Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 20:59

Hoi hoi!
Ik heb nu 3,5 jaar mijn merrie Luna, fries x tinker 8 jaar en echt een schat van een merrie... totdat de blaadjes weer van de bomen vallen en het weer kouder wordt.
Zo braaf ze in het voorjaar en zomer is, zo'n bokkende rodeopony is ze met name in de winter. We beginnen alijd heel rustig, niets aan de hand, loopt lekker ontspannen door haar lijf. Zo uit het niets steekt ze haar hoofd tussen de benen, spring recht omhoog, bolt haar rug en gooit de kont er achteraan, dit een keer of 5 a 6 totdat ze in de gaten krijgt dat het niet gaan werken. Hoe ik erop blijf zitten mag joost weten, wonder boven wonder gaat het altijd goed. Tijdens een les weet de instructrice mij te vertellen dat ik op moet letten, haar in de gaten moet houden, want de ondeugd straalt eraf. Het is niet elke keer dat we rijden, maar toch wel met enige regelmaat. Wanneer het voorjaar weer is begonnen is het weer over. Zadel is nagekeken en op haar rug aangepast, rug is helemaal in orde, gebit is prima in orde... wegschieten in volle galop doet ze af en toe ook, maar ook in combi met die smerige bokken... als het op dat moment gebeurd blijf ik altijd kalm, rij haar naar voren, veel (schijn)overgangen en rijden veel figuren. Aan de hand veranderd ze trouwens ook ontzettend, van lief braaf paard, naar een hyperactief, vluchtig paard. Wie o wie heeft de gouden tip voor mij??? Aangezien de truukjesdoos alweer onder het stof vandaan gehaald is. Ze blijft me verbazen :j

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:00

Hoe wordt ze gehouden, zomers & in de winter. En wat krijgt ze qua voeding.
Dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:02

Komt ze in de winter minder buiten als in de zomer? Heeft ze in de winter nog speelmaatjes? Misschien in de winter magnesium bijvoeren?

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:03

Ze staat het hele jaar door 's ochtends op tijd buiten en eanneer het schemerig wordt gaat ze weer naar binnen. Krijg 3x daags hooi en 2x daags een nog geen kwart kilo basisbrok.

Ook in de winter staan ze allemaal lekker bij elkaar buiten.
Dat van magnesium vind ik een hele goeie, ga ik idd ff proberen, thnxx
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 25-10-16 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:05

Als ze van 8 - 5 buiten staat staat ze alsnog 15 uur per dag opgesloten in een stal. Het kan zijn dat ze daar niet geod tegen kan en dat ze daarom zo doet!

edit: Valt ze in de winter veel af dat haar zadel dan niet meer past?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:06

Heeft die van mij ook zodra de blaadjes vallen, maar alleen in het bbos. In de bak doet hij het nagenoeg niet. Hij vindt het gewoon leuk en de hormonen spelen een rol in het jaargetijde. Mijne staat de hele dag buiten in een koppel ruinen en heeft de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking. Tot is hij in de herfst tot aan het voorjaar een lolbroek met grapjes (bok en wegsprinten en alles wat van achter komt en voorbij komt is reden voor een bok en schieterigheid.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:07

MarlindeRooz schreef:
Als ze van 8 - 5 buiten staat staat ze alsnog 15 uur per dag opgesloten in een stal. Het kan zijn dat ze daar niet geod tegen kan en dat ze daarom zo doet!

edit: Valt ze in de winter veel af dat haar zadel dan niet meer past?


Dan zou ze het toch het hele jaar door doen als ze niet tegen lang op stal staan kan.

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:07

MarlindeRooz schreef:
Als ze van 8 - 5 buiten staat staat ze alsnog 15 uur per dag opgesloten in een stal. Het kan zijn dat ze daar niet geod tegen kan en dat ze daarom zo doet!

edit: Valt ze in de winter veel af dat haar zadel dan niet meer past?


Iets minder idd, maar zelfs in de herfst en het nog wat langer licht is en ze langer buiten staat dan in de winter doet ze het ook. Zodra het wat kouder wordt begint het. Ze valt niets af in de winter, blijft hetzelfde

Sim schreef:
Heeft die van mij ook zodra de blaadjes vallen, maar alleen in het bbos. In de bak doet hij het nagenoeg niet. Hij vindt het gewoon leuk en de hormonen spelen een rol in het jaargetijde. Mijne staat de hele dag buiten in een koppel ruinen en heeft de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking. Tot is hij in de herfst tot aan het voorjaar een lolbroek met grapjes (bok en wegsprinten en alles wat van achter komt en voorbij komt is reden voor een bok en schieterigheid.


