Winter voeren en bijvoeren? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:57

oke en wat voor pulp kan ik dan het beste nemen? welk merk etc.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:01

white_flame schreef:
oke en wat voor pulp kan ik dan het beste nemen? welk merk etc.


Gewoon pulp, kan je in eigenlijk alle winkels als boerenbond en aveve krijgen. 100g pulp met minimaal 500g water aanmaken (of 200 met 1000 etc) en ca 6 uur laten weken. Je kan ook speedibeet halen dat hoeft maar een kwartier te weken maar is relatief duurder dan korrel.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:02

Bietenpulp is een dikmaker (zeggen ze ik heb helaas andere ervaringen |( )...
Dit zou ik alleen voeren als ze te schraal worden..
Kijk maar eens goed wat er in zit op de zak.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 11:06

rommulus schreef:
Bietenpulp is een dikmaker (zeggen ze ik heb helaas andere ervaringen |( )...
Dit zou ik alleen voeren als ze te schraal worden..
Kijk maar eens goed wat er in zit op de zak.


wat bedoel je?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:26

Ja ik ben ook niet zo weg van bietenpulp. Als dan zou ik voor Wiesencobs gaan. Dat is gedroogd en geperst gras. Ook die maak je nat en kan je dan geven.

Maar verstandig dan maar even lak aan hun regels te hebben en er wat hooi op te slaan. Een paard moet gewoon hooi hebben.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:20

Mijn paard werd er niet voller van..
Heb het 3 maanden gevoerd maar ik vind er weinig aan vitaminen ed in zitten in verhouding tot wat je moet voeren..
Dan kun je beter een vitaminen brok pakken.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 12:30

welke brok is dan redelijk prijs kwaliteit verhouding?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:34

white_flame schreef:
welke brok is dan redelijk prijs kwaliteit verhouding?

Ik kwam uit bij vitalbix, voer ik 150g per dag per paard van dus ik doe 3 maanden met een zak met 2 paarden. Mezatoa schijnt een andere optie te zijn?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:34

Bietenpulp zit ook veel suiker in dus je moet daarbij ook letten op hoefbevangenheid..

Hooi is het allerbelangrijkste.. maar dat wordt al geregeld zie ik.. ik denk ook dat als je paard voldoende hooi heeft, pulp niet meer nodig is..

Aanvullen zou ik doen met een vitamine korrel :j

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:38

Bietenpulp bevat toch juist bijna geen suiker meer? Gezien het de pulp is van de suikerbiet, waar de suiker zo veel mogelijk is uit gehaald?

Maar zolang het op valt te vangen met hooi zou ik nog geen pulp geven. Ik voer Marstall Force, 100 gram per dag. Met een zak van 20kg doe je dan zo'n 200 dagen, ruim een half jaar ;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:38

Bietenpulp bevat weinig suiker, dat is er al uit gehaald ;)

Heeft ook weinig smaak en is alleen ook veel te eenzijdig.
Pak dan liever een kompleet voer waarin het verwerkt is, zoals Seniores Priores van Subli.

Maar ook ik ben voorstander van onbeperkt hooi!
Dat in de eerste plaats!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:44

Alle brok is duur tegenwoordig ...
Ik kan me herinneren dat ik een zak basis brok haalde voor 4,50 ...
Het zelfde met hooi.... een baaltje toen koste 2,50 ipv de gemiddelde 5 euro.... en dan maar afvragen naar de kwaliteit...

Nogmaals ik zou lekker een goede basis brok halen daar zit genoeg in en met bv een kwart per dag om te beginnen zou genoeg moeten zijn.
Vitaminenbrok heb ik ooit eens besteld bij de paardendrogist en heb ik best lang mee gedaan maar er zijn tegenwoordig veel meer keuzes dus daar zou ik je niet in kunnen helpen.
Evt kun je daar olie toevoegen (zonnebloem is ook voldoende en, al is lijnzaad mooier) en of winterpeen gewoon goedkoop zo'n grote zak waar je wel even mee doet.

