Waterbak vorstvrij houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independant

Berichten: 244
Geregistreerd: 19-01-11

Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:34

Heeft iemand voor mij de gouden tip waarmee een waterbak (niet automatisch) welke in de paddock staat vorstvrij gehouden kan worden? Waterbak gaat dagelijks middags worden bijgevuld en ochtends heb ik geen tijd om eerst naar stal te gaan.
Sommige mensen hebben het plaatsen van een voetbal in de waterbak maar als het windstil is lijkt me dit geen optie.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:42

Bij lichte vorst stoppen wij wat hooi in het water.
Alleen bij harde vorst gaat het dan alsnog dicht helaas.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:13

Tennisbal?

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:15

Ik lees even mee.
In het verleden ook wel eens een voetbal er in gedaan, dat hielp niet.
Volgens mij zijn er wel electrische kabels die verwarmen, maar ik weet niet precies hoe dat werkt en hoe veilig dat is. Ook moet je dan stroom hebben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:59

Voetbal helpt in die zin dat het ijs er onder veel dunner is, het geeft dus een zwakke plek die pony met neus stuk kan maken. Echter omdat de rest van het ijs dan gaat zweven (vastgevroren aan de rand/hele laag ijs op bodem en wand bak + bovenkant), wordt het water vaak alsnog onbereikbaar. Bij dagelijks controleren en bijvullen is dat niet meteen een probleem. Haal wel elke keer al het ijs uit de bak! Ijsblokjes in je drinken zijn er ook om drankje kouder te maken en dat wil je hier niet (want sneller bevriezen). Komt bij dat de lagen ijs aan elkaar vriezen en het stuk maken ervan onmogelijk wordt voor zowel mens als paard.

Het bij de hand hebben van een goede hamer en een handdoek is aan te raden. Hamer om ijs stuk te slaan (met schoenen stuk trappen maakt je water vies) en handdoek voor je handen, want met blote handjes ijs vissen werkt helaas nog altijd het beste.

In tegenstelling tot de beweringen bevriest warm water minder snel gewoon buiten. Thermos/jerrycan heet/warm water mee om te mengen met de rest helpt zeker en kan ijshakken overbodig maken (al heb je dan wel aardig wat water nodig, 1L thermos is te weinig).

Hoe groter de massa water hoe langer het bevriezen duurt. Isolatie, dus bak in grotere bak zetten met veilige isolatie er tussen (bubbeltjesplastic kan bv) helpt ook wat.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 02:15


Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 05:39

Ik heb ooit ergens gelezen dat je, afhankelijk can de grote van de waterbak, een fles met zoutwater moet vullen.... dan schijnt je waterbak open te blijven.. zelf nog niet geprobeerd, want vriezen heeft het gelukkig nog niet gedaan hier :o

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:00

Ik heb twee ijzeren babykruiken (kringloopwinkel). Die vul ik met kokend water, dop erop, en dan onderin de speciebak leggen. Dan gaat het de hele nacht goed. Als het heel koud is, doe ik er in de ochtend opnieuw kokend water in. Wel voorzichtig, ijzeren kruiken zijn van buiten ook kokend heet.....

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:44

Ik heb wel filmpjes gezien op Facebook van mensen die trekker banden of iets dergelijks gedeeltelijk ingraven en er dan purschuim inspuiten. Dan een grote emmer of iets dergelijks erin zetten wat goed aansluit op de band en het purschuim en dan zou dat voldoende moeten isoleren om het ijsvrij te houden... De persoon waar ik 't filmpje van zag werkte het in die zin dat het heel dun ijs was en een gewone waterbak keihard bevroren was :+ maar daar was het - 20. Das wel heel koud gelijk.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:38

Alleen een grote 600 liter geïsoleerde vleesbak blijft overdag vrij van bevriezing als deze s nachts is afgedekt met tempexplaat en deksel. Dit soort bakken zijn te koop bij emballage handelaren. Voor een andere oplossing zie de link in mijn onderschrift. Kost wat maar is echt ideaal.

