Manenboog knippen bij pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Manenboog knippen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:45

Hey bokkers!

Ik kon zo snel geen algemeen topic vinden, dus maak even een topic aan..

Zonet de manen van mijn verzorgpony geknipt. (We hebben niet een speciaal mesje)

Afbeelding

Zal ik het zo laten? Met het idee datt over een weekje niet meer zo netjes recht is. Dus mooier..
Of zal ik er een 'fjordenboog' in knippen?

Weetniet of dat tweede met de aankomende winter zo handig is bij dit oudje.. Wat vinden jullie?

De eigenaresse vindt het trouwens een topidee!

Dit is dilly:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Manenboog knippen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:47

Jeetje wat zonde, mag ik vragen waarom je wil knippen?? Voor een fjordenboogje moet je het volgens mij scheren en laten groeien.... Maar met die koude wintermaanden zou ik dat lekker achterwege laten.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:47

Als jullie dat leuk vinden, zeg ik gewoon doen!
Ik heb het ook bij mijn pony terwijl die van hem hartstikke lang zijn geweest :)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 21-10-16 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:50

Het ziet er niet enorm verzorgd uit, heb je ook de manen onder de bovenste manen meegepakt? Want als je die meepakt heb je het al wel snel netter. Als je manen/staart knipt, is het ook goed om de volgende dag nog een keer te knippen, vaak duiken er toch wel weer haartjes op.

Ik heb geen enkele ervaring met een boog, dus daar kan ik niets over zeggen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:51

Lekker afscheren dan krijg je vanzelf een fjordenboog als het aangroeit. Met knippen blijft het vaak toch hangen.
Voor de warmte hoef je het de manen niet te laten staan iig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:00

Bizzybijtje schreef:
Jeetje wat zonde, mag ik vragen waarom je wil knippen?? Voor een fjordenboogje moet je het volgens mij scheren en laten groeien.... Maar met die koude wintermaanden zou ik dat lekker achterwege laten.

Het knippen zelf was omdat alles heel ongelijk was. Zag er niet uit := en zo aangroeien groeit t op ong gelijke lengte..

Pebblea schreef:
Het ziet er niet enorm verzorgd uit, heb je ook de manen onder de bovenste manen meegepakt? Want als je die meepakt heb je het al wel snel netter. Als je manen/staart knipt, is het ook goed om de volgende dag nog een keer te knippen, vaak duiken er toch wel weer haartjes op.

Ik heb geen enkele ervaring met een boog, dus daar kan ik niets over zeggen.

De gele kleur op de 'geknipt' foto vertekent gelukkig :)

Onderste laag heb ik idd nog niet meegepakt :)


Edit:
En de keuze manenboog kwam naar voren omdat de manen achter (bij schoft) altijd omhoogstaan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:50

Ik heb besloten om het zo te houden en het bij de schoft wat kort te wieken.
Manen groeien dan in gelijke lengte, en bij de schoft steken de manen niet meer alle kanten uit. Het is dus meer 1 geheel :)

Staart heb ik uiteraard ook geknipt. Maar dan wel op koothoogte zodat het niet 'kort' is.


Bedankt voor de info bokkers!

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Manenboog knippen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 02:44

Als je echt een boog wil moet je het afscheren en lang wachten tot het een mooie boog is.
En dit enkel keer goed bijhouden (knippen of scheren) anders valt het om.
Daarbij moet een paard/pony wel een beetje stevige manen hebben anders valt het zo weer om en heb je nog geen boog.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:02

Afbeelding

Oh doen jullie dat normaal door te scheren.... klinkt logisch.. haha!

dit paardje had destijds verstikte manen door te lang een halsdeken dragen terwijl t warm was.. helft vd kam was kort en stak omhoog en toen ben ik t gewoon stukken kort gaan knippen en op gaan wrijven met een natte en een droge handdoek tot t ging staan (manen waren vies) en toen de stukken die nog langer waren bijgepunt tot t een mooie boog was :=

Enige handigheid met een schaar is dan wel vereist want je verpest t wel heel makkelijk.. :)

TS ik zou t ook lekker gewoon zo laten en als ze een keertje gewassen zijn later misschien her en der bijpunten zodat t netjes recht valt.

Als je de boog weer aan laat groeien blijft nl de helft eerst nog staan terwijl de andere helft al omklapt en dan is het best lelijk om naar te kijken dus ook dat moet je bijhouden.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Manenboog knippen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:13

Jo, je kunt eventueel de manen nog even 'trekken', dan ziet het er wat natuurlijker uit.
Eventueel in de lente scheren en dan een boogje laten staan? :D

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:24

Mijn haflinger heeft ook van die op staande manen. Dit heb ik gedaan omdat hij de helft heeft afgeschuurd en het nergens op leek en had dus geen andere keus om dan alles er af te halen met de schaar.
Met een uniek resultaat wat mijn haflinger ook nog goed staat met dit als effect.
Afbeelding

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Manenboog knippen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:06

Ik heb mijn shet ook een boog gegeven! Eerst inderdaad alles afscheren, zodat het rechtop aangroeit. Manen helpen overigens niet erg mee aan het warm houden (tenzij het een dikke bos manen is, maar dat is hier niet het geval), dus daar hoef je je geen zorgen over te maken!