en begint hij al wat lengte in de hals te pakken. We zijn nu nog aan het richten op losheid in het lichaam, als hij dat lichaam loslaat kan ik er tenminste normaal op zitten, maar die ontspanning moet wel bij mij vandaan komen :j.

Wordt vervolgd!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:26

Ik volg, ben benieuwd hoe dit gaat verlopen :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:43

Ik vind het een prachtig beestje, denk echt wel dat dat wat wordt! En als het lukt om hem helemaal 'goed' te maken heb je wel een paard dat voor je door het vuur gaat. :j

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:57

Ik volg ook, respect hoe je het doet.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:25

Ach, zo'n beestje toch.....en kijk hem nu eens zijn best doen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 18:10

Ja hij doet echt afgrijselijk hard zijn best :j
Dat was misschien ook wel wat ik in hem zag 1,5 jaar geleden; achter dat angstige scharmikel zat wel een paard wat contact zocht en zijn best wilde doen voor je.

Zeepsop@ dat is precies waar we nu op uit zijn inderdaad. Het is echt niet altijd makkelijk maar boven alles merk je dat hij zo graag met je wil werken en echt wel gehecht geraakt is aan mij. Als iemand anders zijn voet in de beugel wil zetten vertoont hij gewoon nog zijn oude gedrag (weg willen vluchten) terwijl hij bij mij nu netjes stil staat en mee kijkt en denkt.
Het zal wel altijd een beetje er een met een gebruiksaanwijzing blijven, maar dat heeft mijn merrie gelukkig ook haha.

Vanavond gaan we kijken of ik weer kan rijden. 'S avonds is beeldmateriaal maken altijd wat lastig, dat zal hopelijk van het weekeind weer lukken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:49

En toch even een stukje beeldmateriaal van vandaag, al is dat wat lastig in het donker
https://www.youtube.com/watch?v=cR67-uT ... e=youtu.be
Hij loopt natuurlijk nog te diep, maar het begin aan mijn hand zoeken en ook vooral accepteren is er.
Zoals jullie kunnen zien wil hij zijn lichaam al wat meer los laten en doet hij heel hard zijn best. Nu zijn we bezig met hem uit te laten schuiven in de hals zodat hij richting het lang en lage wil. In stap lukt dat wel al (en das best spannend om te doen, bedenk je dat krappe 2 maanden geleden hij me nog ongeveer ieder rondje nodig had met een flinke ophouding om niet uit elkaar te klappen.) In draf werken we dit rustig uit.
Ik ben blij dat hij nu zijn rug wat omhoog wil brengen en zijn achterbeen lekker meeneemt.
Voor nu heel tevreden! ik ben benieuwd hoe hij over een maandje erbij loopt :j

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:07

Goed dat hij zo zn best doet

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:20

Fijn dat jullie stukje bij beetje toch vorderingen maken :)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:39

Wat leuk om de vorderingen te zien. Hoe gaat het nu? Geen smakker meer gemaakt?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 19:35

Al even niks laten horen! We zijn wel hard aan het trainen hoor hihi :j

Cas gaat eigenlijk al een paar weken met sprongen vooruit. Door gewoon lekker veel te rijden komen we steeds meer richting de ll en blijft de ontspanning er lekker in.
De laatste keren met het koudere weer en wind wel weer wat fris, maar omdat ik hem nu beter ken kan ik zijn schrikreacties eigenlijk heel gemakkelijk afvloeien; ophouding - los - doorrijden.
Waar ik nu nog mee zit is dat hij als ik voor een ophouding maak heel erg met zijn hoofd weer terug komt, daarom laat ik hem iets te veel lopen en probeer op mijn zit hem kleiner te krijgen.
We zullen maar zeggen dat niets tot nu toe snel ging, maar dit eigenlijk best vlot al.

Even klein filmpje van van de week (helaas krijg ik hem niet gekanteld..)
https://www.youtube.com/watch?v=jOoPDpjLUDw

Ik ben gelukkig niet meer van hem afgeklapt. Ik voel het eerder als hij wil gaan klappen en dan begrens ik hem sneller. Hierdoor is de reactie veeeel minder en dus makkelijk uit te zitten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:13

Zo, dat is echt al een wereld van verschil!
Gefeliciteerd met de vooruitgang, want het valt wel degelijk op!

Je bent wat onrustig in je hand en volgens mij gaat Cas dan zoeken naar je hand. Het lijkt een beetje een wisselwerking, als jij je handen niet stil houdt (op en neer) gaat hij zoeken naar wat je wilt en komt dan achter de loodlijn te lopen. Je instructeur kan het vast beter uitleggen dan ik, maar ik denk dat het komt door de onrust in je hand.

Maar het is al zo'n wereld van verschil met het eerste filmpje van jullie, dat je een tijd terug plaatste, dat ik nu alleen maar wil zeggen...

GOED BEZIG!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:53

Klopt wat je zegt! Ik probeer hem met mijn hand hoog te houden en dat werkt juist tegen.
Vanavond les gehad, duidelijk dat ik gewoon mijn laag en stil moet houden en hem naar mijn hand moet blijven rijden. Hij loopt nog net even niet genoeg om met takt en aanleuning in die hand te zakken. Als hij iets meer loopt doet ie t wel en zakt hij er niet achter.

En,we hebben vandaag onze eerste stukjes bewuste galop mee gepakt! Trots als een pauw natuurlijk. Hij was hardstikke zoet. Het wordt echt een heerlijk dier!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:31

Wat een vorderingen, echt leuk om te zien!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Cas zijn lange weg naar rijpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:36

Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit! Ga zo door! Ben het trouwens ook eens met Daphara.