Ik heb hulp nodig.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urona447
Berichten: 2804
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:58

Ik heb zelf een ptts opgelopen door een zware zwangerschap. Ik trok het niet meer en ben huilend na de huisarts gegaan. Sindsdien loop ik bij psycholoog en het gaat al beter. Dus trek alsjeblieft aan de bel !

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:55

Je zit wel in een rot situatie ts..
Om eerlijk te zijn denk ik dat je als eerste de stap naar je man moet maken om hem te vertellen dat het eigenlijk helemaal niet goed gaat met je. Je hebt hem nodig en jullie zoontje jou ook.
Ik denk niet dat dit vanzelf over gaat, ik denk dat het alleen maar erger wordt.. Je kan je man niet ontlasten door niets te vertellen. Straks loopt het helemaal over en moet je man alles opknappen naast zijn bedrijf. Daar help je hem ook niet mee toch?
Neem ook tijd voor jezelf. Ligt de kleine op bed, doe dan wat voor jezelf. Lees een boek, doe een dutje, bel een vriendin of zo.

Ik wens je veel sterkte en rust toe! Hopelijk kan je snel weer genieten van de mooie dingen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 19:57

Heel erg bedankt iedereen voor de woorden ze doen me goed.
Ik heb met mijn man gepraat en we zijn naar een andere dokter op zoek geweest die hebben we gevonden en daar gaan mijn papieren nu heen en dan ga ik daar heen.
Mijn man heeft mij ook zeer geholpen en getroost vanmorgen.
Ook heb ik een gesprek gehad met mijn schoonmoeder die gaat mee naar de huisarts als ik de afspraak heb.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:03

Dat is fijn, hopelijkkan die andere arts je helpen :)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:13

Goedzo meid!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:22

zanakuzies schreef:
Heel erg bedankt iedereen voor de woorden ze doen me goed.
Ik heb met mijn man gepraat en we zijn naar een andere dokter op zoek geweest die hebben we gevonden en daar gaan mijn papieren nu heen en dan ga ik daar heen.
Mijn man heeft mij ook zeer geholpen en getroost vanmorgen.
Ook heb ik een gesprek gehad met mijn schoonmoeder die gaat mee naar de huisarts als ik de afspraak heb.


Goed gedaan!! Vind dat echt knap, want zo makkelijk zal je het niet gevonden hebben aangezien je er al tijden mee liep, hopelijk kunnen ze je samen helpen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:38

Jeetje wat een herkenbaar verhaal. Ik heb ook een traumatische bevalling gehad. Ik heb er nu na 10 maanden nog last van. Ik denk dat je inderdaad hulp moet zoeken. Ik zou dat ook moeten maar durf niet goed. Ik heb namelijk ook gaten in mijn geheugen. Misschien ook wel door de algehele narcose. Ik ben ook bang om het er over te hebben omdat je dan hoort ja maar je hebt er iets moois voor terug gekregen.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:54

Wat knap van je TS!
Goed dat je deze stap hebt genomen, zal vast niet makkelijk geweest zijn.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:57

Ik heb zelf ook ervaring met keizersneden (2x gehad), en het doet zeer!
Maar geef het zijn tijd, je voelt je na verloop van tijd wel weer beter en tot meer in staat!
En natuurlijk gefeliciteerd met je zoon, en probeer ervan te genieten

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:00

Wat een nare bevalling! Ik kan me goed voorstellen dat je daar niet positief op terug kan kijken.
Ik heb zelf geen vervelende bevalling gehad, maar wel een veel te vroege. Mijn dochter is geboren na een lange werkdag en werd direct na de bevalling meegenomen. Pas na ruim 2 uur mochten we even bij haar kijken. Naast geen zwangerschapsverlof heb ik ook geen kraamweek gehad. In plaats daar van ging ik 4 á 5 keer per dag op 'bezoek' bij mijn dochter, die ik in het begin slechts 2 keer per dag vast mocht houden. Na bijna 6 weken mocht ze mee naar huis en toen zou het genieten beginnen.
Pas toen merkte ik hoe erg het mij dwars zat dat ik geen verlof heb gehad, geen kraamweek, mijn kindje die gelijk weggehaald werd na de bevalling en dat ik haar wekenlang slechts op gezette tijden vast mocht houden en dat steeds moest vragen.

Ik denk dat het goed is om te gaan praten bij een arts of eventueel je gynaecoloog om je bevalling nogmaals door te spreken. Fijn dat je schoonmoeder je begrijpt en met je mee gaat!!

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:05

Oa bedoelt voor corinec. De opmerking: je krijgter zoveel voor terug. Het dankbaar MOETEN zijn.

Het is niet altijd rozegeur en maneschijn. Hoe dubbel ook, probeer dat los te laten. Ik kan ook erg sarcastisch zijn. Cynisch, maar dat is mijn manier. Dat zegt niks over of ik een goede moeder ben.

Moeder zijn vraagt erg veel. Het is een grote impact. Hoe je het ook invult. Je doet het goed!