Nou het bos lig ik er gewoon keihard naast, dan krijgt ze ook ineens zo'n opwelling. Laatste keer ging het super, maar die keren ervoor een zwaar gekneusde linker elleboog en de keer erna een zwaar gekneusde onderrug... ben niet zo'n bosheld meer, zeker niet in deze periode haha
Zei altijd joh ben blij dat ze niet zo heel groot is, dan val ik niet zo hard, maar daar ben ik rap op terug gekomen :')
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 25-10-16 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:19

Met fris weer een fris paardje. en vergis je niet in de tijd die ze buiten/op stal staan. Dat scheelt eind oktober in korte tijd toch ruim 4 a 5 uur met de zomerperiode.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:20

Scheelt het als je je paard laat uitgalopperen voordat je gaat rijden? Soms moeten ze de frisheid eerst kwijt, en kunnen daarna lekker aan het werk.

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:23

Floortz schreef:
Met fris weer een fris paardje. en vergis je niet in de tijd die ze buiten/op stal staan. Dat scheelt eind oktober in korte tijd toch ruim 4 a 5 uur met de zomerperiode.


Ooh dat zeker weten, ben ik het helemaal met je eens, maar het is op bepaalde momenten echt niet leuk meer, dan zit ik figuurlijk met mijn handen in het haar en weet ik even niet meer wat ik ermee aan moet. Eenmaal afgestapt dan sta ik wel te rillen op de benen,,dan zit de schrik er bij mij goed in.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:26

Die van mij heeft precies het zelfde. Nu gaat die van mij in de winter helaas wat minder naar buiten (niet mijn keuze, maar stalregels)
Als het echt wat heftig is laat ik haar aan de longe inderdaad altijd even uitgalloperen zoals angela al zegt, de ergste frisheid is er dan uit en dan is ze 9 van de 10 keer een stuk braver

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:29

minifries schreef:
Ook in de winter staan ze allemaal lekker bij elkaar buiten.
Dat van magnesium vind ik een hele goeie, ga ik idd ff proberen, thnxx


Ik heb ook een paard gehad wat rond oktober begon met bokken, wegspringen etc. Alle medisch dingen uitgesloten. Toen magnesium gegeven en nergens geen last van gehad. Maar ieder jaar rond oktober begon t weer

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:35

Dani199764 schreef:
Die van mij heeft precies het zelfde. Nu gaat die van mij in de winter helaas wat minder naar buiten (niet mijn keuze, maar stalregels)
Als het echt wat heftig is laat ik haar aan de longe inderdaad altijd even uitgalloperen zoals angela al zegt, de ergste frisheid is er dan uit en dan is ze 9 van de 10 keer een stuk braver


Dat deed ik idd ook, maar zelfs dat werkt niet altijd haha. Ze heeft een heeeeele sterke wil en een flink karaktertje. Maakt haar juist ook weer enorm leuk, behalve op dit soort momenten

karelien schreef:
minifries schreef:
Ook in de winter staan ze allemaal lekker bij elkaar buiten.
Dat van magnesium vind ik een hele goeie, ga ik idd ff proberen, thnxx


Ik heb ook een paard gehad wat rond oktober begon met bokken, wegspringen etc. Alle medisch dingen uitgesloten. Toen magnesium gegeven en nergens geen last van gehad. Maar ieder jaar rond oktober begon t weer


Dat ga ik zeker weten ook uitproberen, thnxx
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 25-10-16 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:42

minifries schreef:
Dani199764 schreef:
Die van mij heeft precies het zelfde. Nu gaat die van mij in de winter helaas wat minder naar buiten (niet mijn keuze, maar stalregels)
Als het echt wat heftig is laat ik haar aan de longe inderdaad altijd even uitgalloperen zoals angela al zegt, de ergste frisheid is er dan uit en dan is ze 9 van de 10 keer een stuk braver


Dat deed ik idd ook, maar zelfs dat werkt niet altijd haha. Ze heeft een heeeeele sterke wil en een flink karaktertje. Maakt haar juist ook weer enorm leuk, behalve op dit soort momenten


Maar laat je haar gewoon op eigen "rustig" tempo lopen aan de longe? Want die van mij moet ik echt effe flink laten rennen ook om het er uit te krijgen hoor, gewoon rustig logeren helpt ook niet.

