Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 17:45

Hallo

Sinds een paar weken heeft mijn pony last van wondjes op haar beide knieen. Ze is al wat ouder en struikelt regelmatig in de wei of tijdens het wandelen(rijd niet meer op haar). Daarnaast stoot ze haar benen vaak in de stal. Waardoor de wondjes dus telkens open gaan.

Ik probeer het regelmatig af te spoelen met water en te wassen met betadine.Vervolgens droog ik het af en spuit ik er wat wondspray op. Echter blijven de wondjes en zie ik geen verandering.
Daarnaast vind mijn pony het erg vervelend als ik aan de wondjes zit dus het is lastig om ze in te smeren tijdens het wassen aangezien ze telkens haar benen op tilt of probeert weg te draaien.

Normaal gesproken wil ze altijd rollen naar het wandelen maar nu kan ze niet meer gaan liggen omdat de knie buiging haar pijn doet.
Verder zijn de benen niet warm en gedraagd ze zich gewoon normaal.

Het vervelende is dat ik maar een paar keer per week langs kan gaan om de wondjes te verzorgen. Ze staat bij familie van mij en dat zijn al wat oudere mensen die niet elke dag de energie hebben om haar wondjes te verzorgen. En voor mij is het een half uur rijden met de auto.

Ik wil van de week even langsgaan bij de DA voor advies.
Verder zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen zijn qua wondverzorging.


Afbeelding
foto van een van haar knieen
net na het afspoelen.

foto is op een rare plek afgesneden waardoor hoeven lang lijken. deze zijn pas nog bekapt en beslagen
Laatst bijgewerkt door SnuitjeLove op 29-10-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:52

Ik vind groene klei erg fijn!

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:11

Naast de wondjes zou ik ook even in overleg gaan met de dierenarts. Als je pony niet meer kan liggen vanwege de pijn bij het buigen zou ik me wel zorgen gaan maken. Dan kan ze eigenlijk niet meer haar vermoeide beentjes laten rusten wat weer meer risico heeft op struikelen door vermoeidheid.
Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 29-10-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:12

Persoonlijk bij ik haar hoeven erg lang lijken . Is de recent nog bij hoefsmit geweest..?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:12

Iedereen zweert bij honing zalf maar ik denk dat wanneer het dier eens goed bekapt word hij al veel minder gaat struikelen. Hij loopt nu op donald duck voeten en daar kan een paard gewoon niet op lopen

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 18:15

hoefsmid is een paar weken geleden al geweest. we weten het probleem met haar hoeven. ze word steeds rechter op gezet. En ze heeft ijzers voor. anders loopt ze op haar hak. Daar werken we dus al een hele tijd aan.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 18:18

Esther_r20 schreef:
Naast de wondjes zou ik ook even in overleg gaan met de dierenarts. Als je pony niet meer kan liggen vanwege de pijn bij het buigen zou ik me wel zorgen gaan maken. Dan kan ze eigenlijk niet meer haar vermoeide beentjes laten rusten wat weer meer risico heeft op struikelen door vermoeidheid.


je daar twijfel ik dus ook over. aangezien ze in de paddock niet snel wil rollen. maar ik zie s ochtends toch wel poepvlekken op haar kont. dus bij echte vermoeidheid zal ze toch wel liggen dus.

ik ga het zeker met de DA bespreken.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:52

Voor zo een wondjes gebruik ik Cicaderm.

Is een dikke witte zalf speciaal voor kleine wondjes...

Die blijft ook goed hangen waardoor je maar 1 keer per dag of om de twee dagen hoeft te smeren.

Wel goed opletten dat het niet gaat ontsteken....