En soms?! Soms kun je daar wat hulp van buitenaf voor gebruiken. Schuw dat niet. Succes en mooie eerste stap zo te horen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:12

Jeetje meid, wat een vreselijke toestand rond iets dat zo mooi zou moeten zijn. Ik vind het echt heel naar voor je. Het beste advies is al gegeven: ga met iemand praten die je kan ondersteunen dit een plek te geven. Ik ben blij om te zien dat je de eerste stappen al hebt gezet, zoals door hier om advies te vragen. Ik wil je vooral veel sterkte wensen in de weg naar herstel! Succes :(:)

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:23

Goede stappen! Goed gedaan! !

...nu de volgende stap nog. Praten met de nieuwe huisarts over 'wat te doen'.
Je schrijft dat je geen prater bent - dat hoeft ook niet.
Instrueer wel je schoonmoeder!
Ik ben geneigd te zeggen dat je een trauma hebt opgelopen en ik ga mee met Verootjoo : emdr is een prima therapie tegen trauma. (Kijk ook eens op Wikipedia, daar staat wel een leuk artikel over emdr.)
Je huisarts kan je gewoon naar emdr verwijzen en dan wordt het vergoed - emdr kan diep gaan maar hoeft geen 20 sessies te duren.
En ook niet onbelangrijk : je hoeft juist bij emdr niet altijd alles te verwoorden....!

Succes!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:34

Wat fijn ts!
Ik hoop dat het je goed doet

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:58

Rossfechten schreef:
ZOEK PROFESSIONELE HULP.

En ga niet weg voordat ze dat geven, en kijk uit met een paar pillen das nie de oplossing.


Eens. Wat heb jij het zwaar gehad! Het is toch niet gek dat dit een deuk achterlaat? Je ziet, je verhaal is voor veel vrouwen herkenbaar,ook voor mij. Ik had het geluk van een kordate kraamhulp waar we (want ook voor mijn partner was het traumatisch) ons verhaal wel 40 keer aan verteld hebben. Helaas is psychologische ondersteuning na een zware bevalling nog niet standaard. Eigenlijk raar, na een ongeluk krijg je slachtofferhulp aangeboden, maar jij moet zelf aan de bel trekken.

Maar wel doen! Het moet uit je systeem. Dat geldt ook voor jou, Corinec. Schaam je niet, je bent niet de enige.

Naast praten heeft dit boekje mij veel steun gegeven: https://www.bol.com/nl/p/perfecte-beval ... 052483477/

Edit: supergoed dat je man en schoonmoeder betrokken hebt en met een andere huisarts gaat praten.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:06

Nog afgezien van je traumatische bevalling vind ik ook at er sociaal veel te veel druk gelegd wordt op het moeten genieten.

Tijdens de zwangerschap begint het al, je ligt half kotsend in de badkamer en iedereen zegt: geniet er maar van.
Na de bevalling hetzelfde riedeltje, ja ach het doet pijn maar je krijgt er zoveel voor terug en je bent het zo vergeten. Oja? De meeste weten het anders nog tot 40 jaar later precies na te vertellen hoe ellendig het was.
Wat krijg je dan precies? Klote hormonen die je tot onredelijkheid dwingen en jankbuien uitlokken. Pijn in je lijf, zwakte, slapeloze nachten, stress, onzekerheid.
Die roze wolk is echt niet voor de grote meederheid weggelegd.
Maar iedereen verwacht wel dat je ze breed lachen en dolgelukkig ontvangt bij het kraambezoek.
Het geeft een bepaald gevoel van falen, terwijl het echt heel normaal is dat je een tijdje verloren en ellendig bent na zo'n gigantisch verandering in je leven.
Dat maakt je geen slechte moeder en ook een huilende moeder zonder roze wolk houdt gewoon zielsveel van haar baby.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:11

Sizzle schreef:
Nog afgezien van je traumatische bevalling vind ik ook at er sociaal veel te veel druk gelegd wordt op het moeten genieten.

Tijdens de zwangerschap begint het al, je ligt half kotsend in de badkamer en iedereen zegt: geniet er maar van.
Na de bevalling hetzelfde riedeltje, ja acht het doet pijn maar je krijgt er zoveel voor terug. Oja?
Wat dan precies? Klote hormonen die je tot onredelijkheid dwingen en jankbuien uitlokken. Pijn in je lijf, zwakte, slapeloze nachten, stress, onzekerheid.
Die roze wolk is echt niet voor de grote meederheid weggelegd.
Maar iedereen verwacht wel dat je ze breed lachen en dolgelukkig ontvangt bij het kraambezoek.
Het geeft een bepaald gevoel van falen, terwijl het echt heel normaal is dat je een tijdje verloren en ellendig bent na zo'n gigantisch verandering in je leven.


:') mooi omschreven idd... Dat is gewoon de waarheid.
Een kind krijgen is een topprestatie (hoezo krijgen trouwens?? Keihard werken is het!!)
Wat mij betreft mag psychologie wel standaard in het zwangerschap en bevallingspakket en het verlof een heel stuk langer. Na 10wkn met je baby ben je toch nog lang niet in staat om te werken :? Ja, misschien als je een top zwangerschap, bevalling en geweldige kraamtijd had. Die mensen staan te springen weer te beginnen. Maar inmiddels weet ik dat bijna niemand dat heeft.