Daantje_1993
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:24

Wellicht zo'n luchtapparaatje die zo ook voor aquariums gebruiken.

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:27

Iets in de waterbak leggen lijkt mij ook een slim idee, verder heb ik ooit eens de tip gekregen om suiker in het water te doen maar dit is met een doorloopsysteem natuurlijk zo weer weg...
Proberen het meermaals per dag te controleren, misschien kan je met stalgenootjes een rooster maken wie wanneer de waterbakken controleert en ontdooit e.d.?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:47

Als je stroom in de buurt hebt een warmtekabel aan de onderkant bevestigen met aluminiumtape. Ook handig om een houten bak om je drinkbak te timmeren met isolatie platen ertussen. Mocht het snachts niet gebruikt worden geïsoleerde deksel van hout erop leggen, scheelt stroom.

Ik heb ze zelf, kan eventueel een foto voor je maken.

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:53

Ik ben ook stiekem aan het meelezen, heb zelf geen oplossingen maar ik ben wel benieuwd, wij hebben dit probleem ook :')

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:25

Afbeelding
Deze kun je kopen in de winkel, kost zo'n 4/500 euro. Verwarmt tot -30?

Afbeelding
Deze heb ik zelf gemaakt er zit dan nog een plastic bak in ten grootte van de opening met een warmtekabel aan de onderkant. Kostte me zo'n 50euro aan materiaal. Verwarmt ook tot -30.

Afbeelding
De blauwe is een warmte kabel alleen veel te lang. Een van 2m is voldoende.

We hebben trouwens beide bakken in gebruik en werken beide even goed. De gene de groene gekocht in de winkel is btw vrij licht dn moet je vast zetten anders schoppen de paarden deze zo om en heb je het stroom stuk. Kortom de eigen gemaakte bevalt beter.

xfloorremy

Berichten: 60
Geregistreerd: 02-11-16
Woonplaats: Limburg

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:35

Ik leg dr altijd een tennisbal in! Al wil dit niet altijd helpen...
Giet ook iedere dag warm water erbij, dan bevriest het minder snel!
En gewoon iedere dag bijvullen/ijs eruit halen :)

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:24

Wendely wat een goeie oplossing! Waar koop je de warmtekabel?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:22

Zoek op google warmtekabel buiten, dan kom je wel het e.a. tegen. Zag 1 van 4m voor €47.50,-.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:21

Afbeelding
Wij hebben een waterbak van 1x1mtr en ongeveer 60 cm hoog, gaat minstens 400 liter per keer in. We hebben 10 mtr warmtekabel op een stuk gaas gemaakt wat precies op de bodem past. Samen met een thermostaat die onder de 3 graden aanschakeld, en boven de 5 weer uit. Al met al een uitgave van ongeveer 100 euro.

SonShine

Berichten: 34
Geregistreerd: 23-03-11
Woonplaats: Swolgen

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:53

@Inloopstal

Misschien een stomme vraag maar de paarden hier hebben nog wel eens de neiging om in de waterbak te gaan staan of een been in de bak te zetten, geeft dat dan geen problemen als ze op het rooster gaan staan?

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:52

Das een goeie vraag, hebben we niet direct over nagedacht. We kunnen het rooster met de warmtekabel naar beneden in de bak leggen. Ik kan me ook voorstellen een soort van afdekplaat te maken om de kabel te beschermen. Wordt vervolgd.....

SonShine

Berichten: 34
Geregistreerd: 23-03-11
Woonplaats: Swolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:27

Ohja dat is ook nog een optie, het ziet er in ieder geval al veel belovend uit. Ben benieuwd naar het vervolg :)

Cebren
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-16

Re: Waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:17

Fles vullen met zout water en die in de waterbak leggen. Helaas had mijn vorige paard de kolder in z'n kop en haalde hij de flessen eruit. Het werkt overigens wel.