Ik heb ook jaren lopen pielen met brokje dit suplementje zo etc etc etc..
Bakken met geld weg gebracht en het mooiste doet ze het toch echt op basis brok en olie.
Tenminste dat is mijn ervaring..

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:01

Waar kan ik die Vitalbix halen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:05

white_flame schreef:
Waar kan ik die Vitalbix halen?

Feralhorsecare.nl de bezorgingskosten zijn hooguit 3 euro en bij 2 zakken gratis.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:09

Zoals iemand hier reeds zei kan een karretje voor achter je brommer een oplossing zijn.
Dan kan je met gemak hele balen hooi vervoeren en krijgt hij genoeg ruwvoer.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:19

tengeltje11 schreef:
Zoals iemand hier reeds zei kan een karretje voor achter je brommer een oplossing zijn.
Dan kan je met gemak hele balen hooi vervoeren en krijgt hij genoeg ruwvoer.


de hooi pakken die wij hebben kunnen daar niet in.

En het feit waar ik bang voor ben is dat het hooi vochtig word als ik het in de wei leg

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:25

Je had toch al een plan voor pallets met een zeiltje?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:25

Pavo Nature’s Best is een heerlijke, gezonde muesli met stukjes wortel, extra spelt en zongedroogde luzerne. Doordat het zo’n structuurrijk paardenvoer is, stimuleer je met Pavo Nature’s Best het kauwgedrag van je paard, en dat is gezond! De vezels in deze muesli stimuleren de spijsvertering en zorgen voor gezonde darmen.
Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde waar je paard dus niet druk van wordt.
Energie (MegaJoule) 11,5 MJ/kg
Energie ( EWPa) 0,8 Unit/ kg
Verteerb. ruw eiwit 8 %
Ruw eiwit 11 %
Ruw vet 3,8 %
Ruwe celstof 16,6 %
Ruw as 8,5 %
Suiker 2 %
Zetmeel 24 %

Pavo Cerevit is een aantrekkelijk geprijsde, zeer smakelijk paardenvoer met gerstvlokken en maïsvlokken. Hiermee geef je je paard of pony alle benodigde vitaminen en mineralen voor een goede gezondheid. Deze muesli is met zorg samengesteld; het bevat geen haver en heeft een laag eiwitgehalte.
Energie (MegaJoule) 12,3 MJ/kg
Energie ( EWPa) 0,85 Unit/ kg
Ruw eiwit 11 %
Ruw vet 3 %
Ruwe celstof 12 %
Ruw as 7 %
Suiker 4 %
Zetmeel 32 %

Sobere paardenrassen hebben weinig krachtvoer nodig, maar de behoefte aan vitamines en mineralen is hoog. Speciaal daarvoor is Pavo Liga ontwikkeld.
Pavo Liga bevat weinig energie en eiwit, maar 2 maal zoveel vitamines en mineralen als ander laag energetisch krachtvoer. Kijk maar eens naar de gehaltes aan vitamines, koper, zink, selenium en niet te vergeten biotine. De spoorelementen in dit product zijn organisch gebonden voor een extra goede verteerbaarheid. Pavo Liga is alles wat sobere paarden nodig hebben voor een goede gezondheid, een glanzende vacht en sterke hoeven.Energie (MegaJoule) 12,1 MJ/ kg
Energie ( EWPa) 0,84 Unit / kg
Gerst 7 %
Verteerb. ruw eiwit 7 %
Ruw eiwit 10 %
Ruw vet 3 %
Ruwe celstof 14 %
Ruw as 8 %
Suiker 6 %
Zetmeel 21 %

Een van deze 3 een goede keus om naast ruwvoer bij te voeren?
De laaste staat mij persoonlijk wel aan!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:28

Ik heb echt een hekel gekregen aan pavo en dergelijke merken. Paarden kregen vitaminetekorten ondat ik niet genoeg voerde maar enorme jeuk omdat ik teveel troep gaf..

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:29

uhm.... die musli beter dan toch?
wat zijn goede merken?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:53

De Subli DieetMix is uitermate geschikt voor paarden en pony's die te dik zijn, insulineresistent gevoelig zijn, allergieën hebben of behoren tot de sobere rassen.
Wat maakt Subli DieetMix zo bijzonder?