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:57

SnuitjeLove schreef:
Esther_r20 schreef:
Naast de wondjes zou ik ook even in overleg gaan met de dierenarts. Als je pony niet meer kan liggen vanwege de pijn bij het buigen zou ik me wel zorgen gaan maken. Dan kan ze eigenlijk niet meer haar vermoeide beentjes laten rusten wat weer meer risico heeft op struikelen door vermoeidheid.


je daar twijfel ik dus ook over. aangezien ze in de paddock niet snel wil rollen. maar ik zie s ochtends toch wel poepvlekken op haar kont. dus bij echte vermoeidheid zal ze toch wel liggen dus.

ik ga het zeker met de DA bespreken.


je geeft aan dat ze met name in de stal de boel open haalt, betekent dus dat ze met heel veel moeite gaat liggen en staan. dat ze bij hele erge vermoeidheid nog kan liggen, kan ze in mijn beleving dus eigenlijk niet liggen.

dierenarts is zeker de juiste weg, hetzij voor pijnstilling, hetzij voor een andere beslissing.

als de oudere mensen waar hij staat niet meer bij machte zijn om zijn wondjes de nodige zorg te geven, dan zou ik ook overwegen om haar in pension of pensioen plek te zetten als ze nog wat jaartjes mee zou kunnen (anders een oude boom niet verkassen), immers ze heeft straks waarschijnlijk hoe langer hoe meer zorg nodig, terwijl de verzorgers hoe langer hoe minder kunnen doen fysiek.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 19:19

ja dat zijn een beetje de dilemmas waar ik mee zit. Deze mensen hebben zelf ook paarden maar de maar zijn een beetje van het ouderwetse harde zegmaar. Het voordeel is dat ze daar gratis mag staan en ik dus alleen hoefsmid en DA kosten heb. Het nadeel is in mijn buurt is geen betaalbare pension plek te vinden. En ik ben samenwoonende student.

Plus mijn pony is helemaal op haar plek daar. Heeft vriendjes een warm stalletje en veel liefde..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:49

Calendulazalf. Gewoon bij de drogist te koop voor een euro of tien. De zalf is antiseptisch en heel vet waardoor de huid en korstjes zacht blijven en ze dus niet zo'n moeite zal hebben om haar knieen te buigen. Eigenlijk is het wel handig elke dag te smeren, is er iemand die je kan helpen op de dagen dat jij niet kunt?

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 20:19

dankje @mrie ja ik zou kunnen overleggen met andere meiden die er ook rijden of zij het af en toe kunnen doen.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:42

Dermiel wondzalf vind ik geweldig werken. Elke keer voordat je het er op smeert wel even de viezigheid en zalfrestjes van de vorige keer er af spoelen.
Mijn pony had laatst een soortgelijk wondje als op jouw foto, en dat is in een korte tijd mooi genezen. (Ook al had ik het niet elke dag ingesmeerd, oeps)

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:45

Zie je dat ze moeite heeft met liggen of denk je dat? Want het kan ook komen doordat ze ligt op een te harde ondergrond. Dat daar haar knieen stuk van gaan. En dat heeft niks met het bewegen te maken, slecht bewegen kan wel een gevolg daarvan zijn.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:46

Ik had vroeger bij mijn oude ruin van die leren knielappen om. Die kreeg op een gegeven moment ook van wondjes die telkens opengingen. Deze zaten met een riempje boven en onder de knie vast. Was van zacht leer en aan de binnenkant een wollen lap.

Even gezocht:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 7241733225

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 13:51

heb honingwondzalf gekregen van de dierenarts. dit zorgt ervoor dat het wondje gaat genezen en flexibel blijft. en heb wat pijnstilling gekregen voor haar.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:18

zojuist tot de ontdekking gekomen dat pony zich er hard op de knieen laat vallen als ze wil gaan rollen. vandaar dat de wondjes open blijven gaan.
Dierenarts heeft ons aangeraden om opzoek te gaan naar speciale bandages/transport/been beschermers.
Hebben jullie nog tips?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:28

Ik vermoedde al zoiets. Die van mij heeft heel lang kniewondjes gehad, zoals ik ze ook op de foto zie, niet alleen hard gaan liggen maar liggen/rusten op een te harde ondergrond. Is heel lastig op te lossen. Staat ze op stal? Want dan zouden rubberen matten met een dikke stro laag iets verlichting kunnen brengen. In ieder geval voor de rust momenten.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wondjes op knieen hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 22:37

snachts staat ze op stal met een behoorlijke dikke laag stro dus het komt voornamelijk dokr het rollen in de wei gok ik