Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:37

Ik heb een arabiertje met een zeer korte rug , draagvlak ongeveer 42 cm. Ik ben een voorstander van de Wow zadels maar een 17 inch is echt veel te groot. Heeft iemand ervaring met een 16 inch kussen onder een 17 inch zitting. En zo ja hoe bevalt dit? En waar ik ook heel benieuwd naar ben, is hoelang de lengte van de 16 inch Wow kussens zijn. Heb ook het Massimo DresuurII zadel met franse kussens voorbij zien komen en mocht een Wow niet lukken, lijkt me dat ook een prettig zadel voor een korte rug. Hoor graag jullie ervaringen!!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:48

Dat zijn 2 totaal verschillende zadels maar wat ook belangrijk is is of jij wel in een 16 inch past. Bij die maat moet je echt denken aan kindermaten/hele slanke en korte mensen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:51

Ze zegt toch 16 inch kussens en grotere zit. Wow bouw je helemaal op maar kost ook 3 dubbele van Massimo die ook erg fijn is. Wow kenik wel verkoper van evt via PD gegevens voor je. Massimo trouwens ook.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-10-16 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:51

De thorowgood Gill Thomas is ontworpen voor korte arabiertjes met een brede maat en weinig schoft.
Een korter zadel ken ik niet en zit toch nog verdacht ruim voor een 17 inch.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:52

Ik kan je helaas niks vertellen over Wow, maar wel over Massimo. Mijn pony heeft ook een hele korte rug, volgens mij zelfs nog minder dan 40cm draagvlak. Hier heb ik een 17 inch Massimo Dressuur II op liggen :) Het kan net aan, maar een 16/16.5 zou natuurlijk beter zijn, dat paste alleen niet in mijn budget in verband met maatwerk.

Ik weet niet of het zo een beetje te zien is:
Afbeelding

inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

Re: Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:56

@Lynn...altijd welkom extra info over een verkoper :)
@Sizzle..bedankt voor de tip ..ga ik eens opzoeken!
@Ghostattack: bedankt voor de foto..inderdaad mooi kort zadel voor een 17 inch!!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:59

Lynn_Nikita schreef:
Ze zegt toch 16 inch kussens en grotere zit. Wow bouw je helemaal op maar kost ook 3 dubbele van Massimo die ook erg fijn is. Wow kenik wel verkoper van evt via PD gegevens voor je. Massimo trouwens ook.


Daarmee loop je de kans dat je de druk verkeerd verdeeld omdat je nu eenmaal een groter oppervlak nodig hebt om dat gewicht te verdelen.

Ik heb een kent&masters cob zadel, dat is een 17,5 inch een 44cm lang. Ligt prima maar zit niet zo comfortabel als een massimo vind ik.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:01

De cob was zelfs nog te lang voor mijn paard!
Massimo ligt hier super!!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:03

Ik ben zelf geen voorstander van Franse kussens, zie teveel paarden met drukpuntbelasting blessures daardoor.
Wow vind ik persoonlijk mooier liggen dan massimo, ik zou over een paar cm in deze niet moeilijk doen. Beter een perfect passend zadel met geschikte kussens voor de rug qua draagvermogen dat iets te lang is dan een meer standaard zadel wat qua lengte goed is maar de rug minder volgt. Heb je al eens naar kent & masters gekeken?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:04

K&m Cob zadel is veel te lang in dit geval.
K&m had vroeger ook een gill thomas maar die is van de markt helaas.
Van de hele TG lijn is de GT echt uniek kort in zijn soort (en heel goedkoop).

Massimo heeft een moeilijke pasvorm. Het kan super zijn, maar bij veel arabieren gaat hij schuiven en wippen omdat de boom direct achter de schoft weinig ruimte geeft (niet te verwarren met kopijzer).

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:05

Tribal? Ik weet niet precies de lengte van de kussens maar ik weet wel dat dit geheel samen te stellen is evenals Wow.
Ik ben er zelf erg blij mee.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:30

inferno1 schreef:
Ik heb een arabiertje met een zeer korte rug , draagvlak ongeveer 42 cm. Ik ben een voorstander van de Wow zadels maar een 17 inch is echt veel te groot. Heeft iemand ervaring met een 16 inch kussen onder een 17 inch zitting. En zo ja hoe bevalt dit? En waar ik ook heel benieuwd naar ben, is hoelang de lengte van de 16 inch Wow kussens zijn. Heb ook het Massimo DresuurII zadel met franse kussens voorbij zien komen en mocht een Wow niet lukken, lijkt me dat ook een prettig zadel voor een korte rug. Hoor graag jullie ervaringen!!


Zestien inch kussens van wow zijn echt 16" kussen, 16x 2,54 cm= 40,64 cm.

Zelf een 18 inch zitting en 17 inch kussens ( airbag achterin een inch groter) zie profiel.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:34

Ik heb hier op stal zelf de ervaring van 16 inch kussens en 17 inch zitting van wow, en jawel ook op een arabier... Het was de uitkomst na veel zadelleed.
Ik weet niet welke regio je zit, ik heb 2 goede fitters van wow in m'n contacten

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:26

Ik heb iets van zes jaar een wow dressuurzadel gehad op mijn half Arabier met 16inch kussens en 17inch zit. Om de zelfde reden. Kostte veel maar geen moment spijt van gehad.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wow zadel geschikt voor korte rug? of beter toch een Massimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:49

Ik rijd mijn korte Lusi met een 17 inch wow met 16 inch kussens. Voor ons een uitkomst omdat echt alle geprobeerde zadels te lang waren en/of enorm gingen schuiven. Met Wow zijn alle zadelproblemen verleden tijd!