Het is samengesteld zonder granen en graanbijproducten en er is ook geen melasse toegevoegd. Hierdoor is het gehalte aan suiker en zetmeel extreem laag. Daarentegen is het ruwvezelgehalte zeer hoog, evenals het vitaminen-, mineralen- en sporenelementengehalte.
Samen met grof hooi of grove kuil vormt de Subli DieetMix een volledig rantsoen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:03

Je schiet nu van muesli naar vitaminekorrel naar dieetmix. In principe is het allemaal heel degelijk voer, maar bepaal voor je zelf eens rustig wat je zou willen voeren :)

Waar geef je zelf de voorkeur aan? Heb je de mogelijkheid om het voer daar op te slaan of moet je het iedere dag meenemen? Wil je graag dat ie wat lekker te kauwen heeft of richt je je meer op puur die vitamines/mineralen binnen krijgen? Heeft ie ook nog wat energie nodig of juist helemaal niet?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:23

Ik zou eerst mijn paard eens hooi gaan voeren en dan gaan zien(na een paar weken, maanden)
hoe en wat dat met je paard doet.
En dan pas bij gaan voeren dat wat tie nodig heeft. en niet zomaar luk raak er wat in mikken.
Omdat tie bijgevoerd moet worden!

Voeren = is kijken en aanvoelen en als je dat lastig vind kun je altijd een ruwvoer analyse laten doen en op basis daarvan bijvoeren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:09

Koop een meetlint zodat je beter zicht hebt op aankomen en afvallen. Samen met foto's (zij en achterkant, want vorm kont verteld je aardig wat over vetreserves) heb je dan veel beter beeld of en hoeveel hij werkelijk aankomt/afvalt. 10% over de winter (dus nu tot maart ongeveer als het gras weer gaat groeien) is niet iets om over te stressen, 10% in 1-2 weken wel.

Met die minishetten als weidegenootjes kan ik mij het niet bijvoeren ergens wel voorstellen. Die hebben niet zoveel nodig en met wat reserve winterspek van het zomergras komen die er meestal wel zonder hulp. Jouw paard bijvoeren waar de rest ook bij kan is voor de shetten mogelijk ongezond en voor jouw flink kostbaar. Hooi, etc. wordt dan lastig of je moet er bij blijven tot het op is (tijdje apart zetten). Het is vaak meer voedingswaarde die te laag is t.o.v. energiegebruik door kou en vocht wat problemen geeft dan geheel niks te eten meer. Of wordt de wei al stuk gelopen/gegraven op zoek naar eten?

Bijvoeren kan je dus doen met iets dat wel ruwvoer is, maar genoeg energie bevat om voor het armere gras te compenseren en wat vrij snel gegeten kan worden. Bietenpulp is dan een optie (gewoon zak van de welkoop, thuis weken en wil je verwennen omdat het echt koud is, roer je er daar even een liter heet water door (thermosfles past ook wel op scoot).

Voerverkooppraatjes moet je mee oppassen, wat je wil ten eerste is een makkelijk te geven dosis mineralen en gezien de tijd van het jaar kan iets massa geen kwaad, mits er niet zoveel in zit qua energie, beetje extra darmvulling helpt met warm blijven. Subli ponybrok bv, valt onder gewoon basis voer, al is het specifiek voor de vitamines en mineralen. Haal je gewoon bij de welkoop (20kg, 9 euro), met een halve kg kom je een heel eind en mocht er een shet wat van snoepen is dat niet erg.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:23

Geen pavo voeren gewoon vitaminekorrel. Of van marstall of van vitalbix. Verder idd hooi. Weet niet of je verpakt hooi wil bestellen Let dan op dat je voordroog krijgt en geen kuil. Daar worden ze baggervet van.
Wat ik deed was heen en weer rijden met de scooter met een 20kg baal tussen me benen. En anders laat je een 300 kg baal bezorgen. Kan je die ergens droog neerleggen dat je paard ervan kan eten? En anders je opa vragen of hij veel brengt