Had het toevallig gister nog, toen was ze echt niet te houden en ben ik er ook af gegooid, toen 15 minuten aan de longe bijna rengalop gedaan, vanaf het moment dat je zag dat ze begon te ontspannen/moe werd er weer opgestapt, toen was er niks meer aan de hand en kon ik veilig door rijden

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:44

Ik denk dat deze merrie (ook) "mooi" gebruik maakt van jou idee dat ze in het najaar iets frisser kan (en dus mag) zijn.
Teugels wat laten vieren omdat het herfst is, staat gelijk aan een vrijbrief voor boevengedrag. Terug naar de basis: ook als er blaadjes vallen.
Paarden zijn zo slim. -:)
Is je paard geschoren? Dan kan het ook zijn vanwege kou.

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:49

senna21 schreef:
Ik denk dat deze merrie (ook) "mooi" gebruik maakt van jou idee dat ze in het najaar iets frisser kan (en dus mag) zijn.
Teugels wat laten vieren omdat het herfst is, staat gelijk aan een vrijbrief voor boevengedrag. Terug naar de basis: ook als er blaadjes vallen.
Paarden zijn zo slim. -:)
Is je paard geschoren? Dan kan het ook zijn vanwege kou.


Die maakt daar zeker weten wel gebruik van denk ik, ze is wel zo gehaaid :j
Ze is nog niet geschoren, maar ook ongeschoren doet ze het net zo veel als geschoren.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:06

Heb je wel eens geprobeerd los te galopperen in plaats van je training rustig te starten?

Anoniem

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:19

Als die van mij klieren zet ik ze direct na de bok op een minivolte flink aan het werk. Dan herinneren ze zich weer dat het makkelijker is om niet meer te bokken :')
Als je denkt dat het puur frisheid is, losgooien of longeren voor het rijden?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:34

Sim schreef:
Heeft die van mij ook zodra de blaadjes vallen, maar alleen in het bbos. In de bak doet hij het nagenoeg niet. Hij vindt het gewoon leuk en de hormonen spelen een rol in het jaargetijde. Mijne staat de hele dag buiten in een koppel ruinen en heeft de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking. Tot is hij in de herfst tot aan het voorjaar een lolbroek met grapjes (bok en wegsprinten en alles wat van achter komt en voorbij komt is reden voor een bok en schieterigheid.

Wat is dat dan met hormonen?Aangezien ik daar eerder aan zou denken in het voorjaar! Mijn ruin vertoont dit vreemde najaarsgedrag ook.Een handelaar heeft me eens verteld dat de paarden in november op z'n vlugst zijn. Maar waarom dan? Iemand hier met verstand van hormonen?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:42

Als er verder niets fysieks aan de hand is, gewoon opvoeden. Dit gedrag niet accepteren. Haar leren dat ze best fris mag zijn, maar niet mag bokken onder het zadel.
Hoofd omhoog en naar voren oplossen. Als ze naar voren zijn, kunnen ze niet bokken.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:55

Misschien helpt het om haar eerst even uit te laten razen aan de longe alvorens je opstapt.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Hulp gevraagd bij pittig bokkend dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:08


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:21

zo is het idd.
Bijna altijd is het deels een respect en leiderschaps probleem.

Babootje schreef:
Als er verder niets fysieks aan de hand is, gewoon opvoeden. Dit gedrag niet accepteren. Haar leren dat ze best fris mag zijn, maar niet mag bokken onder het zadel.
Hoofd omhoog en naar voren oplossen. Als ze naar voren zijn, kunnen ze niet bokken.

Iris_Luna

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 16:22

aeolusnr1 schreef:
zo is het idd.
Bijna altijd is het deels een respect en leiderschaps probleem.

Babootje schreef:
Als er verder niets fysieks aan de hand is, gewoon opvoeden. Dit gedrag niet accepteren. Haar leren dat ze best fris mag zijn, maar niet mag bokken onder het zadel.
Hoofd omhoog en naar voren oplossen. Als ze naar voren zijn, kunnen ze niet bokken.


Klopt helemaal, kan me hier goed in vinden. Alleen waarom dan zo respectloos alleen in herfst en winter?! Wat doe ik dan niet goed? Want andere periodes is er niets aan de hand, alleen deze periode. Dan doe ik kennelijk iets niet helemaal zoals het hoort