Katten aan elkaar introduceren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 22:00

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen, ik trek bij hem in.
Nu is het zo dat hij al 2 katten heeft (poezen, beiden geholpen) van 1 jaar oud, maar ik heb ook 2 katten (kater en poes, beiden geholpen, ook 1 jaar). Natuurlijk wil ik graag mijn katten meenemen!

Maar hoe kunnen we dit het beste aanpakken om ze aan elkaar te introduceren?
Mijn kater is onwijs sociaal en makkelijk naar andere katten, de poes daarentegen is wat lastiger naar andere katten. Ook mijn vriend heeft 1 sociale en 1 wat minder sociale kat.

Op internet lees ik veel over hoe je katten moet introduceren, maar dit gaat vaak om 1 kat.
In ons geval is het dus 2 katten aan 2 katten introduceren.

Ik ben in het bezit van een bench waar mijn katten vaker in hebben gezeten.

Alvast bedankt!

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:12

In het kattenpension waar ik werk zetten we nieuwe katten altijd gewoon bij elkaar (dus sommige katten kunnen er al meerdere dagen/weken zitten) eigenlijk gaat dit altijd goed. Mede doordat er veel verstopplekken en hoge plekken zijn voor alle katten. Daarnaast zit er ook 24/7 Feliway in het stopcontact. Wij zijn verder ook vrij nuchter en makkelijk met de katten, ze moeten het zelf even uitzoeken (tuurlijk als het echt niet gaat dan halen we ze uit elkaar en zetten we ze in een andere kamer). Zelf relaxed blijven en gewoon kijken hoe het gaat.
Ik zou ze niet in de bench bij de andere katten neerzetten, dat kan nogal dreigend overkomen voor je katten

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 22:18

Een feliway komt er inderdaad ook, zelf had ik ook in gedachten om ze gewoon bij elkaar te zetten, maar lees ook op verschillende sites dat dat juist niet de manier is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:24

Ik zat vorig jaar ook in die situatie, ik zal het even uitschrijven. Wij hebben ook allebei 1 sociale kat en 1 wat meer teruggetrokken.

We hebben die van mij eerst even in een aparte kamer gezet, ze daar een nachtje gelaten. Toen die van mij in de slaapkamer en die van hem in de aparte kamer.

Daarna hebben we die van mij weer in de aparte kamer gezet en zijn we begonnen met voeren. Eerst met de deur open en die van mij aan de ene kant van de kamer en die van hem aan het einde van de gang. En toen steeds een beetje dichterbij.

Op dag 5 zijn die van mij ontsnapt en toen sliepen ze met z'n vieren samen. :') Als die 2 sociale van jullie het goed met elkaar kunnen vinden zullen de andere 2 wel volgen.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:36

Wij zetten ze altijd gewoon bij elkaar :=

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:07

Zou ze toch eerst even apart houden. Het zijn twee stelletjes, dus per twee apart zetten. Het werkt hetzelfde als met 1 kat. Laten wenen aan elkaars geur door de deur, uitwisseling van kamers, uitwisseling van speeltjes en niet te snel willen. Voor jouw katten is alles nieuw, wat al extra stress meebrengt ook zonder de andere katten.

Dat ze ze in een kattenpension gelijk bij elkaar zetten is meestal door het gebrek aan ruimte en tijd. Het is niet de katvriendelijkste manier om dat te doen. Eigenlijk vind ik dat ze dat in in een kattenpension zouden moeten weten ook als bij hun die mogelijkheden er niet zijn. Dan kan je in ieder geval klanten een goed advies geven.

Een goede introductie scheelt veel stress en kan maar 1x. Herintroduceren kost enorm veel tijd dus waarom niet in 1x goed doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:14

Op Boktmarkt heb je de katten ter herplaatsing aangeboden?

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Katten aan elkaar introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 18:28

Klopt Cayenne, die moet ik nog verwijderen, goed dat je me er aan herinnert!
Die plaatste ik voordat ik wist dat ik bij mijn vriend mocht intrekken (officieel gezien). :)

Verder, bedankt voor jullie berichten! Ik denk dat ik inderdaad kies voor de manier van Sleeper en Lieveli, ik vind het belangrijk dat het goed gaat tussen alle katten en dat we maar een blij gezinnetje mogen vormen. :D