Goed dat je gaat TS! Het zal je goed doen. Hopelijk knap je gauw wat op.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ik heb hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 22:16

Ik heb net om een andere reden gehuild mijn mannetje kan Mama zeggen <3 ;(

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:17

<3 Dat is mooi.

Begrip voor dat gevoel van falen en verloren zijn na een bevalling is echt nog niet standaard in zorgland, helaas. Mijn gynaecoloog zei doodleuk bij het evaluatiegesprek van mijn bevalling dat hij niet snapte dat al die vrouwen toch het gevoel hebben gefaald te hebben na een spoedkeizersnede :n Ik ben nog nooit zo boos geworden op iemand.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 24-10-16 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 22:22

Kaka schreef:
<3 Dat is mooi.


Het ziet er uit als een mooi boek ik denk dat ik hem ga bestellen !

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:26

Dat zijn wel de momenten dat je energie krijgt hè?
Ik ben ook erg veel bloed verloren. Vergis je niet. Het kost maanden dit aan te vullen ondanks transfusie.

Pak je rustmomenten. Als moeder sta je altijd 'aan' en die constante alertheid vreet ontzettend veel energie.

Sterkte! Goed dat je stappen onderneemt!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 22:31

IMJ schreef:
Dat zijn wel de momenten dat je energie krijgt hè?
Ik ben ook erg veel bloed verloren. Vergis je niet. Het kost maanden dit aan te vullen ondanks transfusie.

Pak je rustmomenten. Als moeder sta je altijd 'aan' en die constante alertheid vreet ontzettend veel energie.

Sterkte! Goed dat je stappen onderneemt!


Ja klopt ik sta ook altijd aan, mijn oren zijn gevoeliger als ooit.
Alleen al een zucht hoor ik door 2 muren en de gang heen en dan ben ik direct wakker.

Ik voel me ook leeg en heb me ook ziek gemeld op mijn werk ik moet nu gewoon even rust hebben.
Ik heb gezegd dat ik ontzettend moest overgeven maar ik twijfel of ik dit ook moet overleggen met mijn werkgever?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 22:33

Kaka schreef:
<3 Dat is mooi.

Begrip voor dat gevoel van falen en verloren zijn na een bevalling is echt nog niet standaard in zorgland, helaas. Mijn gynaecoloog zei doodleuk bij het evaluatiegesprek van mijn bevalling dat hij niet snapte dat al die vrouwen toch het gevoel hebben gefaald te hebben na een spoedkeizersnede :n Ik ben nog nooit zo boos geworden op iemand.


Ik heb een gen van ichtiosis wat er voor zorgt dat ik geen ontsluiting krijg. Dat ik dus ook nooit normaal zou kunnen bevallen iets wat ik zo graag zou willen meemaken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:53

zanakuzies schreef:
IMJ schreef:
Dat zijn wel de momenten dat je energie krijgt hè?
Ik ben ook erg veel bloed verloren. Vergis je niet. Het kost maanden dit aan te vullen ondanks transfusie.

Pak je rustmomenten. Als moeder sta je altijd 'aan' en die constante alertheid vreet ontzettend veel energie.

Sterkte! Goed dat je stappen onderneemt!


Ja klopt ik sta ook altijd aan, mijn oren zijn gevoeliger als ooit.
Alleen al een zucht hoor ik door 2 muren en de gang heen en dan ben ik direct wakker.

Ik voel me ook leeg en heb me ook ziek gemeld op mijn werk ik moet nu gewoon even rust hebben.
Ik heb gezegd dat ik ontzettend moest overgeven maar ik twijfel of ik dit ook moet overleggen met mijn werkgever?

Ik herken dat heel erg. Nooit meer een diepe slaap. Overdag ogen in je achterhoofd en oren constant op scherp.

Ik geloof dat het niet direct tegen werkgever zou zeggen tenzij het langer gaat duren natuurlijk.

Ik heb vorige week een dagje vrij genomen terwijl ik onze dochter naar het kinderdagverblijf heb gebracht. Voelt nog rot ook. Ik had heel wat poetswerk in te halen in huis. Klinkt niet leuk maar ik vond het best even heel erg lekker zonder die kleine dreumes om me heen. Des te leuker was het weer haar op te halen!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:58

Heel rationeel: wat gaat dat gaat niet. Maar zo voelt het niet. Moeder worden bestaat uit heel veel meer dan bevallen alleen. Ik hoop dat die nare gebeurtenis een plekje krijgt en je dat ook zo gaat voelen.

Ik heb me inmiddels wel verdiept in de gentle sectio. Ik weet ook dat een 2e hoe dan ook weer met een keizersnede ter wereld moet komen, maar ik vind het fijn te weten dat dit niet de hectische gebeurtenis hoeft te zin die het bij de spoedkeizersnede was.